Про підготовку до другого читання проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності (реєстр. № 5656)
31 травня 2022, 14:30
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 30 травня 2022 року (протокол № 125) розглянув питання щодо підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності (реєстр. № 5656).
Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності за реєстр. № 5656 від 11.06.2021, поданий народними депутатами України Шуляк О.О., Клочком А.А. та іншими /далі – законопроект № 5656/, 01 липня 2021 року було прийнято Верховною Радою України за основу (згідно з Постановою Верховної Ради України від 01.07.2021 № 1615-ІХ).
Згідно із законопроектом № 5656 пропонується врегулювати питання зарахування до державного та місцевих бюджетів адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності та можливості фінансового забезпечення Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва, з використанням якої надаються відповідні адміністративні послуги у сфері містобудівної діяльності. З цією метою до Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ запропоновано внести зміни, згідно з якими:
30 % адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності, а також 30% плати, еквівалентної адміністративному збору у сфері містобудівної діяльності, яка стягується нотаріусами, є джерелом формування спеціального фонду державного бюджету в частині доходів та спрямовуються на забезпечення функціонування Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва /шляхом доповнення частини третьої статті 29 та частини четвертої статті 30 Кодексу новими пунктами 13-9 і 6-3 відповідно/;
70 % адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності, що здійснюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, районними державними адміністраціями, зараховується відповідно до бюджетів місцевого самоврядування та районних бюджетів за місцем надання послуг /шляхом доповнення частини першої статті 64 та частини першої статті 64-1 Кодексу новими пунктами 36-4 та 11-1 відповідно/;
адміністративний збір за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності не зараховується до доходів бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів /зміни до пункту 23 частини першої статті 66 Кодексу/.
Законопроект № 5656 є системно пов’язаним із законопроектом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» за реєстр. № 5655 від 11.06.2021 /далі – базовий законопроект/, згідно з яким серед іншого запроваджується адміністративний збір за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності, порядок та умови визначення плати за здійснення державної реєстрації у сфері містобудівної діяльності, що також прийнятий Верховною Радою України 01.07.2021 у першому читанні.
Разом з тим, до Комітету надійшло звернення від імені депутатської фракції ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ «СЛУГА НАРОДУ» від 26.05.2022 №04-01/05-2022/85892 з проханням розглянути законопроект для унормування окремих питань виконання державного бюджету на період дії воєнного стану в Україні та відповідними пропозиціями.
Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 15 липня 2021 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту № 5656, що згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 25 пропозицій. Слід зазначити, що до такої порівняльної таблиці не включено пропозиції народного депутата України, які надійшли до Комітету після вказаного встановленого строку.
Крім того, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Керуючись такою законодавчою нормою, народними депутатами України – членами Комітету внесено пропозицію, що включена до відповідної порівняльної таблиці, зокрема щодо врегулювання на період дії воєнного стану в Україні питань взяття бюджетних зобов’язань розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів за укладеними договорами в частині використання коштів державного дорожнього фонду і особливостей сплати податкових зобов’язань, що виникають у зв’язку з виконанням таких договорів, а також зняття встановлених законом обмежень при наданні державної підтримки суб’єктам малого і середнього підприємництва, які здійснюють виробництво зброї.
За підсумками опрацювання поданих до законопроекту №5656 пропозицій за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати Комітетом враховані 3 пропозиції та відхилені 23 пропозиції. Загалом в остаточній редакції законопроекту № 5656 пропонується унормувати питання, передусім, пов’язані з:
– усуненням правової невизначеності щодо зарахування до державного бюджету частини адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності, що здійснюватиметься посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю, та зарахування до державного бюджету частини адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності, що здійснюватиметься державними реєстраторами – нотаріусами /шляхом внесення змін до статті 29 Кодексу для узгодження з положеннями базового законопроекту/;
– врегулюванням питань зарахування частини адміністративного збору за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності до районних бюджетів, що зумовлено необхідністю приведення їх у відповідність до законодавчих вимог за наслідками здійснюваної реформи адміністративно-територіального устрою держави /шляхом виключення змін до статті 64-1 Кодексу/;
– унормуванням на період дії воєнного стану в Україні питань взяття бюджетних зобов’язань розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів за укладеними договорами в частині використання коштів державного дорожнього фонду і особливостей сплати податкових зобов’язань, що виникають у зв’язку з виконанням таких договорів, а також зняття встановлених законом обмежень при наданні державної підтримки суб’єктам малого і середнього підприємництва, які здійснюють виробництво зброї (шляхом внесення змін до інших законодавчих актів);
– узгодженням правових норм і досягненням збалансованості бюджетних показників, виходячи зокрема з термінології бюджетного законодавства та вимог нормопроектуальної техніки, шляхом внесення необхідних редакційних та техніко-юридичних поправок щодо уточнення положення про набрання чинності відповідного закону та назви законопроекту № 5656 у зв’язку з розширенням предмету його регулювання при доопрацюванні до другого читання.
Разом з тим, пропонується відхилити ті пропозиції, що не відповідають вимогам частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, призведуть до розбалансування бюджетних показників, а також такі, що потребують унормування після прийняття в цілому як закон базового законопроекту і законопроекту про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності у сфері містобудівної діяльності» за реєстр. № 5877.
За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування окремих адміністративних зборів за державну реєстрацію у сфері містобудівної діяльності (реєстр. № 5656) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом з питань бюджету у порівняльній таблиці до законопроекту, з урахуванням внесення необхідних техніко-юридичних і редакційних правок за результатами прийняття зазначеного законопроекту.