Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" за реєстр. № 4980

03 липня 2014, 16:49

Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 2 липня 2014 року розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо перерозподілу видатків, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на підтримку вугільної галузі) (реєстр. № 4980 від 02.06.2014), поданий народними депутатами України В.І. Турмановим та А.Д. Гончаровим.

Законодавча пропозиція має на меті здійснення в межах загального обсягу бюджетних призначень, визначених за загальним фондом державного бюджету Міністерству енергетики та вугільної промисловості України, перерозподілу видатків розвитку шляхом зменшення їх на 180 000 тис. гривень за бюджетною програмою 1101110 «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» та встановлення таких видатків за бюджетною програмою 1101200 «Державна підтримка будівництва вугле- та торфодобувних підприємств, технічне переоснащення зазначених підприємств».

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його реалізація дозволить забезпечити своєчасні та в повному обсязі розрахунки з підрядними підприємствами за виконані роботи та надані послуги (у тому числі виплату заробітної плати працівникам таких підприємств) на об’єктах, яким у минулих роках надавалась державна підтримка з будівництва вугле- та торфодобувних підприємств.

Проте, в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України в матеріалах до законопроекту не надано належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) щодо встановлення/зменшення видатків державного бюджету у запропонованих обсягах та за визначеними напрямами, а також прогнозу соціально-економічних наслідків, пов’язаних із запропонованими змінами.

Так, зокрема, в пояснювальній записці до законопроекту відсутні пояснення щодо можливості зменшення на відповідну суму видатків за бюджетною програмою «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» та ризиків її виконання у разі такого зменшення, про що наголошено у експертних висновках Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України і Міністерства фінансів України.

Довідково: за підсумками січня-травня поточного року за даними звітності Казначейства за програмою 1101110 за загальним фондом державного бюджету проведено видатки у сумі 5,3 млрд. гривень, що становить 100% плану на звітний період та 43,4% річного плану (план на рік складає 12,2 млрд. гривень, який Законом України від 27.03.2014 №1165-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»  зменшено на 1,1 млрд. гривень, у 2013 році фактичні видатки склали 13,3 млрд. гривень ).

Загалом законодавча пропозиція не впливає на загальні показники видатків державного бюджету, оскільки здійснюється лише їх перерозподіл між бюджетними програмами в межах обсягу бюджетних призначень Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.

Слід зазначити, що Законом України від 27.03.2014 №1165-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік»  за бюджетною програмою 1101200 були скасовані видатки в обсязі 2,4 млрд. гривень (у тому числі по загальному фонду – 2 млрд. гривень, по спеціальному фонду – 0,4 млрд. гривень). В пояснювальній записці до відповідного законопроекту зазначене обґрунтовувалося тим, що у вугільній галузі розпочато процес приватизації вугледобувних підприємств, а відтак відповідні видатки мають забезпечуватися за рахунок власних коштів таких підприємств або коштів інвесторів.

Разом з тим, слід наголосити, що виходячи з вимог нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів щодо внесення змін до закону про державний бюджет, законопроект містить помилки та неточності, і тому потребує внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень.

Згідно із узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та відповідного висновку Уряду.

Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки у своєму висновку рекомендує внести даний законопроект на розгляд до Верховної Ради України для прийняття його за основу і в цілому як Закон.

Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що у проекті акта за реєстр. №4980 від 02.06.2014 не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що підтримує даний законопроект за умови забезпечення стовідсоткової виплати заробітної плати шахтарям у 2014 році та зауважує про відсутність у додатку до законопроекту рядку за кодом 1101200 з відповідними показниками.

Міністерство енергетики та вугільної промисловості поінформувало Комітет, що підтримує даний законопроект, та зазначило, що збільшення цін на вугільну продукцію з травня 2014 року дозволить державним вугледобувним підприємствам до кінця року отримати додатково понад 400 млн. гривень від її реалізації та забезпечити стовідсоткову виплату заробітної плати працівникам зазначених підприємств у 2014 році.

За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо перерозподілу видатків, передбачених Міністерству енергетики та вугільної промисловості на підтримку вугільної галузі) (реєстр. № 4980 від 02.06.2014), поданий народними депутатами України В.І. Турмановим та А.Д. Гончаровим, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, пов’язаних із внесенням до законопроекту редакційних і техніко-юридичних уточнень для забезпечення узгодження бюджетних показників.