Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" (щодо унормування питання оплати робіт та заходів, виконаних підприємствами Державного агентства з управління зоною відчуження) (реєстр. №2158а)
02 липня 2015, 12:48
Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо унормування питання оплати робіт та заходів, виконаних підприємствами Державного агентства з управління зоною відчуження) (реєстр. №2158а)
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 1 липня 2015 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо унормування питання оплати робіт та заходів, виконаних підприємствами Державного агентства з управління зоною відчуження) (реєстр. №2158а від 24.06.2015), поданий народними депутатами України Кривенком В.М. та Кишкарем П.М.
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою оплати робіт та заходів, виконаних у 2014 році підприємствами, які входять до сфери управління Державного агентства України з управління зоною відчуження, проте залишилися неоплаченими на кінець минулого року /не забезпечені розрахунки з персоналом, державним бюджетом та Пенсійним фондом, підрядниками та постачальниками за виконані роботи, спожиті енергоносії та інші послуги, поставлене обладнання та матеріали/.
Законопроектом пропонується збільшити бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету на 135 674,2 тис. грн. Міністерству екології та природних ресурсів України /Державному агентству України з управління зоною відчуження – відповідальному виконавцю бюджетних програм в складі цього міністерства/ за окремими бюджетними програмами, а саме:
- «Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів» (код 2408090) - на 5976,0 тис. грн. (видатки споживання);
- «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (код 2408110) - на 33267,6 тис. грн. (видатки розвитку);
- «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, у тому числі оплату робіт (заходів), виконаних у 2014 році згідно затвердженого плану» (код 2408120) /уточнено найменування цієї програми, додано слова «у тому числі оплату робіт (заходів), виконаних у 2014 році згідно затвердженого плану»/- на 96430,6 тис. грн. (видатки споживання - на 62430,6 тис. грн., видатки розвитку - на 34000,0 тис. гривень).
Відповідні зміни запропоновано до статей 1 та 14 та до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» /далі – Закон/.
Довідково: за даними звітності Державної казначейської служби за січень-травень поточного року по загальному фонду за програмою «Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів» (код 2408090) видатки проведено у сумі 22,5 млн. грн. або 36,7% річного плану (план - 61,2 млн. грн.), за програмою «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (код 2408110) – 85,4 млн. грн. або 40,8% річного плану (план - 209,0 млн. грн.), за програмою «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» (код 2408120) – 279,9 млн. грн. або 39,4% річного плану (план -709,7 млн. грн.).
Додаткові видатки державного бюджету за спеціальним фондом пропонується здійснити за рахунок залишку коштів у сумі 135 674,2 тис. грн., джерелом формування яких були надходження екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк.
Відповідні зміни запропоновано до статті 12 та до додатка № 2 до Закону, згідно з якими збільшується обсяг фінансування спеціального фонду державного бюджету /за рахунок зміни обсягів бюджетних коштів/ і, відповідно, дефіцит спеціального фонду державного бюджету на 135 674,2 тис. гривень.
Необхідно зазначити, що у супровідних матеріалах до законопроекту відсутня інформація щодо наявності таких коштів на єдиному казначейському рахунку та можливості їх спрямування за вищевказаними програмами, про що також зазначає у своєму висновку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.
Довідково: до внесення змін до Бюджетного кодексу України Законом України від 28.12.2014 № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» екологічний податок, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, зараховувався до спеціального фонду державного бюджету. Одночасно, статтею 10 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» було встановлено, що до надходжень загального фонду Державного бюджету України на 2014 рік належать кошти екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк, у сумі 37749,8 тис. грн. (у 2014 році такого податку надійшло 675,2 млн. грн., з них до загального фонду державного бюджету – 46,4 млн.грн., а до спеціального фонду – 628,8 млн.грн.).
З набранням чинності положень Закону України від 28.12.2014 №79-VIII починаючи з 2015 року екологічний податок, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, зараховується до загального фонду державного бюджету, отже зазначені кошти не мають цільового призначення /за січень-травень поточного року цього податку надійшло 381,8 млн. грн./.
Необхідно відмітити, що згідно з частиною 2 статті 57 Бюджетного кодексу України залишки коштів спеціального фонду державного бюджету, у разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період, перераховуються до загального фонду державного бюджету. Разом з тим, бюджетні зобов'язання за бюджетними програмами спеціального фонду державного бюджету, не передбаченими проектом закону про Державний бюджет України на наступний бюджетний період, поданим на розгляд до Верховної Ради України, головні розпорядники бюджетних коштів зобов'язані виконати до кінця поточного бюджетного періоду в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень до спеціального фонду бюджету, не допускаючи наявності за такими зобов'язаннями кредиторської заборгованості на початок наступного бюджетного періоду.
Зважаючи на вимоги частини 2 статті 57 Бюджетного кодексу України, залишки коштів, що надійшли у минулих роках від екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк, мали бути перераховані до загального фонду державного бюджету.
Разом з тим, як зазначено в експертному висновку Міністерства фінансів України до цього законопроекту, за інформацією Державної казначейської служби станом на 01 січня 2015 року на спеціальному рахунку Мінприроди рахуються залишки коштів, які надійшли у минулі періоди до Державного фонду охорони навколишнього природного середовища.
Крім того, Міністерством фінансів України зазначено, що Державною фінансовою інспекцією після проведеної перевірки офіційно підтверджено заборгованість за виконані роботи за бюджетними програмами, видатки за якими пропонується збільшити.
За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень та відповідного висновку Уряду.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що проект закону підтримується за умови уточнення підпункту 2 пункту 1 законопроекту.
На час розгляду в Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (щодо унормування питання оплати робіт та заходів, виконаних підприємствами Державного агентства з управління зоною відчуження) (реєстр. №2158а від 24.06.2015), поданий народними депутатами України Кривенком В.М. та Кишкарем П.М., за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон, з урахуванням запропонованих Комітетом змін редакційного та техніко-юридичного характеру.