Про основні підсумки роботи Комітету з питань бюджету у період шостої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання (вересень 2021 року – січень 2022 року)
28 січня 2022, 16:19
І. Протягом шостої сесії відбулося 16 засідань Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет), на яких розглянуто 724 питання (з урахуванням позачергової сесії 24 серпня 2021 р. – відповідно 17 засідань і 725 питань). При цьому 3 засідання Комітету проведено у режимі відеоконференції, зважаючи на норми пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» /щодо особливостей організації роботи комітетів впродовж карантину/.
За звітний період Комітетом підготовлено на розгляд Верховної Ради 23 законопроекти (включаючи проект постанови), за якими Комітет визначений головним (крім того, щодо 19 законопроектів зазначено про недоцільність їх окремого розгляду у зв'язку з врахуванням їхніх положень чи врегулюванням в інших законопроектах та відповідно втратою актуальності), у т.ч.:
14 законопроектів про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон-2021) /за реєстр. №№ 5460, 5891-1, 6052, 6052-1, 6052-2, 6052-3, 6052-4, 6052-5, 6297, 6297-1, 6297-2, 6298, 6298-1, 6298-2/, з них 3 законопроекти /за реєстр. №№ 6052, 6297 і 6298/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, 1 законопроект /за реєстр. № 5460/ підготовлено до розгляду у ІІ читанні, крім того, щодо 4 законопроектів /за реєстр. №№ 5615, 5891, 6006, 6011/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;
7 законопроектів про внесення змін до Бюджетного кодексу /за реєстр. №№ 5719, 5090, 5853, 6062, 6395, 6395-1, 6395-2/, з яких 2 законопроекти /за реєстр. №№ 5719, 5853/ підготовлено до розгляду у І і ІІ читаннях, крім того, щодо 15 законопроектів /за реєстр. №№ 2503, 2503-1, 3970, 4155, 4200, 4606, 4692, 5418, 5073, 5073-1, 5743, 5812, 6122, 6228, 6356/ зазначено про недоцільність їх окремого розгляду;
законопроект про Державний бюджет України на 2022 рік /за реєстр. № 6000/, який підготовлено до представлення, розгляду у І і ІІ читаннях за спеціальною процедурою, визначеною главою 27 Регламенту Верховної Ради України;
проект постанови щодо Бюджетних висновків /за реєстр. № 6000-П/.
Поряд з тим, у Комітеті здійснювалася робота щодо опрацювання усіх законопроектів, за якими Комітет визначений головним та які надійшли на розгляд Комітету, включаючи забезпечення отримання експертних висновків до таких законопроектів.
Верховною Радою під час звітного періоду /станом на 26.01.2022 р./ прийнято 7 законів та 1 постанову, попередній розгляд проектів яких здійснював Комітет, а саме:
4 закони щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /від 08.10.2021 р. № 1807-IХ, від 04.11.2021 р. № 1858-IХ, від 02.12.2021 р. № 1931-IХ і № 1932-IХ/;
2 закони щодо внесення змін до Бюджетного кодексу /від 08.09.2021 р. № 1727-IХ, від 19.10.2021 р. № 1813-IХ/;
постанову про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік /від 02.11.2021 р. № 1837-IХ/;
закон про Державний бюджет України на 2022 рік /від 02.12.2021 р. № 1928-IХ/.
ІІ. Головним пріоритетом у законопроектній роботі Комітету під час шостої сесії було забезпечення прийняття Верховною Радою України Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
Кабінетом Міністрів своєчасно подано законопроект про державний бюджет на 2022 рік (далі – законопроект № 6000) і 21 вересня 2021 р. відбулося його представлення спочатку на засіданні Комітету, затим на пленарному засіданні Верховної Ради. Розпочинаючи підготовку законопроекту № 6000 до першого читання, протягом 27-29 вересня п.р. у Комітеті за участю Міністерства фінансів (далі – Мінфін), Рахункової палати, відповідних органів влади і установ попередньо розглянуто законопроект за такими напрямами: доходи і фінансування державного бюджету, державний борг; видатки та кредитування державного бюджету; відносини між державним і місцевими бюджетами. У процесі розгляду зазначених питань у відповідних підкомітетах отримано додаткову інформацію щодо обґрунтувань і розрахунків окремих показників проекту державного бюджету на 2022 рік. Водночас, при опрацюванні показників видатків та кредитування заслухано 30 головних розпорядників коштів державного бюджету, вивчено стан і проблеми бюджетного забезпечення у відповідних сферах діяльності. За підсумками такої роботи народними депутатами – членами Комітету сформовано ряд пропозицій, які були включені до таблиці пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 6000.
З метою збалансованого розгляду законопроекту № 6000 у Комітеті за участю уповноважених представників Мінфіну та Рахункової палати опрацьовано пропозиції народних депутатів і комітетів Верховної Ради до законопроекту № 6000 (згруповані у кількості 3284 пропозиції) та висновки Рахункової палати. За результатами проведеної роботи Комітетом підготовлено проект постанови Верховної Ради «Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік» (реєстр. № 6000-П) та таблицю пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи до законопроекту № 6000 (з висновками Комітету щодо кожної пропозиції). Верховною Радою 2 листопада 2021 року прийнято зазначений проект постанови за реєстр. № 6000-П (схвалено Бюджетні висновки Верховної Ради – постанова № 1837-IХ), що вважається прийняттям законопроекту № 6000 у першому читанні.
На виконання цього рішення Кабінет Міністрів 1 грудня 2021 р. подав доопрацьований до другого читання законопроект № 6000, за підсумками опрацювання якого (включаючи стан врахування Бюджетних висновків Верховної Ради) Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді: прийняти доопрацьований законопроект № 6000 у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету, погоджених з Мінфіном. Верховна Рада 2 грудня 2021 р. прийняла Закон України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».
Поряд з тим, в рамках здійснення законопроектної функції у Комітеті під час звітного періоду виконано значний обсяг трудомісткої роботи при підготовці до другого читання 6 законопроектів, за якими Комітет визначений головним (у т.ч.: 4 – щодо змін до Закону-2021, 2 – щодо змін до Бюджетного кодексу), передусім в частині розгляду значної кількості поданих до них пропозицій народних депутатів. Зокрема Комітетом опрацьовано: 725 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 6298, 707 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 6297, 667 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 6052, 300 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5460, 158 пропозицій до законопроекту № 5090, 112 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5719, 17 пропозицій до законопроекту за реєстр. № 5853. Крім того, у Комітеті триває доопрацювання до ІІ читання законопроектів за реєстр. № 4692 (опрацьовано 514 пропозицій) і № 5656 (опрацьовано 25 пропозицій).
На виконання статей 27 і 109 Бюджетного кодексу та статті 93 Регламенту Верховної Ради України Комітетом протягом шостої сесії здійснено експертизу 551 законопроекту щодо впливу на показники бюджетів та відповідності законам, що регулюють бюджетні відносини, за результатами чого надано відповідні висновки профільним комітетам. При цьому до 27 законопроектів надано пропозиції з приведення їх у відповідність до бюджетного законодавства.
ІІІ. Щодо здійснення контрольної функції Комітету у звітному періоді слід зазначити таке.
Керуючись статтями 14 і 24 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» та статтею 109 Бюджетного кодексу, Комітет на своїх засіданнях у листопаді і грудні 2021 р. розглядав висновки Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону-2021 відповідно у першому півріччі та у січні-вересні разом з відповідною інформацією щодо поточного виконання державного бюджету, підготовленою секретаріатом Комітету, що містила аналітичні матеріали за звітний період. Під час розгляду таких питань за участю Рахункової палати та Мінфіну було звернуто увагу на окремі недоліки при виконанні державного бюджету у 2021 році, у зв’язку з чим Комітет направляв Уряду рекомендації щодо врегулювання наявних проблем і усунення недоліків в процесі виконання бюджету.
У звітний період Комітет плідно співпрацював з Рахунковою палатою, використовуючи її матеріали при проведенні оцінки показників державного та місцевих бюджетів. Загалом від Комітету направлено відповідні звернення до Кабінету Міністрів, міністерств, інших державних органів, місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо вжиття заходів з усунення виявлених Рахунковою палатою недоліків і порушень (станом на 25.01.2022 р. – 53 листа).
Поряд з тим, Голова, інші члени Рахункової палати та її уповноважені представники запрошувалися та брали участь у всіх засіданнях Комітету і більшості засідань його підкомітетів. Зі свого боку Рахунковою палатою регулярно надсилалися запрошення на її засідання та члени Комітету мали можливість брати участь у таких засіданнях.
