Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (реєстр. № 4575)
31 березня 2014, 17:19
Щодо законопроекту про внесення змін до
Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік"
(реєстр. № 4575)
Комітет з питань бюджету розглянув проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік", поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4575 від 27.03.2014).
Даний законопроект розроблено на виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України (схваленої Верховною Радою України 27.02.2014 р.), згідно з якою передбачено подання Урядом законопроекту про внесення змін до Державного бюджету України (з урахуванням оновленого макроекономічного прогнозу розвитку України у 2014 р.).
У супровідному листі та пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що перегляд показників державного бюджету здійснено на підставі оновлених прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2014 рік, врахованих при затвердженні державного бюджету: оновлений прогноз номінального ВВП – 1.524,2 млрд грн (попередній прогноз на 2014 р. – 1.653 млрд грн, факт за 2013 р. – 1.454,9 млрд грн), його реальне падіння – на рівні 3% (попередній прогноз на 2014 р. – реальне зростання на рівні 3%, факт за 2013 р. – 0%).
Загалом законопроектом пропонується внести зміни до статей 1, 3, 5-8, 10-14, 16, 19-24, Прикінцевих положень та додатків №№ 1-11 до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (далі – Закон), внаслідок яких передбачаються такі зміни основних показників державного бюджету:
зменшення доходів на 22,4 млрд грн (або на 5,7%), у т.ч. по загальному фонду зменшення на 30,5 млрд грн, а по спеціальному фонду збільшення на 8,1 млрд грн;
зменшення видатків на 25,4 млрд грн (або на 5,5%), у т.ч. по загальному фонду зменшення на 30,4 млрд грн, а по спеціальному фонду збільшення на 5 млрд грн;
збільшення повернення кредитів по спеціальному фонду на 0,9 млрд грн;
зменшення надання кредитів майже на 0,9 млрд грн;
зменшення граничного обсягу дефіциту державного бюджету на 3 млрд грн (або на 4,2%).
У законопроекті пропонується здійснити збільшення джерел надходжень загального фонду державного бюджету за рахунок зменшення надходжень і витрат спеціального фонду, зокрема зарахування до загального фонду:
31,6% екологічного податку;
у повному обсязі збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію;
надходжень від реалізації автомобілів, засобів наземного, водного та повітряного транспорту, сільськогосподарської техніки, обладнання та устаткування, що перебувають на балансі органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету;
у повному обсязі надходжень від приватизації об'єктів паливно-енергетичного комплексу.
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту доходи зведеного бюджету на 2014 рік (з урахуванням запропонованих змін до законодавства) пропонується зменшити на 19,4 млрд грн. Основними факторами, які впливають на перегляд прогнозу доходів, є:
визначення реалістичних макропоказників (що зменшує доходи на 44,1 млрд грн);
врахування змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України (що збільшує доходи на 24,7 млрд грн), зокрема, за рахунок:
- відновлення збору на обов’язкове державне пенсійне страхування при здійсненні операцій з купівлі іноземної валюти в безготівковій та готівковій формі (9,1 млрд грн);
- скасування оподаткування за нульовою ставкою ПДВ операцій з експорту зернових і технічних культур (зменшення відшкодування ПДВ у сумі 5,8 млрд грн);
- скасування пільг з ПДВ за операціями першого постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення (1,3 млрд грн);
- зміни ставок плати за користування надрами (1,5 млрд грн);
- збільшення ставок окремих податків і зборів (у тому числі акцизного податку), виражених в абсолютному значенні (3,5 млрд грн);
- застосування єдиної ставки акцизного податку на дизпаливо (1,5 млрд грн);
- збільшення ставки акцизного податку на мотоцикли та автомобілі (0,6 млрд грн);
- збільшення ставки збору за користування радіочастотним ресурсом (0,56 млрд грн);
- розширення кола платників збору за рахунок суб’єктів господарювання, які закуповують імпортований природний газ у нерезидентів України (0,3 млрд грн цільової надбавки до тарифу на газ);
- зменшення неоподатковуваного імпорту товарів, що переміщуються в міжнародних поштових та експрес-відправленнях (0,3 млрд грн).
Одночасно з даним законопроектом Урядом подано законопроект "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" (реєстр. № 4576), в якому передбачені вищенаведені зміни до законодавства. Відтак, реалістичність запропонованих змін доходів бюджету залежатиме від його розгляду і прийняття.
Законопроектом запропоновано виключити статтю 19 Закону щодо запровадження фінансових казначейських векселів для реструктуризації бюджетної заборгованості за видатками державного бюджету і заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, та для відшкодування ПДВ. Натомість новою статтею 24 пропонується здійснити відшкодування ПДВ платникам, у яких суми податку задекларовані до відшкодування до 01.01.2014 р., шляхом оформлення ОВДП (з терміном обігу 5 років) понад затверджені Законом обсяги з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу та показників доходів і фінансування державного бюджету.
У законопроекті передбачено збільшити державні запозичення на 35,9 млрд грн (з них випуск ОВДП на 22,27 млрд грн в обмін на ці облігації акцій додаткової емісії НАК "Нафтогаз України"), а також граничний обсяг державного боргу на 78,5 млрд грн.
Також законопроектом запропоновано в уточненій редакції статті 22 Закону надати право Уряду здійснювати випуск ОВДП у сумі 5,2 млрд грн в обмін на акції додаткової емісії будь-яких банків, частка держави у яких складає не менше 75% (у чинному Законі: 5 млрд грн – для Українського банку реконструкції та розвитку, 0,2 млрд грн – для Державного земельного банку). Водночас, пропонується в уточненій редакції статті 23 Закону надати право Уряду здійснювати випуск ОВДП понад затверджені Законом обсяги в обмін на акції додаткової емісії будь-яких банків з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу та показників фінансування державного бюджету.
Зазначені положення законопроекту щодо понадпланового випуску ОВДП не відповідають вимогам Бюджетного кодексу України.
Крім того, законопроектом передбачається зменшення вдвічі граничного обсягу державних гарантій (до 25 млрд грн).
У законопроекті передбачається перенесення встановленого Законом підвищення з 1 липня та з 1 жовтня 2014 року розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати, зважаючи на існуючі тенденції щодо зниження номінального ВВП, продуктивності праці, індексу промислової продукції, експорту та імпорту товарів і послуг тощо.
Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, вказане забезпечить економію видатків бюджету на оплату праці працівників бюджетної сфери у обсязі 6,8 млрд грн, а також на здійснення соціальних виплат – 420,7 млн грн.
Бюджетні призначення щодо Пенсійному фонду України пропонуються у сумі 83,8 млрд грн, що на 3,6 млрд грн менше проти затверджених. При цьому, запропоновано відновити збір на обов’язкове державне пенсійне страхування за ставкою 0,5% при здійсненні операцій з купівлі юридичними та фізичними особами іноземної валюти в безготівковій та готівковій формі, у зв’язку з чим Пенсійному фонду на покриття дефіциту Фонду передбачено 9,1 млрд грн по спеціальному фонду державного бюджету.
Законопроект передбачає зменшення видатків на утримання органів державної влади, що згідно із пояснювальною запискою до законопроекту, запропоновано внаслідок скорочення чисельності їх працівників (зазначено, що підготовлено проекти нормативно-правових актів, якими передбачено скоротити чисельність працівників державних органів на 51,5 тис. осіб із 193,4 тис. осіб (за виключенням силових структур)), у зв’язку із скороченням на 50% легкового автотранспорту, що забезпечує обслуговування цих органів, зменшення фінансової підтримки санаторно-курортним закладам, а також зменшення капітальних видатків окремим органам влади.
Так, Прикінцевими положеннями Закону пропонується дати доручення Кабінету Міністрів України у місячний термін, зокрема:
забезпечити скорочення граничної чисельності працівників центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій та інших державних органів не менше ніж на 10%;
подати на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо скорочення не менше ніж на 10% загальної чисельності МВС (за винятком чисельності Національної гвардії України), СБУ, Управління державної охорони України, органів прокуратури України.
Крім того, законопроектом запропоновано скоротити видатки на:
надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла – на 54,1 млн грн (залишено кошти у сумі 25,9 млн грн для надання пільгових довгострокових державних кредитів молодим сім'ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за договорами, укладеними з позичальниками у 2013 р.);
надання державної підтримки для будівництва (придбання) доступного житла – на 100 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту – на 109,6 млн грн (залишено кошти у сумі 570,6 млн грн);
державний фонд регіонального розвитку – на 1.429 млн грн (передбачено 1 млрд грн);
очищення побутово-стічних вод міста Калуш – на 38,8 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
реалізацію Загальнодержавної цільової програми "Питна вода України" – на 148,1 млн грн (залишено кошти у сумі 31,9 млн грн);
збільшення статутного капіталу ДП "Національна атомна енергогенеруюча компанія "Енергоатом" – на 1.614 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
поповнення статутного капіталу ДП "Дирекція з будівництва та управління національного проекту "Повітряний експрес" та інших інфраструктурних об'єктів Київського регіону" – на 35 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
державну підтримку вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартості готової товарної вугільної продукції – на 1.133,9 млн грн (залишено кошти у сумі 12.168 млн грн);
державну підтримку будівництва вугле- та торфодобувних підприємств, технічне переоснащення зазначених підприємств – на 2.364,3 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
реструктуризацію торфодобувної промисловості та вугільної галузі, зокрема на забезпечення пільговим побутовим паливом – на 185 млн грн (залишено кошти у сумі 943,1 млн грн);
підтримку реалізації національних проектів – на 135 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру – на 112,5 млн грн (залишено кошти у сумі 2.178,8 млн грн);
реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою – на 52,7 млн грн (залишено кошти у сумі 138,9 млн грн);
придбання медичного обладнання ДУ "Науково-практичний медичний центр дитячої кардіології та кардіохірургії Міністерства охорони здоров’я України" – на 70 млн грн;
придбання медичного автотранспорту для закладів служби екстреної медичної допомоги – на 625 млн грн (на цю мету коштів взагалі не передбачено);
фінансове забезпечення цільових проектів екологічної модернізації підприємств – на 561,7 млн грн (залишено кошти у сумі 677,6 млн грн);
будівництво та реконструкцію берегоукріплювальних і гідротехнічних споруд у басейні р. Сіверський Донець – на 180 млн грн (відповідні заходи пропонується здійснюватися в межах бюджетної програми 2407070 "Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь");
оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячому оздоровчому таборі ДЦ "Молода Гвардія" – на 79,9 млн грн (залишено кошти у сумі 54,3 млн грн).
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, уточнення показників місцевих бюджетів серед з іншого здійснено з урахуванням особливостей взаємовідносин між державним бюджетом та бюджетами Автономної Республіки Крим і міста Севастополя, відповідно до яких видатки місцевих бюджетів Автономної Республіки Крим та міста Севастополя здійснюються за рахунок та в межах усіх доходів, що сплачуються (перераховуються) на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, без застосування механізму вирівнювання та надання з державного бюджету міжбюджетних трансфертів. При цьому, в оновленому додатку № 11 до Закону зафіксовані станом на 18.03.2014 р. обсяги міжбюджетних трансфертів (дотації вирівнювання, додаткових дотацій, субвенцій), що були надані бюджетам Автономної Республіки Крим і міста Севастополя з державного бюджету, з одночасним виключенням міжбюджетних трансфертів щодо таких місцевих бюджетів з додатків № 6, 7, 10 до Закону.
У законопроекті оптимізовано перелік міжбюджетних трансфертів, що надаються з державного бюджету місцевим бюджетам, та визначено у сумі 124.327,5 млн грн.
При цьому, зменшуються обсяги:
дотації вирівнювання місцевим бюджетам – на 2.214,8 млн грн;
додаткових дотацій місцевим бюджетам – на 477,1 млн грн, зокрема на:
– вирівнювання фінансової забезпеченості місцевих бюджетів – на 47,1 млн грн;
– виплату надбавок за обсяг та якість виконаної роботи медичним працівникам закладів охорони здоров’я, що надають первинну медичну допомогу, у непілотних регіонах – 150 млн грн;
субвенцій із загального фонду державного бюджету – на 2.688,8 млн грн, зокрема на:
– здійснення державних програми соціального захисту – на 1.937,6 млн грн (у зв’язку із зміною розмірів соціальних стандартів);
– придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії – на 180,2 млн грн;
– придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги – на 185,1 млн грн;
– часткове відшкодування вартості лікарських засобів для лікування осіб з гіпертонічною хворобою – на 52,7 млн грн;
– обласному бюджету Черкаської області на проведення заходів з відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка – на 25 млн грн;
– будівництво сучасної регіональної лікарні швидкої медичної допомоги в місті Донецьку – на 50 млн грн;
– створення регіонального центру надання адміністративних послуг – на 30 млн грн;
– будівництво ПЕТ-КТ центру, капітальний ремонт і реконструкцію лікарняних споруд та закупівлю високовартісного медичного обладнання для Донецького обласного клінічного територіального медичного об'єднання – на 70 млн грн;
– будівництво під’їзної дороги та зовнішньо-інженерних мереж до інноваційного парку Біонік Хілл – на 12 млн грн;
– будівництво та підтримання в безпечному стані гірничих виробок Дніпропетровського метрополітену – на 29 млн грн;
– погашення частини кредиту, залученого на оновлення парку автобусів та тролейбусів приймаючих міст по підготовці до проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу – на 100 млн грн.
Поряд з тим, на 1,48 млрд грн скорочуються видатки державного фонду регіонального розвитку (до 1 млрд грн).
Водночас, замість субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій (розподіл якої в обсязі 1.039 млн грн здійснено у чинному додатку № 11 до Закону як складової державного фонду регіонального розвитку), передбачається окрема бюджетна програма з надання такої субвенції в обсязі 500 млн грн. При цьому, у новій редакції статті 21 Закону визначається, що розподіл цієї субвенції здійснюватиметься Урядом за погодженням з Комітетом з питань бюджету.
Крім того, в уточненій редакції пункту 7 Прикінцевих положень Закону пропонується доручити Кабінетом Міністрів України:
за результатами щоквартального виконання Державного бюджету України у 2014 році вносити пропозиції щодо підвищення соціальних стандартів та їх фінансового забезпечення;
за результатами вжитих заходів щодо забезпечення позитивних зрушень у розвитку економіки у першому півріччі 2014 року внести пропозиції стосовно відновлення обсягів видатків на виконання першочергових соціальних та економічних програм з урахуванням затверджених Кабінетом Міністрів України державних цільових програм.
Згідно із звітом про виконання державного бюджету за січень-лютий 2014 р. доходи загального фонду державного бюджету становили 46,2 млрд грн або 90,2% плану на цей період (менше на 5 млрд грн), державні запозичення – 21,3 млрд грн або 37,7% плану на цей період (менше на 35,2 млрд грн), надходження від приватизації держаного майна – 45,7 млн грн або 4,6% плану на цей період (менше на 954,3 млн грн).
Необхідно зазначити, що згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» затверджено заходи щодо економного та раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету. Крім того, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 р. № 156-р «Про заходи щодо збалансування місцевих бюджетів у 2014 році в процесі їх виконання» доручено місцевим держадміністраціям затвердити протягом місяця план заходів щодо наповнення місцевих бюджетів, вишукання додаткових джерел надходжень до бюджетів, у тому числі за рахунок детінізації економіки, дотримання жорсткого режиму економії бюджетних коштів та посилення фінансово-бюджетної дисципліни.
Слід звернути увагу, що згідно із законами України від 24.02.2014 р. № 776-VII та від 17.03.2014 р. № 1128-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» вже було зменшено окремі видатки державного бюджету відповідно на 1.965,5 млн грн (для встановлення видатків на позачергові вибори Президента України) та на 6.882,4 млн грн (для збільшення видатків на резервний фонд).
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку до законопроекту надало зауваження до положень такого законопроекту. Зокрема, ГНЕУ відмітило, що внесення запропонованих змін містить певні соціальні ризики, оскільки їх запровадження в першу чергу позначиться на малозабезпечених та соціально незахищених верстах населення.
Враховуючи численні зауваження і пропозиції народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету при розгляді даного законопроекту на засіданні Комітету, Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (реєстр. № 4575) прийняти за основу та доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати такий законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строки їх подання наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради у другому читанні.