ПРОТОКОЛ ЗАСІДАННЯ КОМІТЕТУ №109 від 02.12.2021

08 грудня 2021, 12:49

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №109 від 2 грудня 2021 року

 

 

 

год. 30 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Герман Д.В., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 25 народних депутатів.

Відсутні:

Члени Комітету: Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Заремський М.В., Кіссе А.І., Лунченко В.В., Пузійчук А.В.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Криволап М.К., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Серік Н.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

Запрошені та інші присутні на засіданні особи:

від Міністерства фінансів України

Марченко С.М. – Міністр;

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;

Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра;

Гливка А.О. – радник Міністра;

від Міністерства освіти і науки України

Даниленко С.В. – заступник Міністра;

 

від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

Хорєв М.Ю. – заступник Міністра;

від Міністерства інфраструктури України

Шкураков В.О. – перший заступник Міністра;

від Асоціації міст України

Слобожан О.В. – виконавчий директор;

від Рахункової палати

Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

1. Про погодження перерозподілу витрат державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України (розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 № 1445-р).

2. Про погодження розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (розпорядження Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1369-р).

3. Про проект Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік (реєстр. № 6000), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання.

4. Різне. Щодо представництва народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету у складі комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку.

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра освіти і науки України Даниленко С.В. про погодження перерозподілу витрат державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 р. № 1445-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) від 26.11.2021 № 1/20688-21 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу витрат державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 р. № 1445-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету і надання кредитів з державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2021 рік» (далі – розпорядження КМУ № 1445-р).

Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету і надання кредитів з бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеними вимогами Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету і надання кредитів з бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Пунктом 1 розпорядження КМУ № 1445-р встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МОН на 2021 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл витрат шляхом:

1) зменшення обсягу:

видатків споживання за бюджетною програмою 2201100 «Надання освіти закладами загальної середньої освіти державної форми власності» на 1 990 тис. грн;

видатків споживання за бюджетною програмою 2201130 «Забезпечення здобуття професійної (професійно-технічної) освіти у закладах освіти соціальної реабілітації та адаптації державної форми власності, методичне забезпечення закладів професійної (професійно-технічної) освіти» на 1 807,9 тис. грн (з них оплата праці – на 1 500 тис. грн);

видатків споживання за бюджетною програмою 2201170 «Здійснення методичного та аналітичного забезпечення діяльності закладів освіти» на 1 224,6 тис. грн;

видатків споживання за бюджетною програмою 2201180 «Проведення всеукраїнських та міжнародних олімпіад у сфері освіти, всеукраїнського конкурсу «Учитель року» на 3 808,5 тис. грн;

видатків споживання за бюджетною програмою 2201190 «Виплата академічних стипендій студентам (курсантам), аспірантам, докторантам закладів фахової передвищої та вищої освіти» на 270 000 тис. грн;

надання кредитів з державного бюджету за бюджетною програмою 2201210 «Надання пільгових довгострокових кредитів для здобуття фахової передвищої та вищої освіти» на 15 386,3 тис. грн;

видатків споживання за бюджетною програмою 2201260 «Загальнодержавні заходи у сфері освіти» на 4 589,7 тис. грн;

2) збільшення обсягу:

видатків за бюджетною програмою 2201100 «Надання освіти закладами загальної середньої освіти державної форми власності» на 1 990 тис. гривень (у тому числі видатки споживання – на 490 тис. грн (з них оплата праці – на 490 тис. грн), видатки розвитку – на 1 500 тис. грн);

видатків споживання за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики» на 141 322,3 тис. грн та встановлення видатків розвитку у сумі 40 000 тис. грн;

видатків розвитку за бюджетною програмою 2201260 «Загальнодержавні заходи у сфері освіти» на 5 494,7 тис. грн;

видатків споживання за бюджетною програмою 2201420 «Підготовка кадрів закладами фахової передвищої освіти» на 100 000 тис. грн та встановлення видатків розвитку у сумі 10 000 тис. гривень.

Пунктом 2 розпорядження КМУ № 1445-р Міністерству фінансів України доручено внести відповідні зміни до розпису державного бюджету після погодження перерозподілу видатків державного бюджету МОН, визначеного пунктом 1 цього розпорядження, з Комітетом.

Крім того, пунктом 2 розпорядження КМУ № 1445-р доручено забезпечити МОН – погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження, з Комітетом та використання закладами освіти видатків споживання, що збільшуються за програмами 2201160 «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики» та 2201420 «Підготовка кадрів закладами фахової передвищої освіти», на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Довідково слід зазначити, що за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-жовтень 2021 року витрати по загальному фонду фактично проведено за бюджетними програмами:

2201100 – в обсязі 160 402,9 тис. грн, що становить 69,8% річного плану (визначено в обсязі 229 719,5 тис. грн) та 84,7% плану на звітний період;

2201130 – в обсязі 215 764,3 тис. грн, що становить 78,8% річного плану (визначено в обсязі 273 749,6 тис. грн) та 96,3% плану на звітний період;

2201160 – в обсязі 15 177 498,5 тис. грн, що становить 78% уточненого річного плану (визначено в обсязі 19 470 504 тис. грн) та 97,3% плану на звітний період;

2201170 – в обсязі 94 553,4 тис. грн, що становить 74,5% річного плану (визначено в обсязі 126 851,8 тис. грн) та 90,5% плану на звітний період;

2201180 – в обсязі 291,5 тис. грн, що становить 7,1% річного плану та плану на звітний період (визначено в обсязі 4 100 тис. грн);

2201190 – в обсязі 2 785 861,8 тис. грн, що становить 70,8% уточненого річного плану (визначено в обсязі 3 937 217 тис. грн) та 88,7% плану на звітний період;

2201260 – в обсязі 609 042,1 тис. грн, що становить 79,1% уточненого річного плану (визначено в обсязі 770 138,1 тис. грн) та 84% плану на звітний період;

2201420 – в обсязі 3 643 845,3 тис. грн, що становить 78,3% уточненого річного плану (визначено в обсязі 4 652 836,6 тис. грн) та 95,6% плану на звітний період;

2201210 – в обсязі 1 013,5 тис. грн (надано кредитів з державного бюджету), що становить 4,6% річного плану (визначено в обсязі 22 200 тис. грн) та 8,3% плану на звітний період.

Обґрунтування щодо зазначеного перерозподілу видатків наведено у листі МОН, в якому відмічено, що здійснення зазначеного перерозподілу зумовлено необхідністю виконання окремих заходів, а саме:

за бюджетною програмою 2201100:

здійснити виплату щорічної грошової винагороди за сумлінну працю, зразкове виконання службових обов’язків педагогічним працівникам /490 тис. грн (видатки споживання)/ та придбання сучасного спортивного інвентарю та кухонного обладнання /1 500 тис. грн (видатки розвитку)/;

за бюджетною програмою 2201160:

частково забезпечити потребу закладів вищої освіти (далі – ЗВО) коштами на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, оскільки тарифи на енергоносії зростають, а затверджений з початку року обсяг видатків відповідає потребі ЗВО на рівні близько 50% /141 322,3 тис. грн, видатки споживання/, а також спрямувати кошти на аварійні об’єкти та завершення до кінця поточного року розпочатих робіт з будівництва, ремонту, реконструкції  та реставрації окремих ЗВО /40 000 тис. грн, видатки розвитку/;

за бюджетною програмою 2201260:

видати підручники для учнів 8 класу закладів загальної середньої освіти, які не видані у повному обсязі /5 494,7 тис. грн, видатки розвитку/;

за бюджетною програмою 2201420:

частково забезпечити потребу закладів фахової передвищої освіти коштами на оплату комунальних послуг та енергоносіїв /100 000 тис. грн (видатки споживання)/;

спрямувати кошти на аварійні об’єкти та на ліквідацію наслідків стихійного лиха, а саме буревіїв та гроз, внаслідок чого було зірвано дахи та пошкоджено інше майно закладів фахової передвищої освіти у Львівській, Миколаївській, Хмельницькій та Івано-Франківській областях /10 000 тис. грн, видатки розвитку/.

Одночасно у матеріалах МОН відмічається, що за окремими бюджетними програмами очікується економія бюджетних коштів за видатками та з надання кредитів з державного бюджету, яка утворилася, зокрема, за рахунок:

за бюджетною програмою 2201100:

переведення учнів на дистанційне навчання у зв’язку із запровадженням карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19 /економія видатків споживання, зокрема, з придбання продуктів харчування у сумі 1 500 тис. грн/;

зменшення терміну перебування в закордонних відрядженнях членів атестаційних комісій Міжнародної української школи через звільнення учнів 4 і 9 класів від проходження державної підсумкової атестації (ДПА) у 2021 році /економія видатків споживання у сумі 416,282 тис. грн/;

оплати лікарняних із Фонду соціального страхування та проведення нарахувань на оплату праці працівників з інвалідністю у розмірі 8,41% при запланованих 22% /економія видатків споживання у сумі 73,718 тис. грн/;

за бюджетною програмою 2201130:

ліквідації Чернігівського навчального центру № 44 та Бучанського навчального центру № 85 відповідно до спільних наказів МОН та Міністерства юстиції /економія видатків споживання у сумі 1 807,9 тис. грн, зазначено, що кредиторської заборгованості з оплати праці на кінець поточного року за вказаною бюджетною програмою не виникне/;

за бюджетною програмою 2201170:

проведення в умовах карантинних обмежень, через поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19, більшості семінарів і нарад у дистанційному форматі та проведення процедури закупівель послуг з поточного ремонту та технічного обслуговування обладнання, техніки /економія видатків споживання у сумі 1 224,6 тис. грн/;

за бюджетною програмою 2201180:

непроведення у зв’язку із встановленням карантинних обмежень через поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19 фінального етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів та міжнародних учнівських олімпіад з навчальних предметів, а також проведення конкурсу «Учитель року» у дистанційному форматі /економія видатків споживання у сумі 3 808,5 тис. грн/;

за бюджетною програмою 2201190:

індексації академічних стипендій, оскільки на 2021 рік вона була запланована у розмірі 10,9%, водночас, за 9 місяців поточного року склала 6,8% /економія видатків споживання у сумі 270 000 тис. грн/;

за бюджетною програмою 2201210:

зменшення фактичної кількості студентів, які б бажали скористатися пільговими довгостроковими кредитами для здобуття вищої освіти /у сумі 15 386,3 тис. грн, надання кредитів/;

за бюджетною програмою 2201260:

результатів проведених процедур торгів за напрямом «Виготовлення випускних документів про освіту» /економія видатків споживання у сумі 2 200 тис. грн/;

скасування проведення конкурсів та конференцій у зв’язку із встановленням карантинних обмежень через поширення гострої респіраторної хвороби COVID-19 /економія видатків споживання у сумі 945,6 тис. грн/;

неподання на конкурсний відбір підручників для 8 класів для шкіл із навчанням мовами національних меншин та прийняттям рішення про перевидання підручників для 8-го класу закладів загальної середньої освіти без проведення конкурсного відбору з урахуванням результатів їх повторного вибору закладами освіти /економія видатків споживання у сумі 740,6 тис. грн/;

перенесення за напрямом «Проведення дослідження якості дошкільної освіти з використанням шкали оцінювання ECERS» строків виконання окремих заходів щодо підготовки аналітичного звіту за результатами дослідження та зменшенням часу на проведення дослідження регіональними експертами в одному закладі /економія видатків споживання у сумі 703,5 тис. гривень/.

Окрім вище викладеного, щодо виконання пункту 2 розпорядження КМУ № 1445-р в частині забезпечення Міністерством використання закладами освіти видатків споживання, що збільшуються за бюджетними програмами 2201160 «Підготовка кадрів закладами вищої освіти та забезпечення діяльності їх баз практики» та 2201420 «Підготовка кадрів закладами фахової передвищої освіти» на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, то у матеріалах відмічено, що МОН забезпечить виконання цього пункту шляхом вжиття всіх можливих заходів з метою використання коштів закладами фахової передвищої та вищої освіти на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Слід зауважити, що враховуючи те, що до кінця поточного бюджетного періоду залишився практично 1 місяць, є сумніви щодо можливості проведення з дотриманням вимог законодавства у цьому році закупівель придбання спортивного інвентарю та обладнання /у сумі 1 500 тис. грн за рахунок бюджетних коштів за бюджетною програмою 2201100/ та робіт з будівництва, ремонту, реконструкції  та реставрації окремих об’єктів закладів фахової передвищої освіти /у сумі 10 000 тис. грн за рахунок бюджетних коштів за бюджетною програмою 2201160/, що пояснюється довготривалим проведенням процедур закупівель у системі РrоZorro.

У той же час необхідно зазначити, що звернення МОН до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить детальних фінансово-економічних розрахунків щодо обсягів такого перерозподілу, хоча надання відповідних розрахунків і обґрунтувань передбачено пунктом 7 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).

Так, матеріали Міністерства не містять достатньої  інформації щодо:

переліку закладів вищої освіти, фахової передвищої освіти, загальної середньої освіти, яким будуть спрямовані додаткові кошти, їх обсягу для кожного закладу окремо як на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, так і на проведення заходів капітального характеру;

забезпеченості до кінця року у повному обсязі коштами для виплати академічних стипендій студентам (курсантам) закладів вищої освіти та можливих ризиків зменшення у запропонованому обсязі видатків на здійснення таких виплат.

Варто відмітити, що впродовж року шляхом здійснення перерозподілів видатків державного бюджету, передбачених МОН на 2021 рік, за багатьма бюджетними програмами змінювався затверджений обсяг бюджетних призначень, причому як щодо їх збільшення, так і зменшення  /лише перерозподілом видатків державного бюджету, що розглядається, змінюються бюджетні призначення за 9-ма бюджетними програмами/, що свідчить про прорахунки при плануванні видатків за бюджетними програмами, закріпленими за МОН, та недоліки в управлінні бюджетними коштами. На такий стан бюджетного планування варто звернути увагу МОН та Мінфіну.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Молоток І.Ф., Забуранна Л.В., Цабаль В.В., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра освіти і науки України Даниленко С.В.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо здійснення перерозподілу витрат державного бюджету.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами опрацювання даного питання у підкомітеті пропонується безпосередньо на засіданні Комітету визначитися щодо такого погодження.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію погодити встановлений розпорядженням КМУ № 1445-р перерозподіл витрат державного бюджету, а також рекомендувати Уряду доручити МОН забезпечити цільове та ефективне використання навчальними закладами додатково спрямованих коштів на оплату комунальних послуг та енергоносіїв. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:

1) погодити здійснення перерозподілу витрат державного бюджету, як це визначено пунктом 1 розпорядження  Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 р. № 1445-р;

2) рекомендувати Кабінету Міністрів України доручити Міністерству освіти і науки України забезпечити цільове та ефективне використання закладами вищої освіти та фахової передвищої освіти додатково спрямованих коштів на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.

Голосували: «за» 24, «проти» 0, «утрималися» 0, «не голосували» 1.

2. СЛУХАЛИ:

Інформацію заступника Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Хорєва М.Ю. про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті на 2021 рік Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1369-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшли звернення Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України (далі – Міндовкілля) від 08.11.2021 № 25/2-17/23682-21 та від 09.11.2021 № 25/2-17/23785-21 (копії яких надано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті на 2021 рік за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля», згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1369-р «Деякі питання використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» на 2021 рік» (далі – розпорядження № 1369-р).

Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (код 2701270), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом.

Згідно з вимогами цієї статті Закону про використання коштів державного бюджету за вищезазначеною бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) відповідний головний розпорядник коштів державного бюджету має щоквартально інформувати Комітет.

Законом на 2021 рік Міндовкілля за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» визначено бюджетні призначення в обсязі 165 887,7 тис. грн, у тому числі за загальним фондом державного бюджету – 148 221,6 тис. грн (з них видатки споживання – 744,1 тис. грн, видатки розвитку – 147 477,5 тис. грн), за спеціальним фондом державного бюджету – 17 666,1 тис. грн (видатки споживання).

Довідково: за підсумками січня-жовтня поточного року за даними звітності Казначейства за бюджетною програмою 2701270 видатки не проводилися.

Слід відмітити, що відповідно до пункту 7 частини третьої статті 29 та пункту 6 частини четвертої статті 30 Бюджетного кодексу України
(далі – Кодекс) за бюджетною програмою 2701270 видатки за спеціальним фондом державного бюджету (затверджено у сумі 17
 666,1 тис. грн) мають спрямовуватися на здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, за рахунок надходжень від грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, 30 відсотків яких є джерелом формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів.

Слід зазначити, що згідно із положеннями частин третьої та восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, тобто витрати спеціального фонду мають постійне бюджетне призначення.

Разом з цим, відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Пунктом 1 розпорядження № 1369-р встановлено здійснити розподіл коштів, передбачених Міндовкілля у державному бюджеті на 2021 рік за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (далі – розподіл коштів), у сумі 114 769,845 тис. грн згідно з додатком до цього розпорядження, за такими основними напрямами (заходами):

- наука, інформація і освіта, підготовка кадрів, оцінка впливу на довкілля, стратегічна екологічна оцінка, організація праці, забезпечення участі у діяльності міжнародних організацій природоохоронного спрямування, впровадження економічного механізму забезпечення охорони навколишнього природного середовища – 48 909,503 тис. грн;

- охорона і раціональне використання природних рослинних ресурсів та ресурсів тваринного світу – 5 886,497 тис. грн;

- збереження природно-заповідного фонду – 59 973,845 тис. гривень.

При цьому, нерозподілений залишок коштів за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» у додатку до розпорядження № 1369-р визначено в обсязі 33 451,755 тис. гривень. Тобто, у додатку до розпорядження
№ 1369-р розподілено лише кошти загального фонду державного бюджету за цією програмою.

Таким чином, необхідно зазначити, що викладений у розпорядженні № 1369-р розподіл коштів за бюджетною програмою 2701270 не містить конкретизації обсягу видатків за загальним та спеціальним фондами державного бюджету, хоча стосується виключно коштів загального фонду державного бюджету, а Законом бюджетні призначення за цією бюджетною програмою визначено, як за загальним, так і спеціальним фондами державного бюджету, відтак видатки за спеціальним фондом бюджету також мали бути розподілені.

Пунктом 2 розпорядження № 1369-р Міндовкілля доручено забезпечити погодження розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження, з Комітетом.

Використання коштів за бюджетною програмою 2701270 здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля (далі – Порядок), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2011 № 163 (із змінами), розміщено за посиланням /https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/163-2011-%D0%BF#Text/.

Пунктом 1 Порядку визначено, що головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми є Міндовкілля, а метою використання бюджетних коштів є здійснення природоохоронних заходів, які спрямовані, зокрема, на покращення стану довкілля.

Одночасно, завданнями бюджетної програми, які будуть спрямовані на досягнення цілей, визначено збереження чистого навколишнього природного середовища і природних ресурсів, зменшення кількості відходів і наслідків зміни клімату.

Разом з тим, вищевказаним пунктом Порядку встановлено, що для підприємств, установ та організацій, що не належать до сфери управління Міндовкілля, обов’язковою умовою визначення розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів є наявність рішення місцевого органу виконавчої влади про покладення відповідних повноважень замовника природоохоронного заходу.

Відповідно до пункту 2 Порядку бюджетні кошти спрямовуються відповідно до плану природоохоронних заходів з урахуванням переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.09.1996 р. № 1147
(із змінами) /далі – постанова № 1147,
розміщено за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/1147-96-%D0%BF#Text/, на:

- забезпечення раціонального використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів;

- охорону і раціональне використання водних ресурсів;

- збереження природно-заповідного фонду;

- охорону атмосферного повітря;

- охорону і раціональне використання природних рослинних ресурсів та ресурсів тваринного світу;

- науку, інформацію і освіту, підготовку кадрів, оцінку впливу на довкілля, стратегічну екологічну оцінку, організацію праці, забезпечення участі у діяльності міжнародних організацій природоохоронного спрямування, впровадження економічного механізму забезпечення охорони навколишнього природного середовища;

- рекультивацію порушених земель та використання родючого шару ґрунту під час проведення робіт, пов’язаних із порушенням земель.

Згідно з пунктом 3 Порядку формування плану природоохоронних заходів здійснюється у порядку, встановленому Міндовкілля, за такими критеріями:

кошти загального фонду державного бюджету спрямовуються виключно на природоохоронні заходи, які здійснюються на об’єктах державної власності;

готовність природоохоронного заходу на час подання запиту;

природоохоронний ефект;

календарний план проведення становить від одного до трьох років;

для проектів будівництва (нове будівництво, реконструкція) - наявність затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації (крім установ природно-заповідного фонду, які належать до сфери управління Міндовкілля та ДАЗВ) з урахуванням необхідності:

погашення заборгованості за бюджетними зобов’язаннями минулих років;

завершення розпочатого у минулих роках будівництва, розширення та реконструкції об’єктів з високим ступенем будівельної готовності.

Щодо положень розпорядження № 1369-р та матеріалів, які надійшли від Міндовкілля до Комітету, слід зазначити наступне:

1. Розподіл коштів, передбачений розпорядженням № 1369-р, здійснюється лише щодо загального фонду державного бюджету, хоча бюджетні призначення за бюджетною програмою 2701270 затверджено як за загальним, так і спеціальним фондами державного бюджету.

2. Близько 70% коштів, розподілених за напрямом (заходом) «Збереження природно-заповідного фонду» /або майже 40% розподілених коштів за зазначеною бюджетною програмою/, передбачено на: розроблення проектів створення територій і об’єктів природно-заповідного фонду та організації їх територій, розроблення документації із землеустрою для відповідних територій та об’єктів; придбання форменого одягу; придбання легкових автомобілів; зміцнення матеріально-технічного забезпечення установ (зокрема, придбання комп’ютерної й іншої офісної техніки та меблів); реконструкцію адміністративних приміщень. Вказані заходи, серед інших видів діяльності, постановою № 1147 віднесено до природоохоронних заходів, проте виключно їх виконання навряд чи дозволить досягти мети та завдань бюджетної програми, визначених Порядком, які полягають у збереженні чистого навколишнього природного середовища і природних ресурсів, зменшенні кількості відходів і наслідків зміни клімату. Крім того, зазначені заходи безпосередньо пов’язані із виконанням природоохоронними установами їх статутної діяльності.

З огляду на зазначене слід нагадати, що у 2021 році забезпечення діяльності установ природно-заповідного фонду здійснюється в межах бюджетної програми «Збереження природно-заповідного фонду» (код 2701160), уточнений план за якою визначено в обсязі 675 456,5 тис. грн /у тому числі за загальним фондом – 591 672,1 тис. грн, за спеціальним фондом – 83 784,4 тис. грн/.

