Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо бюджетної децентралізації) за реєстр. № 4435а

26 серпня 2014, 18:10

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 серпня 2014 року (протокол № 33) розглянув проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо бюджетної децентралізації), поданий Кабінетом Міністрів України, за реєстр. № 4435а від 08.08.2014 року.

Законопроект розроблено в рамках проведення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади, що визначило його основну мету – забезпечення бюджетної автономії і фінансової самостійності місцевих бюджетів, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, а також стимулювання громад до об'єднання та формування спроможних територіальних  громад.

Для досягнення такої мети законопроектом пропонується :

систематизація видаткових повноважень та закріплення за кожною ланкою самоврядування фінансових ресурсів, необхідних для їх реалізації, зокрема, на відміну від чинного Бюджетного кодексу

а) усі видаткові повноваження визначаються за рівнями місцевих бюджетів (без поділу видатків на ті, що враховуються, і ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів), при цьому на регіональний та місцевий рівень передаються окремі видатки у соціально – культурній сфері (зокрема, окремі заходи та заклади в освітній і медичній сферах; підтримка фізкультурно-спортивних товариств, їх спортивних баз та баз олімпійської підготовки; деякі національні та державні бібліотеки, музеї, заповідники, цирки, національні театри, національні художні колективи, концертні організації);

б) відбудеться формування єдиного кошика доходів загального фонду місцевих бюджетів та розширення його джерел за рахунок передачі з бюджету розвитку єдиного податку, передачі з державного бюджету плати за надання окремих адміністративних послуг та державного мита, акцизного податку  з реалізації через роздрібну торговельну мережу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти);

в) встановлюються такі відсотки відрахувань податку на доходи фізичних осіб - для бюджетів міст обласного значення та районів – 60, обласних бюджетів –15, бюджету м. Києва – 20 (при цьому, до державного бюджету – 80 з м.Києва, 25– з інших територій);

г) до обласних бюджетів та бюджету м. Києва зараховується 10 відсотків податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки (з огляду на нерівномірності розміщення виробничих потужностей підприємств та реєстрації платників у великих містах);

д) змінено розподіл коштів екологічного податку, який є складовою спеціального фонду, – до державного бюджету 20 % (чинний – 65%), до місцевих бюджетів80 % (чинний – 35%), у тому числі до обласних бюджетів – 55% , сільських, селищних, міських бюджетів – 25%  та бюджету міста Києва – 80%. (збільшення частки на 45 % відбудеться по обласних бюджетах, при цьому для обласних бюджетів значно розширюються відповідні видаткові повноваження).

– нові механізми бюджетного регулювання та вирівнювання:

а) вирівнювання за доходами (залежно від рівня надходжень податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб на одного жителя).

При цьому, місцеві бюджети з індексом податкоспроможності  нижче 0,9 (середнього показника по Україні) отримуватимуть базову дотацію (80 % суми, необхідної для досягнення показника 0,9). Водночас бюджети з індексом податкоспроможності понад 1,1 перераховуватимуть до державного бюджету 50 % перевищення (реверсна дотація).

Зазначене на відміну від чинного механізму вирівнювання (за видатками) має стимулювати місцеві органи влади до залучення додаткових надходжень та розширення бази оподаткування;

б) надання з державного бюджету місцевим бюджетам нових видів трансфертів та посилення відповідальності профільних міністерств за реалізацію державної політики у відповідних галузях: освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів; медична субвенція; субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру. При цьому, залишки коштів за зазначеними субвенціями на кінець бюджетного року не вилучатимуться до державного бюджету і зможуть використовуватися на оновлення матеріально-технічної бази відповідних закладів та з урахуванням цільового призначення відповідних субвенцій;

в) запровадження прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом на двох рівнях: перший – область; другий – міста обласного значення/об’єднані громади/райони;

стимулювання громад до об'єднання та формування спроможних територіальних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державними бюджетом, наділення таких громад повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення, позбавлення права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися;

– незалежне від термінів прийняття закону про державний бюджет затвердження місцевих бюджетів – до 25 грудня року, що передує плановому;

– вимоги щодо виконання органами казначейства платіжних доручень розпорядників коштів місцевих бюджетів: протягом трьох операційних днів – за захищеними видатками, протягом десяти операційних днів – за іншими видатками;

– списання непогашеної заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками шляхом прийняття окремого закону;

– можливість переведення частини коштів місцевих бюджетів (бюджет розвитку та власні надходження бюджетних установ) на обслуговування в установах банків. При цьому, такі місцеві бюджети позбавляються права на отримання позичок для покриття тимчасових касових розривів з ЄКР, а бюджетні установи – втрачають статус бюджетних.

Законопроектом також пропонується ряд інших змін до Бюджетного кодексу для вирішення нагальних бюджетних питань, зокрема, щодо:

уточнення верхньої допустимої межі загального обсягу боргу держави (60% ВВП) – виключається із розрахунку гарантований державою борг;

казначейського обслуговування бюджетних коштів – встановлюється пріоритетність та першочерговість розрахунків;

посилення відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів –в частині формування і виконання паспортів бюджетних програм;

врегулювання бюджетних відносин в умовах воєнного стану;

запровадження норм щодо зміни статусу бюджетної установи у разі розміщення нею коштів в установах банків;

процедури розподілу державних капітальних вкладень на розробку і реалізацію інвестиційних проектів;

застосування деяких положень окремих законодавчих актів (що передбачають витрати держави) у порядку та розмірах, встановлених Урядом виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального ті пенсійного страхування.

Щодо окремих положень законопроекту, слід зауважити, зокрема, таке:

– запропоновані зміни до переліку доходів бюджету та їх розподілу між різними бюджетами враховують елементи майбутніх змін до податкового законодавства. Оскільки відповідний законопроект Урядом ще не подано до Верховної Ради, законопроект за реєстр. № 4435а має прийматися в цілому лише взаємоузгоджено з прийняттям відповідних податкових змін;

– положення щодо бюджетів об'єднаних територіальних громад можуть бути реалізовані виключно у разі прийняття в цілому проекту закону про добровільне об'єднання територіальних громад (реєстр. №4070а) – його прийнято у першому читанні;

у законопроекті враховано положення прийнятого у першому читанні урядового законопроекту (реєстр. № 4323а) щодо передачі із загального до спеціального фонду державного бюджету частини виконавчого збору, реєстраційного збору за державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців і плати за одержання інформації з державних реєстрів, держателями яких є Мін’юст, з цільовим спрямуванням таких коштів, зокрема, на виплату винагороди виплату винагороди державним виконавцям, державним реєстраторам, працівникам органу державної реєстрації актів цивільного стану, соціально-побутове забезпечення таких працівників та функціонування відповідних державних органів. Насамперед, зазначене призведе до зменшення доходів загального фонду державного бюджету починаючи з 2015 року.  Водночас, Урядом досі не подано законопроект про перелік адміністративних послуг та плату (адміністративний збір) за їх надання, а відтак запропоноване у законопроекті цільове спрямування деяких адміністративних зборів вбачається передчасним, а загалом нелогічним і несистемним;

– положення законопроекту щодо можливості переведення частини коштів місцевих бюджетів на обслуговування в установи банків порушують принцип єдності бюджетної системи (визначено пунктом 1 частини першої статті 7 Бюджетного кодексу), містять ризики створення непрозорих умов використання таких коштів, а також ризики їх втрати у разі неефективної роботи відповідної банківської установи.

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.

За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо бюджетної децентралізації), поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 4435а), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу.