Про розгляд проектів законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходу бюджету міста Києва (реєстр. №№1090,1090-1, 1090-2 від 25.12.2012 року)
21 березня 2013, 14:57
Про розгляд проектів законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходу бюджету міста Києва (реєстр. №№1090,1090-1, 1090-2 від 25.12.2012 року).
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своїх засіданнях 13 та 20 березня поточного року розглянув альтернативні проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходу бюджету міста Києва, подані народними депутатами України Д.Й. Андрієвським, А.М.Павловським, О.М.Бригинцем (реєстр. №1090 від 13.12.2012 року), народними депутатами України В.В.Кличком, Н.В.Новаком, В.В.Карпунцовим та іншими (реєстр. №1090-1 від 19.12.2012 року) та народними депутатами України О.В. Чорноволенком, Ю.В.Одарченком (реєстр. №1090-2 від 25.12.2012 року).
Проекти законів за реєстр. № 1090 та № 1090-2 передбачають внесення змін до статей 29 та 65 Бюджетного кодексу України, встановлюючи, що до доходів бюджету міста Києва зараховується 100 відсотків податку на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) на території міста Києва, замість 50 відсотків та відповідно вилучаючи з доходів державного бюджету такі надходження. При цьому, законопроекти не відповідають вимогам нормотворчої техніки у частині визначення пункту статті 29 Бюджетного кодексу, до якого запропоновані зміни. Виходячи із змісту законопроектів зміни мають бути внесені до пункту 1 (а не 5-1) частини другої статті 29 Кодексу, оскільки чинна редакція частини другої статті 29 не містить пункту 5-1. Термін набрання чинності, визначений у законопроекті за реєстр. № 1090 (з 01.01.2013 р.), не узгоджується з вимогами статей 58 і 94 Конституції України, згідно з якими закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі.
Проект закону за реєстр. № 1090-1 передбачає внесення аналогічних змін лише до статті 65 Бюджетного кодексу України, а відтак не відповідає принципу збалансованості бюджетної системи (пункт 2 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу України), оскільки запропоновані зміни до статті 65 відповідно потребують змін до пункту 1 частини першої статті 29 Бюджетного кодексу України, згідно з якою 50 відсотків податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на території міста Києва, зараховується до доходів загального фонду державного бюджету.
Слід зазначити, що згідно з Бюджетним кодексом України податок на доходи фізичних осіб є складовою доходів, які враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, і запропоноване спричинить зміни у показниках взаємовідносин між бюджетом міста Києва і державним бюджетом. Тобто для збалансування показників державного бюджету і бюджету міста Києва законодавча пропозиція потребує проведення відповідних перерахунків за встановленою формулою, що призведе до необхідності вилучення коштів з бюджету міста Києва до державного бюджету. При зарахуванні до бюджету міста Києва в повному обсязі відповідного податку на доходи фізичних осіб, з бюджету міста кошти до державного бюджету передавалися у значних обсягах (зокрема, у 2008 році - 5,5 млрд.грн., у 2009 році – 6,3 млрд.грн., у 2010 році – 5,7 млрд.грн.). Починаючи з 2011 року 50 відсотків зазначеного податку зараховується до бюджету міста та 50 відсотків зараховується до державного бюджету відповідно значно зменшився обсяг коштів, що передається до державного бюджету з бюджету міста: у 2011 році становив 1,5 млрд.грн., у 2012 році – 2,2 млн.грн.
Відтак, внаслідок проведених розрахунків належить вносити зміни до закону про державний бюджет на 2013 рік за доходами державного бюджету та показниками бюджету міста Києва.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради у своїх експертних висновках до законопроектів вказує на необхідність додаткового обґрунтування запропонованих змін з точки зору оптимального перерозподілу надходжень від податку на доходи фізичних осіб. Як засвідчує практика, на підприємствах, організаціях та установах міста Києва працює значна частина платників відповідного податку, яка проживає у прилеглих до столиці населених пунктах. Оскільки згідно з вимогами чинного законодавства податок на доходи фізичних осіб зараховується до місцевого бюджету за місцем знаходження працедавця (податкового агента), який нараховує та виплачує оподатковуваний дохід таким працівникам, то місцеві бюджети населених пунктів Київської області, в яких проживають (зареєстровані) такі працівники, недоотримують відповідних надходжень від податку на доходи фізичних осіб.
Міністерство фінансів не підтримує прийняття законопроектів, обґрунтовуючи доцільність збереження чинного розподілу податку на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) на території міста Києва: податок на доходи фізичних осіб є загальнодержавним податком, який в повному обсязі не зараховується до жодного бюджету, а пропорції його розподілу максимально враховують як наявність фінансового ресурсу, так і потребу у збалансуванні дохідної та видаткової частини бюджетів з мінімальним перетоком фінансового ресурсу у системі, а також забезпечують солідарну відповідальність держави за стан виконання бюджету.
Міністерство фінансів також вважає, що зарахування до бюджету міста Києва 50 відсотків надходжень податку на доходи фізичних осіб сприяє:
- покращанню управління бюджетними коштами (зарахування коштів до бюджету здійснюється на стадії сплати податку, а не шляхом вилучення, таким чином ліквідуються зустрічні потоки коштів між державним та місцевим бюджетом);
- концентрації зусиль з адміністрування податку шляхом здійснення контролю як з боку органів стягнення, так і місцевих органів влади;
- зменшенню ризику недофінансування бюджетних призначень за видатками у разі невиконання міським бюджетом планових показників доходів, що враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів. Таким чином, рівень невиконання планових показників мінімізується.
З урахуванням зазначеного та враховуючи, що законопроекти не вирішують питання збільшення фінансових ресурсів бюджету міста Києва внаслідок застосування згідно з Бюджетним кодексом України механізму фінансового вирівнювання, Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проекти законів про внесення змін до Бюджетного кодексу України стосовно зарахування податку на доходи фізичних осіб до доходу бюджету міста Києва (реєстр.№№ 1090, 1090-1 та 1090-2), за наслідками розгляду у першому читанні відхилити.