Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо ввізного мита на книжкову продукцію) за реєстр. № 2979

18 червня 2014, 15:43

Щодо законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо ввізного мита на книжкову продукцію), поданого народними депутатами України Р.В. Кошулинським, І.Д. Фаріон, І.І.Кривецьким, М.В. Блавацьким (реєстр. № 2979 від 14.05.2013 р.)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 18 червня 2014 року (протокол № 30) розглянув проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо ввізного мита на книжкову продукцію), поданий народними депутатами України Р.В. Кошулинським, І.Д. Фаріон, І.І.Кривецьким, М.В. Блавацьким (реєстр. № 2979 від 14.05.2013).

Законопроектом пропонується внести зміни до статей 29 та 30 Бюджетного кодексу України щодо зарахування надходжень від ввізного мита на друковану продукцію до спеціального фонду державного бюджету із спрямуванням їх на поповнення фондів бібліотек книжками українського виробництва українською мовою.

Насамперед належить зауважити, що відповідно до пункту 9 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України ввізне мито (крім ввізного мита на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них) належить до складу доходів загального фонду державного бюджету, а тому запропоновані зміни до частини третьої статті 29 Бюджетного кодексу України суперечать даній нормі Кодексу.

Також слід зазначити, що видатки на функціонування бібліотек, включаючи поповнення фондів бібліотек книжками, здійснюється із загального фонду державного і місцевих бюджетів залежно від статусу відповідних бібліотек (зокрема, національні, державні, обласні, районні, міські) згідно із підпунктом «а» пункту 10 частини першої статті 87, пунктом 3 частини першої статті 88, пунктом 5 частини першої статті 89 і підпунктом «а» пункту 5 частини першої статті 90 Бюджетного кодексу України. Зважаючи на це, запропоноване у законопроекті поповнення фондів бібліотек книжками українського виробництва українською мовою за рахунок спеціального фонду державного бюджету не узгоджується з вищезазначеними нормами Бюджетного кодексу та частиною другою статті 85 цього Кодексу, згідно з якою забороняється здійснювати видатки на утримання бюджетних установ одночасно з різних бюджетів.

Крім того, передбачення запропонованих видатків у спеціальному фонді державного бюджету створює ризики їх своєчасного проведення у необхідних обсягах через залежність від фактичних надходжень відповідного податку, зважаючи на вимоги частини четвертої статті 23 Бюджетного кодексу України.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що шляхами досягнення зазначеної у ньому мети є прийняття поданого цими ж авторами законопроекту про внесення змін до Митного тарифу України (щодо ввізного мита на книжкову продукцію) за реєстр. № 2978, яким пропонується оподатковувати ввізним митом друковану продукцію за ставкою 5 % замість діючої 0%. За оцінкою авторів законопроекту додаткові надходження у разі реалізації цього законопроекту становитимуть 2 млн. доларів США. Однак, через відсутність фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) неможливо оцінити реалістичність такого показника. Оскільки Верховною Радою України ще не прийнято рішення щодо законопроекту за реєстр. № 2978, на даний час для таких додаткових доходів державного бюджету немає законодавчих підстав, а відтак запропоноване джерело є нереалістичним. Таким чином, прийняття законопроекту за реєстр. № 2979 до прийняття законопроекту за реєстр. № 2978 не матиме практичного застосування.

Разом з тим, належить звернути увагу, що у державному бюджеті на 2014 рік Державному комітету телебачення і радіомовлення України затверджені видатки за бюджетною програмою «Випуск книжкової продукції за програмою «Українська книга» (код 1701110) у сумі 37,5 млн. гривень. Отже, виконання такої програми має сприяти досягненню поставленої авторами законопроекту мети – розвитку вітчизняної книговидавничої галузі.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що законопроекти за реєстр. № 2979, № 2978 і № 2980 (щодо змін до Митного кодексу України в частині звільнення від оподаткування митом при ввезенні або вивезенні на митну територію України друкованих книг, книжок та брошур українською мовою) слід розглядати та приймати одночасно, адже неприйняття одного з них унеможливить розв’язання поставленої в них проблеми, та вважає, що для прийняття виваженого рішення щодо даного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що не підтримує законопроект, вважаючи, що подальше фінансове забезпечення заходів поповнення фондів бібліотек книжками українського виробництва українською мовою передбачається проводити, як і на даний час, із загального фонду бюджету.

Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо ввізного мита на книжкову продукцію), поданий народними депутатами України Р.В. Кошулинським, І.Д. Фаріон, І.І.Кривецьким, М.В. Блавацьким (реєстр. № 2979 від 14.05.2013), за результатами розгляду у першому читанні відхилити.