Щодо розгляду проекту закону про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних (реєстр. № 2172)

05 березня 2015, 14:58

Щодо розгляду проекту закону про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних

 

Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 4 березня 2015 року розглянув проект Закону України «Про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних» (реєстр. № 2172), внесений Президентом України.

Згідно з пояснювальною запискою законопроект розроблено з метою реалізації заходу, визначеного Засадами державної антикорупційної політики в Україні (Антикорупційною стратегією) на 2014 - 2017 роки, затвердженими Законом України від 14.10.2014 №1699-VII, щодо створення нормативно-правової та організаційної основи для запровадження доступу до інформації у формі «відкритих даних».

Законопроектом передбачається внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якими пропонується зобов'язати головних розпорядників бюджетних коштів, Державну казначейську службу, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування оприлюднювати у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» бюджетні запити, квартальну та річну звітність про виконання державного бюджету, паспорти бюджетних програм та зміни до них, звіти про виконання паспортів бюджетних програм, рішення про місцеві бюджети, інформацію про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів (крім бюджетів сіл і селищ). При цьому законопроектом пропонується встановити строки оприлюднення вищезазначеної інформації.

Підтримуючи в цілому ідею щодо спрощення доступу та посилення відкритості інформації про бюджет, щодо положень законопроекту належить зауважити таке.

1. Насамперед, слід зауважити, що оприлюднення інформації у формі відкритих даних передбачено запровадити згідно із законопроектом «Про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних» (реєстр. № 2171 від 19.02.2015), який також подано Президентом України і є системно пов’язаним із законопроектом за реєстр. № 2172.

Тобто законопроект за реєстр. № 2172 є похідним і його необхідно розглядати після прийняття законопроекту за реєстр. № 2171, інакше положення законопроекту №2172 не матимуть практичної реалізації.

2. Згідно із законопроектом за реєстр. № 2171 «публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація, що оприлюднюється на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на веб-сайтах розпорядників інформації у форматі, який дозволяє автоматизовану обробку, вільний та безоплатний доступ до такої інформації».

На думку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України (висновок до законопроекту за реєстр. №2171), створення такого єдиного державного веб-порталу відкритих даних потребує додаткового обґрунтування на предмет потреби у додаткових видатках з державного бюджету, а також доцільності створення дублюючого механізму забезпечення доступу до відповідної інформації, зважаючи на те, що всі державні органи вже мають свої офіційні веб-сайти, через які забезпечується доступ до цієї інформації.

3. Положення щодо оприлюднення головними розпорядниками бюджетних коштів бюджетних запитів у 3-денний строк з дня подання їх Міністерству фінансів не враховує загальну процедуру підготовки Урядом проекту державного бюджету, встановлену Кодексом.

Слід зауважити, що первинно підготовлені головними розпорядниками бюджеті запити містять їх бачення щодо потреби у бюджетних коштах, яка у більшості випадків є нереалістичною до реалізації.

Згідно із статтями 36 і 37 Кодексу на будь-якому етапі складання і розгляду проекту державного бюджету Мінфін проводить аналіз бюджетного запиту, поданого головним розпорядником бюджетних коштів, на предмет його відповідності меті, пріоритетності, а також ефективності використання бюджетних коштів. На основі результатів аналізу Міністр фінансів приймає рішення про включення бюджетного запиту до проекту державного бюджету перед поданням його на розгляд Уряду (виходячи із загальних параметрів проекту державного бюджету, визначених на підставі макроекономічного прогнозу). При цьому, головні розпорядники бюджетних коштів забезпечують уточнення бюджетних запитів з урахуванням прийнятих Урядом рішень щодо доопрацювання проекту закону про державний бюджет для подання до Верховної Ради та у 3-денний строк подають їх до Мінфіну.

Зважаючи на зазначене, доцільно було б оприлюднювати уточнені бюджетні запити на завершальному етапі підготовки законопроекту про державний бюджет, що вже відображатиме урядове рішення щодо бюджетних показників.

4. З метою збереження змін, внесених Законом України від 10.02.2015 р. №176-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» до частини першої статті 28 Кодексу, у частині розширення переліку інформації про бюджет, що підлягає оприлюдненню (зокрема, розміщення на офіційному сайті Казначейства місячної звітності про виконання державного бюджету та на офіційному сайті Мінфіну – інформаційно-аналітичних бюджетних матеріалів), а також щодо скорочення наведених у Кодексі найменувань окремих державних органів і посадових осіб (зокрема, Міністерство фінансів України, Казначейство України) необхідно уточнити положення пункту 1 розділу І законопроекту.

Крім того, для розгляду Верховною Радою на поточному пленарному тижні передбачено законопроект про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних інвестиційних проектів, внесений Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2258 від 27.02.2015). У цьому законопроекті також пропонуються зміни до частини п’ятої статті 28 Кодексу, як і у законопроекті за реєстр. № 2172, а відтак при доопрацюванні таких законопроектів належить забезпечити узгодженість внесення відповідних змін для недопущення юридичних колізій.

Загалом ГНЕУ підтримує законопроект за реєстр. №2172 та звертає увагу на те, що він має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. №2171.

Комітет Верховної Ради України з питань свободи слова та інформаційної політики рекомендує прийняти зазначений законопроект у першому читанні за основу.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції), а також Міністерства фінансів не надійшли.

За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 28 Бюджетного кодексу України щодо доступу до інформації про бюджетні показники у формі відкритих даних (реєстр. № 2172 від 19.02.2015 р.), внесений Президентом України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати зазначений законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні після прийняття в цілому проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо доступу до публічної інформації у формі відкритих даних (реєстр. № 2171).