Здійснюючи постійний моніторинг поточного стану виконання державного бюджету, у Комітеті Верховної Ради України з питань бюджету проаналізовано відповідну оперативну інформацію Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ і Державної казначейської служби України /далі – Казначейство/, окремі рішення Кабінету Міністрів України з даного питання станом на 1 травня 2022 року та відмічено, зокрема, таке.
Наразі зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» внесені 5 законами, а саме: від 23.02.2022 р. № 2099-ІX, від 03.03.2022 р. № 2118-ІX, від 15.03.2022 р. № 2120-ІX і № 2135-ІХ, від 21.04.2022 р. № 2218-ІХ. Отже, загалом законодавчими змінами до цього Закону первинно затверджені основні параметри державного бюджету на 2022 рік змінено таким чином: збільшено доходи на 26,46 млрд грн, або на 2%, фінансування (граничний обсяг дефіциту) – на 267,56 млрд грн, або на 41,7%, видатки – на 294 млрд грн, або на 19,6% (у тому числі за загальним фондом на 226,46 млрд грн, за спеціальним фондом – на 67,56 млрд грн). Зокрема, видатки державного бюджету збільшено передусім на реалізацію заходів щодо підвищення обороноздатності і безпеки держави (зокрема, за загальним фондом у сумі 22,7 млрд грн – загалом для Міноборони, МВС і ГУР Міноборони, у сумі 200 млрд грн – резервний фонд державного бюджету із спрямуванням виключно на здійснення заходів щодо забезпечення безпеки і оборони, фінансової підтримки внутрішньо переміщених осіб, а також у сумі 67,56 млрд грн за спеціальним фондом на реалізацію інвестиційного проекту «Офіційна кредитна підтримка обороноздатності Збройних Сил України» за рахунок залучення позики від Уряду Великобританії).
За січень-квітень 2022 року доходи загального фонду державного бюджету надійшли у сумі 365,9 млрд грн, що на 9 млрд грн, або на 2,5%, більше уточненого плану на цей період. Таке перевиконання стало можливим внаслідок понадпланового надходження передусім окремих неподаткових доходів, зокрема, від: частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+34,7 млрд грн, або в 24,7 раза, за рахунок переважно авансової сплати таких платежів у березні); грантів, допомоги та інших трансфертів від ЄС, урядів іноземних держав, міжнародних організацій, донорських установ (+22,5 млрд грн, або в 8,1 раза, що в основному не планувалися і надійшли у квітні); коштів, що перераховуються Національним банком (+5,2 млрд грн, або на 38,3%, які достроково надійшли у лютому). Разом з тим, найбільше невиконання планових показників доходів відбулося щодо основних податків: податку на додану вартість (–35,5 млрд грн, або на 19,8%); акцизного податку (–8,8 млрд грн, або на 35,4%); ввізного мита (–3,1 млрд грн, або на 38,5%); податку на доходи фізичних осіб та військового збору (–2,7 млрд грн, або на 6,2%); податку на прибуток підприємств (–1,9 млрд грн, або на 4,3%).
Державні запозичення до загального фонду державного бюджету за 4 місяці поточного року становили 267 млрд грн, або 156,2% плану на цей період. Зокрема, від розміщення ОВДП на фінансування державного бюджету залучено 143,8 млрд грн. Зовнішні запозичення становили 123,2 млрд грн, з яких значні кошти отримано від: МВФ в рамках додаткового фінансування за програмою екстреної підтримки RFI (41,3 млрд грн /1,4 млрд дол. США/); ЄС в рамках нового пакету екстреної макрофінансової допомоги (19,5 млрд грн /0,6 млрд євро/); ЄІБ в рамках проектів «Основний кредит для аграрної галузі» (12,6 млрд грн /382 млн євро/) і «Основний кредит для МСП та компаній з середнім рівнем капіталізації» отримання коштів позики ЄІБ (8,5 млрд грн /257 млн євро/); МБРР в рамках проектів «Додаткова позика до Другої позики на політику розвитку в сфері економічного відновлення» (11,8 млрд грн /0,4 млрд євро/), «Друге додаткове фінансування проекту "Екстрене реагування на COVID-19 та вакцинація в Україні" (2,7 млрд грн /91,2 млн дол. США/) і «Удосконалення вищої освіти в Україні заради результатів» (2,6 млрд грн /88,6 млн дол. США/), Французького агентства розвитку (9,7 млрд грн /300 млн євро/); Уряду Канади (6,9 млрд грн /236,2 млн дол. США/); Німецької кредитної установи для відбудови (4,8 млрд грн /150 млн євро/).
З початку року прийнято 3 рішення Уряду (постанови КМУ від 16.02.2022 р. №133, від 27.03.2022 р. № 374 і від 29.04.2022 р. № 497), якими передбачено надати у 2022 році державні гарантії для забезпечення часткового виконання боргових зобов’язань за портфелем кредитів 28 банків-кредиторів, наданих суб’єктам господарювання мікро-, малого і середнього підприємництва – резидентам України, загалом у межах 20,8 млрд грн. Після укладання гарантійних угод зазначені банки-кредитори зможуть розпочати відповідне кредитування вітчизняного бізнесу.
Кошти бюджетів та інших клієнтів Казначейства на 1 травня 2022 року становили 51,5 млрд грн, у тому числі: на єдиному казначейському рахунку – 14,9 млрд грн, на рахунках Казначейства в установах банків – 23,1 млрд грн, на інших рахунках – 13,5 млрд грн.
За січень-квітень 2022 року дефіцит загального фонду державного бюджету становив 157,2 млрд грн, платежі з погашення державного боргу – 135,2 млрд грн (101,5% уточненого плану на цей період), платежі з обслуговування державного боргу – 47,5 млрд грн (94,2% уточненого плану на цей період).
За оперативною інформацією Казначейства за 4 місяці поточного року касові видатки загального фонду державного бюджету проведені у сумі 523,3 млрд грн, або 77,7% уточненого плану на цей період.
Основні особливості виконання державного бюджету в умовах воєнного часу унормовано пунктом 22 розділу VI Бюджетного кодексу України. Зокрема, підпунктом 2 цього пункту установлено, що Кабінет Міністрів України може приймати рішення за погодженням з Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України щодо скорочення видатків і кредитування державного бюджету та їх спрямування до резервного фонду державного бюджету з метою використання на потреби ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних та інших державних органів, залучених до виконання завдань щодо відсічі збройної агресії, забезпечення недоторканності державного кордону та захисту держави або для здійснення заходів загальної мобілізації.
Відповідно до цієї норми Урядом протягом березня і квітня поточного року прийнято відповідні рішення про скорочення витрат загального фонду державного бюджету на 2022 рік за багатьма бюджетними програмами загалом майже на 164,7 млрд грн (а з урахуванням розпорядження КМУ від 13.02.2022 № 145-р – на 181,3 млрд грн) із спрямуванням цих коштів до резервного фонду державного бюджету та про виділення із зазначеного фонду (з урахуванням уточнених бюджетних призначень у сумі 201,5 млрд грн) з початку року загалом 316,4 млрд грн, з них на:
потреби сектору безпеки і оборони – 256,4 млрд грн, у тому числі для: Міноборони (включаючи ГУР) – 182,2 млрд грн, МВС – 72,7 млрд грн, СБУ – 1,45 млрд грн;
надання фінансової підтримки (допомоги, компенсацій, тощо) цивільному населенню, передусім внутрішньо переміщеним особам, – 37,53 млрд грн, у тому числі для: Мінекономіки – 24,79 млрд грн, Мінсоцполітики – 10 млрд грн, окремих облдержадміністрацій – 2,74 млрд грн;
функціонування економіки (передусім інфраструктури) та ліквідацію наслідків бойових дій – 22,38 млрд грн, з них для: Мінінфраструктури – 18 млрд грн, Мінфіну – 2,3 млрд грн, окремих облдержадміністрацій – 1,25 млрд грн, Укравтодору – 0,49 млрд грн.
При цьому Урядом спрощено процедуру виділення коштів з резервного фонду бюджету до скасування воєнного стану /постанова КМУ від 01.03.2022 р. № 175 «Тимчасовий порядок виділення та використання коштів з резервного фонду бюджету в умовах воєнного стану»/.
Поряд з тим, в умовах воєнного стану казначейське обслуговування бюджетних коштів здійснюється в особливому режимі /відповідно до постанови КМУ від 09.06.2021 р. № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (із змінами)/, наприклад в частині витрат державного бюджету визначено черговість відкриття бюджетних асигнувань та проведення платежів (зокрема, першочергово мають здійснюватися видатки на національну безпеку і оборону та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, а також видатки на оплату праці працівників бюджетних установ з нарахуваннями на зарплату, обслуговування державного боргу, соціальне забезпечення, поточні трансферти місцевим бюджетам та інші захищені видатки).
Звісно, військова агресія Російської Федерації проти України негативно
впливає на поточний стан виконання державного бюджету. Разом з тим, Урядом вживаються
невідкладні дії щодо переорієнтування державного бюджету на забезпечення
обороноздатності і захисту країни, підтримку життєдіяльності населення та поступове
відновлення економіки.
Комітет з питань бюджету в межах компетенції оперативно долучається до реалізації відповідних заходів, насамперед в частині підготовки до розгляду і прийняття Верховною Радою України законопроектів щодо змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» та Бюджетного кодексу України, спрямованих на залучення фінансових ресурсів до державного бюджету, поліпшення управління бюджетними коштами та безперебійне функціонування бюджетної системи у цей складний для України час.