Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 2 жовтня 2012 року за участю уповноважених представників Рахункової палати розглянув Звіт Рахункової палати за 2011 рік.
Відповідно до матеріалів Звіту, Рахунковою палатою у звітному періоді здійснено 1002 контрольно-аналітичних та експертних заходів (складено акти і довідки), за результатами яких підготовлено 120 звітів та висновків. Загалом перевірено 873 об'єкти. За наслідками проведення таких заходів підготовлено та направлено до вищих органів законодавчої і виконавчої влади, установ, організацій, підприємств 513 звітів, висновків, інформацій, актів та листів для відповідного реагування, усунення виявлених порушень і недоліків, а також для відшкодування втрат і збитків, заподіяних державному бюджету.
За результатами перевірок використання бюджетних коштів на виконання 28 державних цільових програм Рахунковою палатою підготовлено 28 звітів (23 відсотка їх загальної кількості).
У ході проведення контрольно-аналітичних та експертних заходів виявлено бюджетних правопорушень (незаконного, у тому числі нецільового), неефективного використання коштів державного бюджету та державних цільових фондів на загальну суму 23,46 млрд.грн. (для порівняння у 2010 році з урахуванням порушень і недоліків при адмініструванні доходів державного бюджету - 52 млрд.грн.). З цієї суми незаконне використання коштів, у тому числі нецільове, становило 9,7 млрд. грн. (у 2010 році – 16,1 млрд.грн.), неефективне – 13,7 млрд.грн. (у 2010 році - 14,4 млрд.грн.).
Представники Рахункової палати впродовж року взяли участь у 44 засіданнях комітетів Верховної Ради України, у засіданні робочих груп Комітету з питань бюджету під час підготовки проекту державного бюджету на 2012 рік, у 3-х комітетських слуханнях. На розгляд народних депутатів України було винесено 68 питань за результатами здійснених Рахунковою палатою контрольно-аналітичних та експертних заходів.
Згідно зі Звітом, протягом 2011 року Рахунковою палатою направлено до Генеральної прокуратури України для прийняття рішення в порядку статті 97 Кримінально-процесуального кодексу України і застосування заходів прокурорського реагування загалом 17 матеріалів, з них за рішенням Колегії Рахункової палати до Генеральної прокуратури України надіслано 9 матеріалів. Загалом за матеріалами Рахункової палати порушено 2 кримінальних справи, у 3-х випадках матеріали приєднані до кримінальних справ, внесено 1 припис, за іншими матеріалами Генеральною прокуратурою надані відповідні доручення щодо проведення перевірок та прийняття рішень, використані при підготовці відповіді на звернення та при підготовці доповідної записки згідно з планом роботи Генеральної прокуратури.
Рахунковою палатою було підготовлено і розповсюджено 109 офіційних повідомлень щодо результатів здійснення Рахунковою палатою контрольно-аналітичних та експертних заходів. Загалом у засобах масової інформації впродовж року було оприлюднено 12175 матеріалів, пов'язаних з діяльністю Рахункової палати або посиланням на неї.
Рахункова палата у 2011 році здійснювала міжнародне співробітництво за такими основними напрямами:
налагодження та розвиток двостороннього і багатостороннього співробітництва з іноземними вищими органами фінансового контролю (ВОФК);
участь у заходах Міжнародних організацій ВОФК ІNTOSAI та ЕUROSAI;
забезпечення діяльності спеціальної групи EUROSAI з аудиту коштів, виділених на попередження та ліквідацію наслідків катастроф;
участь у роботі Ради керівників ВОФК держав-учасниць СНД;
поглиблення співпраці з міжнародними організаціями.
На VIII Конгресі ЕUROSAI Рахункова палата України, як очільник спеціальної групи ЕUROSAI з аудиту коштів, виділених на попередження та ліквідацію наслідків катастроф, представила звіт за основними напрямами її діяльності. За результатами роботи цієї групи Конгрес прийняв резолюцію щодо подовження її мандата на наступний трирічний період до 2014 року.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (із внесеними змінами) бюджетні призначення на 2011 рік Рахунковій палаті затверджені в сумі 65746,3 тис.грн., касові видатки Рахункової палати становили 68432,8 тис.грн. (довідково: у 2010 році касові видатки становили 72211,9 тис.грн., у 2009 році - 67496,1 тис.грн.).
