Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період другої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий - липень 2015 року)
26 січня 2017, 16:33
Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період другої сесії Верховної Ради України восьмого скликання (лютий - липень 2015 року)
Протягом другої сесії станом на 15.07.2015 року відбулося 19 засідань Комітету з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 1354 питання.
За цей період на розгляд до Комітету надійшло 113 законопроектів, за якими Комітет визначено головним, та 1356 законопроектів для надання висновків щодо їх впливу на показники бюджету та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини.
У числі законопроектів, за якими Комітет визначено головним, 39 законопроектів – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», 64 законопроекти – про внесення змін до Бюджетного кодексу України, 10 проектів постанов та законопроектів – щодо інших питань.
Упродовж роботи сесії Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 45 законопроектів, за якими Комітет визначений головним, з них 11 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», 27 законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу України, 7 проектів щодо інших бюджетних питань (зокрема 2 законопроекти про Рахункову палату).
При цьому, Комітетом підготовлено порівняльні таблиці для розгляду Верховною Радою у другому читанні 8 законопроектів (за реєстр. №№ 0909, 0963, 1409, 2072, 2172, 2258, 2743, 2940).
Верховною Радою під час другої сесії прийнято 15 законів України, з них 2 – про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» (№№ 217-VIII, 278-VIII,), 10 - про внесення змін до Бюджетного кодексу України (№№ 176-VIII, 212-VIII, 288-VIII, 313-VIII, 328-VIII, 416-VIII, 437-VIII, 486-VIII, 491-VIII, 542-VIII), 2 – про Рахункову палату (№№ 274-VIII, 576-VIII), 1 – про особливості здійснення правочинів з державним, гарантованим державою боргом та місцевим боргом (№ 436-VIII), а також 6 постанов про прийняття за основу проектів законів України (№№ 163-VIII, 237-VIII, 239-VIII, 241-VIII, 483-VIII, 520-VIII).
Відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України та Закону України «Про комітети Верховної Ради України» Комітетом проведено серйозну системну роботу щодо доопрацювання законопроекту про Рахункову палату (реєстр. № 2072) із залученням вітчизняних фахівців і міжнародних експертів з цього питання, а також громадськості. Зокрема, з метою обговорення шляхів законодавчого вдосконалення діяльності Рахункової палати, включаючи напрями доопрацювання законопроекту про Рахункову палату (реєстр. № 2072), поданого Президентом України та прийнятого Верховною Радою України 5 березня 2015 року за основу, Комітетом 25 березня 2015 року за сприяння Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ та громадської організації «Ліга інтернів» проведено Комітетські слухання на тему: «Діяльність Рахункової палати: шляхи законодавчого реформування», в яких взяли участь народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, Міністерства фінансів України, Рахункової палати, Апарату Верховної Ради України, громадських організацій і вищих навчальних закладів, міжнародні експерти.
Відповідно до частини другої статті 52 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» за підсумками проведення комітетських слухань Комітетом 7 квітня 2015 року прийнято рекомендації, які враховані при доопрацюванні до другого читання законопроекту за реєстр. № 2072 /Верховною Радою 2 липня 2015 року прийнято нову редакцію Закону України про Рахункову палату/.
Відповідно до статті 61 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів подав до Верховної Ради звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (відповідний проект постанови Верховної Ради за реєстр. № 2514 від 01.04.2015).
Керуючись частиною шостою статті 161 Регламенту Верховної Ради, за результатами опрацювання звіту і поданих до нього документів з урахуванням висновків та інших матеріалів Рахункової палати у Комітеті розроблено проект постанови Верховної Ради «Про звіт про виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», в якому запропоновано затвердити звіт та надати відповідні доручення Уряду щодо поліпшення управління бюджетними коштами для врахування у процесі виконання бюджету у 2015 році та при формуванні проекту бюджету на 2016 рік (включаючи врахування відповідних висновків і пропозицій Рахункової палати).
Цей проект постанови схвалено Комітетом та подано на розгляд Верховної Ради (реєстр. № 2514-Д від 22.05.2015) /Верховною Радою зазначене питання заслухано 16.06.2015/.
