Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення зміни до статті 6 Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" (реєстр. № 3564).
09 грудня 2015, 18:57
Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення зміни до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 3564).
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 09 грудня 2015 року розглянув проект Закону України про внесення зміни до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 3564 від 01.12.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України.
Законопроектом, розробленим Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, пропонується доповнити статтю 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» /далі Закон/ новим пунктом 3, відповідно до якого державні гарантії можуть надаватися за рішенням Кабінету Міністрів України для забезпечення виконання боргових зобов’язань ПАТ “Укргідроенерго” перед Європейським банком реконструкції та розвитку /далі – ЄБРР/ у сумі, що не перевищує 180 млн євро, для продовження реалізації Проекту “Реабілітація гідроелектростанцій”.
При цьому, з моменту виникнення зазначених боргових зобов’язань пропонується анулювати у такій же сумі невибрану частину кредиту, залученого державою за Кредитною угодою (Проект “Реабілітація гідроелектростанцій”) між Україною та ЄБРР, ратифікованою Законом України від 18.09.2012 р. № 5255-VI /далі – Кредитна угода/.
Крім того, передбачається звільнити ПАТ “Укргідроенерго” від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язання за такою гарантією.
У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що ЄБРР запропонував замінити суверенний кредит держави на суму невибраної частини позики у сумі, що не перевищує 180 млн євро, на інституційний кредит ПАТ «Укргідроенерго», під гарантію Кабінету Міністрів України на таких умовах:
новий пільговий період погашення кредиту – 5 років;
продовження термінів вибірки коштів до 2021 року;
продовження термінів погашення до 2031 року;
незмінні інші фінансові умови;
повторна сплата комісії не потребується.
На думку Уряду, реалізація цієї пропозиції ЄБРР, що потребує прийняття законопроекту, дозволить покращити умови кредитування відповідного проекту без зупинення його реалізації. Крім того, відмічено, що впровадження законопроекту не потребує додаткових витрат з державного бюджету і позитивно впливатиме на показники дефіциту державного бюджету та державного боргу, при цьому показник гарантованого державою боргу може збільшитися.
Статтею 6 Закону передбачена можливість надання у 2015 році державних гарантій в обсязі до 25 млрд грн, а також понад зазначений обсяг у розмірі 1 млрд дол. США для створення стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду. За інформацією Міністерства фінансів України протягом січня-жовтня п.р. державні гарантії не надавалися, а станом на 04.12.2015 р. було надано державну гарантію для забезпечення виконання зобов’язань НАК «Нафтогаз України» перед ЄБРР у сумі 300 млн дол. США для формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.
Слід зазначити, що Кредитною угодою передбачено, зокрема:
надання кредиту у сумі 200 млн євро;
останню дату надання коштів - березень 2018 р. (через 78 місяців після дати цієї Угоди);
першу дату погашення кредиту - 20.03.2015 р., а останню дату погашення кредиту - 20.09.2026 р.;
застосування до кредиту плаваючої відсоткової ставки;
надання допомоги позичальнику у фінансуванні модернізації гідромеханічного та електромеханічного обладнання до 39 гідроагрегатів гідроелектростанцій на до 9 гідроелектростанціях та гідроакумулюючих електростанціях (принаймні 6 з яких фінансуватиме ЄБРР) ПАТ "Укргідроенерго".
За Кредитною угодою у цьому році на реалізацію Проекту «Реабілітація гідроелектростанцій» планується залучити 500 млн грн кредитних коштів (згідно з додатком № 9 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік»). Згідно із звітністю Казначейства України за 9 місяців п.р. залучено таких коштів лише у сумі 7,7 млн грн або 1,5% річного плану. При цьому, у законах про Державний бюджет України на 2013 і 2014 роки за Кредитною угодою передбачалося залучити відповідно 200,5 млн грн та 310 млн грн., хоча фактично за 2013 р. кредитні кошти взагалі не залучалися, а за 2014 р. надійшло 50,2 млн грн або 16,2% річного плану.
Варто звернути увагу, що Рахункова палата у 2014 р. за результатами аналізу стану залучення та використання позик міжнародних фінансових організацій зауважила, що найгірший стан підготовки спостерігався по проектах за фінансування позиками ЄБРР та ЄІБ, середній термін набуття чинності відповідними угодами становив майже 1,5 роки, на незадовільному рівні здійснюється використання позик ЄБРР та ЄІБ на фінансування спільних проектів у сфері енергетики. Рахункова палата вважає, що основними причинами неповного використання позик є затримки у проведенні конкурсних торгів, погодженні конкурсної документації кредиторами та неналежний контроль з боку відповідальних виконавців за дотриманням підрядниками умов контрактів, що обумовлено в основному неефективністю систем управління і контролю за виконанням проектів, несвоєчасною та неякісною підготовкою проектів, а також недостатньою інституційною спроможністю бенефіціарів у підготовці і проведенні конкурсних процедур за правилами кредиторів.
Належить також відмітити, що до законопроекту необхідно внести техніко-юридичні правки з метою забезпечення коректності його викладу. Зокрема, необхідно вказати, що новий пункт 3 має бути доповнений після абзацу п’ятого статті 6 Закону, а не в кінці цієї статті, оскільки в абзаці шостому статті 6 Закону йдеться про державні гарантії з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду і відповідна норма регулюється окремо від інших абзаців цієї статті.
Крім того, на розгляді у Верховній Раді України перебуває інший урядовий законопроект «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3389 від 30.10.2015 р.), яким також пропонується внести зміни до статті 6 Закону. Відтак, у разі прийняття вказаного законопроекту до розгляду законопроекту за реєстр. № 3564 до останнього потрібно буде внести необхідні техніко-юридичні правки з метою забезпечення узгодженості правових норм.
Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку зазначає, що підтримує законопроект, у т.ч. не заперечує щодо звільнення ПАТ «Укргідроенерго» від зобов’язання надавати майнове або інше забезпечення виконання зобов’язання за відповідною гарантією (оскільки згідно із законом це підприємство не підлягає приватизації, а згідно із статтею 4 Закону України «Про заставу» предметом застави не можуть бути об’єкти державної власності, приватизація яких заборонена). При цьому, Мінфін звертає увагу, що за курсом національної валюти до євро, встановленим НБУ на 04.12.2015 р., обсяг запропонованої законопроектом державної гарантії становитиме 4640,7 млн грн та знаходиться в рамках граничного обсягу надання державних гарантій, встановленого Законом.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу. Водночас, ГНЕУ відмічає, що для прийняття рішення щодо пропозицій законопроекту було б слушним отримати більш докладну інформацію щодо стану використання кредиту, залученого державою за Кредитною угодою, та доцільності зміни умов кредитування.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення зміни до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (реєстр. № 3564 від 01.12.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з такими пропозиціями до розділу 1:
в абзаці першому слово «доповнити» замінити словами «після абзацу п’ятого доповнити»;
доповнити абзацом п’ятим такого змісту: «У зв’язку з цим абзац шостий вважати абзацом дев’ятим»;
уточнити нумерацію вказаних абзаців у разі прийняття до розгляду законопроекту іншого урядового законопроекту «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3389 від 30.10.2015 р.) для забезпечення узгодженості правових норм.
Відповідно Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону (у разі прийняття законопроекту) належить внести до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, що пов’язані із зазначеним рішенням Комітету.