Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення зміни до розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій (реєстр. № 3388)
17 листопада 2015, 10:24
Щодо розгляду законопроекту про внесення про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій (реєстр. № 3388).
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 листопада 2015 року розглянув проект Закону України про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій (реєстр. № 3388 від 30.10.2015 р.), внесеного Кабінету Міністрів України.
Законопроектом, підготовленим Міністерством фінансів України, пропонується розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) доповнити новим пунктом 3-4, відповідно до якого:
положення Кодексу не застосовуватимуться при наданні державних гарантій з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду;
надання таких державних гарантій здійснюватиметься виключно у межах і за напрямами, що визначатимуться законом про державний бюджет;
гарантійні зобов’язання, що виникатимуть у зв’язку з реалізацією вищезазначеного пункту, віднесено до гарантованого державою боргу.
Виходячи з пояснювальної записки до законопроекту необхідність його прийняття обґрунтовується таким чином:
для забезпечення енергетичної безпеки України та сталого проходження опалювального сезону 2015/2016 року НАК «Нафтогаз України» (далі – Компанія) провела переговори та уклала договори купівлі-продажу природного газу з європейськими постачальниками, однак через низький кредитний рейтинг Компанії європейські контрагенти на сьогодні здійснюють постачання природного газу на умовах короткострокових (щомісячних) договорів зі 100% передоплатою таких поставок;
беручи до уваги значний дефіцит обігових коштів, Компанія за підтримки Мінфіну України проводить переговори з ЄБРР та Світовим банком щодо можливості їх участі в торговому фінансуванні закупівель Компанією природного газу від європейських постачальників шляхом надання платіжних гарантій, а Уряд у свою чергу надасть державні гарантії в забезпечення виконання Компанією зобов’язань з оплати імпортованого від європейських постачальників природного газу та виконання гарантійних зобов'язань міжнародних фінансових організацій, що забезпечують виконання зобов'язань Компанії з оплати імпортованого природного газу, послуг з приєднання та доступу до європейської газотранспортної мережі, а також транспортування газу;
оскільки частиною першою статті 17 Кодексу передбачена можливість надання державних гарантій лише для забезпечення виконання гарантійних зобов'язань суб’єктів господарювання - резидентів України, запропоновані зміни до Кодексу розроблені для врегулювання надання державних гарантій для забезпечення виконання відповідних гарантійних зобов'язань міжнародних фінансових організацій з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.
Належить зауважити, що у разі прийняття законопроекту інші норми статті 17 Кодексу також можуть не застосовуватися при наданні державних гарантій з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду, зокрема, щодо:
надання державних гарантій на умовах платності, строковості, а також майнового або іншого забезпечення виконання зобов’язань /частини третя і п’ята цієї статті/;
ненадання державних гарантій, якщо безпосереднім джерелом повернення кредитів передбачаються кошти державного бюджету /частина четверта цієї статті/;
виникнення простроченої заборгованості перед державою у разі виконання державою гарантійних зобов’язань перед кредиторами шляхом здійснення платежів за рахунок коштів державного бюджету /частина восьма цієї статті/;
заборони реструктуризації чи списання заборгованості перед державою за кредитами, залученими під державні гарантії /частини тринадцята і чотирнадцята цієї статті/.
Відтак, виникає ризик щодо своєчасності і повноти компенсації позичальником державному бюджету платежів, які будуть здійснюватися з державного бюджету у разі настання гарантійного випадку за кредитами, залученими з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.
Разом з тим, до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), що не відповідає вимогам частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України.
Слід відмітити, що Законом України від 02.03.2015 р. № 217-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» серед іншого було доповнено статтю 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» положенням, згідно з яким Кабінету Міністрів України дозволено створити стабілізаційний (резервний) енергетичний фонд у розмірі до 1 млрд. дол. США за рахунок коштів зовнішнього запозичення, які можуть бути залучені під державні гарантії, та доручено затвердити порядок формування і використання коштів такого фонду.
На виконання цієї норми Кабінет Міністрів України /постановою від 24.06.2015 р. № 459 «Питання стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду»/ затвердив порядок формування і використання коштів стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду в 2015 році, яким, зокрема, визначено:
– формування зазначеного фонду здійснюється Компанією відповідно до договорів, укладених із зовнішніми кредиторами, під державні гарантії, надані на підставі окремих рішень Уряду;
– кошти зазначеного фонду використовуються Компанією для закупівлі імпортованого природного газу, послуг з приєднання та доступу до газотранспортних мереж, з транспортування та зберігання природного газу відповідно до договорів, укладених Компанією з постачальниками таких товарів, робіт і послуг;
– природний газ, придбаний за рахунок коштів зазначеного фонду, зберігається в підземних сховищах ПАТ “Укртрансгаз” і використовується Компанією на підставі окремих рішень Уряду.
Крім того, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 24.07.2015 р. № 540 «Про надання державних гарантій за зобов’язаннями Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Урядом було погоджено надання державних гарантій для забезпечення виконання боргових зобов’язань Компанії за кредитом ЄБРР на суму 300 млн. дол. США.
За інформацією на офіційному сайті Мінфіну України 23 жовтня п.р. підписано Договір гарантії (Відновлювана кредитна лінія НАК «Нафтогаз» на закупівлю газу) між Україною та ЄБРР /відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 р. № 1096-р та розпорядження Президента України від 22.10.2015 р. № 749/, на підставі якого кредит надається на 3 роки і відсоткова ставка складає менше 1,5%.
Довідково: згідно із звітністю Казначейства України за січень-вересень 2015 р. державні гарантії не надавалися.
Даний законопроект системно пов’язаний з іншим урядовим законопроектом «Про внесення змін до статті 6 Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3389 від 30.10.2015), яким пропонується уточнити редакцію відповідної статті щодо визначення напрямів надання державних гарантій обсягом до 1 млрд. дол. США для формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду. Таким чином, з метою забезпечення узгодженості правових норм потрібно взаємоузгоджено розглядати такі законопроекти і приймати щодо них рішення.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку (лист від 09.11.2015 р. № 16/3-1647/3388(276806)) вважає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу. Одночасно ГНЕУ звертає увагу на доцільність конкретизації положень Кодексу, які пропонується не застосовувати при наданні державних гарантій з метою формування стабілізаційного (резервного) енергетичного фонду.
На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
За підсумками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України «Про внесення зміни до розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України щодо надання державних гарантій» (реєстр. № 3388 від 30.10.2015 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу, доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати даний законопроект з урахуванням зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких зауважень і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.