ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №31 від 30.03.2020

06 квітня 2020, 14:01

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №31 від 30 березня 2020 року

 

 

 

10 год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

Засідання фактично розпочалося о12 год. 00 хв.

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І.

Всього присутніх – 23 народних депутати.

Відсутні:

Члени Комітету: Копанчук О.Є., Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Кіссе А.І., Люшняк М.В., Северин С.С., Шпак Л.О.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Король Л.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

Список запрошених та інших осіб, присутніх на засіданні:

Народний депутат України Василевська-Смаглюк О.М.;

Денісова Л.Л. – Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;

від Міністерства фінансів України

Уманський І.І. – Міністр;

Шкураков В.О. – заступник Міністра;

Ващенко К.О. – державний секретар;

 

 

від Міністерства оборони України

Марценюк О.Е. – заступник Міністра;

Ландяк В.М. – директор Департаменту закупівель;

від Рахункової палати

Пацкан В.В. – Голова;

Мазярчук В.М. – радник Голови.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо безперервного забезпечення харчування військовослужбовців (реєстр. № 3254 від 23.03.2020), поданий Кабінетом Міністрів України.

2. Про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279 від 29.03.2020), поданий Кабінетом Міністрів України.

3. Про проект Постанови Верховної Ради України про призначення Марченка С.М. Міністром фінансів України (реєстр. № 3282 від 29.03.2020), поданий Кабінетом Міністрів України /питання знято з розгляду за пропозицією заступника Голови Комітету Трухіна О.М./.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра оборони України Марценюка О.Е. про проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо безперервного забезпечення харчування військовослужбовців (реєстр. № 3254 від 23.03.2020 р.), поданий Кабінетом Міністрів України.

Відмітили:

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд законопроект про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо безперервного забезпечення харчування військовослужбовців за реєстр. № 3254 /далі – законопроект/.

Законопроектом пропонується доповнити Закон України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /далі – Закон/ новою статтею 27, згідно з якою дозволити Міністерству оборони України /далі – Міноборони/ та Міністерству внутрішніх справ України /далі – МВС/ у 2020 році для забезпечення безперебійності процесу харчування особового складу Збройних Сил України /далі – ЗСУ/, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів продовжити до 31 грудня 2020 року у межах відповідних бюджетних асигнувань Міноборони та МВС строк дії договорів про закупівлю послуг з харчування, які діяли у 2019 році.

У пояснювальній записці до законопроекту зазначено, що:

– законопроект розроблено Міноборони з метою безперервного забезпечення харчуванням військовослужбовців складових сил безпеки та оборони, схвалено на засіданні Уряду 18.03.2020 р. з доопрацюванням в одноденний строк у частині поширення дії положень законопроекту на МВС;

– на сьогодні існує реальний ризик зриву забезпечення харчуванням особового складу ЗСУ та інших складових сил безпеки та оборони у зв’язку з виникненням непередбачуваних обставин, що обумовлене відмовою переможця за результатами проведених процедур закупівлі послуг з харчування особового складу ЗСУ укласти договори на харчування (ТОВ “ПОНТЕМ.УА” відмовилося надавати послуги з харчування в регіонах України у зв’язку з поширенням коронавірусу COVID-19), вказана обставина призведе до зриву з 24.03.2020 р. харчування особового складу ЗСУ;

– положення Закону України «Про публічні закупівлі» щодо можливості продовження дії договорів на строк проведення процедур закупівлі на суму не більше 20% від вартості укладеного договору не дозволяє в повному обсязі забезпечити харчуванням особовий склад ЗСУ та інших складових сил безпеки та оборони, разом з тим, постійне оскарження учасниками процедур закупівлі послуг з харчування в Антимонопольному комітеті не дає можливості Міноборони та МВС своєчасно укласти договори з переможцями процедур закупівлі;

– реалізація законопроекту не потребуватиме додаткових видатків з державного бюджету, оскільки харчування особового складу буде здійснюватися в межах бюджетних асигнувань, передбачених Міноборони та МВС на вказані цілі за відповідними бюджетними програмами.

ІІ. Щодо особливостей розгляду законопроекту та експертних висновків до нього.

