Верховна Рада України 19 вересня 2024 року прийняла у першому читанні за основу про внесення змін до Закону України "Про Рахункову палату" та деяких інших законодавчих актів України, реєстр. №10044-д.
Прийняття законопроекту - одна з двох умов США для надання прямої бюджетної допомоги ($500 млн після І читання і ще $1 млрд після другого).
Голова Комітету з питань бюджету Роксолана Підласа озвучила ключові новели законопроекту:
зменшення кількості членів Рахункової палати з 13 до 11 (наразі заповненими є 5 посад, решта – вакантні);
запровадження конкурсу з переважним правом голосу міжнародних експертів для відбору нових членів РП;
розширення повноважень РП на аудит коштів місцевих бюджетів, державних підприємств та позабюджетних фондів (наприклад, Пенсійного фонду);
створення чітких парламентських процедур, в яких профільні комітети Ради ЗОБОВ’ЯЗАНІ розглядати звіти Рахункової палати та моніторити виконання рекомендацій РП;
встановлюється, що РП у своїй діяльності повинна відповідати правилам Міжнародної організації вищих органів аудиту (INTOSAI) та використовує систему професійних документів INTOSAI;
посилюється фінансова незалежність РП (шляхом встановлення зарплат в законі, створення посад незалежних аудиторів, а також особливої процедури врахування бюджетного запиту РП – так само як для судової гілки влади).
Один з співаторів законопроекту, народний депутат Павло Фролов зазначив, що цей законопроект ініціює реформу Рахункової палати, ключовими елементами якої є розширення повноважень РП на аудит місцевих бюджетів, державних та комунальних підприємств, інших субʼєктів господарювання державного та комунального секторів економіки. Він також розширює мандат РП на кошти державних фондів, соціального страхування, пенсійного страхування, а також на доходи і витрати Нацбанку.
«Також цей законопроект запроваджує посади державних аудиторів, які не будуть держслужбовцями, але відповідно до всіх положень Закону про запобігання корупції, вони будуть звітувати, подавати декларації. Це потрібно для того, що фактично всі державні органи - обʼєкт аудиту РП. Коли, наприклад, Нацагентство держслужби чи Кабмін може регулювати, проводити відповідні розслідування діяльності як держслужбовців цих аудиторів, то цим посилюється саме незалежність РП. Проектом також посилюється фінансова незалежність РП, тобто зменшується роль Мінфіну, який є основним обʼєктом аудиту РП. Зменшується вплив Мінфіну на формування бюджету, видатків і зарплат членів та апарату РП. Зменшується кількість членів РП з 13 до 11, запроваджується раз на 5 років оцінка діяльності РП, яку будуть проводити один з членів міжнародної асоціації вищих органів аудиту.
Це справді дуже складна реформа для розуміння, але це дуже-дуже потрібна реформа. І я впевнений, що якщо ми приймемо цей закон в цілому, ефект від діяльності РП, від законодавчих змін відчує кожен українець.
І найголовніше, що ми впроваджуємо міжнародні стандарти діяльності, аудиту у діяльність РП. Законопроект також був погоджений з міжнародними партнерами. І, зокрема, США, лише за 1 читання надають пів млрд дол, а загалом ще мільярд за завершення цієї реформи», - додав Павло Фролов.