Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) на своєму засіданні 03 листопада 2021 року розглянув Висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі і виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році, відмітивши таке.
Відповідно до вимог частини другої статті 110 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) і частини третьої статті 7 Закону України «Про Рахункову палату» Рахункова палата подала Верховній Раді України листами від 14.09.2021 р. № 06-2154 і № 06-2155 Висновок про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі, затверджений рішенням Рахункової палати від 31.08.2021 р. № 18-1 (далі – Висновок РП), який надійшов на розгляд до Комітету. Висновок РП розміщено на офіційному сайті Рахункової палати.
Крім того, відповідно до вимог частини першої статті 53 Кодексу Рахункова палата подала Верховній Раді України листами від 12.10.2021 р. № 06-2515 і № 06-2516 Висновки про результати аналізу виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду, затверджені рішенням Рахункової палати від 12.10.2021 р. № 24-2 (далі – Висновки РП). Висновки РП розміщено на офіційному сайті Рахункової палати.
У Комітеті проаналізовано Висновок РП та Висновки РП, останні звітні дані Міністерства фінансів України (далі – Мінфін), Державної казначейської служби України (далі – Казначейство), Державної податкової служби України (далі – ДПС), інших державних органів щодо стану реалізації норм Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) та поточного виконання бюджетів, а також інформацію Мінфіну про опрацювання рекомендацій Комітету, наданих Уряду за підсумками розгляду на засіданні Комітету 30.06.2021 р. Висновку Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому кварталі та інформації щодо виконання державного бюджету у поточному році /лист від 16.07.2021 р. № 04210-03/1-3/22462/, і звернуто увагу на таке.
Щодо змін до Закону
Протягом поточного бюджетного періоду станом на 01.11.2021 р. прийнято 7 законів щодо змін до Закону, а саме:
від 29.01.2021 р. № 1158-ІX щодо компенсації у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію, яким в межах загального обсягу видатків, визначених Мінсоцполітики за загальним фонду державного бюджету, передбачено видатки за новою бюджетною програмою «Компенсація у зв’язку з підвищенням тарифів на електричну енергію на оплату електричної енергії населенням, яке проживає в житлових будинках (у тому числі в житлових будинках готельного типу, квартирах та гуртожитках), обладнаних у встановленому порядку електроопалювальними установками (у тому числі в сільській місцевості), населенням, яке проживає в багатоквартирних будинках, не газифікованих природним газом і в яких відсутні або не функціонують системи централізованого теплопостачання (у тому числі в сільській місцевості), а також багатодітними, прийомними сім’ями та дитячими будинками сімейного типу» (код 2501410) у сумі 1,4 млрд грн і зменшено на цю суму видатки за бюджетною програмою «Виплата пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу у грошовій формі» (код 2501230);
від 15.04.2021 р. № 1393-ІX, яким в межах загального обсягу витрат державного бюджету визначено бюджетні призначення Мінагрополітики шляхом зменшення бюджетних призначень Мінекономіки та Міндовкілля (пов’язаних, зокрема, з передачею до Мінагрополітики витрат за бюджетними програмами, в рамках яких здійснюються заходи з підтримки сільського господарства, а також видатки для забезпечення діяльності Держгеокадастру і Держрибагентства);
від 29.04.2021 р. № 1434-ІX, яким передусім доходи державного бюджету збільшено на 13,5 млрд грн, видатки – на 15 млрд грн (зокрема передбачено видатки за новими бюджетними програмами «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) у сумі 3 млрд грн і «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» (код 3511100) у сумі 4,1 млрд грн, збільшено видатки МОЗ на 4,45 млрд грн (з них за бюджетними програмами «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення» на 3,25 млрд грн і «Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я» на 0,89 млрд грн), МКІП – на 0,75 млрд грн, Мінінфраструктури – на 0,5 млрд грн), надання кредитів з державного бюджету зменшено на 1,5 млрд грн, а також в межах граничного обсягу дефіциту загального фонду державного бюджету збільшено на 20 млрд грн граничний обсяг державного боргу на 31.12.2021 р. і план внутрішніх запозичень з метою придбання у державну власність в обмін на ОВДП акцій додаткової емісії ПрАТ «Укрфінжитло»;
від 17.06.2021 р. № 1558-ІХ щодо збільшення видатків на забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами, яким в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету здійснено перерозподіл видатків шляхом їх збільшення Державній судовій адміністрації на 742,05 млн грн на вказану мету (з них на оплату праці – 412,4 млн грн) і відповідного зменшення видатків Мінмолодьспорту, Вищого антикорупційного суду і Вищого суду з питань інтелектуальної власності (у зв’язку з виникненням економії коштів за окремими бюджетними програмами);
від 17.06.2021 р. № 1563-ІХ щодо забезпечення розширеного неонатального скринінгу в Україні, яким в межах загального обсягу видатків загального фонду державного бюджету здійснено перерозподіл видатків шляхом їх збільшення МОЗ на 300 млн грн за бюджетною програмою «Розвиток системи екстреної медичної допомоги та модернізація і оновлення матеріально-технічної бази закладів охорони здоров'я» і відповідного зменшення видатків МОН за бюджетною програмою «Фонд Президента України з підтримки освіти, науки та спорту»;
від 15.07.2021 р. № 1690-ІX, яким передусім доходи і видатки загального фонду державного бюджету збільшено на 8.456,38 млн грн (зокрема, збільшено видатки за бюджетними програмами: «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) – на 5 млрд грн, «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери» (код 3511100) – на 2 млрд грн, «Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, що проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, та фінансова підтримка системи державного іномовлення України» (код 3901080) – на 628,37 млн грн), а також збільшено доходи і видатки спеціального фонду державного бюджету на 1.433,75 млн грн (із спрямуванням таких коштів на здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення, запобіганням виникненню і поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 (далі – COVID-19), за бюджетною програмою 3511380);
від 08.10.2021 р. № 1807-IX, яким передусім доходи і видатки загального фонду державного бюджету збільшено на 39.639,3 млн грн (зокрема, збільшено видатки на: виплату пільг та житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг (на 12,05 млрд грн); розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (на 15 млрд грн); виплату грошового забезпечення військовослужбовцям ЗСУ /видатки на оплату праці/ (на 4,8 млрд грн); субвенції місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об'єктів соціально-культурної сфери і здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (відповідно на 1,5 млрд грн і на 2,5 млрд грн); реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення (на 2 млрд грн); погашення заборгованості із зарплати працівникам державним вугледобувних підприємств (на 1 млрд грн); субвенції місцевим бюджетам на грошову компенсацію за жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які брали участь в антитерористичній операції, та для учасників Революції Гідності (відповідно на 282 млн грн і 4 млн грн), розвідувальну діяльність у сфері оборони (на 200 млн грн).
Загалом наразі законодавчими змінами до Закону суттєво змінено первинно затверджені основні параметри державного бюджету на 2021 р. зокрема: доходи збільшено на 63 млрд грн (або на 5,8%), з них за загальним фондом – на 61,6 млрд грн; видатки збільшено на 64,5 млрд грн (або на 4,9%), з них за загальним фондом – на 61,6 млрд грн; надання кредитів зменшено на 1,5 млрд грн (або на 7,8%). Значна кількість прийнятих законів щодо змін до Закону (з великим обсягом змін показників державного бюджету) свідчить про необхідність підвищення якості й реалістичності планування та затвердження бюджетних показників.
Пунктом 9 розділу «Прикінцеві положення» Закону доручено Кабінету Міністрів за підсумками виконання державного бюджету у І кварталі 2021 р., виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету та оцінювання обґрунтованості додаткової потреби у бюджетних коштах, розглянути питання щодо збільшення видатків на забезпечення діяльності органів судової влади, реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, розвиток закладів фахової передвищої та вищої освіти, підтримку екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов’язкового) відселення, а також передбачення видатків на ремонт і придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти. Урядом відповідну законодавчу пропозицію не було ініційовано, натомість більшість порушених питань унормовано законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ, від 17.06.2021 р. № 1558-ІХ і від 08.10.2021 р. № 1807-IX, проекти яких внесені народними депутатами України і доопрацьовувалися у Комітеті для подальшого прийняття Верховною Радою.
Щодо макроекономічних показників
Показники державного бюджету на 2021 рік сформовані на підставі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2021-2023 роки, схвалених постановою КМУ від 29.07.2020 р. № 671. Згідно з статистичними даними основні показники економічного і соціального розвитку України у п.р., зокрема, є такі: ВВП за І і ІІ квартали 2021 р. (порівняно з відповідним періодом 2020 р.) за попередньою оцінкою Держстату відповідно зменшився на 2,2% і збільшився на 5,7% /враховано при затвердженні бюджету – зростання ВВП на 4,6%/; індекс споживчих цін у вересні п.р. до грудня 2020 р. – 107,5%, в середньому за 9 місяців п.р. до відповідного періоду 2020 р. – 109% /враховано при затвердженні бюджету – відповідно 107,3% і 108,1%/; індекс цін виробників промислової продукції у вересні п.р. до грудня 2020 р. – 134,7% /враховано при затвердженні бюджету – 108,7%/.
У Висновку РП відмічено, що у січні-червні п.р. державний бюджет виконувався в умовах відновлення економічного зростання, показник якого (за оцінкою Рахункової палати реальний ВВП у І півріччі збільшився на 1,6%) менше, ніж визначено в урядовому прогнозі на рік (зростання на 4,6%) і від очікуваного Урядом.
За попередніми даними Національного банку, обсяг міжнародних резервів станом на 01.10.2021 р. склав 28,71 млрд дол. США і зменшився у вересні п.р. на 2,9 млрд дол. США (з початку року зменшився на 0,43 млрд дол. США, або на 1,46%). Офіційний курс гривні щодо долара США за січень-вересень п.р. в середньому становив 27,49 грн /прогнозний середньорічний обмінний курс, врахований при затвердженні бюджету, – 29,1 грн/дол. США/.
Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства становили на 01.10.2021 р. 66,58 млрд грн (проти 80,58 млрд грн на 01.01.2021 р.), у т.ч.: на єдиному казначейському рахунку (далі – ЄКР) – 42,14 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 8,92 млрд грн, на інших рахунках – 15,52 млрд грн.
Щодо доходів державного бюджету
Доходи державного бюджету за 9 місяців п.р. становили 924,5 млрд грн, що на 159,4 млрд грн, або на 20,8%, більше ніж у відповідному періоді минулого року. За Висновком РП збільшення доходів державного бюджету у І півріччі 2021 р. порівняно з відповідним періодом 2020 р. відбулося за рахунок насамперед зростання імпорту, цін і девальвації гривні.
До загального фонду за січень-вересень п.р. доходи надійшли в обсязі 783,3 млрд грн, що на 28,6 млрд грн, або 3,8% більше уточненого плану на звітний період, а відповідно до плану на звітний період, затвердженого розписом державного бюджету з урахуванням лише змін, пов’язаних із змінами до Закону (далі – первинний план), таке перевиконання становить 62,4 млрд грн, або 8,7%. Порівняно з відповідним періодом минулого року такі доходи збільшилися на 19,5%, або на 127,9 млрд грн, при плановому річному збільшенні на 16,4% /уточнений план на 2021 р. до факту за 2020 р./.
Слід звернути увагу, що Мінфіном змінено помісячний план доходів загального фонду на 2021 рік, починаючи з липня п.р. Так, уточнений план таких доходів (в частині податку на прибуток підприємств, ПДВ та акцизного податку) на січень-липень, січень-серпень і січень-вересень є більшим первинного плану відповідно загалом на 5,5 млрд грн, 24,5 млрд грн і 33,86 млрд грн за рахунок зменшення плану таких доходів на останні місяці п.р. Зазначене свідчить про неякісне помісячне планування таких доходів та викривлює реальний стан їх виконання.
На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження у січні-вересні п.р. окремих платежів /річний план більшості з яких вже збільшено змінами до Закону/, зокрема: податку на прибуток підприємств (+22,96 млрд грн, або на 27,1%, до первинного плану, який менше уточненого плану на 21 млрд грн /річний план збільшено на 34,1 млрд грн/); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+11,4 млрд грн, або на 11,2%, до первинного плану, який менше уточненого плану на 1,5 млрд грн /річний план збільшено на 6,2 млрд грн/); ПДВ з ввезених на митну територію України товарів (+17,3 млрд грн, або на 7%, до первинного плану, який менше уточненого плану на 11 млрд грн /річний план збільшено на 25,9 млрд грн/); рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (+8,7 млрд грн, або на 50,2%, до плану); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+7,4 млрд грн, або в 2,3 раза, до первинного плану, який менше уточненого плану на 0,4 млрд грн /річний план збільшено на 34,1 млрд грн/); зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій (+1,3 млрд грн, або на 16,8%, до плану /річний план збільшено на 2,85 млрд грн/); ввізного мита (+1,2 млрд грн, або на 6,5%, до плану /річний план збільшено на 1,3 млрд грн/).
Водночас найбільше невиконання планових показників доходів загального фонду у січні-вересні п.р. відбулося щодо таких платежів: акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (– 3,8 млрд грн, або на 7,4% /річний план зменшено на 1,3 млрд грн/), податок та збір на доходи фізичних осіб (– 0,99 млрд грн, або на 1%).
Бюджетне відшкодування ПДВ за січень-вересень п.р. здійснено в обсязі 111 млрд грн, що на 6,8 млрд грн, або на 6,5%, більше такого показника за відповідний період минулого року. При цьому за даними ДПС залишок невідшкодованих сум ПДВ на 01.10.2021 р. становила 19,1 млрд грн (збільшився на 0,8 млрд грн з початку року).
У Висновку РП зазначено, що план доходів загального фонду на І півріччя п.р. з урахуванням внесених змін перевиконано внаслідок, насамперед, відмінності фактичних макропоказників у звітному періоді від прогнозних, що враховані в розрахунках доходів державного бюджету.
