Щодо підготовки до другого читання законопроекту про Рахункову палату (реєстр. № 2072)

18 травня 2015, 14:29

Щодо підготовки до другого читання законопроекту про Рахункову палату (реєстр. № 2072)

 

Законопроект про Рахункову палату (реєстр. № 2072) 5 березня 2015 року розглянуто Верховною Радою України у першому читанні та прийнято за основу.

Законопроект передбачає нову редакцію закону про Рахункову палату, що визначатиме засади діяльності Рахункової палати відповідно до вимог Конституції України з урахуванням міжнародних стандартів аудиту державних фінансів, сучасних умов і політико-правових засад розвитку держави.

Згідно із статтею 116 Регламенту Верховної Ради України до Комітету з питань бюджету надійшло 424 пропозиції народних депутатів України до законопроекту.

Сутність і мета основних пропозицій до законопроекту, які Комітетом з питань бюджету пропонуються для врахування в остаточній редакції законопроекту, полягає у такому:

закріпити за Рахунковою палатою здійснення заходів державного зовнішнього фінансового контролю (аудиту) шляхом проведення фінансового аудиту, аудиту ефективності, експертизи, аналізу та інших контрольних заходів;

упорядкувати повноваження та права Рахункової палати, забезпечивши їх узгодження з Конституцією України, Бюджетним кодексом України та іншими законами;

узгодити з нормами Бюджетного кодексу України питання щодо фінансового забезпечення Рахункової палати, при цьому встановивши, що у разі виникнення розбіжностей під час підготовки проекту державного бюджету щодо обсягу фінансового забезпечення діяльності Рахункової палати та неврегулювання їх Урядом Рахункова палата може подавати відповідні пропозиції Комітету з питань бюджету для прийняття відповідного рішення при розгляді проекту закону про державний бюджет;

зменшити склад Рахункової палати до 9 членів Рахункової палати та строк їх повноважень до 6 років, при цьому не можна обіймати таку посаду понад два строки;

запровадити новий прозорий порядок призначення Голови та інших членів Рахункової палати, встановивши, зокрема, такі особливості:

– призначення членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою за результатами конкурсу, який проводиться Комітетом з питань бюджету;

– призначеним вважається той кандидат, який підтриманий більшістю голосів народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради шляхом відкритого голосування, у разі непідтримки – проводиться повторний конкурс;

– Голова Рахункової палати обирається із складу її членів та призначається на посаду Верховною Радою за поданням Голови Верховної Ради;

– заступник Голови Рахункової палати обирається із складу її членів на засіданні Рахункової палати за поданням Голови Рахункової палати;

– строк повноважень Голови Рахункової палати та його заступника становить 3 роки без права бути переобраними на новий строк у межах поточного строку їх повноважень як членів Рахункової палати;

встановити більш чіткі кваліфікаційні вимоги до членів Рахункової палати;

встановити, що на члена Рахункової палати поширюється дія Закону України «Про державну службу», крім норм щодо порядку призначення (звільнення) та умов оплати праці члена Рахункової палати, що встановлюються цим Законом. Відповідно пропонується встановити розміри заробітної плати членів Рахункової палати (Голови Рахункової палати – 30 мінімальних заробітних плат, його заступника – відповідно 27, інших членів – відповідно 25);

закріпити за кожним членом Рахункової палати патронатну службу, до складу якої належать не більше трьох радників;

встановити особливості щодо апарату Рахункової палати:

– очолює Секретар Рахункової палати, який не є членом Рахункової палати, та призначається відповідно до рішення Рахункової палати за поданням Голови Рахункової палати;

– гранична чисельність апарату Рахункової палати затверджується Верховною Радою за поданням Рахункової палати в межах бюджетних призначень на забезпечення її діяльності;

– посадові особи апарату Рахункової палати є державними службовцями;

посилити відкритість, прозорість та публічність діяльності Рахункової палати, встановивши, зокрема:

– подання Верховній Раді до 1 травня року, наступного за звітним, щорічного звіту про діяльність Рахункової палати (конкретизувавши перелік інформації, що міститься в такому звіті) та представлення його на засіданні Верховної Ради Головою Рахункової палати;

– оприлюднення у ЗМІ інформації щодо результати діяльності Рахункової палати, включаючи звіти про здійснені заходи державного зовнішнього фінансового контролю, а також розміщення такої інформації, планів роботи та рішень Рахункової палати на її веб-сайті у формі відкритих даних відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації»;

систематизувати положення щодо взаємодії Рахункової палати з Верховною Радою, а також  законодавчо унормувати відносини Рахункової палати з правоохоронними органами;

уточнити положення щодо здійснення зовнішнього аудиту Рахункової палати, передбачивши можливість його проведення лише за рішенням Верховної Ради, та запровадити здійснення зовнішнього оцінювання її діяльності щодо відповідності міжнародним стандартам аудиту одним із провідних членів міжнародної організації вищих органів фінансового контролю (INTOSAI) за зверненням Рахункової палати;

внести зміни до Кримінального кодексу України, Кримінального процесуального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Регламенту Верховної Ради України, законів України «Про державну таємницю» та «Про запобігання корупції» з метою їх узгодження з положеннями цього Закону;

встановити, що Верховна Рада має призначити новий склад Рахункової палати у двомісячний строк з дня набрання чинності цим Законом. При цьому, Голова та інші члени Рахункової палати, призначені на посади до набрання чинності цим Законом, перебувають на посадах та виконують свої повноваження до призначення Верховною Радою нового складу Рахункової палати.

За підсумками опрацювання законопроекту за участю представників Адміністрації Президента України, Рахункової палати, Міністерства фінансів України та громадських організацій Комітет з питань бюджету 15 травня 2015 року ухвалив рішення: врахувати 312 пропозицій (з них 76 – в іншій редакції і 94 – частково) і відхилити 112 пропозицій та рекомендувати Верховній Раді України законопроект за реєстр. № 2072 прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням підтриманих пропозицій у запропонованій остаточній редакції, викладеній у порівняльній таблиці до законопроекту.