Разом з тим, необхідно зауважити, що паспорт бюджетної програми 2701160 /затверджено наказом Міндовкілля від 15.02.2021 № 115/ не відповідає Правилам складання паспортів бюджетних програм та звітів про їх виконання /наказ Міністерства фінансів України від 29.12.2002 № 1098/, зокрема щодо вимоги визначення в паспорті бюджетної програми її завдань, які повинні відображати основні етапи і шляхи виконання бюджетної програми протягом бюджетного періоду та бути спрямовані на досягнення її мети, а завдання мають бути чітко сформульованими, конкретними та їх виконання може бути перевірено за допомогою результативних показників бюджетної програми.

3. Заходи щодо придбання та встановлення обладнання стаціонарних постів автоматизованої системи моніторингу атмосферного повітря у Київській області та проведення комплексного екологічного моніторингу території Калуського гірничопромислового району та оцінки ризиків надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області потребують пояснень їх узгодженості з вимогами постанови № 1147 стосовно спрямування коштів на природоохоронні заходи на об’єктах державної власності, крім того не зрозуміло, які установи будуть визначені розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня або одержувачами бюджетних коштів при виконанні вказаних заходів.

4. Враховуючи те, що до кінця поточного бюджетного періоду залишається менше двох місяців, є сумніви щодо можливості проведення з дотриманням вимог законодавства у цьому році закупівель (насамперед, спеціального обладнання, транспортних засобів та інших товарів і послуг), що пояснюється довготривалим проведенням процедур закупівель у системі РrоZorro та, відповідно, проведення видатків за бюджетною програмою 2701270.

5. Згідно з частиною восьмою статті 20 Кодексу протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про державний бюджет головний розпорядник бюджетних коштів затверджує за погодженням з Міністерством фінансів України паспорт бюджетної програми. У свою чергу, згідно з частиною п’ятою статті 28 Кодексу головний розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний оприлюднити шляхом розміщення на своєму офіційному сайті паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період (включаючи зміни до паспортів бюджетних програм) у триденний строк з дня їх затвердження. Проте, на момент підготовки матеріалів паспорт бюджетної програми 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» на 2021 рік на офіційному сайті Міндовкілля не було розміщено, відповідно його підготовка та погодження з Мінфіном потребуватиме певного часу, що може негативно вплинути на виконання бюджетної програми з огляду на завершення бюджетного періоду.

6. Вже другий рік поспіль на об’єктах державної власності природоохоронні заходи практично не здійснюються, а саме у поточному році ще не виконувалися через несвоєчасність підготовки належного нормативно-правового забезпечення, а у 2020 році лише у сумі 52,5 млн гривень.

Довідково: згідно із звітом Уряду щодо виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» фактично проведено видатки за спеціальним фондом у сумі 52,5 млн грн, що становить 49,7% від уточненого плану /не використано 53,2 млн грн/. Водночас, слід нагадати, що при затвердженні державного бюджету на 2020 рік бюджетні призначення за загальним фондом за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» було встановлено в обсязі 433,8 млн грн, проте, змінами до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», внесеними Законом України від 13.04.2020 № 553-IX, такі видатки було скасовано.

 

7. У супровідних матеріалах:

інформація щодо відповідності напрямів (заходів), на які передбачається спрямувати кошти, переліку видів діяльності, що належать до природоохоронних заходів, наведена вибірково (не за всіма заходами (напрямами)), що позбавляє можливості визначитися щодо відповідності запропонованого розподілу коштів нормативно-правовим актам, які є підставою для виконання бюджетної програми;

відсутня інформація щодо критеріїв та механізмів розподілу коштів між установами та визначеними напрямами (заходами), оскільки виходячи із сутності запропонованих заходів, напевно, така потреба існує у більшості установ.

Інформація щодо напрямків (заходів), за якими здійснюється розподіл коштів за бюджетною програмою 2701270, та обґрунтування Міндовкілля щодо них надана народним депутатам України – членам Комітету.

Також необхідно зазначити, що розпорядження № 1369-р не містить відповідного доручення Міндовкілля щокварталу інформувати Комітет про використання коштів державного бюджету за бюджетною програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля», як це передбачено статтею 28 Закону.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Урбанський А.І., Забуранна Л.В., Пушкаренко А.М., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Хорєв М.Ю.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо розподілу коштів, що розглядається.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами опрацювання даного питання у підкомітеті пропонується рекомендувати Комітету повернути на доопрацювання розпорядження № 1369-р (проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету).

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В.), яка була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.

 

 

УХВАЛИЛИ:

Питання щодо погодження розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті на 2021 рік Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України, згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1369-р «Деякі питання використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2701270 «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» на 2021 рік» повернути на доопрацювання.

Голосували: «за» одноголосно.

3. СЛУХАЛИ:

Про проект Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік (реєстр. № 6000 від 01.12.2021 р.), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання.

Відмітили:

Відповідно до частини першої статті 158 Регламенту Верховної Ради України /далі – Регламент/ та пункту 2 Постанови Верховної Ради України від 02.11.2021 р. № 1837-ІX «Про висновки та пропозиції до проекту Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік» Кабінету Міністрів доручено підготувати та у двотижневий строк з дня набрання чинності цією Постановою (тобто не пізніше 16 листопада п.р.) подати до Верховної Ради законопроект про державний бюджет на 2022 рік, підготовлений до другого читання відповідно до Бюджетних висновків Верховної Ради України /далі – Бюджетні висновки/ разом з порівняльною таблицею щодо їх врахування з вмотивованими поясненнями стосовно неврахованих положень Бюджетних висновків, а також з порівняльною таблицею і поясненнями щодо відмінностей положень і показників такого законопроекту порівняно з редакцією, що подавалася Кабінетом Міністрів на перше читання.

Згідно з частиною другою статті 158 Регламенту поданий Кабінетом Міністрів законопроект про державний бюджет, підготовлений Кабінетом Міністрів до другого читання (разом із супровідними документами до нього), надається народним депутатам України не пізніш як за 10 днів до розгляду питання на пленарному засіданні Верховної Ради. Поряд з тим, згідно з частиною третьою статті 158 Регламенту після подання Кабінетом Міністрів такого законопроекту Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ готує висновок щодо врахування у такому законопроекті Бюджетних висновків, при цьому пропозиції народних депутатів, комітетів до такого законопроекту, підготовленого до другого читання, не розглядаються.

Поряд з тим, частиною шостою статті 159 Регламенту визначено, що закон про державний бюджет приймається Верховною Радою до 1 грудня року, що передує плановому.

Кабінетом Міністрів у встановлені строки не подано відповідний законопроект, натомість Міністерство фінансів України /далі – Мінфін/ поінформувало Комітет (лист від 16.11.2021 р. № 04110-02-3/34957), що у Мінфіні продовжується робота з доопрацювання законопроекту про Державний бюджет України на 2022 рік до другого читання, зважаючи, зокрема, що спільно з головними розпорядниками коштів державного бюджету додатково опрацьовуються відхилені пропозиції народних депутатів України та комітетів Верховної Ради, Міжвідомчою комісією з питань державних інвестиційних проектів не здійснено розподіл державних капітальних вкладень між відповідними бюджетними програмами головних розпорядників коштів державного бюджету, а також законопроект про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень за реєстр. № 5600 /далі – законопроект № 5600/ Верховною Радою прийнято лише у І читанні (01.07.2021 р.).

На засіданні Погоджувальної ради депутатських фракцій і груп 29 листопада 2021 р. Головою Верховної Ради доручено Комітету оперативно і невідкладно розглянути доопрацьований законопроект (як тільки він надійде до Верховної Ради) на предмет врахування Бюджетних висновків та підготувати для розгляду на пленарному засіданні Верховної Ради (лист від 29.11.2021 р. № 11/8-2021/369915 (727829)).

Кабінет Міністрів 1 грудня 2021 р. подав проект Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік, підготовлений до другого читання (реєстр. № 6000) /далі – доопрацьований законопроект/, на розгляд Верховної Ради (лист КМУ від 01.12.2021 р. № 39071/0/2-21). У складі супровідних матеріалів до доопрацьованого законопроекту надано порівняльні таблиці щодо відмінностей його положень і відповідних показників порівняно із законопроектом, поданим на І читання.

Доопрацьований законопроект зареєстровано в Апараті Верховної Ради 1 грудня 2021 р. та став публічно доступним в електронному вигляді об 11 годині. Тому Комітет обмежено у часі для проведення ретельного і детального аналізу доопрацьованого законопроекту, включаючи стан врахування Бюджетних висновків.

Загалом щодо доопрацьованого законопроекту у межах відведених стислих строків його розгляду належить зауважити таке.

Оцінка стану врахування Урядом Бюджетних висновків у доопрацьованому законопроекті свідчить, що:

щодо частини 1 (пропозиції): з 16 пропозицій (пунктів і підпунктів) враховано 12 пропозицій (75%), враховано частково 1 пропозицію (6,3%) і не враховано 3 пропозицій (18,7%);

щодо частини 2 (доручення): з 186 доручень (пунктів і підпунктів) враховано 32 доручення (17,2%), враховано частково 42 доручення (22,6%) і не враховано 112 доручень (60,2%).

Порівняльна таблиця щодо стану врахування Бюджетних висновків у доопрацьованому законопроекті, що опрацьована у Комітеті, надана народним депутатам України – членам Комітету.

Загальні показники проекту державного бюджету на 2022 рік у доопрацьованому законопроекті змінено порівняно з проектом, поданим на І читання, таким чином:

доходи збільшено на 54.733,55 млн грн /або на 4,3%/, у т.ч. за загальним фондом – на 50.039,9 млн грн, спеціальним фондом – на 4.693,6 млн грн;

видатки збільшено на 55.733,5 млн грн /або на 3,9%/, у т.ч. за загальним фондом – на 50.039,9 млн грн, за спеціальним фондом – на 5.693,6 млн грн;

надання кредитів зменшено на 207,8 млн грн /або на 0,9%/ (за спеціальним фондом);

дефіцит (фінансування) збільшено на 792,1 млн грн /або на 0,4%/ (за спеціальним фондом). Таким чином, граничний обсяг дефіциту державного бюджету пропонується встановити на рівні 3,5% прогнозного ВВП, але такий рівень не відповідає вимогам абзаців другого і третього частини першої статті 14 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ щодо визначення граничного обсягу дефіциту державного бюджету не вище 3% ВВП. У зв’язку з цим, абзацом другим пункту 3 розділу «Прикінцеві положення» доопрацьованого законопроекту пропонується зупинити на 2022 рік дію вищенаведених норм Кодексу.

У доопрацьованому законопроекті порівняно із проектом, поданим на І читання, пропонується не змінювати розміри мінімальної зарплати та прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (у т.ч. для основних соціальних і демографічних груп населення). Отже не враховано п. 2.10 ч. 2 Бюджетних висновків щодо можливого подальшого підвищення у 2022 році державних соціальних стандартів.

Під час доопрацювання проекту державного бюджету на 2022 рік до ІІ читання Урядом не змінювалися основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2022 рік (схвалені постановою КМУ від 31.05.2021 р. № 586), на яких розраховано бюджетні показники, при тому що за експертною оцінкою окремі прогнозні макропоказники вбачаються досить оптимістичними.

Щодо доходів проекту державного бюджету на 2022 рік у доопрацьованому законопроекті порівняно з проектом, поданим на І читання, внесено такі зміни, зокрема:

відповідно до п. 1.5 ч. 1 і п. 2.4 ч. 2 Бюджетних висновків, серед іншого, за загальним фондом збільшено показники щодо: податку на прибуток підприємств (на 21,1 млрд грн); рентної плати за користування надрами для видобування нафти (на 1,26 млрд грн) та природного газу (на 22,7 млрд грн); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (на 13,3 млрд грн) та з ввезених на митну територію України товарів (на 6,5 млрд грн); акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів (продукції) (на 625 млн грн) та з ввезених на митну територію підакцизних товарів (продукції) (на 2,09 млрд грн).

Верховною Радою 30.11.2021 р. прийнято в цілому законопроект № 5600, однак у супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту не наведено пояснень щодо стану врахування положень законопроекту № 5600 у показниках доходів доопрацьованого проекту державного бюджету на 2022 рік за видами податків, незважаючи на наявність відповідного доручення у п. 2.3 ч. 2 Бюджетних висновків. Отже, залежно від зміни положень законопроекту № 5600 (відносно редакції, поданої Урядом на І читання) можуть з’явитися підстави для додаткового збільшення відповідних показників доходів проекту державного бюджету на 2022 рік;

відповідно до п. 2.19 ч. 2 Бюджетних висновків за загальним фондом зменшено план щодо податку та збору на доходи фізичних осіб (на 10,9 млрд грн) у зв’язку із зменшенням на 4% частки зарахування такого податку до державного бюджету /згідно з новою статтею 28 доопрацьованого законопроекту/;

відповідно до п. 2.6 ч. 2 Бюджетних висновків – за спеціальним фондом збільшено на 4,17 млрд грн в частині джерел державного дорожнього фонду.

Водночас, за ініціативою Уряду за загальним фондом зменшено надходження коштів, що перераховуються НБУ відповідно до Закону України «Про Національний банк України» (на 10,85 млрд грн).

Щодо боргових показників і фінансування проекту державного бюджету на 2022 рік у статтях 5 і 6 доопрацьованого законопроекту за ініціативою Уряду виключено граничні обсяги гарантованого державою боргу та надання державних гарантій, що містить ризики фінансової стійкості і боргової безпеки та може призвести до значного додаткового боргового навантаження на державний бюджет. Довідково: у проекті, поданому на І читання, зазначені показники передбачалися в обсязі 367,98 млрд грн і 78,2 млрд грн. У зв’язку з цим у доопрацьованому законопроекті передбачено положення щодо зупинення дії абзацу першого та другого частини першої статті 18 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/.

Зазначене не відповідає вимогам Кодексу, зокрема, щодо: визначення граничного обсягу гарантованого державою боргу та граничного обсягу надання державних гарантій /абзац перший частини першої статті 17, абзац перший частини першої статті 18 та пункт 2 частини першої статті 40/; визначення граничного обсягу надання державних гарантій не вище 3% планових доходів загального фонду державного бюджету /абзац другий частини першої статті 18/; дотримання граничної величини (60% ВВП) загального обсягу державного боргу і гарантованого державою боргу /частина друга статті 18/.

У доопрацьованому законопроекті не враховано п. 2.2 ч. 2 Бюджетних висновків щодо уточнення редакції частини другої статті 4 законопроекту в частині можливості здійснення перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету між бюджетними програмами, пов’язаними з реалізацією інвестиційних проектів за рахунок кредитів (позик), залучених державою від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій, без зміни граничних обсягів дефіциту державного бюджету і державного боргу.

Щодо видатків проекту державного бюджету на 2022 рік у доопрацьованому законопроекті потрібно зазначити, що:

збільшено (передбачено) видатки з урахуванням Бюджетних висновків та відповідно до нових пропозицій Уряду порівняно з проектом, поданим на І читання, серед іншого:

– збільшено видатки загального фонду на безпеку і оборону на 3,7 млрд грн. Відповідно до п. 2.14 ч. 2 Бюджетних висновків у доопрацьованому законопроекті загальний ресурс на національну безпеку і оборону визначено в обсязі 286,6 млрд грн (загальний фонд – 253,98 млрд грн, спеціальний фонд – 12,65 млрд грн, державні гарантії – 20 млрд грн), або 5,34% прогнозного ВВП. Разом з тим, згідно з рішенням РНБО від 17.09.2021 р. «Про пропозиції до проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» по статтях, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки і оборони України» (введеним в дію Указом Президента України від 20.09.2021 р. № 477) доручено Кабінету Міністрів під час доопрацювання законопроекту передбачити, зокрема, видатки на забезпечення національної безпеки і оборони в обсязі не менше 5,95% ВВП та не менше 319,4 млрд грн;

– передбачено видатки на здійснення заходів, направлених на соціальну підтримку у зв’язку із запровадженням на території окремих регіонів обмежувальних протиепідемічних заходів, що призвели до тимчасового зупинення діяльності суб'єктів господарювання, у сумі 3 млрд грн;

– збільшено видатки на підвищення зарплати медичним працівникам державних закладів охорони здоров’я за бюджетними програмами відповідних головних розпорядників бюджетних коштів з метою забезпечення виконання Указу Президента України від 18.06.2021 р. № 261 "Про заходи щодо підвищення конкурентоспроможності закладів охорони здоров’я та забезпечення додаткових гарантій для медичних працівників" на 2,05 млрд грн;

– передбачено видатки на реалізацію Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022 – 2026 роки" у сумі 1 млрд грн;

не враховано п. 1.3 ч. 1 Бюджетних висновків щодо виключення статті 25 проекту, поданого на І читання, та видатків за загальним фондом за бюджетною програмою «Державні капітальні вкладення на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів» (код 1211120) у сумі 2,7 млрд грн із збільшенням зазначених видатків до 4,04 млн грн та їх розподілом на підставі рішення Міжвідомчої комісії з питань державних інвестиційних проектів відповідно до вимог статті 33-1 Кодексу. Таке положення (стаття 24 доопрацьованого законопроекту) не відповідає нормам Кодексу (зокрема, вищезгаданим у цій статті, а також частині другій статті 23 і пункту 5 частини першої статті 40 щодо встановлення бюджетних призначень законом про державний бюджет, частині шостій статті 23 щодо передачі бюджетних призначень за рішенням Кабінету Міністрів, погодженим з Комітетом).

В рамках здійснення парламентського контролю відповідно до п. 1.4 і пп. 1.6.8 п. 1.6 ч. 1 Бюджетних висновків у доопрацьованому законопроекті передбачено нові статті 25–27 щодо окремих бюджетних програм у сфері освіти, спорту, соціально-економічного розвитку – шляхом залучення народних депутатів України з профільних комітетів до участі у відповідних комісіях міністерств.

Щодо деяких питань міжбюджетних відносин на 2022 рік у доопрацьованому законопроекті варто зазначити, що:

особливістю взаємовідносин державного і місцевих бюджетів стало врахування відповідно до статей 28 і 29 законопроекту положень Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 рр. шляхом спрямування до бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад (крім бюджету м. Києва) додатково податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) на відповідній території, у розмірі 4% та передбачення додаткової дотації на проведення розрахунків протягом опалювального періоду за комунальні послуги та енергоносії, які споживаються установами, організаціями, підприємствами, що утримуються за рахунок відповідних місцевих бюджетів, у сумі 1,48 млрд грн;

загалом трансферти з державного бюджету місцевим бюджетам збільшено на 21,2 млрд грн порівняно з проектом, поданим на І читання (у т.ч. за загальним фондом – на 19,6 млрд грн, за спеціальним фондом – на 1,6 млрд грн);

відповідно до п. 2.20 та п. 2.21 ч. 2 Бюджетних висновків у додатку № 5 до доопрацьованого законопроекту уточнено розподіл базової і реверсної дотації, враховуючи зміни чисельності населення територіальних громад, зміни у місцезнаходженні суб’єктів господарювання – платників податків та обсягів сплачених податків (податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб), підтверджених органами стягнення, відповідно до статті 100 Кодексу, а також освітньої субвенції з урахуванням зміни параметрів, що застосовуються при її розрахунку. Як наслідок, збільшено базову і реверсну дотації відповідно на 3 млн грн і 1,6 млн грн, обсяг освітньої субвенції збережено на рівні показників, поданих на І читання, хоча збільшився резерв коштів, який утворюється у складі такої субвенції відповідно до частини третьої статті 103-2 Кодексу (на 353,9 млн грн).

Загалом у супровідних матеріалах до доопрацьованого законопроекту не наведено належного фінансово-економічного обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки) та інформації про нормативно-правові підстави щодо нових положень і показників доопрацьованого законопроекту (або інших відмінностей порівняно з проектом, поданим на І читання), які не пов’язані з реалізацією Бюджетних висновків.

Слід зазначити, що з часу отримання від Уряду доопрацьованого законопроекту /з 01.12.2021 р./ щодо нього до Комітету надійшли додаткові пропозиції народних депутатів України та звернення окремих державних органів /копії листів надано народним депутатам України – членам Комітету/.

 

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь Голова Комітету Арістов Ю.Ю., заступник Голови Комітету Трухін О.М., Міністр фінансів України Марченко С.М., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І.

Зокрема, Міністр фінансів України Марченко С.М. представив доопрацьований законопроект, відмітивши основні його збалансовані зміни (порівняно із законопроектом, поданим на І читання) щодо збільшення дохідної та видаткової частини державного бюджету, а також подякував за конструктивну співпрацю з народними депутатами України.

Заступник Голови Комітету Трухін О.М. зазначив, що у Комітеті за участю керівництва Мінфіну і Рахункової палати розглянуто доопрацьований законопроект та за підсумками розгляду стану врахування Бюджетних висновків і додатково поданих пропозицій запропоновано Комітету внести окремі зміни до доопрацьованого законопроекту (погоджені з Мінфіном) згідно з наданим проектом ухвали /проект ухвали надано народним депутатам України – членам Комітету та додається/. Завершуючи співдоповідь, заступник Голови Комітету Трухін О.М. запропонував Комітету ухвалити рішення згідно з наданим проектом ухвали, зокрема: рекомендувати Верховній Раді доопрацьований законопроект прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням пропозицій Комітету щодо змін до доопрацьованого законопроекту, погоджених з Мінфіном.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію (озвучену заступником Голови Комітету Трухіним О.М.) ухвалити рішення згідно з наданим проектом ухвали. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про Державний бюджет України на 2022 рік (реєстр. № 6000 від 01.12.2021 р.), підготовлений Кабінетом Міністрів України до другого читання, за результатами розгляду прийняти у другому читанні та в цілому як закон з урахуванням таких пропозицій Комітету з питань бюджету щодо змін до законопроекту, погоджених з Міністерством фінансів України:

1.            Статтю 12 законопроекту доповнити новими пунктами такого змісту:

«8) залишок коштів, джерелом формування якого були надходження в попередні періоди в рамках Угоди про фінансування програми «Підтримка впровадження транспортної стратегії України», укладеної Урядом України та ЄС 21 грудня 2010 року;

9) залишок коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету, передбачені на здійснення заходів, визначених пунктом 4 частини третьої статті 24-2 Бюджетного кодексу України, який утворився на 1 січня 2021 року та не використаний у 2021 році на фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм;

10) залишок коштів, джерелом формування яких були надходження спеціального фонду державного бюджету, передбачені на здійснення заходів, визначених пунктом 4 частини третьої статті 24-2 Бюджетного кодексу України у 2021 році, який утворився на 1 січня 2022 року».

