Щодо законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення фінансової самостійності місцевих бюджетів (реєстр. № 3744 від 30.12.2015 р), поданий народними депутатами України Євлаховим А.С., Амельченком В.В.
У законопроекті шляхом внесення змін до статей 29, 64 та 66 Бюджетного кодексу України (далі–Кодекс) пропонується визначити нові нормативи зарахування рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у частині деревини, заготовленої в порядку рубок головного користування (далі - рентна плата), передбачивши її зарахування до доходів загального фонду:
– державного бюджету – 40 % (чинна норма 50%);
– бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів – 40 % (чинна норма – 50%);
– бюджетів міст Києва та Севастополя – 50 % (чинна норма – 50%);
– бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, – 20 % (чинна норма – 0).
У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що шляхом запропонованого перерозподілу між бюджетами надходжень рентної плати бюджети міст обласного значення, районні бюджети та бюджети новостворених об’єднаних територіальних громад отримають додатковий ресурс у розмірі 20% від таких платежів.
Поряд з тим слід звернути увагу, що такий перерозподіл призведе до зменшення надходжень рентної плати і відповідно втрат доходів загального фонду державного бюджету та обласних бюджетів.
При цьому до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджетів, що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Відтак, враховуючи висновок Міністерства фінансів України, щодо положень законопроекту слід зазначити таке:
1) зважаючи що у Кодексі здійснено розмежування доходів та видатків між рівнями бюджетів з урахуванням визначених у статті 7 Кодексу принципів бюджетної системи, реалізація запропонованих змін буде мати наслідком розбалансування бюджетів, зумовлюючи незабезпеченість бюджетними ресурсами витрат державного та обласних бюджетів, що не узгоджується з принципом збалансованості бюджетної системи, згідно з яким повноваження на здійснення витрат бюджету мають відповідати обсягу надходжень бюджету;
2) беручи до уваги, що законом про державний бюджет на 2016 рік та рішеннями про місцеві бюджети на 2016 рік показники відповідних бюджетів затверджено з урахуванням чинних положень Кодексу, запровадження нових нормативів відрахувань рентної плати у поточному році призведе до необхідності вишукання додаткових надходжень державного та місцевих бюджетів для здійснення запланованих на поточний рік видатків, що потребуватиме також внесення змін до зазначених закону та рішень.
Міністерство фінансів України оцінює втрати загального фонду державного бюджету у 2016 році у сумі близько 54 млн гривень. Відповідні втрати матимуть також і обласні бюджети;
3) законопроектом збережено норматив зарахування до бюджетів міст Києва та Севастополя у розмірі 50%, проте відрахування до державного бюджету рентної плати, що сплачується на таких територіях, встановлено у розмірі 40 %;
4) запропонований термін набрання чинності законом, визначений у законопроекті («з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування»), не відповідає частині третій статті 27 Кодексу щодо введення в дію законів, які мають вплив на показники бюджету.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі–ГНЕУ) у своєму висновку звертає увагу на відсутність належного обґрунтування, з наданням відповідних розрахунків, зокрема, в контексті перерозподілу відповідних видаткових повноважень зазначених бюджетів, орієнтованості їх на належне забезпечення мешканців відповідних поселень необхідними послугами.
ГНЕУ вважає, оскільки за змістом відповідних положень пункту 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Бюджетного кодексу України розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України віднесено до повноважень Кабінету Міністрів України, було б логічним отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо наслідків запровадження пропонованого у законопроекті порядку формування місцевих бюджетів і, зокрема, на відповідність пропозицій проекту вимогам частини третьої статті 95 Конституції України, що «держава прагне до збалансованості бюджету України».
Міністерство фінансів України не підтримує прийняття законопроекту.
Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи рекомендує внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття законопроекту за основу.
Відповідно до висновків комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції і з питань європейської інтеграції законопроект відповідає антикорупційному законодавству та не належить до пріоритетних сфер адаптації законодавства України до законодавства ЄС, або регулювання національним законодавством країн-членів ЄС.
За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо підвищення фінансової самостійності місцевих бюджетів за реєстр. № 3744, поданий народними депутатами України Євлаховим А.С., Амельченком В.В., за результатами розгляду в першому читанні повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.