Щодо внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" (щодо припинення фінансування на утримання державних дач)
15 травня 2013, 19:42
Щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо припинення фінансування на утримання державних дач)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 15 травня 2013 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо припинення фінансування на утримання державних дач), поданий народним депутатом України Ляшком О.В. (реєстр. № 2447 від 01.03.2013).
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, проектом закону пропонується направити кошти, спрямовані на фінансову підтримку санаторно-курортних закладів Державного управління справами, на відпочинок дітей в дитячих закладах оздоровлення, зокрема на оздоровлення дітей з фізичними вадами.
Зокрема, шляхом внесення змін до додатка № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2013 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (далі – Закон) пропонується переглянути обсяги бюджетних призначень за окремими бюджетними програмами Державного управління справами, а саме: зменшити за бюджетною програмою 0301060 «Фінансова підтримка санаторно-курортних закладів» на 56.195,9 тис. грн. (за загальним фондом на 50.000 тис. грн., за спеціальним фондом – на 6.195,9 тис. грн.) та збільшити за бюджетною програмою 0301110 «Оздоровлення і відпочинок дітей в дитячих закладах оздоровлення» на 110.279,2 тис. грн. (за загальним фондом на 50.009 тис. грн., за спеціальним фондом – на 60.270,2 тис. грн.).
Тобто, запропоновані зміни є незбалансованими, при цьому не запропоновано джерел покриття додаткових видатків. Зазначене не відповідає статті 95 Конституції України та статті 7 Бюджетного кодексу України щодо дотримання збалансованості бюджету.
Слід зауважити, що за бюджетною програмою 0301060 «Фінансова підтримка санаторно-курортних закладів» 84% видатків за загальним фондом складають видатки на оплату праці з нарахуваннями і оплату комунальних послуг та енергоносіїв, а решта 16% - інші видатки споживання, пов’язані з діяльністю санаторних закладів, що є бюджетними установами. При цьому, слід звернути увагу, що згідно із оперативними даними Державної казначейської служби за січень-квітень поточного року за зазначеною бюджетною програмою видатки загального фонду вже проведено в обсязі 26,6 млн. гривень (95% плану за відповідний період та 29,7% до бюджетних призначень на рік). Тобто, значна частина запланованих коштів вже використана за їх цільовим призначенням. Водночас, скорочення видатків за цією бюджетною програмою у запропонованому обсязі, у тому числі в частині видатків на оплату праці, можливе за умови перегляду функцій та повноважень санаторно-курортних закладів Державного управління справами, проте законопроект не містить пропозицій стосовно внесення змін до відповідних актів законодавства.
Отже, всупереч вимогам статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктом законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічних обґрунтувань до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету.
Стосовно збільшення видатків за бюджетною програмою 0301110 «Оздоровлення і відпочинок дітей в дитячих закладах оздоровлення» слід зазначити, що в рамках такої програми утримуються дитячий оздоровчий табір «Світанок» та дитячий оздоровчий табір-пансіонат «Радуга», які мають обмежену місткість. Відтак, збільшення видатків майже у 10 разів не дозволить більше оздоровити дітей через відсутність належних умов для оздоровлення.
Окремо слід зауважити щодо законодавчої пропозиції стосовно зменшення (збільшення) видатків за спеціальним фондом державного бюджету. Відповідно до пункту 2 частини третьої статті 13 та частини четвертої статті 23 Бюджетного кодексу України витрати спеціального фонду мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ).
Так, видатки спеціального фонду за зазначеними бюджетними програмами передбачають надання послуг закладами за рахунок власних надходжень бюджетних установ (отриманих як плата за надання послуг). Відтак, зменшення (збільшення) таких видатків має відповідати спроможності конкретних закладів надавати послуги за плату у встановленому порядку.
Варто звернути увагу, що законопроект підготовлено з порушенням нормотворчих правил щодо внесення змін до закону про державний бюджет.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює зауваження до законопроекту та зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо пропозицій проекту слід отримати відповідний експертний висновок Кабінету Міністрів України, в тому числі щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зауважує про недотримання вимог статті 91 Регламенту Верховної Ради України щодо оформлення супровідних документів до законопроекту.
За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо припинення фінансування на утримання державних дач), поданий народним депутатом України Ляшком О.В. (реєстр. № 2447 від 01.03.2013), за наслідками розгляду у першому читанні відхилити.