Щодо розгляду проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо питань цільової надбавки)

06 червня 2013, 15:36

Щодо розгляду проекту закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо питань цільової надбавки)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданнічервня 2013 року розглянув проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо питань цільової надбавки) за реєстр. №1235 від 10.01.2013 р., поданий народним депутатом України П.П. Коржем.

Законопроектом пропонується внести зміни до статті 29 та розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо передачі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками, із складу доходів загального фонду державного бюджету до спеціального фонду державного бюджету із використанням їх виключно на потреби енергетичної галузі.

Слід зазначити, що згідно із Законом України від 23.12.2010 р. №2856-VI «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» даний збір зараховується до загального фонду державного бюджету починаючи з 2011 року.

Відповідно до додатка №1 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» надходження загального фонду від збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, крім електроенергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками, заплановані у сумі 2,5 млрд гривень.

Отже, реалізація відповідних положень матиме наслідком збільшення відповідних доходів спеціального фонду державного бюджету, однак призведе до втрат доходів загального фонду державного бюджету, необхідності вишукання додаткових джерел доходів для проведення видатків за загальним фондом, тобто до розбалансування показників державного бюджету.

Незважаючи на передбачені втрати доходів загального фонду державного бюджету автором законопроекту не надано фінансово-економічні розрахунки та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або пропозиції джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, що не відповідає вимогам Бюджетного кодексу України (частина перша статті 27) та Регламенту Верховної Ради України (частина третя статті 91).

Положення законопроекту щодо терміну набрання чинності «з дня, наступного за днем його опублікування» не відповідає вимогам частини третьої статті 27 Бюджетного кодексу України.

При цьому, згідно з частиною другою статті 95 Конституції України виключно законом про державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків, а згідно з частиною сьомою статті 13 Бюджетного кодексу України передача коштів між загальним та спеціальним фондами державного бюджету дозволяється тільки в межах бюджетних призначень шляхом внесення змін до закону про державний бюджет. Відтак, запропонована законодавча ініціатива у поточному році не зможе бути реалізована без внесення відповідних змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік».

Крім того, запропоноване доповнення пунктом 5-2 розділу VI Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування даного збору не узгоджується з частиною четвертою статті 30 цього Кодексу, якою визначені напрями використання коштів спеціального фонду державного бюджету.

У пояснювальній записці до законопроекту вказано, що кошти даного збору спрямовуватимуться на добудову електромереж, енергоблоків, фінансову підтримку ТЕС, а також на фінансування вугледобувних підприємств (на часткове покриття потреби вугільної галузі в оплаті спожитої електроенергії) тощо.

Міністерство фінансів України зауважує, що обсяг видатків за бюджетними програмами з підтримки та розвитку енергетичної галузі визначається щорічно законом про державний бюджет і проведення відповідних видатків забезпечується в обсязі прогнозних надходжень даного збору.

При цьому, на 2013 рік за бюджетною програмою «Державна підтримка вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції» (код 1101110) затверджені видатки загального фонду державного бюджету у сумі 7,8 млрд.грн., які використовуватимуться також на часткове покриття витрат за спожиту електроенергію вугледобувними підприємствами. Фактичні видатки загального фонду за цією програмою за 2011 рік становили 6,7 млрд.грн., за 2012 рік - 10,2 млрд.грн., при тому що фактичні надходження даного збору відповідно становили 1,9 млрд.грн. і 2,4 млрд.грн.

Також необхідно звернути увагу, що статтею 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» передбачено надання державних гарантій в обсязі до 50 млрд.грн., у тому числі для забезпечення повного або часткового виконання боргових зобов’язань на фінансування інвестиційних, інноваційних, інфраструктурних та інших проектів розвитку, які мають стратегічне значення та реалізація яких сприятиме розвитку економіки України, в тому числі експортоорієнтованих і енергозберігаючих проектів.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що прийняття законопроекту є недоцільним, вважаючи, що діючий механізм створення сприятливих умов для збільшення обсягів інвестицій в енергетичну галузь та забезпечення фінансової стабільності енергетичних підприємств не потребує коригування.

За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо питань цільової надбавки), поданий народним депутатом України П.П. Коржем (реєстр. № 1235), за результатами розгляду у першому читанні відхилити.