Станом на 31.12.2011 р. фактична чисельність працівників Рахункової палати становила 458 осіб (або 84 відсотка від затвердженої штатної чисельності), з них 429 - державні службовці. У центральному апараті Рахункової палати працювала 341 особа, у 8 територіальних управліннях - 117 осіб. Порівняно з 2011 роком загальна кількість працівників зменшилася на 6 осіб, з них державних службовців – на 5 осіб.
У результаті обговорення в цілому було відмічено, що у звітному періоді діяльність Рахункової палати була спрямована на реалізацію завдань та положень, що передбачені Конституцією України, Законом України «Про Рахункову палату», Бюджетним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами України.
Разом з тим, у Звіті за 2011 рік, як і у Звіті за 2010 рік, звернуто увагу на значне звуження правового поля діяльності Рахункової палати, а саме – втрати нею повноважень в частині контролю за надходженням коштів до державного бюджету у зв’язку з відновленням у вересні 2010 р. норм статті 98 Конституції України у первинній редакції.
Водночас, Лімською декларацією керівних принципів аудиту державних фінансів визначено, що вищий орган контролю державних фінансів повинен мати повноваження щодо максимально широкого контролю за надходженням податків. Такі положення встановлені і Міжнародними стандартами вищих органів фінансового контролю.
Міжнародний банк реконструкції та розвитку у своєму Звіті «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011» зауважує, що порівняно із вищими органами аудиту інших країн повноваження Рахункової палати є обмеженими. Зокрема, МБРР відмічає, що до повноважень Рахункової палати не входить контроль за бюджетними надходженнями, місцевими органами влади, позабюджетними фондами та державними підприємствами, крім випадків, коли це стосується коштів державного бюджету, а отже, обсяг повноважень Рахункової палати є вужчим за повноваження Державної фінансової інспекції.
Уряд, вважаючи це питання також проблемним і таким, що потребує врегулювання, у Концепції розвитку системи управління державними фінансами (затвердженій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р) визначив одним із основних напрямів розвитку такої системи розширення повноважень Рахункової палати як незалежного державного органу фінансового контролю у частині здійснення контролю за дохідною частиною державного бюджету, а також надходженням і використанням коштів місцевих бюджетів. Зазначене має реалізовуватися шляхом підготовки проектів необхідних законодавчих актів (зокрема стосовно внесення змін до Конституції України) з метою забезпечення здійснення Рахунковою палатою контролю за дохідною частиною державного бюджету, надходженням і використанням коштів місцевих бюджетів, збереженням та використанням державної власності, проведення аудиту державних підприємств, а також запровадження аудиту рахунків, систем внутрішнього контролю та підтвердження річної фінансової звітності головних розпорядників бюджетних коштів.
Крім того, за повідомленням офіційного Iнтернет-представництва Президента України Конституційна Асамблея на своєму пленарному засіданні 21.09.2012 р. схвалила пропозицію Кабінету Міністрів України щодо необхідності внесення змін до статті 98 Конституції України в частині розширення парламентського контролю за використанням та надходженням бюджетних коштів і прийняла рішення запропонувати Президенту України розглянути та подати до Верховної Ради України законопроект про внесення змін до статті 98 Конституції України.
Наведене свідчить про те, що існує нагальна необхідність у активізації роботи щодо підготовки змін до статті 98 Конституції України стосовно розширення повноважень Рахункової палати з визначенням їх вичерпного переліку та відповідно розробки нової редакції Закону України «Про Рахункову палату».
Проаналізувавши стан врахування Рахунковою палатою рекомендацій Комітету з питань бюджету за результатами розгляду звіту Рахункової палати за 2010 рік, необхідно зазначити, що окремі рекомендації Комітету не були враховані, але і у даний час залишаються актуальними для підвищення ефективності діяльності Рахункової палати.
Насамперед, це стосується рекомендації Комітету з питань бюджету щодо підвищення якості підготовки Рахунковою палатою висновків, а також пропозицій стосовно усунення виявлених порушень і запобігання їх у подальшому та вдосконалення бюджетного процесу (включаючи пропозиції щодо внесення змін до законодавства).
