Про розгляд проекту Закону України про внесення змін до статті 98 Конституції України (щодо повноважень Рахункової палати), (реєстр.№2049)
11 березня 2013, 15:12
Про розгляд проекту Закону України про внесення змін до статті 98 Конституції України (щодо повноважень Рахункової палати), (реєстр.№2049)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 6 березня 2013 року (протокол № 3) за участю уповноважених представників Рахункової палати розглянув проект Закону України про внесення змін до статті 98 Конституції України, внесений Президентом України (реєстр.№2049 від 18.01.2013).
Вказаний проект Закону України надійшов до Комітету з питань бюджету відповідно до статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 93 Регламенту Верховної Ради України для розгляду та проведення експертизи щодо його впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
Згідно зі статтею 98 Конституції України Рахункова палата здійснює контроль за використанням коштів Державного бюджету України. Законопроектом передбачається внести зміни до цієї статті щодо розширення повноважень в частині контролю за надходженнями коштів до державного бюджету, що дозволить Рахунковій палаті здійснювати всеохоплюючий контроль щодо державного бюджету. Також передбачається доповнити цю статтю нормою, згідно з якою організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначаються законом.
Зважаючи на наведене та враховуючи, що до предметів відання Комітету з питань бюджету належать питання діяльності Рахункової палати, Комітет Верховної Ради України з питань бюджету більш детально опрацював вказаний законопроект та розглянув його на засіданні 6 березня 2013 року.
Необхідність внесення вказаних змін до Конституції України у частині розширення повноважень Рахункової палати виникла у зв’язку із значним звуженням правового поля діяльності Рахункової палати, а саме – втрати нею повноважень в частині контролю за надходженням коштів до державного бюджету, що сталося у результаті відновлення у вересні 2010 року норм статті 98 Конституції України у первинній редакції (на підставі Рішення Конституційного суду України від 30.09.2010 р. № 20-рп, яким було визнано таким, що не відповідає Конституції України Закон України "Про внесення змін до Конституції України" від 08.12.2004 р. N 2222-IV).
Насамперед, слід зазначити, що на даний час Рахункова палата України є єдиним не тільки в Європі, а й у світі вищим органом фінансового контролю, який не має повноважень щодо контролю за доходною частиною державного бюджету.
Водночас, Лімською декларацією керівних принципів аудиту державних фінансів визначено, що вищий орган контролю державних фінансів повинен мати повноваження щодо максимально широкого контролю за надходженням податків. Такі положення встановлені і Міжнародними стандартами вищих органів фінансового контролю.
Міжнародний банк реконструкції та розвитку у своєму Звіті «Україна. Звіт з ефективності управління державними фінансами, 2011» зауважив, що до повноважень Рахункової палати не входить контроль за бюджетними надходженнями, місцевими органами влади, позабюджетними фондами та державними підприємствами, крім випадків, коли це стосується коштів державного бюджету, та в результаті зробив висновок, що в Україні обсяг повноважень Рахункової палати є вужчим за повноваження Державної фінансової інспекції України та повноваження вищих органів аудиту інших країн.
У Концепції розвитку системи управління державними фінансами (схваленій розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р) одним із основних напрямів розвитку такої системи визначено розширення повноважень Рахункової палати шляхом підготовки проектів необхідних законодавчих актів (зокрема стосовно внесення змін до Конституції України) з метою забезпечення здійснення Рахунковою палатою контролю за доходною частиною державного бюджету, надходженням і використанням коштів місцевих бюджетів, збереженням та використанням державної власності, проведення аудиту державних підприємств, а також запровадження аудиту рахунків, систем внутрішнього контролю та підтвердження річної фінансової звітності головних розпорядників бюджетних коштів.
Крім того, Конституційна Асамблея на своєму пленарному засіданні 21.09.2012 р. схвалила пропозицію Кабінету Міністрів України щодо необхідності внесення змін до статті 98 Конституції України в частині розширення парламентського контролю за використанням та надходженням бюджетних коштів і прийняла рішення запропонувати Президенту України розглянути та подати до Верховної Ради України законопроект про внесення змін до статті 98 Конституції України.
Згідно з експертним висновком, підготовленим Міністерством фінансів України, прийняття даного законопроекту є доцільним, а його реалізація не впливає на показники бюджету.
Разом з тим, у разі прийняття даного законопроекту необхідно буде внести відповідні зміни до Закону України «Про Рахункову палату», внаслідок чого може потребуватися збільшення видатків державного бюджету залежно від визначених законом організації, повноважень і порядку діяльності Рахункової палати.
Враховуючи, що законопроект за реєстр.№2049 Президентом України визначено як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України, вже сьогодні є нагальна необхідність у активізації роботи над новою редакцією Закону України «Про Рахункову палату» відповідно до запропонованих змін до статті 98 Конституції України, узгоджено з нормами Бюджетного кодексу України, Регламенту Верховної Ради України та з урахуванням міжнародних стандартів у сфері фінансового контролю.
Підсумовуючи наведене, за наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення:
1. Підтримати прийняття проекту Закону України про внесення змін до статті 98 Конституції України, внесеного Президентом України (реєстр. № 2049 від 18.01.2013 р.).
2. Законопроект має опосередкований вплив на показники бюджету (може потребувати збільшення видатків державного бюджету після внесення відповідних змін до Закону України «Про Рахункову палату» залежно від визначених законом організації, повноважень і порядку діяльності Рахункової палати). У разі прийняття відповідного закону він може набирати чинності згідно із законодавством.
3. Рекомендувати Рахунковій палаті у тримісячний строк підготувати та надати Комітету з питань бюджету пропозиції щодо нової редакції Закону України «Про Рахункову палату», передбачивши приведення у відповідність із змінами до статті 98 Конституції України (згідно із законопроектом за реєстр. № 2049), узгодження з нормами Бюджетного кодексу України, Регламенту Верховної Ради України та враховуючи міжнародні стандарти у сфері фінансового контролю, Концепцію розвитку системи управління державними фінансами (схвалену розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.09.2012 р. № 633-р) і висновки Міжнародного банку реконструкції та розвитку.