Комітет Верховної Ради України з питань бюджету підготував до розгляду у другому читанні проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо створення державного фонду регіонального розвитку (реєстр. № 9363) та розглянув його на своєму засіданні 11 січня 2012 року.
На відміну від прийнятих у першому читанні положень щодо створення державного фонду регіонального розвитку (далі – фонд) у доопрацьованій до другого читання редакції дещо змінено підходи до формування та розподілу коштів фонду. Зокрема, пропонується:
обсяг фонду визначати у розмірі не менше одного відсотка прогнозного обсягу доходів загального фонду проекту державного бюджету на відповідний бюджетний період;
зобов’язати Раду міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та виконавчі органи місцевих рад до 1 травня року , що передує плановому, подавати до Міністерства економічного розвитку і торгівлі пропозиції щодо програм і заходів, які можуть бути реалізовані за рахунок коштів фонду, для проведення їх оцінки та відбору;
Міністерству економічного розвитку і торгівлі здійснювати оцінку і відбір програм і заходів в межах індикативного прогнозного обсягу коштів державного фонду регіонального розвитку з дотриманням таких критеріїв розподілу коштів фонду між регіонами: 70 відсотків коштів – відповідно до чисельності населення, що проживає у відповідному регіоні, 30 відсотків коштів – з урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу;
Міністерству економічного розвитку і торгівлі на підставі проведеного конкурсного відбору до 1 серпня року, що передує плановому, подавати Кабінету Міністрів для затвердження пропозиції щодо розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку з переліком відповідних програм і заходів.
Поряд з тим, зважаючи на вимогу Голови Верховної Ради України щодо необхідності об’єднувати та вносити як один законопроект окремі зміни до одних і тих самих законів з метою скорочення парламентського часу на їх підготовку та розгляд, до порівняльної таблиці включено пропозиції, що врегульовують інші питання внесення змін до Бюджетного кодексу.
Перш за все ті, які пропонується унормувати в урядових законопроектах про внесення змін до Бюджетного кодексу за реєстр. № 9445 (щодо заміни у статті 91 відповідно до закону назви «бездомних громадян» на «бездомних осіб») та за реєстр. № 9579 (щодо доповнення частини першої статті 17 і пункту 2 частини першої статті 40 нормою про визначення законом про державний бюджет на відповідний рік не тільки меж надання державних гарантій, а і їх напрямів).
Наступне, на виконання завдань Програми економічних реформ на 2010-2015 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава» та реалізації Національного плану дій щодо її впровадження, а також для унормування положень, які постійно застосовуються у бюджетному процесі і щорічно затверджуються законом про державний бюджет, запропоновано у Бюджетному кодексі додатково врегулювати питання, зокрема, щодо:
перерозподілу надання кредитів з бюджету, а також резервного фонду, додаткових дотацій і субвенцій;
оптимізації спеціального фонду державного бюджету з одночасним включенням відповідних доходних джерел до загального фонду державного бюджету (відповідні положення наберуть чинності з 1 січня 2013 року);
фінансового забезпечення діяльності державних органів у разі їх створення, ліквідації або реорганізації у поточному та наступному бюджетних періодах;
методологічного упорядкування доходів загального та спеціального фондів місцевих бюджетів;
казначейського обслуговування коштів фондів загальнообов’язкового державного соціального і пенсійного страхування; подання проектів бюджетів та кошторисів таких фондів на плановий рік разом з матеріалами до проекту закону про Державний бюджет України, і звітів про виконання їх бюджетів та кошторисів;
уточнення основних засад надання та розподілу субвенцій на виконання інвестиційних програм (проектів) у статті 105 шляхом встановлення вимоги щодо спрямування коштів на завершення будівництва та реконструкції об’єктів з ступенем будівельної готовності понад 70 відсотків; конкретизації участі бюджету – отримувача субвенції з визначенням її мінімального розміру для бюджетів сіл, їх об'єднань, селищ, міст районного значення, бюджету Автономної Республіки Крим, обласних, районних бюджетів, бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, бюджетів міст Києва та Севастополя; обов’язкового врахування при розподілі субвенції завдань і заходів державної стратегії регіонального розвитку, регіональних стратегій розвитку.
Поряд з тим, для уникнення колізій при застосуванні інших законів у зв’язку із запропонованими змінами до Бюджетного кодексу проект закону передбачає внесення змін до таких законів України: «Про енергозбереження», «Про виконавче провадження», «Про правовий режим майна у Збройних Силах України», «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» та «Про збір на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства».
З урахуванням наведеного назву законопроекту пропонується викласти в такій редакції: «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України».
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України:
прийняти проект закону за реєстр. № 9363 у другому читанні та в цілому як Закон згідно з Порівняльною таблицею до законопроекту, підготовленою до другого читання (яка додається – на 16 аркушах).