Поряд з тим, на запит від Комітету щодо стану виконання доходів загального фонду у п.р. Мінфіном поінформовано /лист Мінфіну від 10.09.2021 р. № 04130-01-2/27888/, що перевиконання розпису за січень-серпень п.р. здебільшого відбулося внаслідок поступового відновлення економіки на тлі прискорення інфляційних процесів та висхідної цінової динаміки на світових товарних ринках, при цьому відмічено, що за підсумками 2021 року очікується перевиконання затверджених показників таких доходів в обсязі близько 40 млрд грн, водночас існують ризики виконання показників розпису за окремими джерелами, зокрема: податок та збір на доходи фізичних осіб (– 1,4 млрд грн) через недонадходження податку від оподаткування депозитів; адміністративні штрафи за адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі (- 2,2 млрд грн). Зважаючи на зазначене, законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІХ доходи загального фонду збільшено на 39,6 млрд грн.
Загалом значне перевиконання доходів загального фонду у звітному періоді та збільшення їх річного плану свідчить про прорахунки прогнозування доходів при складанні проекту державного бюджету та недоліки їх помісячного планування.
До спеціального фонду за січень-вересень п.р. надійшло доходів в обсязі 141,2 млрд грн, що становить 112,4% затвердженого на рік обсягу та на 28,7% більше, ніж за відповідний період 2020 р.
Перевиконання затвердженого річного плану доходів спеціального фонду відбулося передусім внаслідок значного перевиконання власних надходжень бюджетних установ (які є найбільшим за обсягом джерелом спеціального фонду), що відбувається щороку: за 9 місяців п.р. надійшло 67,5 млрд грн (або 47,8% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 175,2% затвердженого річного плану (тобто на 29 млрд грн більше) та на 19,6 млрд грн більше, ніж за відповідний період минулого року.
Найбільшу частку у такому фактичному обсязі власних надходжень бюджетних установ ймовірно становлять надходження, отримані за рахунок запозичень Укравтодору, залучених під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг державного значення, що відповідно до постанови КМУ від 26.02.2020 р. № 142 «Про затвердження Порядку здійснення Державним агентством автомобільних доріг запозичень під державні гарантії» відображаються як власні надходження бюджетних установ за кодом класифікації доходів бюджету 25020200 /за січень-вересень п.р. Укравтодору надано державні гарантії на загальну суму 29,09 млрд грн/. При цьому, починаючи з 2021 р. зазначені надходження включено до джерел формування державного дорожнього фонду /пункт 2-1 частини другої статті 24-2 Кодексу/, однак у звіті про надходження і використання коштів державного дорожнього фонду (наприклад, за січень-вересень 2021 р.) помилково відображені за кодом 401200 «Зовнішні запозичення», що не узгоджується з визначенням терміну «державне запозичення» (наведеним у пункті 19 частини першої статті 2 Кодексу) та відповідними показниками у звітах про виконання державного бюджету щодо доходів і фінансування.
До державного дорожнього фонду /у частині доходів державного бюджету, визначених пунктом 1 частини другої статті 24-2 Кодексу/ за 9 місяців п.р. надійшло 63,1 млрд грн (або 44,7% загального обсягу фактичних доходів спеціального фонду), що становить 94,9% затвердженого річного плану та на 15,2 млрд грн, або на 31,8%, більше плану на звітний період. Отже, за підсумками 10 місяців п.р. очікується перевиконання річного затвердженого плану таких доходів і з’являться підстави для розподілу відповідного перевищення коштів за напрямами державного дорожнього фонду у порядку, визначеному абзацом шостим частини четвертої статті 24-2 Кодексу.
Поряд з тим, на 01.10.2021 р. вже перевиконано загальний плановий обсяг доходів спеціального фонду, визначених пунктами 10-12 статті 11 Закону згідно із законом від 15.07.2021 р. № 1690-ІХ (ПДВ з ввезених на митну територію України товарів і акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), що підлягають сплаті відповідно до пункту 77 підрозділу 2 і пункту 36 підрозділу 5 розділу ХХ Податкового кодексу України, та надходжень від добровільно сплачених фізичними особами коштів відповідно до пунктів 9-7 та 9-9 розділу ХХІ Митного кодексу України), що спрямовуються на здійснення заходів щодо боротьби з COVID-19 за бюджетною програмою 3511380: загалом надійшло 1.504,5 млн грн, що на 70,8 млн грн більше річного затвердженого плану /1.433,75 млн грн/. Відтак, у разі необхідності спрямування таких додаткових доходів на зазначені заходи потрібно внести відповідні зміни до Закону.
Разом з тим, рівень виконання плану деяких доходів спеціального фонду є низьким. Зокрема, йдеться про плату за ліцензії на провадження діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор і за ліцензії на випуск та проведення лотерей: за січень-вересень п.р. надійшло плати у сумі 1,2 млрд грн, або 16,1% річного плану (7,44 млрд грн). Відповідно до пунктів 18-23 і 25 статті 14 Закону надходження цієї плати передбачено спрямувати на видатки за 7 бюджетними програмами (зокрема щодо культури, охорони здоров’я, інфраструктури, соціально-економічного розвитку територій). Як наслідок, залишається ризик значного недонадходження зазначеного платежу та непроведення видатків за відповідними бюджетними програмами у запланованому обсязі.
Щодо зарахування у 2021 р. до спеціального фонду державного бюджету податку на прибуток підприємств і дивідендів, нарахованих на акції господарських товариств, у статутних капіталах яких є державна власність, що підлягають сплаті як грошове зобов’язання внаслідок усунення порушень законодавства, виявлених у 2020 р. Держаудитслужбою в результаті ревізії фінансово-господарської діяльності НАК «Нафтогаз України» за період з 01.10.2018 р. по 31.12.2019 р. /згідно з пунктом 9 статті 11 Закону/, слід зазначити, що за 9 місяців п.р. такі платежі не надходили й вірогідно зазначена норма Закону не буде виконана, оскільки за інформацію Мінфіну у судовому порядку визнано протиправною та скасовано вимогу Держаудитслужби про необхідність усунення НАК «Нафтогаз України» відповідних порушень.
За даними ДПС щодо стану виконання грошових зобов’язань платників податків до державного бюджету слід зазначити, що на 01.10.2021 р.: переплати становили 44,5 млрд грн (збільшилися на 0,5 млрд грн з початку року), податковий борг – 82,1 млрд грн (зменшився з початку року на 0,09 млрд грн), обсяги розстрочених і відстрочених податкових зобов’язань – 1,6 млрд грн (зменшилися з початку року на 5,3%); водночас за 3 квартали п.р. списано податкового боргу у сумі 5,3 млрд грн (на 3,7 млрд грн, або 40,8% менше, ніж у відповідному періоді 2020 р.).
Разом з тим, за інформацією ДПС на 01.09.2021 р. у загальному обсязі податкового боргу перед зведеним бюджетом 19%, або 20,3 млрд грн, є податковою заборгованістю суб’єктів господарювання державного сектору економіки, при цьому така заборгованість за 8 місяців п.р збільшилася на 0,9 млрд грн, або на 5%. Найбільші обсяги такої заборгованості сформовано суб’єктами, що належать до сфер управління Міненерго (11,2 млрд грн, або 55%), Фонду державного майна (3,2 млрд грн, або 16%), Мінекономіки (1,7 млрд грн, або 8,6%), Мінінфраструктури (0,85 млрд грн, або 5,7%).
Наявність значного податкового боргу перед державним бюджетом негативно впливає на виконання доходів державного бюджету, свідчить про незадовільний стан фінансової дисципліни платників податків, недостатність вжитих органами ДПС заходів щодо управління податковим боргом та слабкий нагляд уповноважених центральних органів виконавчої влади за фінансово-економічною діяльністю суб’єктів господарювання державного сектору економіки – боржників в частині їх розрахунків з бюджетом.
Щодо фінансування державного бюджету та державного боргу
За 9 місяців 2021 р. державний бюджет виконано з дефіцитом, що становив 39,8 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі – 246,6 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом – з дефіцитом у сумі 40,6 млрд грн (що менше на 100,5 млрд грн уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі – 220,9 млрд грн/), а за спеціальним фондом – з профіцитом у сумі 0,8 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі – 25,8 млрд грн/. Нижчий від запланованого на звітний період показник дефіциту загального фонду державного бюджету обумовлений проведенням видатків у менших обсягах від плану при перевиконанні плану доходів та невиконанні плану державних запозичень і надходжень від приватизації державного майна за цей період.
Від приватизації державного майна за січень-вересень п.р. надійшло до державного бюджету 2.086,3 млн грн, з них за загальним фондом – 1.801,1 млн грн від продажу об’єктів малої приватизації, що становить 15,7% плану на звітний період (або на 9,6 млрд грн менше) при затвердженому річному плановому показнику 12 млрд грн. За спеціальним фондом у липні п.р. надійшло 285,3 млн грн (йдеться про 70% надходжень від приватизації майна установ виконання покарань та слідчих ізоляторів, що належать до сфери управління Мін’юсту та безпосередньо не забезпечують виконання встановлених для них законодавством завдань і функцій), що передбачено пунктом 8 статті 12 Закону без визначення планового показника у державному бюджеті. Згідно з інформацією про фіскальні ризики (наданою у складі супровідних матеріалів до законопроекту за реєстр. № 6000 про державний бюджет на 2022 рік), враховуючи фактичний стан надходжень за 9 місяців п.р. і темпи підготовки об’єктів до продажу, у 2021 р. існує висока імовірність невиконання плану надходжень від приватизації державного майна (невиконання оцінюється в обсязі 8,3 млрд грн) та перенесення продажу об’єктів великої приватизації на 2022 рік.
Державні запозичення на фінансування державного бюджету за 9 місяців п.р. здійснені в обсязі 370,7 млрд грн (51,4% затвердженого річного плану), з яких внутрішні запозичення – 262,6 млрд грн, що становить 50,8% затвердженого річного плану.
За січень-вересень п.р. до загального фонду державного бюджету державні запозичення залучені у сумі 360,8 млрд грн, що становить 51,7% затвердженого Законом /із змінами згідно з законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ/ річного плану (697,2 млрд грн) та 77,7% уточненого плану на звітний період (або на 103,3 млрд грн менше), у т.ч.:
внутрішні запозичення – у сумі 262,6 млрд грн від розміщення ОВДП, з них за інформацією Мінфіну від випусків ОВДП, номінованих в іноземних валютах, – у сумі 69,2 млрд грн (2 млрд дол. США та 418,1 млн євро). При цьому у січні-вересні п.р. середньозважена дохідність ОВДП, номінованих у гривні, становила 11,38%, у доларах США – 3,79%, у євро – 2,5%, і зросла порівняно з таким показником за 2020 р. /10,2%, 3,38% і 2,27% відповідно/. Зазначене призведе до збільшення видатків на обслуговування державного внутрішнього боргу в наступних бюджетних періодах, на що також звертає увагу Рахункова палата;
зовнішні запозичення – у сумі 98,2 млрд грн, з них за інформацією Мінфіну: 48,2 млрд грн (1,75 млрд дол. США) – шляхом розміщення (включаючи додаткове розміщення) 8-річних ОЗДП під 6,876% річних; 37,9 млрд грн (1 млрд СПЗ) – отримання коштів загального розподілу спеціальних прав запозичення, схваленого 02.08.2021 р. Радою керуючих МВФ; 9,6 млрд грн (350 млн дол. США) – отримання позики МБРР для системного проекту «Перша позика на політику розвитку у сфері економічного відновлення»; 2,3 млрд грн (87,4 млн дол. США) – отримання позик МБРР в рамках проектів «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» (15 млн дол. США), «Друге додаткове фінансування, спрямоване на подолання наслідків пандемії СOVID-19» (55 млн дол. США), «Додаткове фінансування для проекту «Модернізація системи соціальної підтримки населення України» (5 млн дол. США) і «Додаткове фінансування Проекту «Поліпшення охорони здоров'я на службі в людей» (12,4 млн дол. США).
При цьому у червні п.р. відповідно до статті 31 Закону та постанови КМУ від 29.03.2021 р. № 268 «Про збільшення статутного капіталу приватного акціонерного товариства “Експортно-кредитне агентство”» Мінфіном здійснено понадплановий випуск ОВДП у сумі 1,8 млрд грн /із строком обігу до 15 р. та відс. ставкою доходу до 9,3% річних/ в обмін на акції додаткової емісії зазначеного товариства. Крім того, відповідно до статті 30 Закону прийнято постанову КМУ від 22.09.2021 р. № 982 «Деякі питання випуску облігацій внутрішньої державної позики з подальшим придбанням акцій додаткової емісії приватного акціонерного товариства “Українська фінансова житлова компанія”», згідно з якою доручено Мінфіну здійснити випуск ОВДП на суму 20 млрд грн (що передбачено у державному бюджеті згідно із законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ) /із строком обігу до 15 р. та відс. ставкою доходу до 13% річних/ в обмін на акції додаткової емісії зазначеного товариства, але у бюджетній звітності за 9 місяців п.р. така операція не відображена.
Варто також зазначити, за інформацією Мінфіну 23.08.2021 р. Україна отримала від МВФ близько 2,7 млрд дол. США (1.928,2 млн СПЗ) внаслідок розподілу спеціальних прав запозичень у рамках допомоги країнам-учасницям МВФ у відновленні економіки, що постраждала внаслідок пандемії коронавірусу, і такі кошти відповідно до методології МВФ будуть відображені як довгострокові зовнішні запозичення (їх повернення можливе у випадку анулювання попередньо асигнованих СПЗ, припинення членства у Департаменті СПЗ або в разі його ліквідації, за користування конвертованими СПЗ Україною щоквартально вноситиметься плата). Отже, на 01.10.2021 р. на фінансування загального фонду державного бюджету у п.р. спрямовано частину таких коштів у сумі 1 млрд СПЗ.
Загалом щодо стану надходжень загального фонду державного бюджету за 9 місяців п.р. слід зауважити, що незважаючи на перевиконання доходів, відбулося значне недоотримання коштів від державних запозичень і приватизації державного майна. У Висновках РП зазначено, що надходження загального фонду державного бюджету за 3 квартали 2021 р. становили 1.151,66 млрд грн, або 93,2% уточненого плану на звітний період, відтак не встановлено факту перевиконання показників таких надходжень, врахованих у розписі державного бюджету на січень-вересень п.р., більше ніж на 15%, який відповідно до статті 53 Кодексу мав би бути підставою для внесення відповідних змін до Закону. Натомість суттєвими є ризики неотримання у визначених Законом обсягах надходжень загального фонду від державних запозичень і приватизації державного майна та, як наслідок, неможливості здійснення у повному обсязі запланованих видатків і надання кредитів, на що також звертає увагу Рахункова палата.
Зовнішні запозичення до спеціального фонду (від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на реалізацію інвестиційних проектів) за 9 місяців п.р. становили 9,96 млрд грн, або лише 40,6% затвердженого річного плану та на 3,4 млрд більше, ніж за аналогічний період 2020 р. Отже, стан залучення таких запозичень поліпшився порівняно з попереднім роком, однак залишається недостатнім та є наслідком системних недоліків у плануванні і використанні зазначених коштів. Керуючись частиною другою статті 4 Закону та частинами шостою і восьмою статті 23 Кодексу, на 01.11.2021 р. прийнято 6 рішень Уряду, якими за спеціальним фондом державного бюджету здійснено перерозподіли обсягів залучення відповідних кредитів (позик) та витрат за відповідними бюджетними програмами загалом на суму 7,67 млрд грн, що мало сприяти більш ефективному управлінню відповідними кредитними ресурсами і підвищенню рівня їх залучення, але водночас є результатом неякісного бюджетного планування.
Фонд гарантування вкладів фізичних осіб у лютому 2021 р. здійснив дострокове погашення векселів, що видані ним в обмін на ОВДП, у сумі 2.002,3 млн грн, що згідно з пунктом 5 статті 12 і пунктом 13 статті 14 Закону зараховано до спеціального фонду державного бюджету та спрямовано на забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва (за 9 місяців п.р. такі кошти використано у сумі 1.804 млн грн, або 90,2%). Крім того, у вересні п.р. за відповідним кодом надходжень понадпланово зараховано ще 2.069,5 млн грн, що може бути спрямовано на зазначені заходи у разі внесення відповідних змін до Закону.
Платежі з погашення державного боргу за січень-вересень п.р. здійснені у сумі 357,6 млрд грн (76,4% затвердженого річного показника та 98,1% уточненого плану на звітний період), у т.ч. на погашення внутрішнього боргу – 269,3 млрд грн, зовнішнього боргу – 88,3 млрд грн. Видатки на обслуговування державного боргу за січень-вересень п.р. проведено в обсязі 110,2 млрд грн, або 69,5% бюджетних призначень та 92,3% уточненого плану на звітний період. Крім того, здійснено першу виплату за державними деривативами у сумі 997,7 млн грн (або 86,4% бюджетних призначень).
Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 30.09.2021 р. становив 2.445,52 млрд грн та зменшився з початку року у гривневому еквіваленті на 469,9 млрд грн, або на 16,1%. Обсяг державного боргу зменшився з початку року на 396,1 млрд грн, або на 15,4%, і становив 2.168,82 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2021 р. (із змінами) – 2.564,9 млрд грн). Гарантований державою борг порівняно з початком року зменшився на 73,8 млрд грн, або на 21,1%, і становив 276,7 млрд грн (затверджений граничний обсяг на 31.12.2021 р. – 350,5 млрд грн). Зменшення боргу у гривневому еквіваленті є наслідком ревальвації гривні до іноземних валют, в яких номіновано борг, порівняно з початком року (офіційній курс гривні до долара США на 31.12.2020 р. – 28,27 грн, на 30.09.2021 р. – 26,58 грн), на що також звертає увагу Рахункова палата.
За звітними даними у січні-вересні п.р. державні гарантії надано загалом у сумі 38.936,2 млн грн, у т.ч.: за внутрішніми зобов’язаннями Укравтодору на суму майже 10 млрд грн /на підставі постанови КМУ від 26.05.2021 р. № 521/; за зовнішніми зобов’язаннями ДП НЕК «Укренерго» у сумі 136 млн євро, або 4.739,1 млн грн /відповідно до гарантійної угоди, ратифікованої законом від 02.12.2020 р. № 1035-ІХ, щодо залучення позики від ЄІБ для реалізації проекту «Програма підвищення надійності підстанцій»/, АТ «Укрзалізниця» у сумі 150 млн євро, або 5.105,6 млн грн /відповідно до гарантійної угоди, укладеної на підставі постанови КМУ від 22.11.2017 р. № 1051, щодо залучення позики від ЄБРР для реалізації проекту електрифікації української залізниці «Електрифікація залізничного напрямку Долинська-Миколаїв-Колосівка»/ та Укравтодору у сумі 700 млн дол. США, або 19.091,59 млн грн /на підставі постанов КМУ від 02.04.2021 р. № 327, від 28.04.2021 р. № 442 і від 26.05.2021 р. № 519 та договору гарантії щодо випущених Укравтодором облігацій з дохідністю 6,25%, із зменшенням основної суми та з погашенням у 2028 р./. Отже, відповідно до підпункту «г» пункту 1 статті 6 Закону на 01.11.2021 р. надано державні гарантії за запозиченнями Укравтодору на загальну суму 29,09 млрд грн (крім того, згідно з постановою КМУ від 15.09.2021 р. № 978 передбачається надання державної гарантії Укравтодору ще у сумі 908,4 млн грн). Разом з тим, надання державних гарантій за пунктом 1 статті 6 Закону обмежено на рівні до 40 млрд грн за 6 напрямами, з яких до 10 млрд грн – за портфельними гарантіями для кредитування суб’єктів мікро-, малого та/або середнього підприємництва /підпункт «б»/, до 20 млрд грн – для фінансування програм, пов’язаних із підвищенням обороноздатності і безпеки держави /підпункт «в»/.
Для фінансування загального фонду державного бюджету у звітному періоді залучалися залишки бюджетних коштів на початок п.р. та кошти ЄКР, на що також вказує Рахункова палата, зокрема:
залишки коштів за загальним фондом зменшилися з початку року на 11,7 млрд грн та на кінець вересня п.р. становили 929,3 млн грн (натомість залишки коштів за спеціальним фондом збільшилися на 13,9 млрд грн і становили відповідно 69,4 млрд грн);
у березні, червні і вересні залучалися кошти ЄКР для покриття тимчасових касових розривів загального фонду відповідно у сумах 10,3 млрд грн, 12 млрд грн і 28,2 млрд грн (при цьому залучені у березні і червні кошти повернуто відповідно у квітні і липні-серпні, до завершення п.р. необхідно повернути 28,2 млрд грн /відповідно до вимог частини п’ятої статті 43 Кодексу та постанови КМУ від 31.03.2021 № 307 «Про затвердження Порядку покриття тимчасових касових розривів загального фонду державного бюджету»/).
Щодо видатків та кредитування державного бюджету
За січень-вересень п.р. видатки проведено загалом у сумі 960,9 млрд грн, або 69,4% бюджетних призначень (із змінами), у т.ч. за загальним фондом – у сумі 827,9 млрд грн (66,5% бюджетних призначень /збільшених на 64,5 млрд грн законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ, від 15.07.2021 р. № 1690-IX і від 08.10.2021 р. № 1807-ІX/ та 92,4% уточненого плану на звітний період, або на 68,3 млрд грн менше) та за спеціальним фондом – у сумі 132,97 млрд грн (95,5% бюджетних призначень /збільшених на 2,95 млрд грн законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ і від 15.07.2021 р. № 1690-IX/.
На 01.10.2021 р. не розпочато проведення видатків загального фонду державного бюджету за 41 бюджетними програмами, незважаючи на наявність відповідних бюджетних асигнувань на звітний період.
Відповідно до наданої Мінфіном щомісячної інформації щодо стану затвердження порядків використання бюджетних коштів та паспортів бюджетних програм слід зазначити, що:
на 11.10.2021 р. з 87 бюджетних програм, які потребують затвердження порядків використання коштів, прийнято постанови за 81 бюджетною програмою (або 93,1%), отже на вказану дату не затверджено порядки використання бюджетних коштів за 6 бюджетними програмами (або 6,9%);
на 22.10.2021 р. до Мінфіну з 540 паспортів бюджетних програм, що потребують затвердження у п.р. (з урахуванням змін до Закону), надійшло 526 паспортів (або 97,4%), з них погоджено Мінфіном 522 паспорти, а не подано на погодження 14 паспортів бюджетних програм (або 2,6%).
За інформацією на офіційному сайті Казначейства на 01.11.2021 р. не затверджені порядки за 10 бюджетними програмами та до Казначейства не надійшли затверджені паспорти за 23 бюджетними програмами.
Поряд з тим, у 2021 р. згідно з статтею 28 Закону розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за 11 бюджетними програмами /більшість з яких стосується будівництва/придбання житла для військовослужбовців/ здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. На 01.11.2021 р. прийнято 10 відповідних рішень Уряду, погоджених Комітетом. Однак, не прийнято рішення Кабінету Міністрів щодо бюджетної програми «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (код 2701270).
Таким чином, у звітному періоді проведенню багатьох видатків державного бюджету в запланованих обсягах завадило тривале затвердження порядків використання бюджетних коштів, паспортів бюджетних програм та розподілів коштів, що є наслідком системних недоліків у плануванні і виконанні видатків головними розпорядниками коштів.
Відповідно до частин шостої та восьмої статті 23 Кодексу на 01.11.2021 р. Комітетом розглянуто і погоджено 55 рішень Уряду щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету (з урахуванням 4 рішень, що містять також розподіл міжбюджетних трансфертів, та 9 рішень щодо розподілу коштів згідно із статтею 36 Закону). Значна кількість таких рішень вказують на наявність серйозних прорахунків у бюджетному плануванні, що підтверджує відсутність чітких пріоритетів у діяльності головних розпорядників коштів та комплексних підходів в управлінні бюджетними коштами.
Згідно з пунктом 24 статті 14 Закону із спеціального фонду державного бюджету передбачено здійснення заходів, пов’язаних з вакцинацією населення і запобіганням поширенню на території України COVID-19 та боротьбою з її наслідками, збільшення зарплати працівникам медичних закладів (за рахунок джерел, визначених пунктом 9 статті 11 та пунктом 9 статті 12 Закону) за рішеннями Кабінету Міністрів, погодженими з Комітетом. При цьому джерело, визначене пунктом 9 статті 11 Закону, у п.р. не надходило, про що вище зазначено. Водночас пунктом 9 статті 12 Закону на вказану мету передбачено спрямувати залишок коштів, джерелом формування яких були надходження, визначені пунктами 14, 15 та 16 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /які у 2020 р. було спрямовано до Фонду боротьби з COVID-19, але не використано чи не розподілено/, що за інформацією Мінфіну на 01.01.2021 р. становив 6.102,3 млн грн. На 01.11.2021 р. прийнято 9 рішень Уряду, погоджених з Комітетом, про спрямування зазначеного залишку коштів на вказану мету загалом у сумі 6.072,7 млн грн, отже нерозподілений залишок таких коштів становить 29,6 млн грн.
Поряд з тим, шляхом внесення змін до Закону (законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ і від 15.07.2021 р. № 1690-IX) у державному бюджеті визначено видатки державного бюджету за новою бюджетною програмою «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) у сумі 4.433,75 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – 3 млрд грн, за спеціальним фондом – 1.433,75 млн грн, розподіл яких відповідно до статті 36 Закону має здійснюватися за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом. На 01.11.2021 р. за загальним фондом такі видатки розподілені у повному обсязі відповідно до 4 рішень Уряду (погоджених з Комітетом), а за спеціальним фондом прийнято 6 рішень Уряду (5 з яких погоджено з Комітетом) щодо розподілу видатків на загальну суму 1.251,6 млн грн, отже нерозподілені видатки за вказаною бюджетною програмою становлять 182,1 млн грн. За інформацію Мінфіну на 12.10.2021 р. відповідні видатки за загальним фондом проведено у сумі 2.891,2 млн грн (не використано 108,8 млн грн), а за спеціальним фондом – не проводилися.
На виконання статті 23 Закону прийнято 4 рішення Уряду про розподіл бюджетних призначень за бюджетною програмою «Забезпечення окремих видатків районних державних адміністрацій, пов’язаних з ліквідацією районів» (код 3511270) на загальну суму 1024,9 млн грн, або 90,9% бюджетних призначень /1.126,9 млн грн/, нерозподілені видатки становлять 102 млн грн.
У структурі видатків загального фонду державного бюджету, здійснених за січень-вересень п.р., за економічною класифікацією найбільшу питому вагу становили видатки на: соціальне забезпечення – 243,6 млрд грн (29,4% загального обсягу видатків і 75,2% уточненого річного плану), оплату праці бюджетних установ – 151,8 млрд грн (18,3% і 73,4% відповідно), обслуговування боргових зобов’язань – 110,1 млрд грн (13,3% і 69,8% відповідно), поточні трансферти місцевим бюджетам – 94,4 млрд грн (11,4% і 73,6% відповідно).
Пенсійному фонду протягом січня-вересня 2021 р. спрямовані видатки за загальним фондом державного бюджету у сумі 149,1 млрд грн, що становить 76,4% бюджетних призначень і 100% уточненого плану на звітний період та на 3,55 млрд грн (або на 2,3%) менше порівняно з аналогічним періодом 2020 р. При цьому за інформацією на офіційному сайті Казначейства за 9 місяців 2021 р. за рахунок ЄКР надано позики на покриття тимчасових касових розривів Пенсійному фонду загалом у сумі 130,8 млрд грн, з яких повернуто 117,6 млрд грн, як наслідок станом на 01.10.2021 р. загальний обсяг заборгованості Пенсійного фонду за відповідними позиками /з урахуванням заборгованості попередніх років/ становив 75,3 млрд грн і збільшився з початку року на 13,2 млрд грн. Отже, порівняно з минулим роком та І півріччям п.р. фінансовий стан Пенсійного фонду продовжує погіршуватися, збільшується залежність цього фонду від ресурсів державного бюджету та позик за рахунок ЄКР, а також посилюються ризики щодо неспроможності погасити таку заборгованість перед ЄКР.
