Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності) за реєстр. №1867

19 лютого 2015, 13:09

Зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України

 (щодо фінансування загальноосвітніх навчальних закладів

 державної форми власності)

 

У Комітеті з питань бюджету на засіданні 11 лютого розглянуто поданий народними депутатами України  Гриневич Л.М., Співаковським О.В., Кременем Т.Д. проект Закону України про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності) (реєстр. №1867  від 28.01.2015 р.).

Законопроектом шляхом внесення змін до підпункту а) пункту 7 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України пропонується включити до видатків, що здійснюються з державного бюджету, видатки на: «загальноосвітні навчальні заклади державної форми власності згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України».

Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, мова йде про спеціалізовані загальноосвітні навчальні заклади державної форми власності, які вже функціонують в Україні, зокрема такі: Український фізико-математичний ліцей Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Державний загальноосвітній навчальний заклад гімназія-інтернат «Дитяча інженерна академія» (м. Київ), загальноосвітній навчальний заклад «Міжнародна українська школа», Республіканське вище училище фізичної культури (м. Київ) та інші.

Слід зазначити, що відповідно до Закону України від 28.12.2014 р. №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних трансфертів» до видатків, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів віднесено видатки на загальну середню освіту: спеціалізовані школи (у тому числі школи-інтернати) державної власності /підпункт  а1) пункту 2 частини першої статті 90 Бюджетного кодексу України/.

Довідково: до внесення змін до Бюджетного кодексу України Законом України від 28.12.2014 р. №79-VIII видатки на загальну середню освіту: спеціалізовані школи (у тому числі школи-інтернати) державної власності було віднесено до видатків, що здійснюються з державного бюджету.

Отже, законодавчою пропозицією пропонується відновити здійснення з державного бюджету видатків щодо загальноосвітніх спеціалізованих шкіл (у тому числі шкіл-інтернатів) державної власності, а також надати право Кабінету Міністрів України визначати перелік загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності, видатки щодо яких проводитимуться з державного бюджету, що дозволить включати до такого переліку не тільки спеціалізовані школи, а й будь які загальноосвітні навчальні заклади державної форми власності за рішенням Уряду.

Необхідно також звернути увагу, що законодавча пропозиція не містить змін до підпункту  а1) пункту 2 частини першої статті 90 Бюджетного кодексу України, а відтак існуватиме можливість проведення видатків щодо спеціалізованих шкіл державної власності одночасно з державного та місцевих бюджетів і що не узгоджуватиметься з вимогами частини другої статті 85 Бюджетного кодексу України.

Належить зауважити, що прийняття Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних трансфертів» було зумовлено потребою удосконалення бюджетного законодавства в рамках проведення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади, в основі якої – децентралізація влади і суттєве розширення повноважень територіальних громад, що передбачає  перерозподіл завдань, повноважень і ресурсів на національному, регіональному та місцевому рівнях, підвищення фінансової самостійності місцевих бюджетів, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування.

Згідно із вимогами статті 1032  Бюджетного кодексу України у законі про Державний бюджет України затверджуються обсяги освітньої субвенції окремо для бюджету Автономної Республіки Крим, обласних і районних бюджетів, міських (міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим та обласного значення) бюджетів та бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Видатки на загальну середню освіту, в тому числі на спеціалізовані школи (у т.ч. школи-інтернати) державної власності, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» враховано в загальному обсязі освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам та розподілено між адміністративно-територіальними одиницями /відповідний Порядок та умови надання освітньої субвенції затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015р. №6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам»/ і не передбачено у видатках державного бюджету Міністерства освіти і науки України.

Тобто, з 2015 року бюджетне забезпечення діяльності вищезазначених загальноосвітніх навчальних закладів належить здійснювати з місцевих бюджетів.

Крім того слід нагадати, що згідно із статтею 63 Бюджетного кодексу України місцевий бюджет відповідно до цього Кодексу містить надходження і витрати на виконання повноважень органів влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Ці надходження і витрати становлять єдиний баланс відповідного бюджету.

Отже, з огляду на викладене, віднесення видатків на: «загальноосвітні навчальні заклади державної форми власності згідно з переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України» до видатків державного бюджету розбалансовує показники державного та місцевих бюджетів, потребуватиме виділення додаткових коштів з державного бюджету на забезпечення діяльності таких закладів і відповідно зумовить необхідність вишукання джерел покриття таких видатків, зокрема за рахунок зменшення обсягу освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що в умовах вже затверджених рішень про місцеві бюджети вимагатиме внесення змін до них.

Так, за інформацією Міністерства освіти і науки України обсяг коштів необхідний для забезпечення діяльності вищезазначених спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності у 2015 році складає  63803,4 тис.грн. (в тому числі за загальним фондом – 59364,9 тис.грн., за спеціальним фондом – 4438,5 тис.гривень).

Проте, на думку авторів законопроекту, прийняття такого законопроекту не потребує додаткових фінансових витрат державного та місцевих бюджетів.

При цьому, відповідно до розділу ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту Кабінету Міністрів України доручається протягом місяця з дня набрання чинності цим Законом подати відповідно до нього на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».

Отже, згідно з вимогами статті 91 Регламенту Верховної Ради України та статті 27 Бюджетного кодексу України суб’єктам законодавчої ініціативи належить надати фінансово-економічне обґрунтування до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, проте відповідні матеріали відсутні.

Термін набрання чинності, визначений у законопроекті, не відповідає частині 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, якою передбачено, що закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Головне науково-експертне управління не заперечує можливості прийняття пропозицій проекту, при цьому зауважує, що для прийняття зваженого рішення щодо законопроекту слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України.

Проте, на час розгляду законопроекту у Комітеті офіційно експертний висновок Міністерства фінансів до нього не надійшов. Під час обговорення цього питання на засіданні Комітету, перший заступник Міністра фінансів України Уманський І.І. висловив зауваження та застереження щодо передчасності прийняття зазначеного законопроекту.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення:

за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу;

звернутися до Кабінету Міністрів України з приводу опрацювання питання врегулювання бюджетного забезпечення спеціалізованих загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності за рахунок коштів державного бюджету шляхом відповідного коригування показників міського бюджету міста Києва /для врахування при підготовці законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та, у разі необхідності, при внесенні змін до Бюджетного кодексу України за умови прийняття законопроекту №1867 «Про внесення зміни до статті 87 Бюджетного кодексу України (щодо фінансування загальноосвітніх навчальних закладів державної форми власності)» в цілому/.