Зокрема, матеріали Рахункової палати щодо стану використання коштів державного бюджету за підсумками кварталу та звітного бюджетного періоду містять переважно висновки, хоча відповідно до частини першої статті 62 та частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України Рахункова палата має подавати Верховній Раді України не тільки висновки, але і пропозиції щодо стану використання коштів Державного бюджету України за підсумками кожного кварталу і звітного бюджетного періоду, а також пропозиції щодо усунення порушень, виявлених у звітному бюджетному періоді, та вдосконалення бюджетного процесу загалом. Аналогічні зауваження щодо матеріалів Рахункової палати містяться у Звіті МБРР «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011».
Залишається проблемним питання щодо можливості врахування матеріалів Рахункової палати при застосуванні заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, включаючи заходи відповідно до статей 117 і 118 Бюджетного кодексу України. Врегулювання такого питання сприяло б усуненню виявлених Рахунковою палатою порушень та недопущенню їх у майбутньому. Про недостатність повноважень Рахункової палати із застосування санкцій звернув увагу і МБРР у своєму Звіті: «Оскільки Рахунковій палаті бракує повноважень із застосування санкцій, доступних Державній фінансовій інспекції (крім повноважень звернення до прокуратури), її рекомендації можуть легше сприйматися державними установами».
Слід відмітити, що Рахунковою палатою не повністю враховані рекомендації Комітету з питань бюджету щодо удосконалення змісту Звіту Рахункової палати, зокрема, у Звіті за 2011 рік не наведено перелік результативних показників виконання бюджетних програм Рахункової палати у контексті реалізації програмно-цільового методу у бюджетному процесі.
За наслідками розгляду даного питання, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:
1. Звіт Рахункової палати за 2011 рік взяти до відома.
2. Рекомендувати Рахунковій палаті:
1) у тижневий строк надати Комітету з питань бюджету звіти про виконання паспортів бюджетних програм Рахункової палати за 2011 рік;
2) удосконалити зміст наступних звітів Рахункової палати, насамперед, в частині систематизації і наведення у звіті усіх результативних показників виконання бюджетних програм Рахункової палати (у першу чергу показників якості і ефективності);
3) у двомісячний строк підготувати та надати Комітету з питань бюджету пропозиції щодо внесення змін до статті 98 Конституції України у частині розширення повноважень Рахункової палати з визначенням їх вичерпного переліку, враховуючи положення Лімської декларації керівних принципів аудиту державних фінансів, Міжнародних стандартів вищих органів фінансового контролю, Концепції розвитку системи управління державними фінансами (затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р), відповідне рішення Конституційної Асамблеї від 21.09.2012 р. та зважаючи на висновки Міжнародного банку реконструкції та розвитку у Звіті «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011»;
4) обов’язково включати пропозиції стосовно усунення виявлених порушень і запобігання їх у подальшому та вдосконалення бюджетного процесу (включаючи пропозиції щодо внесення змін до законодавства), у тому числі при підготовці висновків щодо стану використання коштів Державного бюджету України за підсумками кожного кварталу та року відповідно до статей 62 та 110 Бюджетного кодексу України;
5) у двомісячний строк підготувати та надати Комітету з питань бюджету пропозиції щодо удосконалення відповідних законодавчих норм стосовно застосування заходів впливу за виявлені Рахунковою палатою порушення бюджетного законодавства;
6) включати до складу висновків та пропозицій Рахункової палати про використання коштів державного бюджету у звітному році матеріали про результати усіх контрольно-аналітичних заходів щодо використання коштів резервного фонду державного бюджету у відповідному періоді;
7) надавати Комітету з питань бюджету інформацію щодо випадків несвоєчасного та не в повній мірі реагування державних органів влади, установ та організацій на висновки і пропозиції Колегії Рахункової палати за наслідками проведених контрольно-аналітичних заходів;
8) у тримісячний строк надати Комітету з питань бюджету інформацію про стан врахування зазначених рекомендацій.
3. Поінформувати Голову Верховної Ради України про розгляд Комітетом з питань бюджету Звіту Рахункової палати за 2011 рік.