Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання
(лютий – липень 2016 року)
Протягом четвертої сесії відбулося 19 засідань Комітету з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 943 питання.
За цей період (станом на 20.07.2016) на розгляд до Комітету надійшло 98 законопроектів, за якими Комітет визначено головним, та 889 законопроектів для надання висновків щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
У числі законопроектів, за якими Комітет визначено головним, 38 законопроектів – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», 55 законопроектів – про внесення змін до Бюджетного кодексу України та 5 проектів постанов з інших питань.
Упродовж роботи сесії Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 64 законопроекти, за якими Комітет визначений головним, у т.ч. 18 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», 41 законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України, а також 1 законопроект та 4 проекти постанов щодо інших бюджетних питань.
З таких проектів рекомендовано Верховній Раді:
прийняти за основу та в цілому з урахуванням пропозицій Комітету 19 законопроектів та 3 проекти постанов (реєстр. № 4283 про звільнення Голови та інших членів Рахункової палати; реєстр. № 4313-д про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», реєстр. № 4767 про Звіт Рахункової палати за 2015 рік);
прийняти за основу 11 законопроектів;
прийняти у другому читанні та в цілому (підготовлено відповідні порівняльні таблиці для розгляду Верховною Радою) 2 законопроекти;
відхилити 10 законопроектів;
повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи на доопрацювання 9 законопроектів;
зняти з розгляду 6 законопроектів, як такі, що врегульовані в інших законопроектах, та альтернативні, що втратять свою актуальність.
визначитися безпосередньо на пленарному засіданні Верховної Ради щодо 3 законопроектів (щодо пропозицій Президента України до реєстр. №№ 3830-3, 3831-2, 4024).
Крім того, щодо законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»:
реєстр. №№ 4064, 4064-1 – Комітетом питання заслухано (попередньо проведено неодноразові зустрічі із керівництвом та представниками Держлісгоспу, Мінагрополітики та Мінфіну з вивчення поточної ситуації у лісовій галузі) та рекомендовано Кабінету Міністрів доручити Міністерству аграрної політики та продовольства, Державному агентству лісових ресурсів та Міністерству фінансів відповідно до завдань реформування лісової галузі спільно опрацювати питання надання у 2016 році державної підтримки заходів із ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів в лісовому фонді та визначити шляхи його врегулювання, виходячи із фінансово-економічного стану підприємств лісової галузі, на підставі обґрунтованих розрахунків обсягів видатків державного бюджету, необхідних для реалізації таких невідкладних заходів, і враховуючи фінансові можливості державного бюджету (у разі необхідності внести відповідну законодавчу пропозицію щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік»);
реєстр. №№ 4477, 4477-1, 4477-2 – Комітетом питання заслухано (попередньо неодноразово проведено зустрічі з кожною Академією наук щодо вивчення поточного стану їх бюджетного забезпечення) та рекомендовано Кабінету Міністрів доручити Міністерству фінансів, Міністерству освіти і науки, Національній академії наук та національним галузевим академіям наук спільно опрацювати питання бюджетного забезпечення до кінця поточного року Академій та внести відповідну законодавчу пропозицію щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», виходячи із можливостей державного бюджету та обґрунтованих обсягів додаткових видатків, зважаючи на необхідність здійснення заходів, визначених статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо оптимізації мережі установ, закладів, організацій, чисельності їх працівників (включаючи заходи із підвищення ефективності управління майном, рівня практичного впровадження наукових розробок і досліджень, розширення практики виконання наукових робіт на договірних умовах).
Верховною Радою під час четвертої сесії прийнято 8 законів України, 4 постанови ВРУ, попередній розгляд яких здійснював Комітет, а саме:
6 законів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» (№№ 1063-VIII, 1360-VIII, 1384-VIII, 1441-VIII,
1456-VIII, 1464-VIII);
1 закон про внесення змін до Бюджетного кодексу України
(№ 1406-VIII);
1 закон про внесення зміни до статті 4 Закону України «Про особливості здійснення правочинів з державним, гарантованим державою боргом та місцевим боргом» (№ 1081-VIII);
4 постанови ВРУ (№№ 1047-VIII, 1060-VIII, 1077-VIII, 1361-VIII).
Відповідно до статті 97 і пункту 6 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України подав до Верховної Ради України 28 березня 2016 року звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», а також проект постанови Верховної Ради України «Про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 4313 від 28.03.2016 р.).
Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту Верховної Ради, за результатами опрацювання звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків та інших матеріалів Рахункової палати (включаючи підготовлені секретаріатом Комітету аналітичні матеріали щодо такого звіту) у Комітеті розроблено проект постанови Верховної Ради «Про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», в якому запропоновано звіт взяти до відома та надати відповідні доручення Уряду щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2016 році та при формуванні проекту бюджету на 2017 рік (включаючи врахування відповідних висновків і пропозицій Рахункової палати). Цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 4313-Д від 02.06.2016).
За дорученням Голови Верховної Ради України до Комітету 3 грудня 2015 р. надійшов для опрацювання Звіт Рахункової палати за 2014 рік, за наслідками розгляду якого 16 березня 2016 р. (протокол № 50) Комітет взяв до відома звіт, надав Рахунковій палаті рекомендації щодо удосконалення її діяльності та поінформував Голову Верховної Ради про результати розгляду звіту.
Крім того, 28 квітня 2016 р. надійшов для опрацювання Звіт Рахункової палати за 2015 рік, який Комітет розглянув на своєму засіданні 01 червня п.р. (протокол № 60). За результатами розгляду зазначеного питання Комітет ухвалив рішення: звіт взяти до відома, надати Рахунковій палаті відповідні рекомендації, а також рекомендувати Верховній Раді відповідно до статті 240 Регламенту Верховної Ради України та статті 30 Закону України «Про Рахункову палату» розглянути на черговому пленарному засіданні питання щодо представлення Головою Рахункової палати Звіту Рахункової палати за 2015 рік та за наслідками розгляду зазначений звіт взяти до відома шляхом прийняття проекту постанови Верховної Ради України «Про звіт Рахункової палати за 2015 рік». Цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 4767 від 02.06.2016).
Відповідно до вимог статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про Рахункову палату» Комітетом проведено протягом третьої сесії Верховної Ради попередню значну системну роботу щодо конкурсу на зайняття посад членів Рахункової палати для призначення нового складу Рахункової палати. Комітет на своїх засіданнях 17 лютого та 16 березня 2016 року (протоколи № 49 та № 50), підсумувавши результати проведених заходів конкурсу на зайняття посад членів Рахункової палати для призначення нового складу Рахункової палати, затвердив висновки щодо кожного кандидата з рекомендаціями щодо призначення на посади членів Рахункової палати, а також запропонував Верховній Раді України Регламент розгляду Верховною Радою питання щодо порядку призначення на посади членів Рахункової палати та проект Постанови Верховної Ради України «Про звільнення Голови та інших членів Рахункової палати», який Комітетом рекомендовано невідкладно прийняти після призначення нового складу Рахункової палати (цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 4283 від 21.03.2016)).
Слід зазначити, що упродовж четвертої сесії Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали, висновки та інформації при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів на стадії їх формування та виконання. При цьому направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів України, галузевих міністерств та органів місцевої влади і місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків (станом на 21.07.2016 36 листів).
Зокрема, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет на своєму засіданні 6 липня 2016 року (протокол № 62) розглянув Висновок Рахункової палати про стан виконання закону про Державний бюджет України на 2016 рік у першому кварталі та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році (підготовлені секретаріатом Комітету аналітичні матеріали щодо виконання державного бюджету). У цих матеріалах звернуто увагу на окремі недоліки при виконанні державного бюджету, у зв’язку з чим Комітет ухвалив рішення зазначені матеріали взяти до відома та врахувати в роботі, а також направити Уряду рекомендації щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків в процесі виконання бюджету у поточному році.
Комітет на своєму засіданні 13 липня 2016 року розглянув пропозицію Рахункової палати щодо затвердження граничної чисельності апарату Рахункової палати та ухвалив рішення: взяти до відома таку пропозицію та повернути її Рахунковій палати з рекомендацію доопрацювати в частині надання належних фінансово-економічних розрахунків і обґрунтувань щодо запропонованої граничної чисельності апарату, включаючи розміри середньої заробітної плати працівників виходячи з фактичної і граничної чисельності апарату та порівняно з останніми попередніми роками.
Комітет на засіданні 14 липня п.р. розглянув проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, поданий Кабінетом Міністрів України як додаток до проекту постанови Верховної Ради (реєстр. № 4971 від 13.07.2016 р.).