У зв’язку з цим, статтю 14 законопроекту доповнити новими пунктами такого змісту:

«21) реалізацію програми допомоги Європейського Союзу щодо підтримки реалізації державної політики у сфері транспорту (за рахунок джерел, визначених пунктом 8 статті 12 цього Закону);

22) фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм (за рахунок джерел, визначених пунктом 9 статті 12 цього Закону);

23) оновлення рухомого складу для перевезення пасажирів та модернізацію залізничної інфраструктури для розвитку пасажирських перевезень (за рахунок джерел, визначених пунктом 10 статті 12 цього Закону).

2.            Статтю 24 законопроекту доповнити словами «та з подальшим погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету».

3.            Статтю 26 законопроекту виключити.

4.            У статті 30 законопроекту:

абзац другий викласти у такій редакції:

«40 відсотків – на фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм»;

після абзацу другого доповнити новим абзацом такого змісту:

«30 відсотків – на впровадження, утримання та розвиток системи збору плати за використання автомобільних доріг загального користування транспортними засобами повною масою більше 12 т, в тому числі шляхом поповнення статутного капіталу державного підприємства, що входить до сфери управління Укрінфрапроекту».

У зв’язку з цим, за спеціальним фондом проекту державного бюджету на 2022 рік передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Впровадження, утримання та розвиток системи збору плати за використання автомобільних доріг загального користування транспортними засобами повною масою більше 12 т, в тому числі шляхом поповнення статутного капіталу державного підприємства, що входить до сфери управління Укрінфрапроекту» у сумі 1.054.303,4 тис. грн для Міністерства інфраструктури України (для відповідального виконавця бюджетної програми – Державне агентство інфраструктурних проектів України), зменшивши на таку ж суму видатки розвитку за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм» (код 3107280).

5.            Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:

«Стаття __. Установити, що для розподілу коштів за напрямами (об’єктами) за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів, зокрема з покращення стану довкілля» (код 2701270) Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України утворює комісію, до складу якої включаються представники Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України та члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (не менше 50 відсотків складу комісії)».

6.            Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:

«Стаття __. Установити, що для розподілу коштів за напрямами (об’єктами) за бюджетною програмою «Реалізація Загальнодержавної цільової соціальної програми "Питна вода України" на 2022-2026 роки» (код 2751570) Міністерство розвитку громад та територій України утворює комісію, до складу якої включаються представники Міністерства розвитку громад та територій України та члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (не менше 50 відсотків складу комісії)».

7.            Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:

«Стаття __. Установити, що для розподілу коштів за напрямами (об’єктами) за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту) їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти» (код 2761500) Міністерство розвитку громад та територій України утворює комісію, до складу якої включаються представники Міністерства розвитку громад та територій України та члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (не менше 50 відсотків складу комісії)».

8.            Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:

«Стаття __. Установити, що для розподілу коштів за напрямами (об’єктами) за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери» (код 3121130) Міністерство інфраструктури України утворює комісію, до складу якої включаються представники Міністерства інфраструктури України та члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (не менше 50 відсотків складу комісії)».

9.            Законопроект доповнити новою статтею такого змісту:

«Стаття ___. Установити, що з 1 січня 2022 року по 31 грудня 2022 року, як виняток з положень пункту 16-1 частини другої статті 29 та пункту 4-1 частини першої статті 69-1 Бюджетного кодексу України, екологічний податок, що сплачується (перераховується) згідно з Податковим кодексом України на території Донецької та Луганської областей (крім екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад установлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі), зараховується у такій пропорції:

до загального фонду державного бюджету – 20 відсотків;

до спеціального фонду місцевих бюджетів Донецької та Луганської областей – 80 відсотків, у тому числі до бюджетів місцевого самоврядування – 25 відсотків, обласних бюджетів – 55 відсотків».

У зв’язку з цим, за загальним фондом проекту державного бюджету на 2022 рік зменшити доходи за кодом 19010000 «Екологічний податок» на 367.400 тис. грн та збільшити на таку ж суму доходи за кодом 14030600 «Тютюн та тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах» (з внесенням відповідних змін до додатка № 1 до законопроекту).

10.        Внести до видатків проекту державного бюджету на 2022 рік такі зміни (з внесенням відповідних змін до статті 1 та додатків № 3 і № 6 до законопроекту):

10.1.          збільшити за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Висвітлення діяльності Верховної Ради України через засоби телебачення і радіомовлення та фінансова підтримка видання газети "Голос України"» (код 0111090) на 320.000 тис. грн;

10.2.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Забезпечення здійснення правосуддя місцевими, апеляційними судами та функціонування органів і установ системи правосуддя» (код 0501020) на 16.098,9 тис. грн (з відповідним внесенням змін до додатка № 7 до законопроекту за рядком «Організаційне забезпечення діяльності органів судової влади» та збільшенням видатків споживання за загальним фондом);

10.3.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Здійснення правосуддя Верховним Судом» (код 0551010) на 12.605,9 тис. грн (з них на комунальні послуги та енергоносії – на 12.605,9 тис. грн);

10.4.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Здійснення правосуддя Апеляційною палатою Вищого антикорупційного суду» (код 0851020) на 18.900 тис. грн (з них на оплату праці – на 15.500 тис. грн);

10.5.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності органів, установ та закладів Національної поліції України» (код 1007020) на 550.000 тис. грн (з них оплата праці – на 468.100 тис. грн), зменшивши за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Фінансове забезпечення заходів з розвитку аеропортної інфраструктури» (код 3101290) на 250.000 тис. грн та видатки розвитку за бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію інфраструктурних проектів та розвиток об’єктів соціально-культурної сфери» (код 3121130) на 300.000 тис. грн;

10.6.          найменування бюджетної програми за кодом 1201230 викласти в такій редакції: «Надання допомоги в рамках програми "єПідтримка"»;

10.7.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Протиепізоотичні заходи та участь у  Міжнародному епізоотичному бюро» (код 1209020) на 300.000 тис. грн;

10.8.          збільшити за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Державні капітальні вкладення на розроблення та реалізацію державних інвестиційних проектів» (код 1211120) на 500.000 тис. грн;

10.9.          збільшити за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Забезпечення діяльності Національного центру «Мала академія наук України», надання позашкільної освіти державними закладами позашкільної освіти, заходи з позашкільної роботи» (код 2201120) на 50.000 тис. грн;

10.10.          збільшити за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров'я науково-дослідних установ та  вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров'я України» (код 2301170) на 300.000 тис. грн, передбачивши за такою бюджетною програмою окремий рядок «у тому числі для Національного інституту раку», визначивши за загальним фондом видатки розвитку у сумі 300.000 тис. грн;

10.11.          передбачити за загальним фондом видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Реструктуризація та ліквідація об’єктів підприємств з підземного видобутку залізної руди» у сумі 300.000 тис. грн для Міністерства енергетики України, зменшивши на таку ж суму за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Реструктуризація вугільної галузі» (код 2401590);

10.12.          у найменуванні бюджетної програми за кодом 2501350 виключити слова «на узбережжі Чорного і Азовського морів»;

10.13.          найменування бюджетної програми за кодом 2501450 викласти в такій редакції: «Оздоровлення і відпочинок дітей, які потребують особливої уваги та підтримки, в дитячих оздоровчих таборах МДЦ "Артек", ДЦ "Молода Гвардія" і в дитячих закладах оздоровлення та відпочинку вищої категорії, які відповідають таким критеріям: розташовані в гірських районах (районах, в яких розташовані населені пункти, віднесені до категорії гірських), розраховані на круглорічне перебування дітей, мають навчальну базу, наявна кількість ліжкомість для оздоровлення та відпочинку дітей, що не менше за середню кількість таких місць у МДЦ "Артек" та ДЦ "Молода Гвардія"»;

10.14.           збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Підвищення кваліфікації та перепідготовка кадрів у сфері екології, природних ресурсів та водного господарства, підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів» (код 2701090) на 7.170,2 тис. грн (з них оплата праці – на 5.881,7 тис. грн);

10.15.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері розвитку громад та територій» (код 2751010) на 22.035 тис. грн (з них оплата праці – на 18.061,4 тис. грн);

10.16.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері розвитку громад та територій» (код 2751010) на 36.400 тис. грн, зменшивши на таку ж суму за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Національна програма інформатизації» (код 2911040);

10.17.          у найменуванні бюджетної програми «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) закладів загальної середньої освіти» (код 2761500) слова «придбання обладнання для» замінити словами «придбання обладнання, модернізацію (проведення реконструкції та капітального ремонту)»;

10.18.          передбачити за загальним фондом видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на стимулювання розвитку індустріальних парків» у сумі 400.000 тис. грн для Міністерства розвитку громад та територій України (загальнодержавні видатки та кредитування), зменшивши на таку ж суму за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Стимулювання розвитку індустріальних парків» (код 2751400);

10.19.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Здійснення державного контролю з питань безпеки на транспорті» (код 3109010) на 57.854,4 тис. грн (з них оплата праці – на 47.421,6 тис. грн), зменшивши за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Розвиток туристичної інфраструктури національних природних парків та заповідників» (код 3106030) на 57.854,4 тис. грн;

10.20.          передбачити видатки розвитку за новою бюджетною програмою «Здійснення заходів щодо підтримки впровадження транспортної стратегії України» у сумі 100 тис. грн для Міністерства інфраструктури України та збільшити на таку ж суму за спеціальним фондом показник фінансування щодо залишку коштів за кодом 602100 «На початок року» (із внесенням відповідних змін до додатка № 2 до законопроекту);

10.21.          збільшити за загальним фондом видатки за бюджетною програмою «Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту» (код 3401220) на 75.000 тис. грн, у тому числі видатки споживання – на 25.000 тис. грн (з них оплата праці – 6.000 тис. грн), видатки розвитку – на 50.000 тис. грн;

10.22.          передбачити за бюджетною програмою «Розвиток фізичної культури, спорту вищих досягнень та резервного спорту» (код 3401220) окремий рядок «у тому числі для будівництва нових, реконструкцію та капітальний ремонт наявних споруд сфери управління спортивних приміщень ДП "Атлет"», визначивши за загальним фондом видатки розвитку у сумі 50.000 тис. грн;

10.23.          збільшити за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Здійснення культурно-мистецьких заходів національними творчими спілками та Всеукраїнським товариством "Просвіта"» (код 3801100) на 75.000 тис. грн;

10.24.          передбачити за загальним фондом видатки споживання за новою бюджетною програмою «Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, що проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, та фінансова підтримка системи державного іномовлення України» у сумі 362.660,3 тис. грн для Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, зменшивши на таку ж суму за загальним фондом видатки споживання за бюджетною програмою «Забезпечення інформаційного суверенітету України, розвиток мов корінних народів, що проживають на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, збирання, обробка та розповсюдження офіційної інформаційної продукції, фінансова підтримка системи державного іномовлення України» (код 3801020), виклавши її назву у новій редакції: «Збирання, обробка та розповсюдження офіційної продукції»;

10.25.          збільшити за загальним фондом видатки розвитку за бюджетною програмою «Виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням у сфері космічної галузі, в тому числі загальнодержавної цільової науково-технічної космічної програми України» (код 6381020) на 100.000 тис. грн;

10.26.          передбачити за бюджетною програмою «Наукова і науково-технічна діяльність наукових установ Національної академії наук України» (код 6541030) окремий рядок «у тому числі для будівництва, ремонту, реконструкції та утримання об’єктів на території Національного дендрологічного парку "Софіївка"», визначивши за загальним фондом видатки розвитку у сумі 50.000 тис. грн.

11.        Для збалансування показників проекту державного бюджету на 2022 рік у зв’язку із змінами, передбаченими пунктом 10 цих пропозицій, збільшити такі доходи загального фонду (з внесенням відповідних змін до статті 1 та додатка № 1 до законопроекту):

11.1.          за кодом 14030600 «Тютюн та тютюнові вироби, рідини, що використовуються в електронних сигаретах» на 796.810 тис. грн;

11.2.          за кодом 14070000 «Податок на додану вартість з ввезених на митну територію України товарів» на 1.000.000 тис. грн.

12.        На підставі змін, передбачених пунктами 1-11 цих пропозицій, внести відповідні зміни до тексту законопроекту та додатків до нього.

13.        Комітету з питань бюджету разом з Міністерством фінансів України та Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України після прийняття законопроекту при оформленні Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» внести до нього відповідні зміни, пов’язані із врахуванням вищезазначених пропозицій, а також необхідні редакційні та техніко-юридичні поправки.

Голосували: «за» – 22, «проти» – 1, «утрималися» – 1, «не голосували» – 1.

 

4. Різне.

СЛУХАЛИ:

Інформацію Голови Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Арістова Ю.Ю. щодо представництва народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету у складі комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку.

Відмітили:

Відповідно до статті 24-1 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс):

у складі державного бюджету створюється державний фонд регіонального розвитку. Кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовуються на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що мають на меті розвиток регіонів і відповідають пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних регіональних стратегіях розвитку;

для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку Міністерство розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) утворює комісію, до складу якої входять члени Комітету з питань бюджету (далі – Комітет) за рішенням цього комітету (чисельністю не менше 50 відсотків складу такої комісії). Комітет на своєму засіданні 3 лютого 2021 року визначився щодо свого представництва у складі такої Комісії.

На виконання таких вимог та згідно із затвердженим на виконання положень статті 24-1 Кодексу постановою Уряду від 18.03.2015 р. № 196 Порядком підготовки, оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, наказом Мінрегіону від 23.03.2017 № 59 (у редакції наказу Мінрегіону від 16.02.2021 № 43) було затверджено склад комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку (далі – Комісія).

Відповідно до частини п’ятої статті 24-1 Кодексу розподіл коштів державного фонду регіонального розвитку за адміністративно-територіальними одиницями та інвестиційними програмами і проектами регіонального розвитку належить здійснити у двомісячний строк із дня набрання чинності Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік».

З метою належного забезпечення оцінки і відбору програм і проектів у 2022 році та з огляду на звернення народного депутата України – члена Комітету Молотка І.Ф. щодо участі у роботі Комісії, що надійшло до Комітету (копію листа надано народним депутатам України – членам Комітету), Голова Комітету Арістов Ю.Ю. вніс пропозицію змінити представництво членів Комітету у складі Комісії, виключивши з її складу народного депутата України – члена Комітету Батенка Т.І. та відповідно включивши до її складу народного депутата України – члена Комітету Молотка І.Ф.

За результатами голосування така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини третьої статті 24-1 Бюджетного кодексу України, змінити представництво членів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету у складі комісії для оцінки та відбору інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, виключивши із складу цієї комісії народного депутата України Батенка Тараса Івановича та включивши до складу цієї комісії народного депутата України Молотка Ігоря Федоровича.

Голосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» –1, «не голосували» – 1.

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль