Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2015 рік" щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2261)

13 листопада 2015, 12:17

Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2261)

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 листопада 2015 року розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2261 від 27.02.2015 р.), поданий народними депутатами України Недавою О.А. та Томенком М.В.

Законопроектом пропонується внести зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (далі – Закон) щодо перенесення із загального фонду до спеціального фонду доходів від екологічного податку (код 19010000) у сумі 1495055,7 тис.грн. та видатків Міністерства екології та природних ресурсів України за такими бюджетними програмами:

«Здійснення природоохоронних заходів» (код 2401270) у сумі 484756,7 тис.грн.;

«Захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, в тому числі в басейні р. Тиса у Закарпатській області» (код 2407070) у сумі 28407,4 тис.грн.;

«Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення» (код 2408070) у сумі 1937,4 тис.грн.;

«Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів» (код 2408090) у сумі 61249,4 тис.грн.;

«Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (код 2408110) у сумі 209016,6 тис.грн.;

«Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» (код 2408120) у сумі 709688,2 тис. гривень.

Відповідні зміни запропоновано до додатків № 1 та № 3 до Закону.

Щодо законопроекту слід зауважити таке.

1. Законопроектом передбачено лише перенесення відповідних показників доходів і видатків державного із загального до спеціального фонду без законодавчого унормування питання зарахування екологічного податку до спеціального фонду державного бюджету та його цільового спрямування.

Відповідно до пункту 16-1 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) до доходів загального фонду державного бюджету належить 20% екологічного податку (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до загального фонду державного бюджету у повному обсязі).

При цьому, частиною п’ятою статті 29 Кодексу передбачено, що закон про Державний бюджет України може відносити на відповідний бюджетний період окремі види доходів загального (спеціального) фонду державного бюджету або їх частину до спеціального (загального) фонду державного бюджету.

Однак, у законопроекті не передбачено змін до статті 11 Закону /якою визначені джерела формування спеціального фонду державного бюджету у частині доходів/ та статті 14 Закону /якою встановлені напрями спрямування джерел формування спеціального фонду державного бюджету/, що унеможливлює практичну реалізацію відповідної законодавчої ініціативи.

2. Згідно із статтею 55 Кодексу до захищених видатків бюджету віднесено видатки загального фонду на роботи та заходи, що здійснюються на виконання Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, та роботи з посилення бар'єрних функцій зони відчуження, а обсяг таких видатків не може змінюватися при здійсненні скорочення затверджених бюджетних призначень.

Оскільки законопроектом пропонується перенесення видатків за бюджетними програмами «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» (код 2408110) та «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» (код 2408120) із загального до спеціального фонду, такі видатки не будуть вважатися захищеними видатками державного бюджету.

Варто відмітити, що згідно із частиною четвертою статті 23 Кодексу витрати спеціального фонду бюджету проводяться виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету. 

Таким чином, проведення запропонованих законопроектом видатків Мінприроди України буде залежати від стану виконання надходжень екологічного податку, що в умовах спаду економічної активності може призвести до їх недофінансування.

При цьому, у поточному році спостерігається тенденція невиконання планових надходжень екологічного податку до державного бюджету. Так, згідно із звітністю Казначейства України за січень-жовтень 2015 року до загального фонду державного бюджету надійшло екологічного податку у сумі 869,3 млн.грн. або 72,6% плану за звітний період (недоотримано 327,4 млн.грн.).

Разом з тим, згідно із звітністю Казначейства України за 9 місяців 2015 року видатки загального фонду державного бюджету за відповідними програмами Мінприроди України проведено майже у повному обсязі, зокрема:

за кодом 2408070 «Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення» виконання становить 1,3 млн.грн. або 91,2% плану за звітний період;

за кодом 2408090 «Виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів» - відповідно 42,3 млн.грн. або 93,4%;

за кодом 2408110 «Підтримка екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення» - відповідно 155,5 млн.грн. або 99,5%;

за кодом 2408120 «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС, у тому числі на оплату робіт (заходів), виконаних у 2014 році згідно із затвердженим планом» - відповідно 490,7 млн.грн. або 92,9%.

3. Потрібно звернути увагу, що згідно із Законом України від 28.12.2014 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» з 2015 року суттєво зменшується спеціальний фонд державного бюджету (зокрема, на відміну від 2014 року у 2015 році до загального фонду державного бюджету зараховується акцизний податок і ввізне мито з нафтопродуктів і транспортних засобів, збір на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, екологічний податок в частині, що зараховується до державного бюджету). Загалом питання оптимізації спеціального фонду державного бюджету (особливо в умовах гострої обмеженості бюджетних ресурсів) є обґрунтованим і має сприяти реалізації конституційної норми щодо справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами.

У цьому зв’язку запропоноване законопроектом зарахування до спеціального фонду державного бюджету екологічного податку не узгоджується із здійсненими заходами щодо оптимізації спеціального фонду державного бюджету.

4. У законопроекті не дотримані вимоги нормотворчої техніки щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет, зокрема:

не передбачено змін до статті 1 Закону щодо уточнення підсумкових показників доходів і видатків загального та спеціального фондів державного бюджету;

у додатку № 1 /щодо змін до додатку № 1 «Доходи Державного бюджету України на 21015 рік»/ не відображені підсумкові показники за розділом «Всього доходів (без урахування міжбюджетних трансфертів)» та за кодом 10000000 «Податкові надходження», натомість передбачені показники за кодом 19090000 «Податки та збори, не віднесені до інших категорій» не змінюються законопроектом і відповідно є зайвими;

у додатку № 2 /щодо змін до додатку № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 21015 рік»/ коди програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету потребують правильного відображення, а також потребує уточнення найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування державного бюджету за кодом 2400000.

5. У законопроекті показники доходів і видатків державного бюджету потребують уточнення з метою узгодження з чинною редакцією Закону (до якого внесено зміни згідно із законами України від 02.03.2015 р. № 217-VIII, від 07.04.2015 р. № 278-VIII, від 16.07.2015 р. № 639-VIII, від 17.07.2015 р. № 647-VIII і № 648-VIII, від 15.09.2015 р. № 680-VIII та від 17.09.2015 р. № 704-VIII), на що також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України.

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у своєму рішенні від 18.03.2015 № 11/22 щодо законопроекту рекомендує внести на розгляд Верховної Ради України законопроект для прийняття за основу.

Комітет Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції у своєму висновку зазначає, що у законопроекті не виявлено корупціогенних факторів і він відповідає вимогам антикорупційного законодавства.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму експертному висновку до законопроекту вважає доцільним отримати від Кабінету Міністрів України інформацію щодо доцільності внесення запропонованих у законопроекті змін саме до держбюджету 2015 року, оскільки, можливо, зазначені у проекті бюджетні програми вже профінансовані або частково профінансовані із загального фонду державного бюджету, а також погодити з Урядом пропозиції законопроекту, що випливає зі змісту відповідних положень п. 6 статті 116 Конституції України та статті 42 Кодексу, згідно з якими розробку та забезпечення виконання затвердженого Верховною Радою України державного бюджету віднесено до повноважень Уряду.

Міністерство фінансів України у своєму експертному висновку до законопроекту зазначає, що не підтримує прийняття законопроекту, як такого, що суперечить нормам Кодексу.

За підсумками розгляду законопроекту Комітет з питань бюджету ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2261), поданий народними депутатами України Недавою О.А. та Томенком М.В., за результатами розгляду в першому читанні відхилити.