Щодо процедури розгляду у Верховній Раді зазначеного проекту відмічалося, що урядовий проект Основних напрямів подано на розгляд Верховної Ради більш ніж із тримісячним запізненням проти встановлених Регламентом строків, хоча Комітет неодноразово звертав увагу Уряду на необхідність термінового подання такого документу. У зв’язку з цим, керуючись частиною сьомою статті 152 Регламенту Верховної Ради України, строки розгляду Верховною Радою проекту Основних напрямів обчислюються з дня його фактичного подання Урядом.
Відповідно до процедури підготовки до розгляду Верховною Радою проекту Основних напрямів, визначеною частинами третьою-п’ятою статті 152 Регламенту Верховної Ради України, народні депутати України і комітети Верховної Ради можуть до 23 липня п.р. (включно) подавати свої пропозиції до відповідного проекту, а Комітет без розгляду таких пропозицій не уповноважений приймати остаточне рішення з даного питання.
Враховуючи наведене, у зв’язку із значним порушенням Урядом строків подання проекту Основних напрямів (незважаючи на численні звернення Комітету), а також зважаючи на вже триваючий бюджетний процес 2017 року, Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді взяти до відома урядовий проект Основних напрямів бюджетної політики на 2017 рік, а Комітету з питань бюджету направити Уряду пропозиції народних депутатів України та комітетів Верховної Ради, що будуть подані до такого проекту, для опрацювання та врахування таких пропозицій при підготовці законопроекту про державний бюджет на 2017 рік.
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 788 законопроектів щодо їх впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за наслідками чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 46 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Відповідно до статей 23, 24-1 і 108 Бюджетного кодексу, а також відповідно до повноважень Комітету, визначених статтями 21, 29, 30 Закону України «Державний бюджет України на 2016 рік», Комітетом опрацьовано 33 звернення головних розпорядників коштів державного бюджету щодо погодження передачі бюджетних призначень, розподілу/перерозподілу видатків державного бюджету та розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам, 33 з яких Комітет погодив.
У 2016 році, вперше, відповідно до статті 33 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетними програмами, визначеними цією статтею, здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Зокрема, Комітетом було розглянуто 10 звернень головних розпорядників коштів державного бюджету, та погоджено розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), а саме: за бюджетними програмами щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців (Державної прикордонної служби України, Національної гвардії України, Збройних Сил України, Служби безпеки України, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України) та проведення ремонтних робіт на автомобільних дорогах загального користування /зважаючи на стан автомобільних доріг України та необхідність їх покращення, попередньо Комітетом було проведено ряд зустрічей з Державним агентством автомобільних доріг України та Міністерством фінансів України, на яких обговорювались питання стосовно формування стратегії відновлення автомобільних шляхів України та поточних завдань на 2016 рік/.
Відповідно до пункту 1 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», Комітетом 14 липня 2016 року погоджено надання у 2016 році державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань суб’єктів господарювання – резидентів України за кредитами (позиками), що залучаються для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави, відповідно до рішень Кабінету Міністрів України (11 постанов).
Відповідно до підпункту 4 пункту 24 розділу VI Бюджетного кодексу та розпоряджень голів обласних державних Донецької і Луганської адміністрацій Комітетом погоджено 2 переліка об’єктів і заходів, що будуть здійснюватися за рахунок залишків коштів місцевих бюджетів населених пунктів відповідно Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження. При цьому зазначено про обов’язкове дотримання при виконанні цих розпоряджень вимог Бюджетного кодексу в частині використання коштів спеціального фонду.
Відповідно до пункту 33 розділу VI Бюджетного кодексу Кабінету Міністрів України доручено погодити з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету щомісячні індикативні показники надходжень митних платежів, що застосовуються в рамках дії експерименту з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення у Волинській, Львівській, Одеській і Чернівецькій областях та місті Києві. Комітет на своєму засіданні 1 червня п.р. (протокол № 60) погодив щомісячні індикативні показники надходжень митних платежів на 2016 рік, подані згідно з відповідним листом Мінфіну. При цьому рекомендовано Мінфіну забезпечити приведення відповідних надходжень до місцевих бюджетів, перерахованих за результатами І кварталу 2016 року, у відповідність до погоджених щомісячних індикативних показників за рахунок належних сум перевиконання загального обсягу щомісячних індикативних показників у наступних періодах цього року, та надання Комітету щомісяця інформації про виконання щомісячних індикативних показників в територіальному розрізі та в розрізі видів митних платежів.
