Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 3629)

24 грудня 2015, 16:13

Щодо розгляду проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. № 3629)

 

Комітет з питань бюджету на своєму засіданні 16 грудня 2015 року розглянув даний законопроект, однак за наслідками довготривалої дискусії, зважаючи на відсутність позицій профільних комітетів Верховної Ради щодо підтримки інших урядових законопроектів, системно пов’язаних з даним законопроектом, Комітет з питань бюджету не визначився щодо законопроекту за реєстр. № 3629.

Враховуючи, що законопроект є пов’язаним з прийняттям законопроекту про державний бюджет на 2016 рік, Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своїх засіданнях 23 грудня 2015 року та 24 грудня 2015 року додатково розглянув даний законопроект.

Виходячи з обговорення у Парламенті відповідних урядових ініціатив і необхідності врахування зауважень до законопроекту, наведених у попередньому висновку Комітету з питань бюджету, та поданих пропозицій до законопроекту, у Комітеті опрацьовано зазначене питання та підготовлено пропозиції до законопроекту, які пропонується врахувати, зокрема:

не вилучати частину єдиного податку до державного і обласних бюджетів (залишивши такий податок у складі доходів бюджетів місцевого самоврядування);

продовжити фінансове забезпечення вищих навчальних закладів I-II рівня акредитації у 2016 р. з державного бюджету (згідно з чинними нормами відповідні видатки мають здійснюватися з державного бюджету до 2017 р.);

не передбачати перерозподілу видаткових повноважень місцевих бюджетів на охорону здоров’я (таке питання має реалізовуватися взаємоузгоджено з проведенням медичної реформи);

не передбачати спрямування освітньої субвенції та її залишків на централізовані заходи, визначені Урядом;

не перекладати на фінансове забезпечення з місцевих бюджетів надання передбачених законодавством окремих пільг населенню;

повернути національним академіям наук статус головних розпорядників коштів державного бюджету;

поширити запроваджений у 2015  році експеримент з фінансового забезпечення заходів щодо розвитку доріг загального користування державного значення на місто Київ з розширенням напрямів використання відповідних коштів та встановити парламентський контроль за визначенням відповідних індикативних показників митних платежів;

дозволити Мінфіну здійснювати у першому кварталі 2016 року державні запозичення у межах витрат на обслуговування та погашення державного боргу.

не передбачати запропонованого положення щодо особливостей здійснення видатків на оплату праці працівників бюджетних установ за спеціальним фондом державного бюджету за рахунок надходжень в рамках програм міжнародної допомоги понад обсяги встановлених на цю мету бюджетних призначень /слід керуватися чинними вимогами частини шостої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс)/;

не передбачати запропонованих у законопроекті положень, які мають тимчасовий характер (передбачають регулювання питань лише на 2016 рік, зокрема, щодо покриття тимчасових касових розривів фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування за рахунок коштів ЄКР) та/або які не є предметом регулювання Кодексу (зокрема, щодо процедур закупівлі товарів, робіт і послуг);

Крім того, у таких пропозиціях враховуються питання, порушені у законопроектах про внесення зміни до пункту 11 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (реєстр. № 2379а) і про внесення зміни до пункту 33 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (щодо будівництва, реконструкції, ремонту, експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування та розбудови пунктів пропуску через Державний кордон України для автомобільного сполучення) (реєстр. № 3351). Отже, у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3629 вказані законопроекти втратять свою актуальність.

Водночас, слід зауважити, що законопроект передбачає виключення із складу доходів загального фонду державного бюджету рентної плати за транзитне транспортування трубопроводами природного газу територією України у зв’язку із скасуванням такого платежу згідно з іншим урядовим законопроектом про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році (реєстр. № 3688). Відтак, Верховній Раді України належить розглядати такі законопроекти взаємоузгоджено.

За результатами розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№ 3629 від 11.12.2015 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з такими пропозиціями Комітету з питань бюджету:

1) в абзаці другому пункту 2 розділу І /щодо змін до ч.4 ст.13 Кодексу/ слова «державні наукові установи, державні і комунальні заклади культури» замінити словами «наукові установи та заклади культури»;

2) пункт 3 розділу І /щодо змін до п.1 ч.2 ст.22 Кодексу/ виключити;

3) пункт 4 розділу І /щодо змін до ч.11 ст.23 Кодексу/ виключити;

4) абзаци третій і четвертий підпункту 1 пункту 5 розділу І /щодо доповнення ч.2 ст.29 Кодексу новим п.1-3/ виключити;

5) в абзаці третьому пункту 6 розділу І /щодо змін до п.12 ч.4 ст.30 Кодексу/ слова і цифри «та на здійснення видатків відповідно до абзацу четвертого частини одинадцятої статті 23 цього Кодексу» виключити;

6) Пункт 7 розділу І /щодо змін до п.5 ч.2 ст.41 Кодексу/ викласти в такій редакції:

«7. У пункті 5 частини другої статті 41 слова «субвенції на підготовку робітничих кадрів, субвенції на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» виключити»;

7) в абзаці другому пункту 8 розділу І /щодо змін до ч.1 ст.52 Кодексу/ слово «виключно» виключити;

8) абзац восьмий пункту 8 розділу І /щодо п.6 ч.1 ст.52 Кодексу/ після слів «державного боргу» доповнити словами «витрат, пов’язаних з виконанням гарантійних зобов’язань держави, та видатків на виплати за державними деривативами», а після слова і цифр «статті 16» - словами і цифрами «частини сьомої статті 17 та пункту 35 розділу  IV»;

9) абзац одинадцятий пункту 8 розділу І /щодо п.9 ч.1 ст.52 Кодексу/ після слова «доходу» доповнити словами «державного бюджету»;

10) абзаци чотирнадцятий і п’ятнадцятий пункту 8 розділу І /щодо нових ч.3 і ч.4 ст.52 Кодексу/ викласти в такій редакції:

«3. Проект закону про внесення змін до закону про Державний бюджет України може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів закону, розробником яких є Міністерство фінансів України).

4. Проект закон про внесення змін до закону про Державний бюджет України, що передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, а також у випадках, передбачених пунктами 1-3 і 6 частини першої цієї статті, може розглядатися Верховною Радою України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів законів, розробником яких є Міністерство фінансів України) та рішення Комітету Верховної Ради України з питань бюджету щодо підтримки такого законопроекту»;

11) абзац шістнадцятий пункту 8 розділу І /щодо нової ч.5 ст.52 Кодексу/ доповнити словами «з урахуванням вимог цієї статті»;

12) пункти 9, 10 і 11 розділу І /щодо змін до п.20 ч.1 ст.64, п.1-3 ч.1 ст.66 та п.7 ч.1 ст.69 Кодексу/ виключити;

13) розділ І доповнити пунктом такого змісту:

«__. У пункті 1 частини першої статті 67, пункті 5 частини другої статті 67-1, частині першій статті 70, частині другій статті 85 цифри «88» замінити цифрами «89»;

14) пункт 12 розділу І /щодо змін до ч.2 ст.77 Кодексу/ викласти в такій редакції:

«12. В абзаці другому частини другої статті 77 слова «субвенція на підготовку робітничих кадрів» виключити, а слова «субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» замінити словами «субвенції на здійснення державних програм соціального захисту»;

15) пункт 14 розділу І /щодо змін до пп.“в” п.7 ч.1 ст.87 Кодексу/ виключити;

16) абзаци другий і третій підпункту 1 пункту 16 розділу І /щодо змін до пп.«ґ» п.2 ч.1 ст.89 Кодексу/ виключити;

17) в абзаці п’ятому підпункту 1 пункту 16 розділу І /щодо доповнення п.2 ч.1 ст.89 Кодексу новим пп.«е»/ після слова «освіту» доповнити словами «з бюджетів міст обласного значення», а слова «(у містах обласного значення)» замінити словами «які розташовані на території міст обласного значення»;

18) підпункт 2 пункту 16 розділу І /щодо змін до п.3 ч.1 ст.89 Кодексу/ виключити;

19) підпункт 3 пункту 16 розділу І /щодо змін до пп.“б” п.4 ч.1 ст.89 Кодексу/ виключити;

20) абзаци третій і четвертий підпункту 1 пункту 17 розділу І /щодо змін до пп.«в» п.2 ч.1 ст.90 Кодексу/ виключити;

21) підпункт 2 пункту 17 розділу І /щодо змін до п.3 ч.1 ст.90 Кодексу/ виключити;

22) пункт 18 розділу І /щодо змін до ч.1 ст.91 Кодексу/ виключити;

23) підпункт 1 пункту 19 розділу І /щодо п.7 ч.1 ст.97 Кодексу/ викласти в такій редакції: «1) пункт 7 виключити»;

24) пункт 20 розділу І /щодо змін до ст.102 Кодексу/ виключити;

25) пункт 21 розділу І /щодо ч.4 ст.103-2 Кодексу/ виключити;

26) пункт 22 розділу І /щодо ст.103-3 Кодексу/ викласти в такій редакції: «22. Статтю 103-3 виключити»;

27) в абзаці другому пункту 23 розділу І /щодо змін до ч.1 ст.103-4 Кодексу/ слова «спрямовується закладами» замінити словами «використовується закладами охорони здоров’я»;

28) пункт 25 розділу І /щодо змін до ч.2 і ч.6 ст.108 Кодексу/ викласти в такій редакції:

«25. В абзаці другому частини другої та у третьому реченні частини шостої статті 108 слова «субвенції на підготовку робітничих кадрів» виключити;

29) пункт 26 розділу І доповнити новим підпунктом /щодо п.11 розділу VI Кодексу/ такого змісту:

«__) абзац другий пункту 11 після слів «Державного управління справами» доповнити словами «Національної академії наук України»;

30) абзаци третій і четвертий підпункту 3 пункту 26 розділу І /щодо доповнення п.14 розділу VI Кодексу новим пп.4/ виключити;

31) пункт 26 розділу І доповнити новим підпунктом /щодо змін до п.20 розділу VI Кодексу/ такого змісту:

«_) у другому реченні абзацу п’ятого пункту 20 слова «районного бюджету» і «районних бюджетів» замінити відповідно словами «районного (міського) бюджету» і «районних (міських) бюджетів»;

32) підпункт 5 пункту 26 розділу І /щодо змін до п.27 розділу VI Кодексу/ виключити;

33) абзаци четвертий-дев’ятий підпункту 6 пункту 26 розділу І /щодо доповнення розділу VI Кодексу новим п.41/ виключити;

34) абзаци десятий-дванадцятий підпункту 6 пункту 26 розділу І /щодо доповнення розділу VI Кодексу новим п.42/ виключити;

35) пункт 26 розділу І доповнити новим підпунктом /щодо змін до п.33 розділу VI Кодексу/ такого змісту:

«__) пункт 33 викласти в такій редакції:

«33. Установити, що з 1 вересня 2015 року до 1 січня 2017 року запроваджується експеримент з фінансового забезпечення реалізації заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування державного значення у Волинській, Львівській, Одеській і Чернівецькій областях та місті Києві.

Перелік об'єктів, щодо яких здійснюється реалізація зазначених заходів згідно з експериментом, затверджується відповідною обласною Київською міською державною адміністрацією за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.

На період проведення експерименту для реалізації зазначених заходів до спеціальних фондів відповідних обласних бюджетів, як виняток з положень частини другої статті 29, статті 69-1, частини другої статті 85, статей 87 і 91 цього Кодексу, спрямовуються 50 відсотків суми перевиконання загального обсягу щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів (мито, акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції), податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів (продукції)), що справляються під час митного оформлення товарів на територіях відповідно Одеської, Волинської, Львівської та Чернівецької областей та міста Києва, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Кабінету Міністрів України:

затвердити методику розрахунку щомісячних індикативних показників надходжень митних платежів у територіальному розрізі з урахуванням відповідних надходжень за три останні бюджетні періоди та інших факторів, що впливають на обсяги таких платежів;

погодити щомісячні індикативні показники надходжень митних платежів з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету;

щомісячно інформувати Верховну Раду України, Президента України та Рахункову палату про реалізацію експерименту (з наведенням відповідних щомісячних індикативних показників, фактичних надходжень та обсягів спрямування бюджетних коштів до спеціальних фондів обласних бюджетів та бюджету міста Києва, а також інформації про використання таких бюджетних коштів)»;

36) пункт 26 розділу І /щодо змін до п.33 розділу VI Кодексу/ доповнити новим підпунктом такого змісту:

«__) доповнити розділ пунктом 15-1 такого змісту:

«15-1. Дозволити Міністерству фінансів України, як виняток з положень статті 41 цього Кодексу, здійснювати у першому кварталі 2016 року державні запозичення у межах загального обсягу витрат на обслуговування та погашення державного боргу у відповідному періоді».

37) законопроект доповнити новим розділом такого змісту:

«___. Абзац другий пункту 2 розділу II "Прикінцеві положення" Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" після слів "Державного управління справами" доповнити словами "Національної академії наук України"»;

38) у пункті 1 розділу ІІІ слова «з дня, наступного за днем його опублікування» замінити словами і цифрами «з 1 січня 2016 року»;

39) внести до законопроекту редакційні та техніко-юридичні правки, необхідні для узгодження правових норм та приведення до вимог нормотворчої техніки, у тому числі у зв’язку з пропозиціями щодо уточнення положень законопроекту.