Згідно з даними Казначейства за січень-вересень п.р. відповідно до прийнятих рішень Кабінету Міністрів про виділення коштів з резервного фонду державного бюджету розподілено відповідні кошти на загальну суму 407,8 млн грн (або 27,2% бюджетних призначень), з них касові видатки становили 284 млн грн (або 18,9% бюджетних призначень).
За січень-вересень 2021 р. повернуто кредитів до загального фонду державного бюджету в обсязі 5,8 млрд грн, або 71,9% затвердженого на рік показника та 110,8% плану на звітний період. До спеціального фонду повернуто кредитів в обсязі 210 млн грн, або 38,9% затвердженого із змінами річного показника.
За 9 місяців п.р. надано кредитів з державного бюджету на суму 9,4 млрд грн, або 53,4% бюджетних призначень /зменшених на 1,5 млрд грн законом від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ/, у т.ч. із загального фонду – 1,8 млрд грн (36,3% бюджетних призначень (із змінами) і 36,5% уточненого плану на звітний період), із спеціального фонду – 7,6 млрд грн (60% бюджетних призначень (із змінами)).
На 01.10.2021 р. за видатками загального фонду кредиторська заборгованість становила 4,1 млрд грн і збільшилася на 37,8% з початку п.р., з них прострочена заборгованість – 1,1 млрд грн (26,8% від загального обсягу заборгованості, збільшилася на 8,3% з початку п.р.), а дебіторська заборгованість становила 35,3 млрд грн і зменшилася на 8,3% з початку п.р., з них прострочена заборгованість – 4,7 млрд грн (13,4% від загального обсягу заборгованості, збільшилася на 29,6% з початку п.р.).
Щодо трансфертів між державним і місцевими бюджетами
За січень-вересень п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 120,9 млрд грн, що становить 69,5% уточненого річного плану та 95,3% уточненого плану на звітний період, у т.ч. за загальним фондом – 103,1 млрд грн, за спеціальним фондом – 17,75 млрд грн.
Базова дотація перерахована у сумі 11,8 млрд грн, або 100% плану на січень-вересень п.р. Додаткові дотації також надано у повному обсязі відповідно до плану на звітний період. Реверсна дотація перерахована до державного бюджету у сумі 7,8 млрд грн, або 100% плану на звітний період.
Субвенції загального фонду перераховані у сумі 86,4 млрд грн, або 99% уточненого плану на січень-вересень п.р. Серед таких субвенцій значну частку становила освітня субвенція (84,3%), яку перераховано за 9 місяців у сумі 72,8 млрд грн (99,5% бюджетних асигнувань). Резерв освітньої субвенції /виходячи з додатка № 5 до Закону/ передбачено у сумі 668,4 млн грн. Розпорядженням КМУ від 17.03.2021 р. № 199-р передбачено перерозподіл обсягу освітньої субвенції між місцевими бюджетами (що погоджено з Комітетом), в рамках якого зменшено резерв цієї субвенції на 19,4 млн грн. На даний час інших рішень щодо розподілу таких коштів Урядом не прийнято.
За спеціальним фондом найбільшою є субвенція на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (що є складовою державного дорожнього фонду), яку перераховано у сумі 15,96 млрд грн (або 100% плану на січень-вересень п.р. та 74,6% уточненого плану на рік). При цьому згідно з частиною четвертою статті 24-2 Кодексу Урядом здійснено розподіл додаткового обсягу цієї субвенції між місцевими бюджетами у сумі 3,3 млрд грн за рахунок залишку коштів державного дорожнього фонду, який утворився на 01.01.2021 р. у зв’язку з перевищенням загального обсягу відповідних фактичних надходжень річного плану /розпорядження КМУ від 14.04.2021 р. № 356-р/, що погоджено з Комітетом.
У Законі (із змінами, внесеними законами від 29.04.2021 р. № 1434-ІХ, від 15.07.2021 р. № 1690-IX і від 08.10.2021 р. № 1807-ІX) 22 субвенції затверджено без розподілу між місцевими бюджетами, відтак розподіли зазначених трансфертів відповідно до частини шостої статті 108 Кодексу мають бути здійснені Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом (крім субвенції на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, розподіл якої здійснюється у порядку, визначеному відповідним законом про місцеві вибори, а також субвенції на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України, розподіл якої згідно з статтею 18 Закону здійснюється Кабінетом Міністрів). На 01.11.2021 р. Комітет розглянув 32 рішення Уряду щодо погодження розподілу і перерозподілу трансфертів між місцевими бюджетами, при цьому погоджено 31 рішення і 1 рішення /постанова КМУ від 17.05.2021 р. №476/ повернуто на доопрацювання (у зв’язку з неповною відповідністю розподілених обсягів відповідної субвенції її загальному обсягу, визначеному Законом). Однак на 01.11.2021 р. залишаються нерозподіленими субвенції місцевим бюджетам на:
фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження (код 2411030) /затверджена за загальним фондом у сумі 137,5 млн грн/;
реалізацію проектів в рамках Програми з відновлення України (код 2761610) /затверджена за спеціальним фондом у сумі 1 млн грн законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІX/;
створення центрів культурних послуг (код 3811060) /затверджена за спеціальним фондом у сумі 200 млн грн/.
Крім того, наразі не розподілені у повному обсязі субвенції місцевим бюджетам на:
виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для внутрішньо переміщених осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України … (код 1511050) /затверджена за загальним фондом у сумі 530,4 млн грн, не розподілено 282 млн грн (на цю суму збільшено субвенцію законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІX)/;
виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей осіб … під час участі у Революції Гідності … (код 1511060) /затверджена за загальним фондом у сумі 16,3 млн грн, не розподілено 4 млн грн (на цю суму збільшено субвенцію законом від 08.10.2021 р. № 1807-ІX)/;
реалізацію програми «Спроможна школа для кращих результатів» (код 2211260) /затверджена за загальним фондом у сумі 1 млрд грн, не розподілено 0,99 млн грн, або 0,1%/;
створення мережі спеціалізованих служб підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства та/або насильства за ознакою статі (код 2511240) /затверджена за загальним фондом у сумі 274,1 млн грн, не розподілено 107,9 тис. грн, або 0,04%/;
реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (код 2761600) /затверджена у сумі 1.650 млн грн, у т.ч. за загальним фондом – 450 млн грн, за спеціальним фондом – 1.200 млн грн, не розподілено 319,9 млн грн (за загальним фондом)/;
реалізацію заходів, спрямованих на підвищення доступності широкосмугового доступу до Інтернету в сільській місцевості (код 2911060) /затверджена за загальним фондом у сумі 500 млн грн, не розподілено 16,2 млн грн, або 3,2%/;
розвиток спортивної інфраструктури (код 3411220) /затверджена за загальним фондом у сумі 500 млн грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 1.258,5 млн грн, не розподілено 458,5 млн грн/;
реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери (код 3511100) /затверджена за загальним фондом у сумі 7,6 млрд грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 8 млрд грн, не розподілено 218,98 млн грн/;
здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (код 3511210) /затверджена у сумі 8,5 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 5.161,6 млн грн, за спеціальним фондом – 3.338,4 млн грн, уточнений план (з урахуванням перерозподілу видатків) – 8,95 млрд грн, не розподілено 3.180,9 млн грн (за загальним фондом – 274,1 млн грн, за спеціальним фондом – 2.906,8 млн грн/;
реалізацію проектів ремонтно-реставраційних та консерваційних робіт пам'яток культурної спадщини, що перебувають у комунальній власності (код 3811070) /затверджена за спеціальним фондом у сумі 1 млрд грн, уточнений план за загальним фондом (у зв’язку з перерозподілом видатків) – 261,4 млн грн, не розподілено 985,98 млн грн (за загальним фондом – 0,07 млн грн, за спеціальним фондом – 985,9 млн грн/;
здійснення заходів щодо підтримки територій, що зазнали негативного впливу внаслідок збройного конфлікту на сході України (код 3911020) /затверджена за загальним фондом у сумі 125 млн грн, не розподілено 46,98 млн грн, або 37,6%/.
Тривале затвердження або внесення змін до порядків і умов надання окремих субвенцій, їх розподілів між місцевими бюджетами може спричинити надання деяких субвенцій в обсягах менше плану, та, як наслідок, невиконання у запланованих обсягах окремих видатків місцевих бюджетів, що свідчить про низьку виконавську дисципліну відповідних учасників бюджетного процесу.
Окремо слід відмітити, що відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – ДФРР) за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку затверджується Кабінетом Міністрів за погодженням з Комітетом у двомісячний строк /до 2021 р. – у тримісячний строк/ з дня набрання чинності законом про державний бюджет. У державному бюджеті на 2021 рік обсяг ДФРР визначено за загальним фондом у сумі 4,5 млрд грн. За зверненням Мінрегіону Комітетом погоджено 3 рішення Уряду /розпорядження КМУ від 12.04.2021 р. № 297-р, від 16.06.2021 р. № 660-р і від 20.10.2021 р. № 1250-р/, згідно з якими перелік відповідних програм і проектів затверджено на загальну суму 4.498,8 млн грн, нерозподілений залишок коштів ДФРР – 1,2 млн грн. Зазначені видатки за 9 місяців п.р. проведено в сумі 2.099,7 млн грн, або 67,7% плану на цей період (3,1 млрд грн). Отже, здійснення таких видатків не у повному обсязі спричинено передусім несвоєчасним розподілом коштів ДФРР.
За підсумками розгляду даного питання, керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу України, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення:
1. Висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі і виконання Державного бюджету України за підсумками трьох кварталів 2021 року в частині надходжень загального фонду та інформацію щодо виконання державного бюджету у поточному році взяти до відома та врахувати в роботі.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
1) проаналізувати Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі, вжити заходів щодо забезпечення належного виконання державного бюджету у поточному році та опрацювати відповідні пропозиції Рахункової палати щодо можливості їх врахування;
2) доручити Міністерству фінансів України надати пояснення щодо причин внесення змін до помісячного розпису доходів загального фонду державного бюджету на 2021 рік (не пов’язаних із змінами до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік») та у подальшому уникати відповідних змін, поліпшивши помісячне планування доходів загального фонду державного бюджету;
3) доручити центральним органам виконавчої влади, до сфер управління яких належать суб’єкти господарювання державного сектору економіки, що мають податковий борг перед бюджетом та приріст такого боргу у 2021 році (насамперед Міністерству енергетики України, Фонду державного майна України, Міністерству економіки України та Міністерству інфраструктури України) вжити заходів щодо погашення такого боргу та недопущення його зростання надалі (включаючи заходи, запропоновані Державною податковою службою України);
4) опрацювати питання щодо можливості використання понадпланових надходжень, визначених пунктами 10-12 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», на здійснення заходів за бюджетною програмою «Заходи, пов’язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380) згідно з пунктом 26 статті 14 цього Закону та у разі необхідності внести відповідні пропозиції;
5) вжити заходів щодо виконання плану надходжень від приватизації державного майна до загального фонду державного бюджету на 2021 рік;
6) опрацювати питання щодо можливості використання понадпланових надходжень, визначених пунктом 5 статті 12 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», на забезпечення функціонування Фонду розвитку підприємництва згідно з пунктом 13 статті 14 цього Закону та у разі необхідності внести відповідні пропозиції;
7) вжити заходів щодо здійснення державних запозичень до загального фонду державного бюджету на 2021 рік у запланованих обсягах, при цьому забезпечивши мінімізацію їх вартості та опрацювавши за необхідності питання залучення у поточному році решти коштів, отриманих від Міжнародного валютного фонду в рамках загального розподілу спеціальних прав запозичення;
8) доручити Міністерству фінансів України та відповідним головним розпорядникам коштів державного бюджету вжити заходів щодо виконання планових показників залучення кредитів (позик) від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій до спеціального фонду державного бюджету на 2021 рік для реалізації відповідних інвестиційних проектів та забезпечити своєчасне і ефективне використання таких коштів;
9) доручити Міністерству фінансів України разом з Державною казначейською службою України і Державним агентством автомобільних доріг України забезпечення відображення надходжень, отриманих за рахунок запозичень, залучених під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення, у звіті про надходження і використання коштів державного дорожнього фонду відповідно до вимог законодавства;
10) доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету терміново забезпечити затвердження чи внесення змін до порядків використання коштів державного бюджету, включаючи порядки та умови надання субвенцій, і паспортів бюджетних програм, які досі залишаються неунормованими;
11) доручити Міністерству соціальної політики України і Пенсійному фонду України вжити заходів щодо виконання вимог частини п’ятої статті 43 Бюджетного кодексу України в частині погашення до кінця поточного бюджетного періоду позик, наданих цьому фонду за рахунок коштів єдиного казначейського рахунку у 2021 році, та поступового погашення відповідної заборгованості за попередні роки;
12) доручити Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України забезпечити розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами) щодо бюджетної програми «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (код 2701270) відповідно до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»;
13) доручити Міністерству розвитку громад та територій України разом з відповідними місцевими державними адміністраціями забезпечити ефективне використання коштів державного фонду регіонального розвитку (код 2761070) і у повному обсязі відповідно до здійсненого розподілу, а також завершення розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку;
14) звернути увагу головних розпорядників коштів державного бюджету на необхідність дотримання фінансової дисципліни, забезпечивши до завершення 2021 року врегулювання питань погашення кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості та ведення належної претензійно-позовної роботи щодо погашення простроченої бюджетної заборгованості;
15) здійснити розподіл субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами за кодами 2411030, 2761610, 3811060, а також завершити розподіл субвенцій за кодами 1511050, 1511060, 2211260, 2511240, 2761600, 2911060, 3411220, 3511100, 3511210, 3811070, 3911020, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку і узгодження необхідних нормативно-правових актів Уряду;
16) доручити Міністерству освіти і науки України забезпечити розподіл резерву освітньої субвенції та вжити заходів для недопущення утворення на кінець поточного року кредиторської заборгованості за видатками, що здійснюються за рахунок цієї субвенції;
17) подати Комітету з питань бюджету інформацію щодо врахування вищезазначених рекомендацій, включаючи пропозиції Рахункової палати, наведені у її Висновку про результати аналізу виконання закону про Державний бюджет України на 2021 рік у першому півріччі.