Про розгляд проекту закону "Про внесення змін до статті 6 Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" (реєстр. № 2476)
21 березня 2013, 14:57
Про розгляд проекту закону «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (реєстр. № 2476)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 20 березня п.р. розглянув проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2476 від 06.03.2013 р.).
Законопроект розроблено з метою передбачення нового напряму надання у 2013 році державних гарантій за зобов’язаннями ПАТ «Український банк реконструкції та розвитку», а також звільнення Укравтодору та за рішенням Уряду головних розпорядників бюджетних коштів від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань за державними гарантіями та вносити плату за надання державних гарантій. Тому законопроектом пропонується внести відповідні зміни до пунктів 1 і 3 статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік».
Слід зазначити, що ПАТ «Український банк реконструкції та розвитку» створено відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 05.05.2003 р. № 655 «Деякі питання розвитку інноваційної інфраструктури в Україні та напрями діяльності Української державної інноваційної компанії у 2003 році» та мажоритарним акціонером такого Банку є Державна інвестиційна компанія, яка володіє 99,99% його статутного капіталу. Державна інвестиційна компанія створена відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 09.06.2010 р. № 471 та її засновником є держава в особі Кабінету Міністрів України.
Частиною п’ятою статті 17 Бюджетного кодексу України встановлено, що суб’єкти господарювання, щодо яких приймається рішення про надання державних гарантій, зобов’язані надати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань та сплатити до державного бюджету плату за їх отримання у розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України.
Законодавча пропозиція щодо звільнення Укравтодору та можливості звільнення головних розпорядників бюджетних коштів від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язань за державними гарантіями та вносити плату за надання державних гарантій пояснюється тим, що зазначені органи влади розпоряджаються виключно державним майном, а будь-які видатки здійснюються за наявності відповідного бюджетного призначення.
При цьому, аналогічна норма щодо Укравтодору передбачалася у законах про державний бюджет на попередні роки.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку зазначає, що законопроект потребує доопрацювання. При цьому, ГНЕУ вважає, що прийняття позитивного рішення щодо внесеної пропозиції має супроводжуватися внесенням змін до Бюджетного кодексу України, в якому слід було б визначити чіткі та прозорі критерії надання державних гарантій на таких «пільгових» умовах для всіх суб’єктів господарювання, а не тільки для обраних за рішенням Кабінету Міністрів України.
У зв’язку з наведеним належить звернути увагу, що з метою посилення фінансової і бюджетної дисципліни та оптимізації державного боргу пунктом 3.3 Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента України від 12.03.2013 № 128, доручено Уряду розробити та внести на розгляд Верховної Ради України у вересні п.р. проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо встановлення граничних обсягів надання кредитів під державні гарантії (відносна величина) та більш жорстких умов їх надання.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет ухвалив рішення:
рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (реєстр. № 2476), за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.