Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" реєстр. №2481а
09 вересня 2015, 17:58
Зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»
У Комітеті з питань бюджету на засіданні 2 вересня 2015 року розглянуто проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», поданий народними депутатами України Кривенком В. М., Павелком А.В., Дубневичем Б. В., Амельченком В.В., Рудиком С.Я., Гордєєвим А.А., Горбуновим О.В., Мельником С.І., Куліченком І.І., Іщейкіним К.Є., Шевченком О.Л. (реєстр. №2481а від 06.08.2015 р.).
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його підготовлено з метою часткового відновлення видатків державного бюджету за соціально значущими бюджетними програмами (насамперед, освітня субвенція, медична субвенція, придбання цифрових мамографів та ультразвукових діагностичних приладів вітчизняного виробництва) та інших першочергових видатків, які були зменшені прийнятим Верховною Радою України Законом України від 17 липня 2015 року № 648-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
Законопроектом пропонується збільшити видатки загального фонду державного бюджету загалом на 4.211,7 млн.грн за окремими бюджетними програмами, зокрема:
освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам – на 1.643,3 млн.грн.;
медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам – на 1.320,9 млн.грн.;
державні капітальні видатки, що розподіляються Кабінетом Міністрів України – на 151,2 млн.грн.;
Державний фонд регіонального розвитку – на 99,2 млн.грн.;
підготовка військових фахівців у вищих навчальних закладах
І–IV рівнів акредитації, підвищення кваліфікації та перепідготовка військових фахівців і державних службовців, початкова військова підготовка молоді – на 100,6 млн.грн.;
забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру – на 200 млн.грн. (на придбання цифрових мамографів та ультразвукових діагностичних приладів вітчизняного виробництва);
забезпечення виконання покладених на Державне управління справами завдань щодо здійснення матеріально-технічного, соціально-побутового та іншого забезпечення діяльності Президента України, Ради національної безпеки і оборони України, Адміністрації Президента України та інших створених Президентом України консультативних, дорадчих та допоміжних органів і служб – на 43,2 млн. грн.;
будівництво, реконструкцію та ремонт автомобільної дороги загального користування державного значення Дніпропетровськ–Царичанка–Кобеляки–Решетилівка (Р-52) – у сумі 389 млн. грн. (встановлення нової бюджетної програми)/;
будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт установ охорони здоров’я Львівської області, зокрема державного онкологічного регіонального лікувально-діагностичного центру, який надає стаціонарну та консультативну допомогу мешканцям Львівської, Тернопільської, Волинської, Івано-Франківської, Рівненської та Закарпатської областей, – у сумі 4 млн.грн. (передбачення нових субвенцій);
придбання тролейбусів вітчизняного виробництва для оновлення парку пасажирського електротранспорту міста Чернігова – у сумі 60 млн.грн. (передбачення нових субвенцій);
здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, виходячи з необхідності поліпшення стану та модернізації соціальної інфраструктури – у сумі 63,7 млн. грн. (передбачення нових субвенцій);
проведення аварійно-відновлювальних робіт на шляхопроводі по вул. Городоцькій у м. Львові – у сумі 22,7 млн. грн. та будівництво станції зливу стоків на території І черги каналізаційних очисних споруд по вул. Пластовій у м.Львові – у сумі 14,8 млн. грн. (передбачення нових субвенцій);
капітальний ремонт дороги від вул. В.Пермської по вул. Садовій, вул.Прирічній, пров.Кар`єрному до вул.Приміської у м.Кіровограді – у сумі 7,4 млн. грн. (передбачення нових субвенцій);
забезпечення безперебійної роботи автоматизованих систем і баз даних законотворчого процесу Верховної Ради України – у сумі 90,1 млн. грн.
інші першочергові видатки – на 1,7 млн. гривень.
Джерелом покриття таких видатків пропонується визначити збільшення планового обсягу податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів. Відповідно до звітної інформації Казначейства України за січень-липень 2015 року за загальним фондом державного бюджету податку на додану вартість з ввезених на територію України товарів надійшло 74 млрд. грн., що на 3,1 млрд. грн. або на 4,3% більше плану на звітний період, та становить 54,7% річного плану.
Відповідні зміни запропоновано до статті 1 Закону в частині уточнення показників доходів та видатків державного бюджету та додатків № 1, № 3, №№ 5–7 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
Крім того, передбачається доповнити Закон новою статтею щодо формування і затвердження відповідно місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами місцевого самоврядування переліків об'єктів і заходів, що забезпечуються у 2015 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій.
Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України (експертний висновок від 01.09.2015 №16/3-1254/2481а), зазначено, що для прийняття виваженого рішення щодо законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Кабінету Міністрів України, зокрема, щодо можливості відновлення фінансового забезпечення бюджетних програм та запровадження нових за рахунок збільшення надходжень від податку на додану вартість з ввезених на територію України у запропонованому обсязі.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку висловлює зауваження щодо законодавчої пропозиції, зокрема, зазначається, що: існує суттєвий ризик невиконання окремих видів надходжень в обсязі 9 млрд. грн., у тому числі: по рентній платі за видобуток вуглеводів в сумі 7,2 млрд. грн. та дивідендів в сумі 1,8 млрд. грн., які враховані в доходній частині бюджету 2015 року.
відповідно до статті 53 Бюджетного кодексу України внесення змін до закону про Державний бюджет України розглядаються по факту перевиконання доходної частини державного бюджету, що визначається за результатами офіційних висновків Рахункової палати та Міністерства фінансів щодо виконання державного бюджету за підсумками трьох кварталів у разі перевищення показників доходів, врахованих у розписі державного бюджету на відповідний період, більше ніж на 15 відсотків (такі висновки подаються Верховній Раді України до 15 жовтня поточного року).
питання ремонту комунальних доріг в містах має вирішуватись за рахунок коштів місцевих бюджетів, оскільки згідно із статтею 19 Закону України «Про автомобільні дороги» організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання вулиць і доріг міст та інших населених пунктів належить до основних обов'язків органів місцевого самоврядування, а рішення щодо спрямування коштів місцевих бюджетів на розвиток доріг комунальної власності може прийматися місцевими радами при затвердженні місцевих бюджетів з урахуванням визначених у відповідному місцевому бюджеті пріоритетів розвитку.
Загалом Мінфін, зважаючи на доцільність вирішення ряду питань соціального характеру, визначених у законодавчій пропозиції, вважає, що при підготовці Урядом комплексних змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» вони можуть бути опрацьовані та розглянуто можливість їх врахування в межах ресурсних можливостей бюджету.
Слід також зазначити, що Міністерство оборони України звернулося до Комітету з питань бюджету з пропозицією зняти з розгляду питання щодо відновлення видатків в обсязі 100,6 млн.грн. за бюджетною програмою «Підготовка військових фахівців у вищих навчальних закладах І–IV рівнів акредитації, підвищення кваліфікації та перепідготовка військових фахівців і державних службовців, початкова військова підготовка молоді» (код 2101100) та відповідним обґрунтуванням такої позиції.
Належить звернути увагу, що Верховною Радою України на поточному пленарному засіданні можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники. Таким чином, потребуватимуть уточнення показники державного бюджету у додатках до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно - правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», поданий народними депутатами України Кривенком В. М., Павелком А.В., Дубневичем Б. В., Амельченком В.В., Рудиком С.Я., Гордєєвим А.А., Горбуновим О.В., Мельником С.І., Куліченком І.І., Іщейкіним К.Є., Шевченком О.Л. (реєстр. №2481а від 06.08.2015 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету до цього законопроекту.