12 липня 2023 Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону про державний бюджет на 2023 рік у першому кварталі та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету.
Як повідомила Голова Комітету Роксолана Підласа, Комітет зазначив, що на даний час прийнято 3 закони щодо змін до Закону про державний бюджет на 2023 рік, внаслідок чого доходи збільшено на 61,1 млрд грн, видатки - на 495,2 млрд грн (переважно на оборону і безпеку), граничний обсяг дефіциту - на 423,15 млрд грн.
За перше півріччя до загального фонду доходи надійшли в обсязі 869,4 млрд грн, або на 52,5% більше плану на звітний період, що насамперед спричинено суттєвим надходженням міжнародної фінансової допомоги (269,7 млрд грн). Без урахування таких надходжень виконання плану доходів становить 105,2%. Порівняно з відповідним періодом минулого року доходи загального фонду збільшилися на 54%.
Бюджетне відшкодування ПДВ за півроку здійснено в обсязі 72 млрд грн, що в 1,8 раза, більше такого показника за відповідний період минулого року.
До спеціального фонду за січень-травень надійшло доходів в обсязі 325,3 млрд грн, що більше в 2 рази затвердженого річного плану та в 6 разів порівняно з відповідним періодом 2022 року, насамперед за рахунок величезних понадпланових обсягів власних надходжень бюджетних установ (242,4 млрд грн, або 74,5% усіх фактичних доходів спеціального фонду).
Дефіцит загального фонду державного бюджету за 6 місяців становить 532,7 млрд грн, що менше планового показника.
Від приватизації державного майна за І півріччя надійшло 1,8 млрд грн, що більше в 6,1 раза порівняно з відповідним періодом 2022 р. та на 73,3% порівняно з відповідним періодом 2021 р.
Державні запозичення у січні-червні залучені до загального фонду у сумі 879,1 млрд грн, що становить 50,1% усіх надходжень, з них:
внутрішні запозичення (від розміщення ОВДП) – у сумі 285,7 млрд грн;
зовнішні запозичення – у сумі 593,4 млрд грн, а саме кошти отримано від: ЄС в рамках макрофінансової допомоги – 357 млрд грн /9 млрд євро/; МВФ – 131,4 млрд грн /2,7 млрд СПЗ/; Уряду Канади – 64,2 млрд грн /2,4 млрд канад. дол./; МБРР– 24,6 млрд грн /638 млн дол. США та 33,4 млн євро/; МАР – 16,1 млрд грн /404,3 млн євро/.
Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 31.05.2023 становив 4.593,5 млрд грн та збільшився з початку року на 12,8%, при цьому державний борг збільшився на 14,6% і становив 4.257,1 млрд грн.
За січень-травень видатки державного бюджету проведені у сумі 1.408,4 млрд грн та майже у 2 рази перевищили видатки за аналогічний період 2022 р.
У структурі видатків загального фонду найбільшу питому вагу становили видатки на: оборону – 535,5 млрд грн (46,8% загального обсягу видатків і в 2,4 раза більше порівняно з аналогічним періодом 2022 р.), соціальний захист та соціальне забезпечення – 195,4 млрд грн (відповідно 17,1% і на 17,5% більше), громадський порядок, безпеку та судову владу - 155,2 млрд грн (відповідно 13,6% і на 45,9% більше), охорону здоров’я - 62,3 млрд грн (відповідно 5,5% і на 6,9% менше).
Особливістю цього року є створення у складі спеціального фонду державного бюджету фонду ліквідації наслідків збройної агресії. На 1 липня надходження цього фонду становили 61,86 млрд грн, при цьому згідно з 6 рішеннями Уряду, погодженими з Комітетом з питань бюджету, вказані кошти розподілені в обсязі 23,76 млрд грн (що становить 38,4% фактичних надходжень).
За перше півріччя з державного бюджету місцевим бюджетам надано трансферти у сумі 92 млрд грн, з них: освітню субвенцію - 53,6 млрд грн, базову дотацію - 14,5 млрд грн, додаткову дотацію на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях, що зазнали негативного впливу у зв’язку з збройною агресією, - 10,4 млрд грн, субвенцію на будівництво, ремонт і утримання доріг місцевого значення - 7,5 млрд грн.
За підсумками розгляду даного питання Комітетом з питань бюджету надано Кабінету Міністрів рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету, зокрема:
вживати заходів щодо виконання планових показників податкових надходжень державного бюджету, забезпечуючи покращення стану справляння та адміністрування податків і зборів, подальше скорочення податкового боргу та руйнування схем мінімізації податкових зобов’язань;
прискорити здійснення всіх встановлених процедур для використання коштів державного бюджету, виділених з фонду ліквідації наслідків збройної агресії, задля пришвидшення відбудови країни;
здійснювати постійний моніторинг та аналіз стану кредиторської і дебіторської заборгованості за видатками державного бюджету, забезпечуючи вжиття заходів щодо погашення такої заборгованості та усунення чинників її нарощування;
завершити розподіл субвенцій між місцевими бюджетами, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку і узгодження необхідних нормативно-правових актів.
Комітет з питань бюджету постійно аналізує стан виконання державного бюджету та співпрацює з Урядом.