Згідно з частиною третьою статті 52 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/ (крім поданих Кабінетом Міністрів України проектів законів, розробником яких є Мінфін).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своєму висновку до законопроекту /лист від 25.03.2020 р. № 16/3-2020/16588/, погоджуючись з необхідністю належного й безперебійного забезпечення харчуванням особового складу ЗСУ, інших військових формувань, правоохоронних органів та в цілому не заперечуючи щодо прийняття законопроекту, зважаючи на актуальність та гостроту порушеної у ньому проблеми, а також складність та нестандартність ситуації, що виникла у даній сфері публічних закупівель, одночасно висловлює окремі зауваження щодо законопроекту.

Мінфін у своєму експертному висновку до законопроекту /лист від 25.03.2020 р. № 10010-19-2/9121/ зазначає, що реалізація законопроекту не вплине на показники державного бюджету, водночас зауважує, що законопроект потребує додаткового обґрунтування у частині необхідності продовження строку дії минулорічних договорів МВС про закупівлю послуг з харчування для особового складу системи органів МВС.

На час розгляду законопроекту до Комітету висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.

ІІІ. У Комітеті попередньо опрацьовано законопроект, проаналізовано отримані висновки до нього та звернуто увагу на таке.

Виходячи із змісту законопроекту, законом про державний бюджет дозволяється здійснювати певну частину операцій із закупівлі за бюджетні кошти без застосування процедур і вимог, які передбачені законодавством у сфері публічних закупівель. Однак питання щодо договорів про закупівлю не належить до предмету регулювання закону про державний бюджет, визначеного статтею 40 Кодексу, і має унормовуватися законодавством щодо закупівель. Зокрема, згідно з частиною другою статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі» умови, порядок та процедури закупівель товарів, робіт і послуг можуть установлюватися або змінюватися виключно цим Законом та/або Законом України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», а зміна його положень може здійснюватися виключно шляхом внесення змін до вказаних законів. Аналогічне зауваження міститься у висновку ГНЕУ.

При цьому для забезпечення безперебійності окремих закупівель частиною п’ятою статті 36 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлено, що дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Відповідно до частини другої статті 25 Господарського кодексу України органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб'єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції.

Серед переліку умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) не передбачено випадків щодо врегулювання порушеного законопроектом питання.

Запропонований у законопроекті дозвіл здійснювати у 2020 році закупівлі послуг з харчування не на конкурсній основі може містити корупційні ризики під час здійснення таких закупівель та відповідно може призвести до неефективного використання бюджетних коштів, оскільки такі закупівлі потенційно можуть здійснюватися за завищеними цінами.

У пояснювальній записці до законопроекту не вказано обсяги видатків державного бюджету в розрізі відповідних бюджетних програм Міноборони і МВС на послуги харчування, щодо яких пропонується продовжити дію договорів про закупівлю цих послуг. Загалом до законопроекту не надано фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), яке вимагається відповідно до норм частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України, на що також звертає увагу Мінфін.

Разом з тим, згідно з розписом державного бюджету на 2020 рік найбільші асигнування на послуги харчування передбачено Міноборони за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Збройних Сил України, підготовка кадрів і військ, медичне забезпечення особового складу, ветеранів військової служби та членів їхніх сімей, ветеранів війни» (код 2101020) – 3773,2 млн грн, а МВС за бюджетними програмами «Забезпечення виконання завдань та функцій Національної гвардії України» (код 1003020) – 512,3 млн грн, «Забезпечення виконання завдань та функцій Державної прикордонної служби України» (код 1002020) – 235,3 млн грн, «Реалізація державної політики у сфері внутрішніх справ, забезпечення діяльності органів, установ та закладів Міністерства внутрішніх справ України» (код 1001050) – 110,7 млн грн.

У висновку Мінфіну вказано, що за розрахунками Міноборони потреба у коштах на 2020 рік на харчування 35,5 тисяч військовослужбовців ЗСУ за 7 минулорічними договорами про закупівлю послуг з харчування, дію яких пропонується продовжити до кінця поточного року, становить 866,8 млн грн (у розрахунку на 9 місяців). Разом з тим, Мінфін зауважує, що до законопроекту не додано обґрунтувань щодо необхідності продовження для МВС дії аналогічних договорів та необхідних фінансово-економічних розрахунків на реалізацію законопроекту для системи органів МВС.

Варто також звернути увагу, що в урядовому законопроекті про державний бюджет на 2020 рік (реєстр. № 2000 від 15.09.2019 р.) передбачалося положення, в якому пропонувалося дозволити Міноборони у 2020 р. продовжити до 31.03.2020 р. дію договорів про закупівлю послуг з харчування, які діяли у 2019 р. /довідково: аналогічна норма передбачалася у законах про державний бюджет на 2015-2019 рр./, тобто тільки для Міноборони і лише на І квартал року. З цього приводу Комітет, Рахункова палата і ГНЕУ звертали увагу на невідповідність такого положення вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», тому у Бюджетних висновках Верховної Ради України запропоновано Кабінету Міністрів України при підготовці законопроекту за реєстр. № 2000 до другого читання виключити таке положення, що було враховано Урядом і у прийнятому Законі немає відповідної норми. При цьому Закон прийнято 14.11.2019 р. (за півтора місяці до початку 2020 року), відтак Міноборони мало можливість заздалегідь вжити необхідні заходи для врегулювання питання щодо закупівлі послуг з харчування у поточному році.

ГНЕУ вважає, що строк дії відповідних договорів вбачається доцільним встановити не до 31 грудня 2020 року, як це пропонується у законопроекті, а до дати укладення нових договорів відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі».

Враховуючи вищенаведене, Уряду належить комплексно проаналізувати порушене законопроектом питання, на підставі чого розробити і подати законопроект про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо визначення особливостей здійснення закупівель послуг з харчування для забезпечення безперебійності процесу харчування військовослужбовців, що дозволить унормувати дане питання на постійній основі з дотриманням чинного законодавства.

Крім того, найближчим часом Верховна Рада України може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону. Відтак, у разі прийняття таких законопроектів до розгляду законопроекту за реєстр. № 3254 може потребувати уточнення нумерація і зміст передбаченої законопроектом нової статті Закону з метою забезпечення узгодженості правових норм.

ІV. Загалом у розгляді і обговоренні даного питання брали участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Гончаренко О.О., Лаба М.М., Забуранна Л.В., Міністр фінансів України Уманський І.І., Голова Рахункової палати Пацкан В.В. та заступник Міністра оборони України Марценюк О.Е.

Зокрема, завершуючи доповідь щодо законопроекту, заступник Міністра оборони України Марценюк О.Е. звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням підтримати законопроект.

Міністр фінансів України Уманський І.І. та Голова Рахункової палати Пацкан В.В. не висловили зауважень щодо законопроекту.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. поінформувала про розгляд законопроекту у підкомітеті та запропонувала Комітету ухвалити рішення згідно з підготовленим у підкомітеті проектом ухвали (який роздано народним депутатам України – членам Комітету), а саме: рекомендувати Верховній Раді законопроект за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням пропозицій, наведених у розданому проекті ухвали, зокрема, про обмеження строку продовження дії договорів до 1 липня 2020 року, про доповнення дорученням Уряду у двомісячний строк подати законопроект про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо визначення особливостей здійснення закупівель послуг з харчування для забезпечення безперебійності процесу харчування військовослужбовців та про внесення необхідних редакційних і техніко-юридичних правок.

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію, яка була одноголосно підтримана присутніми на засіданні членами Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо безперервного забезпечення харчування військовослужбовців (реєстр. № 3254 від 23.03.2020 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету з питань бюджету:

1) у пункті 1 законопроекту цифри і слово «31 грудня» замінити цифрою і словом «1 липня»;

2) доповнити законопроект новим пунктом такого змісту:

«__. Кабінету Міністрів України у двомісячний строк з дня опублікування цього Закону подати на розгляд Верховної Ради України законопроект про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо визначення особливостей здійснення закупівель послуг з харчування для забезпечення безперебійності процесу харчування військовослужбовців»;

3) внести за необхідності відповідні техніко-юридичні правки до тексту законопроекту у разі прийняття Верховною Радою України інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» до розгляду даного законопроекту за реєстр. № 3254.

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3254 Комітету з питань бюджету разом Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до його тексту необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо даного законопроекту.

Голосували: «за» – одноголосно.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію Міністра фінансів України Уманського І.І. про проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3279 від 29.03.2020 р.), внесений Кабінетом Міністрів України.

Відмітили:

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд законопроект про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» за реєстр. № 3279 /далі – законопроект/.

Згідно з пояснювальною запискою законопроект розроблено Міністерством фінансів України /далі – Мінфін/ з метою передбачення фінансових ресурсів у державному бюджеті на 2020 рік для вжиття ефективних заходів з нейтралізації негативних наслідків поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та підтримки економічної активності в країні.

Загалом законопроектом пропонується внести зміни до статей 1, 5, 6, 10, 11, 13, 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /далі – Закон/, виключити статтю 26 і пункти 8, 9 і 11 Прикінцевих положень Закону, доповнити Закон новими статтями 27-32 і новими пунктами 3-1 і 13 розділу «Прикінцеві положення» та внести зміни до додатків №№ 1, 2, 3, 4, 6 і 8 до Закону, внаслідок чого передбачається змінити загальні показники державного бюджету:

зменшити доходи на 122,9 млрд грн (або на 11,2%), у т.ч. за загальним фондом – на 121,78 млрд грн, за спеціальним фондом – на 1,17 млрд грн;

збільшити видатки на 79,2 млрд грн (або на 6,7%), у т.ч. за загальним фондом збільшити на 80,4 млрд грн, за спеціальним фондом зменшити на 1,2 млрд грн;

збільшити повернення кредитів на 11,5 млн грн (за спеціальним фондом);

зменшити надання кредитів на 20,1 млн грн, у т.ч. за загальним фондом зменшити на 34,7 млн грн, за спеціальним фондом збільшити на 14,6 млн грн;

збільшити фінансування на 202,1 млрд грн, або в 2,1 раза (за загальним фондом) та відповідно на цю суму збільшити граничний обсяг дефіциту державного бюджету, який становитиме 298,4 млрд грн, а також суттєво змінити боргові параметри: збільшити державні запозичення (за загальним фондом) на 277,5 млрд грн, погашення державного боргу на 63,9 млрд грн, граничний обсяг державного боргу на 31.12.2020 р. на 326,7 млрд грн (або на 15,9%), водночас скасувати визначення граничного обсягу гарантованого державою боргу на 31.12.2020 р. (згідно з чинною нормою – 318,4 млрд грн) та граничного обсягу надання державних гарантій у 2020 р. (згідно з чинною нормою – 29,3 млрд грн).

Ключовою новацією законопроекту є створення у складі державного бюджету фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та їх наслідками /далі – Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19/, кошти якого мають використовуватися на заходи, спрямовані на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій а також на інші пов’язані заходи, запропоновані у новій статті 27 Закону. Відповідні видатки загального фонду передбачаються за кодом 3511380 у сумі 97,06 млрд грн.

Поряд з тим, законопроектом пропонується збільшити видатки загального фонду державного бюджету на: трансферт Пенсійному фонду (на 19,7 млрд грн); обслуговування державного боргу (на 3,3 млрд грн); резервний фонд (на 3 млрд грн); реструктуризацію вугільної галузі (на 1,6 млрд грн).

Водночас, законопроектом передбачається переглянути видатки загального фонду в частині їх скорочення щодо багатьох бюджетних програм залежно від їх актуальності, першочерговості та пріоритетності, що вказано у пояснювальній записці до законопроекту.

Основними передумовами (підставами) розробки законопроекту стали:

1) нещодавно прийняті рішення Верховної Ради України, Президента України та Кабінету Міністрів України, спрямовані на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) та реалізація яких потребує належного бюджетного забезпечення або матиме фінансові наслідки для економіки і бюджету. Зокрема, йдеться про:

Закон України від 17.03.2020 р. № 530-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»;

Закон України від 17.03.2020 р. № 533-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)»;

Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.03.2020 р. «Про невідкладні заходи щодо забезпечення національної безпеки в умовах спалаху гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (введене в дію Указом Президента України від 13.03.2020 р. № 87);

Постанова Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 р. № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (із змінами), якою установлено з 12 березня до 24 квітня 2020 р. на усій території України карантин;

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 25.03.2020 р. № 338-р «Про переведення єдиної державної системи цивільного захисту у режим надзвичайної ситуації», яким установлено на всій території України режим надзвичайної ситуації до 24 квітня 2020 р.;

2) поточний стан виконання державного бюджету, який характеризується значним недоотриманням надходжень загального фонду за підсумками січня-лютого п.р. Зокрема, до загального фонду за цей період надійшло доходів в обсязі 104,8 млрд грн, що на 18 млрд грн, або на 14,7%, менше плану на цей період згідно з розписом доходів державного бюджету на 2020 рік. Такі доходи збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 3,9% при плановому річному зростанні на 10,8% /план на 2020 р. до факту за 2019 р./. Невиконання плану за цей період порівняно з розписом відбулося, зокрема, щодо: ПДВ з ввезених на територію України товарів (-13,8 млрд грн); рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (-3,5 млрд грн); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (-2,4 млрд грн); податку та збору на доходи фізичних осіб (-0,9 млрд грн). Крім того, за цей період не виконано план залучення державних запозичень до загального фонду на 18,5 млрд грн, або на 22,1%. Загалом надходження загального фонду за 2 місяці п.р. недоотримані у сумі 36,5 млрд грн., або на 17,6%. При цьому у звіті про фінансування державного бюджету за січень-лютий 2020 року за загальним фондом відображено показник «Інші розрахунки» (код 602304) у сумі 6,5 млрд грн, що засвідчує недостатність ресурсу загального фонду в такому обсязі. Відтак, у разі продовження або погіршення такої ситуації в умовах спаду економіки та тривалості карантину ймовірним було б настання за результатами квартального звіту підстав для скорочення видатків і кредитування загального фонду державного бюджету відповідно до частини другої статті 54 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/.

ІІ. Оскільки розробником законопроекту за реєстр. № 3279 в Уряді є Мінфін, відповідно до частини третьої статті 52 Кодексу для розгляду такого законопроекту у Верховній Раді України не вимагається експертний висновок Мінфіну. Разом з тим, якщо такий проект закону передбачає зміну граничного обсягу дефіциту державного бюджету, граничного обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій, тоді він може розглядатися Верховною Радою України лише у разі наявності рішення Комітету щодо підтримки такого проекту закону.

На час розгляду законопроекту до Комітету не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України з Європейським Союзом (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції).

У Комітеті в межах відведеного обмеженого часу щодо положень законопроекту звернуто увагу на таке.

1. Передбачене законопроектом суттєве збільшення боргових параметрів (насамперед, державного боргу, державних запозичень, дефіциту державного бюджету) та виключення обмежень щодо обсягів надання державних гарантій і гарантованого державою боргу містить ризики фінансової стійкості і боргової безпеки та призведе до значного додаткового боргового навантаження на державний бюджет. Поряд з тим, зазначене не відповідає вимогам Кодексу, зокрема, щодо:

визначення граничного обсягу дефіциту державного бюджету не вище 3% ВВП /абзаци другий і третій частини першої статті 14/;

визначення граничного обсягу гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій /абзац перший частини першої статті 17, абзац перший частини першої статті 18 та пункт 2 частини першої статті 40/;

визначення граничного обсягу надання державних гарантій не вище 3% планових доходів загального фонду державного бюджету /абзац другий частини першої статті 18/;

дотримання граничної величини (60% ВВП) загального обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу /частина друга статті 18/.

У зв’язку з цим, у законопроекті запропоновано доповнити розділ «Прикінцеві положення» Закону новим пунктом 3-1, в якому передбачено зупинити дію окремих норм Кодексу, серед яких вище перелічені вимоги щодо боргу.

Крім того, у матеріалах до законопроекту не наведено розрахунків щодо зміни боргових параметрів, бачення їх впливу на показники бюджету та загалом на фінансово-економічну ситуацію і розвиток економіки у середньостроковій перспективі. Навпаки у законопроекті пропонується на 2020 рік зупинити дію норм Кодексу щодо розробки Стратегії управління державним боргом, складання Бюджетної декларації та прогнозів місцевих бюджетів.

2. У пояснювальній записці до законопроекту вказано інформацію та пояснення щодо окремих напрямів збільшення/зменшення показників державного бюджету у запропонованих обсягах, проте не надано розрахунків щодо змін бюджетних показників та обґрунтувань, хоча частиною третьою статті 91 Регламенту Верховної Ради України вимагається подання до законопроекту фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

Поряд з тим, розробці законопроекту мало б передувати прийняття комплексного законопроекту щодо економічного та соціального захисту населення на період дії карантину (згідно з пунктом 5 розділу ІІ Закону України від 17.03.2020 р. № 530-IX такий законопроект доручено Кабінету Міністрів України у дводенний строк з дня набрання чинності цим Законом розробити та внести на розгляд Верховної Ради України).

Крім того, за звичайної ситуації з огляду на великий обсяг запропонованих змін показників державного бюджету спочатку доцільно було б уточнити прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2020 рік (зважаючи на значні їх відмінності від фактичних показників), на основі яких потім здійснити розрахунки уточнених бюджетних показників.

3. Запропоноване законопроектом створення Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 надає Уряду маневреність та оперативність у прийнятті рішень щодо розподілу і використання коштів зазначеного фонду, водночас  по суті унормовує «ручне» управління такими коштами та може призвести до прийняття неефективних управлінських рішень за відсутності встановлених критеріїв розподілу таких коштів.

При цьому законопроектом пропонується встановити, що рішення про виділення коштів з Фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19 приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом, при цьому Кабінет Міністрів України може приймати рішення за погодженням з Комітетом щодо скорочення видатків і кредитування з державного бюджету та їх спрямування до зазначеного Фонду /нова стаття 27 Закону/, а також надати право Мінфіну здійснювати за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, понадпланові державні запозичення на збільшення бюджетних призначень зазначеного Фонду /нова стаття 28 Закону/.

Разом з тим, відповідні питання мали б регулюватися безпосередньо законом про державний бюджет, як це встановлено частиною другою статті 95 Конституції України (згідно з якою виключно законом про державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків) та нормами Кодексу (зокрема, частиною другою статті 23 і пунктом 5 частини першої статті 40 щодо встановлення бюджетних призначень законом про державний бюджет, частиною першою статті 16 щодо здійснення державних запозичень в межах, визначених законом про державний бюджет).

4. Законопроектом пропонується встановити положення /нова стаття 31 Закону/, згідно з яким з 1 квітня по 31 грудня 2020 року, як виняток з положень пункту 16-1 частини другої статті 29 та пункту 4-1 частини першої статті 69-1 Кодексу, екологічний податок, що сплачується на території Донецької та Луганської областей зараховується у пропорції: до загального фонду державного бюджету – 20%; до спеціального фонду місцевих бюджетів Донецької та Луганської областей – 80%, з них до обласних бюджетів – 55% (згідно з чинною нормою – відповідно 45%, 55% і 30%). По-перше, реалізація такого положення призведе до втрат доходів загального фонду державного бюджету. По-друге, таке положення вбачається недостатньо обґрунтованим саме в контексті предмету регулювання законопроекту, що пов’язано з установленням карантину та режиму надзвичайної ситуації по всій території України. По-третє, таке положення не узгоджується з окремими принципами бюджетної системи України (визначеними статтею 7 Кодексу), а саме єдності /щодо єдиної правової бази та єдиного регулювання бюджетних відносин/, справедливості і неупередженості /щодо справедливого і неупередженого розподілу суспільного багатства між громадянами і територіальними громадами/.

5. Законопроектом у новій статті 32 Закону передбачається за рішенням Кабінету Міністрів можливість здійснення понадпланових випусків державних облігацій (з відповідним коригуванням граничного обсягу державного боргу) та подальшим їх спрямуванням на придбання в обмін на ці облігації відповідно акцій  суб’єктів господарювання – резидентів України з метою їх фінансового оздоровлення. Зазначене положення не узгоджуються з вимогами Кодексу, зокрема: частиною першою статті 16 (щодо здійснення державних запозичень в межах, визначених законом про державний бюджет), частиною першою статті 18 і пунктом 2 частини першої статті 40 (щодо визначення граничного обсягу державного боргу законом про державний бюджет).

6. Законопроектом пропонується зупинити дію окремих норм законодавчих актів України або змінити правове регулювання відносин, ніж передбачено відповідними нормами /зокрема, йдеться про нові статті 29, 31, нові пункти 3-1 і 13 розділу «Прикінцеві положення Закону/. Разом з тим, згідно з частиною другою статті 160 Регламенту Верховної Ради України внесення змін до закону про державний бюджет, які безпосередньо передбачають внесення змін до інших законодавчих актів України, не допускається.

Щодо деяких положень і показників законопроекту можуть бути висловлені інші зауваження, викладення яких є неможливим у зв’язку з обмеженістю часу, відведеного для аналізу законопроекту.

До окремих положень законопроекту потрібно внести техніко-юридичні і редакційні правки для приведення до вимог нормопроектувальної техніки, узгодження з іншими положеннями законопроекту, нормами Кодексу (включаючи бюджетну методологію).

7. Найближчим часом Верховна Рада України може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону. Відтак, у разі прийняття таких законопроектів до розгляду законопроекту за реєстр. № 3279 може потребувати уточнення нумерація передбачених законопроектом нових положень Закону з метою забезпечення узгодженості правових норм.

8. На розгляді у Верховній Раді України знаходяться законопроекти щодо змін до Закону, якими пропонується врегулювати деякі питання, які вже певним чином передбачається унормувати законопроектом за реєстр. № 3279, зокрема, мова йде про законопроект за реєстр. № 3258 від 24.03.2020 р. щодо фінансового забезпечення заходів із запобігання виникнення, поширення та подолання наслідків коронавірусної хвороби (COVID-19). Таким чином, у разі прийняття Верховною Радою України законопроекту за реєстр. № 3279 вищезазначений законопроект втратить свою актуальність.

ІІІ. Загалом у розгляді і обговоренні даного питання брали участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Крулько О.О., Молоток І.Ф., Цабаль В.В., Гончаренко О.О., Забуранна Л.В., Лопушанський А.Я., Трухін О.М. і Лунченко В.В., народний депутат України Василевська-Смаглюк О.М., Міністр фінансів України Уманський І.І., Голова Рахункової палати Пацкан В.В., державний секретар Мінфіну Ващенко К.О., заступник Міністра фінансів України Шкураков В.О., Уповноважений Верховної Ради України з прав людини Денисова Л.Л.

Зокрема, завершуючи доповідь щодо законопроекту, Міністр фінансів Уманський І.І. звернувся до народних депутатів України – членів Комітету з проханням підтримати законопроект.

Голова Рахункової палати Пацкан В.В. висловив окремі зауваження щодо законопроекту.

Під час обговорення даного питання серед усіх оголошених пропозицій було підтримано і окремо проголосовано ряд пропозицій щодо законопроекту, а саме:

– народний депутат України Крулько І.І. запропонував внести такі зміни до нової статті 29 Закону:

у частині першій слово «працівників бюджетних установ» замінити словами «працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ»;

частину другу викласти у такій редакції: «Правила частини першої цієї статті застосовуються також до суддів, суддів Конституційного Суду України, членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорів, працівників, службових і посадових осіб правоохоронних органів, Національного агентства з питань запобігання корупції, Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Національного банку України»;

– народний депутат України Забуранна Л.В. запропонувала перерозподілити видатки загального фонду державного бюджету за бюджетною програмою «Реалізація пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення надання медичної допомоги у окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України» (код 6561160): збільшити видатки розвитку на 25.000 тис. грн та зменшити на цю суму видатки споживання;

– народний депутат України Лопушанський А.Я. запропонував за загальним фондом державного бюджету збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ» (код 1401030) на 12 038,5 тис. грн за рахунок зменшення на таку суму видатків розвитку за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері податкової політики» (код 3507010);

– народний депутат України Трухін О.М. запропонував виключити нові статті 28 і 32 Закону (щодо здійснення понадпланових державних запозичень);

– народний депутат України Лунченко В.В. запропонував не змінювати показники доходів та видатків спеціального фонду державного бюджету на 2020 рік в частині державного дорожнього фонду порівняно з відповідними затвердженими показниками державного бюджету на 2020 рік;

– державний секретар Мінфіну Ващенко К.О. запропонував такі зміни видатків загального фонду державного бюджету:

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері казначейського обслуговування» (код 3504010) на 122.000 тис. грн, в тому числі на оплату праці - на 100.000 тис. грн, та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері фінансових розслідувань» (код 3502010) на 122.000 тис. грн, в тому числі на оплату праці - на 100.000 тис. грн;

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері культури та інформаційної політики» (код 3801010) на 601 тис. грн, в тому числі на оплату праці – на 492,6 тис. грн, та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері молоді та спорту» (код 3401010) на 601 тис. грн, в тому числі на оплату праці – на 492,6 тис. грн;

передбачити видатки розвитку за бюджетною програмою «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ» (код 1401030) у сумі 15,9 тис. грн за рахунок зменшення на таку суму за цією бюджетною програмою видатків споживання.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію ухвалити таке рішення Комітету: рекомендувати Верховній Раді законопроект прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням всіх проголосованих пропозицій та необхідних техніко-юридичних правок. Така пропозиція була підтримана більшістю з присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 3279 від 29.03.2020 р.), за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету з питань бюджету:

1) виключити передбачені законопроектом нові статті 28 і 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»;

2) у передбаченій законопроектом новій статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»:

у першому реченні частини першої слово «працівників бюджетних установ» замінити словами «працівників, службових і посадових осіб бюджетних установ»;

частину другу викласти у такій редакції: «Правила частини першої цієї статті застосовуються також до суддів, суддів Конституційного Суду України, членів Вищої ради правосуддя, членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, прокурорів, працівників, службових і посадових осіб правоохоронних органів, Національного агентства з питань запобігання корупції, Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Національного банку України»;

3) не змінювати показники доходів та видатків спеціального фонду державного бюджету на 2020 рік в частині державного дорожнього фонду порівняно з відповідними затвердженими показниками державного бюджету на 2020 рік, а саме доходів за кодами 14020000 «Акцизний податок з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції)» (включаючи підкоди 14020800 і 14021900), 14030000 «Акцизний податок з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції)» (включаючи підкоди 14030800 і 14031900) та 15010000 «Ввізне мито», а також видатків за бюджетними програмами «Фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм» (код 3107020), «Розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення» (код 3111020) та «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах» (код 3131090) (з внесенням відповідних змін до статті 1 та додатків № 1, № 3 і № 6 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік»);

4) у додатку № 3 до законопроекта внести такі зміни щодо видатків загального фонду державного бюджету (з відповідним уточненням підсумкових показників):

передбачити видатки розвитку за бюджетною програмою «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ» (код 1401030) у сумі 15,9 тис. грн за рахунок зменшення на таку суму за цією бюджетною програмою видатків споживанння;

збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ» (код 1401030) на 12 038,5 тис. грн за рахунок зменшення на таку суму видатків розвитку за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері податкової політики» (код 3507010);

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері казначейського обслуговування» (код 3504010) на 122.000 тис. грн, в тому числі на оплату праці - на 100.000 тис. грн, та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері фінансових розслідувань» (код 3502010) на 122.000 тис. грн, в тому числі на оплату праці - на 100.000 тис. грн;

збільшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері культури та інформаційної політики» (код 3801010) на 601 тис. грн, в тому числі на оплату праці – на 492,6 тис. грн, та зменшити видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері молоді та спорту» (код 3401010) на 601 тис. грн, в тому числі на оплату праці – на 492,6 тис. грн;

збільшити видатки розвитку за бюджетною програмою «Реалізація пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення надання медичної допомоги у окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України» (код 6561160) на 25.000 тис. грн та зменшити на таку суму за цією бюджетною програмою видатки споживання;

5) внести за необхідності відповідні техніко-юридичні правки до тексту законопроекту у разі прийняття Верховною Радою України інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» до розгляду даного законопроекту за реєстр. № 3279.

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 3279 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України та Міністерством фінансів України при оформленні відповідного закону належить внести до його тексту необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо даного законопроекту.

Голосували: «за» – 15, «проти» – 1, «утрималися» – 1, «не голосували» – 4 (на час голосування на засіданні Комітету були присутні 21 народний депутат України – член Комітету).

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль