Щодо підготовки до другого читання проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669)

19 вересня 2022, 18:28

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 19 вересня 2022 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669), відмітивши таке.

І. Проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду за реєстр. № 7669 від 14.08.2022, поданий Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 7669/, 30 серпня 2022 року Верховною Радою України прийнято за основу з дорученням Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ доопрацювати законопроект № 7669 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 30.08.2022 № 2551-ІХ).

Законопроектом № 7669 пропонується виключити статтю 38 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» /далі – Закон/, якою установлено, що у 2022 р., як виняток з положень статті 24-2 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/, кошти державного дорожнього фонду спрямовуються першочергово на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, а також на забезпечення потреб сектору оборони.

ІІ. Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 6 вересня 2022 року/ до Комітету надійшли пропозиції щодо законопроекту № 7669, згруповані та узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 1197 пропозицій.

При цьому переважну більшість пропозицій подано народними депутатами України Герасимовим А.В. (спільно з іншими народними депутатами України) /361 пропозиція, або 30,2% від загальної кількості пропозицій/, Геращенко І.В. (спільно з іншими народними депутатами України) /356 пропозиція, або 29,7% від загальної кількості пропозицій/, Железняком Я.І. /258 пропозиції, або 21,6% від загальної кількості пропозицій/, Бондарем М.Л. /180 пропозицій, або 15% від загальної кількості пропозицій/, але такі пропозиції в основному не узгоджуються між собою і щодо них не надано пояснень.

Поряд з тим, значна кількість поданих пропозицій безпосередньо не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 7669, хоча відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту (розділів, глав, статей, їх частин, пунктів, підпунктів, абзаців, речень), який прийнятий Верховною Радою України за основу.

Крім того, в основному пропозиції подано без фінансово-економічного обґрунтування і відповідних розрахунків, що унеможливило проведення їх належної експертної оцінки.

ІІІ. У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України, Міністерства інфраструктури України та Рахункової палати в межах відведеного часу опрацьовано пропозиції до законопроекту № 7669 та запропоновано відхилити усі 1197 пропозицій.

Разом з тим, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України.

Керуючись такою законодавчою нормою, у Комітеті опрацьовані додаткові пропозиції до законопроекту № 7669, в результаті народними депутатами України – членами Комітету внесено до порівняльної таблиці до законопроекту № 7669 та враховано дві додаткові пропозиції:

за № 1198 (підготовлену на основі звернення Міністерства фінансів України /лист від 16.09.2022 № 10030-04-2/20925/ з метою поповнення резервного фонду державного бюджету внаслідок прийняття у липні-серпні п.р. рішень Уряду про виділення коштів з цього фонду, фінансового забезпечення першочергових робіт з ліквідації наслідків бойових дій та відновлення інфраструктури населених пунктів в умовах воєнного стану);

за № 1199 (підготовлену на основі додаткової пропозиції від депутатської фракції політичної партії «СЛУГА НАРОДУ» /поданої листом від 19.09.2022 № 04-01/05-2022/157140 (1008439)/).

Таким чином, Комітетом в остаточній редакції законопроекту № 7669, підготовленого до другого читання, пропонується:

не виключати статтю 38 Закону, а викласти її в новій редакції, передбачивши, що у 2022 році, як виняток з положень статті 24-2 Кодексу, до 50% коштів державного дорожнього фонду спрямовуються на будівництво та реконструкцію міжнародних автомобільних пунктів пропуску з країнами Європейського Союзу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України;

передбачити збільшення за загальним фондом державного бюджету на 2022 рік на 2 млрд грн видатків за бюджетною програмою «Резервний фонд» (код 3511030) та державних внутрішніх запозичень (код 401100) з відповідним збільшенням граничних обсягів державного боргу та дефіциту державного бюджету (шляхом внесення відповідних змін до статей 1 і 5 Закону та додатків № 2 і № 3 до Закону).

За підсумками розгляду даного питання Комітет з питань бюджету ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення зміни до Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» щодо використання коштів державного дорожнього фонду (реєстр. № 7669) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.