Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 09 липня 2022 року (протокол № 129) розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень (реєстр. № 7426).
Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень (реєстр. № 7426), поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект/, 01 липня 2022 року було прийнято Верховною Радою України за основу та доручено Комітету підготувати його до розгляду у другому читанні, скоротивши строк подання поправок і пропозицій до законопроекту наполовину (згідно з Постановою Верховної Ради України від 01.07.2022 № 2344-ІХ).
Законопроектом пропонується внести зміни до розділу VI Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, встановивши, що:
в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації не застосовуються положення частини другої статті 85 Кодексу у частині обмежень щодо здійснення видатків за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету за умови відсутності простроченої кредиторської заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків на останню звітну дату, що передує плануванню видатків, або за рішенням Кабінету Міністрів України /доповнення підпункту 1 пункту 22 новим абзацом/;
в період дії воєнного стану військові адміністрації, військово-цивільні адміністрації (у разі їх утворення), місцеві державні адміністрації та виконавчі комітети місцевих рад можуть передавати кошти із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету на підставі відповідного рішення військової адміністрації, військово-цивільної адміністрації, місцевої державної адміністрації, виконавчого комітету місцевої ради. У разі передачі коштів із спеціального фонду місцевого бюджету до загального фонду, як виняток із положень статті 72 Кодексу, місцевий бюджет може затверджуватися з профіцитом за спеціальним фондом та з дефіцитом за загальним фондом шляхом внесення змін до рішення про місцевий бюджет /доповнення новим пунктом 22-5/.
У встановлені строки /не пізніше 8 липня 2022 року/ до Комітету надійшло 6 пропозицій щодо законопроекту, що узагальнені у відповідній порівняльній таблиці.
За підсумками опрацювання пропозицій у Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати в остаточній редакції законопроекту пропонується врахувати 5 пропозицій (з яких 3 – частково) та 1 пропозицію відхилити, як таку, що не є предметом регулювання законопроекту. Загалом в остаточній редакції законопроекту пропонується:
з урахуванням висновків Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України і Міністерства фінансів України, зважаючи на необхідність чіткої правової визначеності норм, спільну мету запропонованих у законопроекті заходів та вимоги законодавчої техніки, викласти у новій редакції прийняті у першому читанні положення, передбачивши, що у період дії воєнного стану та з метою відсічі збройної агресії Російської Федерації проти України, забезпечення національної безпеки, заходів територіальної оборони, підтримки місцевої інфраструктури, соціального захисту населення органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, військово-цивільні адміністрації або військові адміністрації (у разі їх утворення) можуть приймати рішення про здійснення, як виняток з положень частини другої статті 85 Кодексу, видатків, не віднесених до відповідних місцевих бюджетів Кодексом, і видатків на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів, а також передавати кошти із спеціального фонду місцевого бюджету (крім власних надходжень бюджетних установ та міжбюджетних трансфертів) до загального фонду місцевого бюджету;
установити, що у період дії воєнного стану в Україні та протягом шести місяців після його припинення або скасування не застосовуються обмеження щодо здійснення нових місцевих запозичень та надання місцевих гарантій, визначені частиною сьомою статті 74 Кодексу, а також не нараховується пеня та інші штрафні санкції у разі виникнення простроченої заборгованості суб’єкта господарювання за кредитом, залученим Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою або під місцеву гарантію.
За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо посилення гнучкості місцевих бюджетів та підвищення оперативності прийняття рішень (реєстр. № 7426) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту.