Щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д) до повторного розгляду Верховною Радою України
02 липня 2015, 16:06
Щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д) до повторного розгляду Верховною Радою України
Комітет на своїх засіданнях 17 червня і 1 липня 2015 року розглянув питання щодо підготовки проекту постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д) до повторного розгляду Верховною Радою України.
Верховна Рада України 16 червня 2015 року заслухала питання щодо проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік. Під час розгляду такого питання народні депутати України висловили свої зауваження до положень такого документу. Насамперед, було звернуто увагу на окремі проблемні питання, які потребують врегулювання в Основних напрямах бюджетної політики на 2016 рік, зокрема:
– необхідність передбачення показників граничного обсягу державного боргу, розмірів мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму і рівня його забезпечення, як це вимагається пунктом 2 частини четвертої статті 33 Бюджетного кодексу України;
– доцільність уточнення орієнтовних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, беручи до уваги погіршення відповідного прогнозу на поточний рік за експертними оцінками міжнародних фінансових організацій;
– необхідність прискорення подання до Верховної Ради України нової редакції Податкового кодексу України, яка передбачатиме реформування податкової системи з метою покращення інвестиційного клімату та економічної ситуації;
– необхідність визначення пріоритетних галузей економіки, інвестиційних проектів, державна підтримка яких буде спрямована на відновлення зростання ВВП та створення нових робочих місць;
– недоцільність перенесення строку передачі повноважень щодо підготовки кадрів у державних вищих навчальних закладах I-II рівня акредитації з 2017 на 2016 рік;
– недоцільність спрямування додаткового власного ресурсу місцевих бюджетів, отриманого за результатами впровадження реформи міжбюджетних відносин, на утримання закладів культури (національні та державні цирки, театри, заповідники, концертні організації, бібліотеки, музеї).
Крім того, наголошувалося на нагальності вжиття заходів щодо переходу на середньострокове бюджетне планування, що відповідатиме кращій практиці бюджетування європейських держав.
Відтак, за наслідками обговорення відповідний проект постанови Верховної Ради України було направлено до Комітету з питань бюджету для підготовки до повторного розгляду Верховною Радою України (постанова Верховної Ради України від 16.06.2015 р. № 516-VIII).
Зважаючи на таке рішення Верховної Ради України, відповідно до пункту 2 частини шостої статті 152 Регламенту Верховної Ради України Комітет з питань бюджету має підготувати проект постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д) до повторного розгляду Верховною Радою України з урахуванням зауважень, висловлених під час розгляду цього питання на пленарному засіданні Верховної Ради України.
Водночас, слід звернути увагу, що окремі зауваження до проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік, висловлені під час його розгляду на пленарному засіданні, вже були частково враховані у поданому Комітетом з питань бюджету доопрацьованому проекті Основних напрямів (проект постанови за реєстр. № 2623-Д), зокрема:
Ø необхідність передбачення показників граничного обсягу державного боргу, розмірів мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму і рівня його забезпечення, як це вимагається пунктом 2 частини четвертої статті 33 Бюджетного кодексу України – запропоновані положення щодо:
встановлення розміру прожиткового мінімуму та рівня його забезпечення на основі зростання показників реального сектору економіки та індексу споживчих цін /пункт 10 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/;
забезпечення економічно обґрунтованого підвищення розміру мінімальної зарплати та посадового окладу працівника першого тарифного розряду, забезпечуючи поступове наближення таких показників з урахуванням зростання реального сектору економіки, індексу споживчих цін та фінансових можливостей бюджету /пункт 11 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/;
розробки і реалізації плану заходів з приведення загального обсягу державного і гарантованого державою боргу до встановлених Бюджетним кодексом України вимог /пункт 5 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/;
скорочення боргового навантаження на економіку, в тому числі за підтримки міжнародного фінансування (переважно рефінансування боргу) та управління державним боргом, що дасть змогу зменшити виплати, пов’язані з обслуговуванням і погашенням державного боргу в найближчі роки /пункт 6 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/;
створення системи управління ризиками державного боргу з метою запобігання піковим навантаженням на державний бюджет, розвитку вторинного ринку державних облігацій за рахунок проведення активних операцій з державним боргом із залученням тимчасово вільних коштів єдиного казначейського рахунку у межах граничного обсягу державного боргу на кінець бюджетного періоду /пункт 7 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/;
Ø доцільність уточнення орієнтовних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України, беручи до уваги погіршення відповідного прогнозу на поточний рік за експертними оцінками міжнародних фінансових організацій – запропоновано положення щодо:
схвалення орієнтовних основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2016 рік та надання Уряду можливості (у разі необхідності) їх уточнити на основі зміни соціально-економічної ситуації у 2015 році та припущень прогнозу з урахуванням внутрішніх та зовнішніх ризиків /частина 1 розділу «Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2016 рік»/;
Ø нагальності вжиття заходів щодо переходу на середньострокове бюджетне планування, що відповідатиме кращій практиці бюджетування європейських держав – запропоновано положення щодо:
запровадження державного стратегічного планування як передумови для переходу на середньострокове бюджетне планування, забезпечивши узгодження порядків та строків розроблення прогнозних і програмних документів економічного та соціального розвитку і складання проекту державного бюджету /пункт 21 частини 1 розділу «Основні завдання бюджетної політики»/.
Беручи до уваги, що доопрацьований проект Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік (проект постанови Верховної Ради України за реєстр. № 2623-Д від 04.06.2015) був підготовлений Комітетом з питань бюджету на основі урядового проекту Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік (проект постанови Верховної Ради України за реєстр. № 2623 від 09.04.2015) за підсумками розгляду за участю уповноважених представників Міністерства фінансів України поданих пропозицій до такого документу, Комітет з питань бюджету 17 червня 2015 року звернувся до Кабінету Міністрів України щодо термінового надання офіційної позиції Уряду про можливості врахування висловлених на пленарному засіданні зауважень у проекті постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д).
За дорученням Кабінету Міністрів України Міністерством фінансів України поінформовано Комітет з питань бюджету про заходи, які здійснюються Урядом у даний час, стосовно реалізації порушених народними депутатами питань, однак не надано конкретних пропозицій щодо можливого уточнення відповідних положень та/або додаткового передбачення нових положень у проекті Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік.
З огляду на зазначене, Комітет з питань бюджету не має достатніх правових підстав без участі Уряду врегульовувати порушені питання, насамперед, визначити конкретні розміри показників (граничного обсягу державного боргу, розмірів мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму і рівня його забезпечення), оскільки висловлені зауваження потребують системного опрацювання виходячи з фінансових можливостей держави та конституційних повноважень Уряду щодо розробки проекту закону про Державний бюджет України.
За наслідками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України направити до Кабінету Міністрів України на доопрацювання проект Постанови Верховної Ради України про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік (реєстр. № 2623-Д).