Комітетом відповідно до вимог статті 33 Бюджетного кодексу України та статті 152 Регламенту Верховної Ради проведено ґрунтовну роботу з опрацювання питання про проект Основних напрямів бюджетної політики на 2016 рік. Під час підготовки такого питання у Комітеті опрацьовано подані пропозиції до урядового проекту Основних напрямів (відповідний проект постанови Верховної Ради за реєстр. № 2623 від 09.04.2015). За наслідками розгляду такого питання на підставі поданого Урядом проекту Основних напрямів Комітетом підготовлено та подано на розгляд Верховної Ради доопрацьований проект постанови за реєстр. № 2623-Д від 03.06.2015. /Верховною Радою зазначене питання заслухано 16.06.2015 і прийнято Постанову від 16.06.2015 № 516-VIII «Про направлення проекту Постанови ВРУ про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік для підготовки до повторного розгляду ВРУ/. За результатами опрацювання відповідного доручення Верховної Ради Комітетом прийнято рішення рекомендувати Верховній Раді направити до Кабінету Міністрів на доопрацювання проект Постанови Верховної Ради про Основні напрями бюджетної політики на 2016 рік, відповідний проект постанови за реєстр. № 2623-д/П1 від 02.07.2015 подано на розгляд Верховної Ради.
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради Комітетом здійснено експертизу 1271 законопроекту щодо їх впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за наслідками чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 77 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
Відповідно до статей 23 і 108 Бюджетного кодексу Комітетом здійснено погодження рішень Кабінету Міністрів України щодо перерозподілу видатків за бюджетними програмами, передачі бюджетних призначень, розподілу обсягів трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам (загалом погоджено 13 відповідних рішень).
Відповідно до вимог частини четвертої статті 32 Бюджетного кодексу Комітетом визначено та надано Мінекономрозвитку кандидатури народних депутатів – членів Комітету до складу Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів.
Упродовж другої сесії Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали, висновки та інформації при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів на стадії їх формування та виконання. При цьому направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів України, галузевих міністерств та органів місцевої влади і місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків (усього 36 листів).
У Комітеті здійснено інші заходи з актуальних питань, зокрема проведено:
- спільне засідання підкомітетів з питань доходів державного бюджету та з питань видатків державного бюджету (27 травня), на якому були розглянуті питання виконання дохідної і видаткової частини державного бюджету у 2015 році окремими міністерствами, а також діяльності державних підприємств, що належать до їх сфери управління;
- виїзну робочу зустріч народних депутатів – членів Комітету в Івано-Франківській області (6 травня), на якій, зокрема, було обговорено питання дорожньої інфраструктури областей української частини Карпатського єврорегіону.
Крім того, в рамках вивчення практики застосування положень Бюджетного кодексу в частині впровадження нової системи міжбюджетних відносин членами Комітету проведено ряд зустрічей з обговорення питань формування і виконання місцевих бюджетів в умовах започаткованої реформи та стану реалізації окремих програм і заходів, що забезпечуються за рахунок коштів державного бюджету: 13 червня – у Львівській області; 9 липня – у Чернігівській області.
За наслідками таких заходів Комітетом підготовлено рекомендації Кабінету Міністрів про розгляд проблемних бюджетних питань зазначених областей при внесенні змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік» та Бюджетного кодексу, а також при підготовці пропозицій до проекту державного бюджету на 2016 рік.
Робота Комітету проводилася у тісній співпраці з органами державної влади, асоціаціями органів місцевого самоврядування, науковими закладами, громадськістю. Окремо слід зазначити, що рішенням Комітету від 4 лютого 2015 року укладено Меморандум про партнерство та співробітництво між Всеукраїнською громадською організацією «Асоціація платників податків України» та Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Щодо міжнародної співпраці, Комітет плідно взаємодіяв з представниками Німецького товариства міжнародного співтовариства (GIZ) і Вестмінстерської Фундації за демократію в рамках проекту «Підтримка реформи управління державними фінансами» та Європейською Комісією, насамперед, щодо доопрацювання законопроекту про Рахункову палату (реєстр. № 2072).
Крім того, в рамках міжпарламентського обміну, 19 березня 2015 року проведено зустріч членів Комітету з делегацією Комітету з питань бюджету Європейського Парламенту та Представництва Європейського Союзу в Україні (на чолі з Головою Комітету Жаном Артуісом).
У Комітеті за звітний період (станом на 10.07.2015 р.) опрацьовано 4617 звернень, листів, пропозицій, висновків та іншої кореспонденції.