Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо визначення джерел фінансування пенсійного забезпечення жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві (реєстр. №2904)

06 листопада 2015, 10:10

Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо визначення джерел фінансування пенсійного забезпечення жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві (реєстр. №2904)

 

У Комітеті з питань бюджету на засіданні 4 листопада 2015 року розглянуто проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо визначення джерел фінансування пенсійного забезпечення жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві, поданий народними депутатами України Яніцьким В. П. та Дехтярчуком О. В. (реєстр. №2904 від 19.05.2015).

Законопроектом пропонується доповнити пункт 9 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України новим підпунктом «з» щодо віднесення до видатків, які здійснюються з Державного бюджету України, компенсації дефіциту коштів Пенсійного фонду України в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, для відшкодування суми збору загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, що не утримується з роботодавців відносно жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали троє і більше дітей, та на виплату пенсій жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей.

Законопроектом передбачено, що відповідний закон має набирати чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Законопроект за реєстр. № 2904 є системно пов’язаним і похідним від законопроекту за реєстр. № 2903 про внесення змін до деяких Законів України щодо пенсійного забезпечення жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві, яким пропонується внести зміни до відповідних законів щодо посилення соціального захисту багатодітних жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві. Так, цим проектом закону шляхом внесення змін до законів України «Про пенсійне забезпечення», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування» передбачається:

здійснювати виплату пенсій жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей, незалежно від віку і трудового стажу за рахунок коштів Державного бюджету України /згідно із чинним законодавством виплата пенсій зазначеній категорії жінок здійснюється з коштів Пенсійного фонду України/;

виключити жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали трьох і більше дітей, із переліку осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та звільнити їх від сплати збору на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування;

визначити пільгову ставку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування для жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали трьох і більше дітей, у розмірі 2,5 відсотка від встановленої бази нарахування єдиного внеску;

звільнити роботодавця від сплати єдиного внеску в частині загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (до солідарної системи) за жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали трьох і більше дітей.

Тобто, законодавчими пропозиціями, викладеними у законопроектах за реєстр. № 2903 та за реєстр. № 2904, пропонується сплату єдиного внеску в частині загальнообов’язкового державного пенсійного страхування за жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали троє і більше дітей, здійснювати за рахунок коштів державного бюджету замість роботодавців, а виплату пенсій жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей, забезпечувати не за рахунок коштів Пенсійного фонду України, а також з державного бюджету.

Реалізація положень законопроектів за реєстр. № 2903 та за реєстр. № 2904, у разі їх прийняття, вже починаючи з поточного року потребуватиме додаткових видатків державного бюджету, у тому числі для Пенсійного фонду України, про що також зазначено у експертному висновку Міністерства фінансів України. При цьому, Міністерство фінансів України зазначає, що обсяг таких видатків неможливо спрогнозувати через невизначеність вихідних даних.

Проте, всупереч вимогам частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України та частини 3 статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єкт права законодавчої ініціативи не надано фінансово-економічного обґрунтування до законопроекту (включаючи відповідні розрахунки) та пропозицій змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджету, на що також звернуто увагу Міністерством фінансів України, Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України та Комітетом з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.

Термін набрання чинності відповідного закону, визначений у законопроекті, не відповідає частині 3 статті 27 Бюджетного кодексу України, якою передбачено, що закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Враховуючи те, що питання звільнення роботодавців від сплати єдиного внеску в частині загальнообов’язкового державного пенсійного страхування за жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали троє і більше дітей, та здійснення за рахунок коштів державного бюджету виплати пенсій жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали п’ятеро і більше дітей, регулюється саме законопроектом за реєстр. № 2903 шляхом внесення змін до законів України «Про пенсійне забезпечення», «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», законопроект за реєстр. № 2904 необхідно розглядати лише у разі прийняття в цілому законопроекту за реєстр. № 2903, оскільки в іншому випадку прийняття законопроекту за реєстр. № 2904 не матиме юридичних передумов для його реалізації та втратить будь-який сенс або не враховуватиме змін, внесених до законопроекту за реєстр. № 2903 при його опрацюванні у першому, другому читанні та прийнятті в цілому, як закону.

Варто звернути увагу, що Комітетом Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, який є головним з розгляду законопроекту за реєстр. № 2903, прийнято рішення за результатами розгляду у першому читанні відхилити цей проект закону (лист від 29.09.2015 № 04-34/7-1912(239174).

Водночас необхідно зауважити, що запровадження запропонованих законопроектами за реєстр. № 2903 та № 2904 змін до законодавчих актів в частині звільнення роботодавців сільськогосподарських виробництв від сплати єдиного внеску в частині загальнообов’язкового державного пенсійного страхування відносно вищевказаної категорії жінок у майбутньому може призвести до масових звернень підприємств інших галузей щодо надання їм таких преференцій, що, в свою чергу, зменшить надходження до Пенсійного фонду України та поставить під загрозу вчасне виконання покладених на нього функцій.

Відповідні застереження до цих законопроектів щодо дискримінаційного характеру законодавчих пропозицій відносно багатодітних жінок, які працюють в інших галузях економіки, висловлені і у висновках Міністерства фінансів України, Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України та Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.

За наслідками розгляду Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення (лист від 18.09.2015 № 04-34/8-1837(231377) прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроект за реєстр. №2904 відхилити, висловивши зауваження стосовно порушення принципу рівноправності застрахованих осіб стосовно виконання обов’язків сплати страхових внесків; позбавлення вищевказаної категорії жінок права на зарахування періодів роботи у сільськогосподарському виробництві до страхового стажу та визначення заробітної плати і відповідно зменшення розміру пенсії; створення нерівних умов для багатодітних жінок, які працюють в інших галузях економіки тощо.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку (лист від 13.07.2015 №16/3-1120/2904) з приводу внесеного законопроекту зазначає, що поданий законопроект системно пов’язаний з проектом закону за реєстр. № 2903, тому рішення щодо законопроекту за реєстр. № 2904 має прийматися за результатами розгляду законопроекту за реєстр. № 2903. При цьому, зазначено про необхідність отримання експертного висновку Уряду до законопроекту за реєстр. № 2904 та звернуто увагу на відсутність належного фінансово-економічного обґрунтування, включаючи відповідні розрахунки.

Згідно із висновком Міністерства фінансів України (лист від 08.06.2015 №31-09030-32-2/18572) законопроект не підтримується, а також відмічено, що реалізація законопроекту, у разі його прийняття, не буде забезпечена фінансовими ресурсами.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку (лист від 15.07.2015 № 04-19/17-3444) зазначає, що у цьому проекті акта не виявлено корупціогенних факторів - проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

На час розгляду законопроекту у Комітеті з питань бюджету висновок Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції не надійшов.

За наслідками розгляду Комітет з питань бюджету ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України проект закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо визначення джерел фінансування пенсійного забезпечення жінок, які працюють у сільськогосподарському виробництві (реєстр. № 2904 від 19.05.2015), внесений народними депутатами України Яніцьким В. П. та Дехтярчуком О. В., за результатами розгляду у першому читанні відхилити.