На засіданні Комітету 01 червня 2016 року (протокол № 60) було заслухано інформацію Міністерства соціальної політики щодо надання державного соціального захисту (пільг, допомог) ветеранам Української повстанської армії (УПА) та Організації українських націоналістів (ОУН). За наслідками розгляду зазначеного питання народними депутатами України було зауважено на тому, що на даний час на законодавчому рівні не визначено статусу ветеранів УПА та ОУН, Міністерством соціальної політики України не ведеться відповідна статистика таких осіб, відсутня інформація щодо обсягів коштів, які спрямовуються з бюджетів на надання державних соціальних гарантій цим особам. На вказані питання було звернуто увагу Міністерства соціальної політики України та наголошено на необхідності їх врегулювання.
Як і на попередніх сесіях, Комітет протягом четвертої сесії продовжив практику проведення виїзних засідань, на порядок денний яких було винесено питання з реалізації започаткованої у 2015 році реформи міжбюджетних відносин, що покликана забезпечити належним фінансовим ресурсом виконання повноважень місцевого самоврядування та стимулювати проведення реформ в інших сферах, насамперед в освіті, охороні здоров’я, державному управлінні, та щодо адміністративного устрою. Такі завдання поставлені у програмних документах Верховної Ради України, Президента України, Уряду.
Розуміючи важливість здійснюваних перетворень, Комітет протягом квітня – червня 2016 року провів 5 виїзних засідань, заслухавши та обговоривши актуальні питання бюджетної децентралізації в дії у таких областях: Полтавській (м. Полтава, 02 квітня), Кіровоградській (м. Кіровоград, 07 квітня), Херсонській (м. Херсон, 23 квітня), Закарпатській (м. Ужгород, 21 травня), Сумській (м. Шостка, 04 червня). Результати таких заходів доповідалися на чергових засіданнях Комітету, де ухвалювалися рекомендації Уряду щодо вжиття відповідних заходів з вирішення порушених питань. Частину з таких питань передбачається реалізувати при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» та Бюджетного кодексу, у процесі виконання державного бюджету на 2016 рік шляхом прийняття нормативно-правових актів Уряду, під час розгляду і затвердження проекту Державного бюджету України на 2017 рік.
Щодо міжнародної співпраці Комітет плідно взаємодіяв з представниками Німецького товариства міжнародного співтовариства (GIZ) і Вестмінстерської Фундації за демократію в рамках проекту «Підтримка реформи управління державними фінансами» та Європейською Комісією.
У Комітеті 18 квітня 2016 року відбулася зустріч членів Комітету з представниками технічної місії Податково-Бюджетного департаменту Міжнародного валютного фонду, яка перебувала в Україні з метою оцінки управління державними інвестиціями. Під час цієї зустрічі було обговорено питання щодо підвищення ефективності відбору державних інвестиційних проектів, на розроблення та реалізацію яких у законі про державний бюджет передбачаються відповідні кошти, та розподілу коштів Державного фонду регіонального розвитку, а також питання щодо результативності використання видатків державного бюджету на такі цілі.
Окремі члени Комітету 27 квітня 2016 року брали участь у круглому столі «Бюджетна політика: прагматичні підходи до стратегічних рішень», організованому Інститутом суспільно-економічних досліджень (ІСЕД) з метою започаткування суспільного діалогу щодо формування бюджетної політики, її впливу на економічне зростання, а також щодо можливих шляхів впровадження нової моделі бюджетної системи.
У Комітеті 18 травня 2016 року відбулася зустріч членів Комітету з представниками Комітету з питань бюджетного контролю Європейського Парламенту на чолі з Головою Комітету Інґеборге Ґреслє. Під час цієї зустрічі було обговорено питання щодо перебігу реформ, що здійснюються в Україні, ефективності використання коштів, що надаються Україні в рамках допомоги ЄС, напрямків співпраці з ЄС у процесі реалізації таких програм, а також актуальні питання стосовно реформування державних фінансів та інших сфер державного управління.
Крім того, народні депутати України – члени Комітету брали участь у роботі Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів та Міжвідомчої робочої групи при Міністерстві оборони України щодо реформування системи забезпечення житлом військовослужбовців Збройних Сил України.
У Комітеті за звітний період (станом на 30.06.2016) опрацьовано 3160 звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.