Щодо погодження Комітетом рішень Кабінету Міністрів та інших органів влади у звітний період (з урахуванням позачергової сесії 24 серпня 2021 р.) належить зазначити, що відповідно до:
1) частин шостої, восьмої і п’ятнадцятої статті 23 Бюджетного кодексу – Комітетом опрацьовано звернення головних розпорядників коштів державного бюджету щодо передачі бюджетних призначень та перерозподілу видатків державного бюджету щодо 68 рішень Кабінету Міністрів (включаючи 12 рішень, які серед іншого передбачають розподіл/перерозподіл міжбюджетних трансфертів згідно з статтею 108 Бюджетного кодексу), в результаті чого Комітетом погоджено 67 рішень, а 1 рішення повернуто у зв’язку із завершенням бюджетного періоду;
2) частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу – Комітет розглядав питання щодо розподілу/перерозподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам та загалом погодив 39 рішень Кабінету Міністрів;
3) частини п’ятої статті 24-1 Бюджетного кодексу – Комітет погодив 3 рішення Кабінету Міністрів щодо змін до розподілу державного фонду регіонального розвитку на 2021 рік за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку;
4) частини другої статті 103-1 Бюджетного кодексу – Комітет погодив обсяги та напрями використання коштів за рахунок місцевого запозичення Полтавської і Запорізької обласних рад у 2021 р. (згідно з листами Полтавської і Запорізької облдержадміністрацій);
5) частини другої статті 4 Закону-2021 – Комітет погодив 4 рішення Кабінету Міністрів щодо перерозподілу витрат державного бюджету, передбачених для реалізації інвестиційних проектів за рахунок кредитів (позик), залучених державою від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій (включаючи 2 рішення, які передбачають передачу/перерозподіл таких витрат згідно з статтями 23 і 108 Бюджетного кодексу);
6) пункту 16 статті 14 Закону-2021 – Комітет погодив 1 рішення Кабінету Міністрів щодо спрямування коштів, визначених пунктом 7 статті 12 цього Закону, на розвиток комунальної інфраструктури, у т.ч. придбання комунальної техніки;
7) частини першої статті 28 Закону-2021 – Комітетом погоджено 6 рішень Кабінету Міністрів щодо розподілу/перерозподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетними програмами, пов’язаними з будівництвом (придбанням) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу окремих державних органів, із здійсненням природохоронних заходів, а 1 рішення повернуто на доопрацювання;
8) абзацу першого статті 36 Закону-2021 – Комітет погодив 14 рішень Кабінету Міністрів щодо розподілу бюджетних призначень за бюджетною програмою «Заходи, пов'язані з боротьбою з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (код 3511380).
Забезпечуючи погодження вище перелічених рішень, Комітет з метою дотримання збалансованості показників бюджету і контролю за дотриманням бюджетного законодавства у кожному випадку здійснював аналіз відповідності таких рішень Бюджетному кодексу, Закону-2021, проводив аналітичну оцінку виконання відповідних бюджетних програм чи реалізації відповідних норм та заслуховував головних розпорядників коштів державного бюджету щодо реалізації планів їх діяльності або використання відповідних витрат (з урахуванням позицій Мінфіну і Рахункової палати) спочатку у підкомітетах, здійснюючи попереднє ретельне опрацювання питання, затим на своїх засіданнях. При цьому за підсумками розгляду ряду таких питань Комітетом надавалися Уряду відповідні рекомендації для забезпечення дотримання бюджетного законодавства та ефективного використання бюджетних коштів.
Щодо представництва членів Комітету у комісіях слід відмітити, що у звітний період народні депутати – члени Комітету брали участь у роботі Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів (передбаченої статтею 33-1 Бюджетного кодексу), комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (передбаченої частиною третьою статті 24-1 Бюджетного кодексу), а також комісії для розгляду пропозицій та підготовки рекомендацій щодо розподілу субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами та за об’єктами (заходами) (передбаченої статтею 35 Закону-2021), комісіях для розподілу коштів за напрямами (об’єктами, заходами) за бюджетними програмами «Фонд розвитку закладів фахової передвищої та вищої освіти» (код 2201140), «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти» (код 2211210), «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію програми "Спроможна школа для кращих результатів» (код 2211260) (передбачених статтею 29 Закону-2021). Крім того, народні депутати – члени Комітету за бажанням залучалися до заходів робочих груп, створених у Комітеті.