Щодо розгляду законопроекту про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2830)
18 листопада 2015, 18:05
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 12 листопада 2015 року розглянув проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2830 від 13.05.2015), поданий народними депутатами України Томенком М.В. і Недавою О.А.
У законопроекті шляхом внесення змін до статей 29, 64, 66, 69 та 69-1 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) пропонується екологічний податок (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, який пропонується зараховувати до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі) зараховувати до спеціального фонду Державного бюджету України та місцевих бюджетів (не змінюючи відсотки зарахування цього податку до відповідних бюджетів), а не до загального фонду таких бюджетів, як це передбачено чинними вимогами Кодексу.
Поряд з тим, згідно із змінами до статей 30, 90 та 91 Кодексу визначається спрямовування таких коштів виключно на «здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки».
При цьому у пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що реалізація його положень не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України, оскільки відбувається одночасне перенесення і доходів і відповідних видатків із загального до спеціального фонду державного бюджету.
Однак, зважаючи на запропонований у частині другій законопроекту термін набрання чинності законом (наступний день після опублікування закону) та встановлений Кодексом принцип збалансованості бюджетної системи, такий висновок є безпідставним. Адже, за умови прийняття такого закону у поточному році запровадження іншого порядку зарахування до бюджету екологічного податку призведе до розбалансування державного та місцевих бюджетів і до необхідності вишукання додаткових джерел загального фонду відповідних бюджетів для проведення затверджених видатків, а також потребуватиме внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет на 2015 рік» та до рішень про місцевий бюджет на 2015 рік. На таке також звертає увагу Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (далі – ГНЕУ) та Міністерство фінансів України (далі - Мінфін).
Більш того, зарахування до спеціального фонду державного бюджету екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, зважаючи на вимоги частини третьої статті 13 та частини четвертої статті 23 Кодексу щодо цільового спрямування доходів спеціального фонду бюджету та з огляду на вимоги статті 4 Закону України «Про поводження з радіоактивними відходами», має бути пов’язане з видатками на виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами ядерного циклу та ліквідацію радіаційних аварій, що не передбачено у законопроекті, а відтак також розбалансовує загальний фонд державного бюджету у зв’язку із необхідністю передбачення коштів на такі роботи.
Слід звернути увагу, що запропоноване законопроектом зарахування екологічного податку до спеціального фонду державного та місцевих бюджетів (особливо в умовах гострої обмеженості бюджетних ресурсів) не узгоджується із здійсненими заходами щодо оптимізації спеціального фонду бюджетів.
Крім того, згідно із змінами до бюджетного законодавства, що відбулися наприкінці 2014 року в рамках реформування міжбюджетних відносин та децентралізації повноважень, збільшено пропорції зарахування екологічного податку до загального фонду обласних бюджетів та передано на виконання до таких бюджетів ряд видаткових повноважень. Тому передача екологічного податку до спеціального фонду та встановлення його цільового спрямування і в наступні бюджетні періоди розбалансовуватиме місцеві бюджети за загальним фондом.
Виходячи із положень частини другої статті 70 Кодексу, згідно з якою кошти спеціального фонду витрачаються на заходи, передбачені рішенням про місцевий бюджет відповідно до законодавства, та враховуючи, що у статтях 88-91 Кодексу наведено перелік видатків місцевих бюджетів без визначення конкретних джерел їх проведення, запропоновані зміни до статей 90 та 91 не відповідають загальній побудові положень цих статей та є недоцільними. Оскільки екологічний податок, що буде зараховуватися до спеціального фонду місцевих бюджетів, має використовуватися за напрямами, передбаченими рішенням про місцевий бюджет з урахуванням вимог Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».
ГНЕУ у своєму висновку зазначає, що для прийняття виваженого рішення щодо пропозицій проекту доцільно було б отримати від Уряду докладну інформацію щодо ефективного (або неефективного) застосування чинного порядку зарахування до бюджетів відповідного рівня та використання екологічного податку.
Мінфін не підтримує прийняття законопроекту і вважає, що його реалізація буде мати вплив на дохідну та видаткову частини державного та місцевих бюджетів у зв’язку із зменшенням загального фонду та відповідно збільшенням спеціального фонду бюджетів (на 2015 рік за загальним фондом державного бюджету заплановано 1 495,1 млн грн. надходжень екологічного податку, за загальним фондом місцевих бюджетів – 1 810,4 млн. грн.).
Варто відмітити, що згідно із частиною четвертою статті 23 Кодексу витрати спеціального фонду бюджету проводяться виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету.
Таким чином, проведення запропонованих законопроектом видатків за рахунок коштів від екологічного податку буде залежати від стану його виконання, що в умовах спаду економічної активності може призвести до недофінансування таких видатків і взагалі обмежувати фінансові можливості бюджетів щодо спрямування бюджетних коштів на екологічні заходи в обсягах понад обсяг надходжень від екологічного податку.
При цьому, у поточному році спостерігається тенденція невиконання планових надходжень екологічного податку до державного та місцевих бюджетів. Так, згідно із звітністю Казначейства України за січень-жовтень 2015 року до загального фонду державного бюджету надійшло екологічного податку у сумі 869,3 млн.грн. або 72,6% плану за звітний період (недоотримано 327,4 млн.грн.), до місцевих бюджетів – 1 280,8 тис. грн., або 71,6% запланованого обсягу.
Тому, в порушення вимог частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту не надано належне фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та пропозиції змін до законодавчих актів України щодо скорочення витрат бюджету та/або джерел додаткових надходжень бюджету для досягнення збалансованості бюджетів, що, в свою чергу, позбавило Мінфін можливості здійснити вартісну оцінку впливу запропонованих у законопроекті заходів на показники бюджетів.
Серед іншого, Мінфін зауважує також, що зміни до статей 30, 90 та 91 Кодексу мають узгоджуватися зі статтею 47 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», згідно з якою кошти місцевих і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватись тільки для цільового фінансування природоохоронних та ресурсозберігаючих заходів, в тому числі наукових досліджень з цих питань ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення.
Крім того, Мінфін звертає увагу, що внесення змін до статей 90 та 91 позбавить місцеві органи влади можливості спрямовувати кошти місцевих бюджетів (та кошти з інших джерел) на реалізацію програм природоохоронних заходів місцевого значення.
Слід зазначити, що термін набрання чинності законом, визначений у законопроекті, не відповідає вимогам частини третьої статті 27 Бюджетного кодексу України, згідно з якою закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.
За наслідками розгляду Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо цільового спрямування екологічного податку (реєстр. № 2830) за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу. Водночас, визначено: при доопрацюванні законопроекту до другого читання передбачити набрання чинності відповідним законом з 1 січня 2016 року.