Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (реєстр. № 4983)
05 червня 2014, 10:38
Щодо законопроекту про внесення змін до Закону України
"Про Державний бюджет України на 2014 рік" (реєстр. № 4983)
Комітет з питань бюджету розглянув проект закону про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік", внесений народним депутатом України Дубілем В.О. (реєстр. № 4983 від 02.06.2014 р.)
Законопроектом доповнюється Закон України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" новою статтею 23-1, згідно з якою пропонується надати право Кабінету Міністрів України здійснювати випуски облігацій внутрішньої державної позики понад встановлені обсяги в обмін на ці облігації фінансових векселів, виданих Фондом гарантування вкладів фізичних осіб (далі – Фонд), з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу. При цьому, на обсяг випущених ОВДП Мінфін України збільшує відповідні планові показники фінансування державного бюджету.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що політична та економічна ситуація в Україні призвела до негативних тенденцій у банківську секторі, зокрема на фоні втрати довіри вкладників до банків. При цьому, Фонд не лише забезпечує виплату гарантованих сум вкладів, але й здійснює заходи, пов’язані з виведенням з ринку неплатоспроможних банків. Так, протягом 2013-2014 років Фондом було введено тимчасову адміністрацію у 7 банках та у 2 банках запроваджено процедуру ліквідації. Отже, метою прийняття законопроекту є необхідність забезпечення фінансової спроможності Фонду задля виконання ним визначених законодавством функцій у випадку суттєвого зниження його коштів.
У державному бюджеті на 2014 рік кошти для підтримки Фонду не передбачені.
Реалізація законопроекту може призвести до збільшення державного боргу у поточному році у разі прийняття Урядом відповідного рішення щодо випуску ОВДП.
Згідно із статтею 25 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб" для виконання покладених на нього функцій Фонд має право залучати кредити від Кабінету Міністрів України або отримати внесок держави на безповоротній основі на відповідний рік у разі, якщо з початку року обсяг коштів Фонду, що можуть бути використані Фондом на виплати гарантованої суми відшкодування вкладникам коштів за вкладами та на надання фінансової підтримки приймаючому банку, зменшується більше ніж на 70 відсотків. Також цією статтею визначено процедуру надання такої фінансової підтримки Фонду з державного бюджету.
У цьому зв’язку належить звернути увагу, що Верховною Радою України 29.05.2014 р. включено до порядку денного поточної сесії законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо упередження (мінімізації) негативного впливу на стабільність банківської системи (реєстр. № 4938 від 27.05.2014), внесений народними депутатами України Риженковим О.М., Мартиняком С.В., Фурсіним І.Г. та іншими. Цим законопроектом передбачено внести зміни до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб", згідно з якими, зокрема, пропонується за рахунок державного бюджету надавати Фонду кредит або внесок на безповоротній основі у вигляді коштів або ОВДП, запровадити фінансові векселі Фонду, а одним з джерел формування коштів Фонду визначити ОВДП, залучені Фондом шляхом видачі фінансових векселів.
Таким чином, унормування вищенаведених положень законопроекту за реєстр. № 4938 в частині розширення інструментів фінансової підтримки Фонду надасть можливість їх практичного застосування з прийняттям законопроекту за реєстр. № 4983. Тому законопроект за реєстр. № 4983 необхідно розглядати після прийняття законопроекту за реєстр. № 4938, оскільки у разі неприйняття останнього внесення відповідних змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" втратить будь-який сенс, про що також зазначає ГНЕУ.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку зауважує, зокрема, що запропоноване законопроектом надання права Кабінету Міністрів України здійснювати відповідні коригування граничного обсягу державного боргу та збільшувати відповідні показники фінансування державного бюджету понад затверджені обсяги виходить за межі повноважень Уряду, визначених Конституцією України та Бюджетним кодексом України. Відтак, ГНЕУ вважає, що у законопроекті доцільно було б надати пропозиції щодо внесення відповідних змін до статей 1 та 5 Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" та додатку № 2 до нього.
Зважаючи на вищенаведене та зауваження ГНЕУ, у подальшому фінансову підтримку Фонду за рахунок державного бюджету доцільно визначати відповідно до статті 25 Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб".
Згідно з експертним висновком Міністерства фінансів України законопроект підтримується, а реалізація його положень не матиме прямого впливу на доходну чи видаткову частину державного бюджету.
За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (реєстр. № 4983), внесений народним депутатом України Дубілем В.О., розглянути після прийняття законопроекту за реєстр. № 4938 та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон.