Щодо розгляду законопроекту про внесення зміни до пункту 24 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України (реєстр. № 2550а)
17 вересня 2015, 12:55
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 16 вересня 2015 року розглянув проект закону про внесення зміни до пункту 24 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 2550а від 31.08.2015), поданий народними депутатами України Єфімовим М.В., Герасимовим А.В., Геращенко І.В., Іоновою М.М., Недавою О.А., Гриневич Л.М.
Згідно з пунктом 24 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України встановлені особливості виконання державного бюджету та місцевих бюджетів у населених пунктах Донецької та Луганської областей, що розташовані на території проведення антитерористичної операції, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України.
Законопроектом передбачається доповнити зазначений пункт прикінцевих положень новим підпунктом 4 такого змісту:
«до повернення територій під контроль державної влади кошти відповідних місцевих бюджетів, що обліковуються на рахунках в Казначействі України, за рішенням Кабінету Міністрів України та у визначеному ним порядку можуть зараховуватися до спеціального фонду обласних бюджетів відповідно Донецької та Луганської областей із спрямуванням на відновлення пошкоджених (зруйнованих) об’єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем забезпечення життєдіяльності на території Донецької та Луганської областей, а також на соціально-економічний розвиток таких областей».
Йдеться про кошти місцевих бюджетів населених пунктів Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.
Тому, у першому абзаці цього пункту пропонується уточнити, щодо яких територій визначаються особливості, замінивши слова «у населених пунктах Донецької та Луганської областей, що розташовані на території проведення антитерористичної операції» словами «у населених пунктах Донецької та Луганської областей, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження».
Прийняття законопроекту, за визначенням його авторів, надасть можливість до повернення територій під контроль державної влади залучати кошти відповідних місцевих бюджетів (населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження) для вирішення у Донецькій та Луганській областях проблемних питань у сферах освіти, охорони здоров’я, житлово-комунального та дорожнього господарства, включаючи питання забезпечення відповідними послугами жителів, які перемістилися з непідконтрольної на підконтрольну територію областей.
Як зазначається в пояснювальній записці до законопроекту, реалізація його положень не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України, оскільки відбувається перерозподіл дохідних джерел та видаткових повноважень між місцевими бюджетами підконтрольних та тимчасово непідконтрольних українській владі територій.
Загалом, з огляду на вимоги казначейського обслуговування місцевих бюджетів у Головних управліннях Державної казначейської служби в Донецькій та Луганській областях на рахунках місцевих бюджетів тих населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, обліковуються кошти, що згідно з бюджетним законодавством можуть бути використаними лише за рішеннями відповідних місцевих рад після повернення таких територій під контроль державної влади.
За інформацією Казначейства України станом на 1 вересня 2015 року кошти місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, що обліковуються на рахунках в органах Казначейства України, становлять у Донецькій області 2 442,2 млн. гривень, у Луганській області 949,5 млн гривень.
Відповідно вноситься пропозиція щодо можливості зарахування таких коштів до спеціального фонду обласних бюджетів Донецької та Луганської областей за рішенням Кабінету Міністрів України та у визначеному ним порядку з тим, щоб Урядом було встановлено відповідний механізм зарахування коштів до спеціального фонду обласних бюджетів та їх використання за зазначеними напрямами.
Водночас, Міністерство фінансів України, зважаючи на вимоги бюджетного законодавства, внесло пропозицію про інший порядок використання таких коштів – зарахування у визначеному Урядом порядку до спеціального фонду державного бюджету із наступним їх спрямуванням у вигляді субвенцій обласним бюджетам Донецької та Луганської областей на відновлення пошкоджених (зруйнованих) під час проведення антитерористичної операції об'єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем забезпечення життєдіяльності.
Слід зазначити, що назва та текст законопроекту потребують внесення редакційних та техніко-юридичних уточнень для узгодження з вимогами законодавчої техніки.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає що для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати експертний висновок Уряду.
За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект реєстр. № 2550а за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням необхідності внесення редакційних та техніко-юридичних змін до назви та тексту при оформленні закону та викладу у новій редакції абзацу другого пункту 2 законопроекту:
«4) тимчасово, до повернення населених пунктів під контроль державної влади, зарахувати до спеціального фонду державного бюджету у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, залишки коштів місцевих бюджетів населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, що обліковуються станом на 1 вересня 2015 року на рахунках в органах Казначейства України, дозволивши Кабінету Міністрів України відповідно до затвердженого ним порядку спрямувати такі кошти у вигляді субвенції з державного бюджету відповідним обласним бюджетам Донецької та Луганської областей на відновлення об'єктів соціальної і транспортної інфраструктури, житлового фонду та систем забезпечення життєдіяльності, включаючи їх утримання, на території Донецької та Луганської областей, а також їх соціально-економічний розвиток».