Щодо підготовки до другого читання законопроекту за реєстр. №8035 про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень

03 листопада 2022, 09:15

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на своєму засіданні 02 листопада 2022 року розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 8035), відмітивши таке.

Проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 8035), поданий  Кабінетом Міністрів України /далі – законопроект № 8035/, прийнято Верховною Радою 7 жовтня 2022 року за основу з дорученням Комітету доопрацювати законопроект № 8035 з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, скоротивши строк подання таких поправок і пропозицій наполовину, пропозицій, висловлених у висновку Комітету від 6 жовтня 2022 року відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні (згідно з Постановою Верховної Ради України від 7 жовтня 2022 року № 2667-ІХ).

Визначивши метою розробки законопроекту врегулювання питань, пов’язаних із підготовкою проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (поданого Кабінетом Міністрів України за реєстр. № 8000 /далі – законопроект № 8000/) та актуалізації деяких норм Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ у зв’язку з необхідністю приведення норм Кодексу у відповідність із нормами інших законодавчих актів України, уточнення повноважень учасників бюджетного процесу і удосконалення бюджетних процедур в умовах воєнного стану, Урядом пропонується внести до Кодексу зміни щодо:

встановлення нових вимог до визначення загального обсягу місцевого боргу та гарантованого Автономною Республікою Крим, обласною радою чи міською територіальною громадою боргу (зміни до частини третьої статті 18);

уточнення найменувань окремих видів доходів загального і спеціального фондів державного бюджету і місцевих бюджетів з метою приведення положень Кодексу у відповідність з положеннями інших законів України /а саме: законів України «Про електронні комунікації», «Про збір на обов’язкове державне пенсійне страхування», «Про державне регулювання діяльності щодо організації та проведення азартних ігор», «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального»/ (зміни до частин другої та третьої статті 29 і частини першої статті 64);

упорядкування питань залучення та спрямування грантів від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій на бюджетну підтримку до загального фонду державного бюджету, а також віднесення надходжень в рамках програм бюджетної підтримки Європейського Союзу до доходів загального фонду державного бюджету та до доходів спеціального фонду державного бюджету з метою відокремлення різних інструментів надання Європейським Союзом допомоги Україні (зміни до частин другої-третьої статті 29, частини четвертої статті 30 і пункту 3-8 розділу VI);

визначення захищеними видатками бюджету видатки загального фонду на роботи та заходи з фізичного захисту ядерних установок та ядерних матеріалів /з урахуванням положень Закону України «Про фізичний захист ядерних установок, ядерних матеріалів, радіоактивних відходів, інших джерел іонізуючого випромінювання»/ (зміни до статті 55);

спрощення механізму розподілу та зарахування до бюджетів місцевого самоврядування частини (13,44%) акцизного податку з виробленого в Україні та з ввезеного на митну територію України пального (зміни до статті 64);

упорядкування положень щодо видатків державного бюджету і місцевих бюджетів на охорону здоров’я у зв’язку з переходом на фінансове забезпечення через програму державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення відповідних видів медичних послуг і закладів охорони здоров’я, а також з огляду на втрату чинності такими положеннями ще у 2020 році (зміни до статей 87, 89, 90, 97, 103-4, 108 та пункту 1-1 розділу VI);

переведення з 1 липня 2023 року бюро судмедекспертизи на фінансове забезпечення з державного бюджету у зв’язку із структурною трансформацією служби судово-медичної експертизи (зміни до пункту 3 частини першої статті 90);

виключення із переліку видатків обласних бюджетів на освіту видатків на оплату послуг з підготовки фахівців на умовах державного замовлення у закладах фахової передвищої освіти у зв’язку із передачею закладів фахової передвищої освіти державної власності, що мають статус окремих юридичних осіб, на фінансове забезпечення з обласних бюджетів і бюджету міста Києва (зміни до пункту 2 частини першої статті 90);

продовження до 1 січня 2025 року терміну дії пункту 20-6 частини першої статті 91 Кодексу щодо здійснення з місцевих бюджетів видатків на місцеві програми підтримки автомобільних підприємств санітарного транспорту (зміни до підпункту 3-1 пункту 1-1 розділу VI);

спрощення процедури залучення до державного бюджету позик від Європейського Союзу на підставі відповідних міжнародних договорів у період дії воєнного стану (за аналогією з існуючим механізмом щодо позик від іноземних держав, іноземних фінансових установ і міжнародних фінансових організацій) (зміни до пункту 3-8 розділу VI);

унормування окремих питань в частині зміни бюджетних призначень головних розпорядників коштів державного бюджету, що належать до сектору безпеки і оборони, згідно з якими пропонується не застосовувати в умовах воєнного стану або для здійснення згідно із законом заходів загальної мобілізації норм частин десятої та одинадцятої статті 23 Кодексу щодо заборони без внесення змін до закону про Державний бюджет України збільшувати видатки на функціонування органів державної влади, у тому числі на оплату праці, за рахунок зменшення інших видатків та видатків за іншими програмами (зміни до пункту 22 розділу VI);

визнання такими, що застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів, окремих положень Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення», а саме: абзацу другого частини п'ятої статті 4 /щодо спрямування на реалізацію програми медичних гарантій щорічно не менше 5 відсотків валового внутрішнього продукту України/ та абзацу другого частини третьої статті 10 /щодо величини, що є базою для визначення компонента оплати праці медичних працівників, при розрахунку тарифів та коригувальних коефіцієнтів/ (зміни до пункту 26 розділу VI);

врегулювання питання здійснення у період дії воєнного стану видатків на утримання чисельності працівників органу виконавчої влади за рішенням Кабінету Міністрів України у разі збільшення чисельності працівників одного органу виконавчої влади за рахунок скорочення чисельності працівників іншого органу виконавчої влади /без передачі повноважень на виконання функцій, завдань або надання послуг/ (новий пункт 55 розділу VI).

Відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України у встановлені строки /не пізніше 14 жовтня 2022 року/ до Комітету надійшли пропозиції до законопроекту № 8035, що узагальнені у відповідній порівняльній таблиці у кількості 434 пропозиції. При цьому більшість пропозицій (392 пропозиції, або 90,3% від загальної кількості) подано народними депутатами України Герасимовим А.В. та Фріз І.В, але такі пропозиції переважно не узгоджуються між собою і щодо них не надано належних пояснень та обґрунтувань. Ряд пропозицій народних депутатів України містять положення з іншим предметом регулювання (зокрема, подано пропозиції із положеннями законопроекту за реєстр. № 8085, що ще не розглядався у першому читанні). Окремі пропозиції (зокрема, щодо змін до деяких інших законодавчих актів України, включаючи зміни до Податкового кодексу України) не стосуються предмету правового регулювання законопроекту № 8035. Також слід зауважити, що зміни до Податкового кодексу України мають вноситися законами про внесення змін до цього Кодексу.

У Комітеті за участю представників Міністерства фінансів України та Рахункової палати в межах відведеного часу опрацьовано пропозиції до законопроекту № 8035 та з огляду на вищенаведені зауваження пропонується відхилити більшість з них. Загалом пропонується відхилити 417 пропозицій, врахувати 17 (з яких 1 врахувати частково і 1 – редакційно) та в остаточній редакції законопроекту № 8035 на основі врахованих пропозицій унормувати питання, передусім, пов’язані з:

врегулюванням питання зарахування з 1 квітня 2023 року єдиного податку третьої групи, платником якого є електронний резидент (е-резидент), до загального фонду державного бюджету у зв’язку з прийняттям Закону України від 06.10.2022 № 2654-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України щодо особливостей оподаткування підприємницької діяльності електронних резидентів», яким передбачено з 01.04.2023 сплату такого податку та його зарахування до державного бюджету /зміни до частини другої статті 29 і частини першої статті 64 Кодексу/;

визначенням таким, що не застосовується в умовах воєнного стану, абзац другий частини сьомої статті 16 щодо погодження з Комітетом основних умов правочинів з державним боргом /зміни до підпункту 1 пункту  22 розділу VI Кодексу/;

передбаченням права Кабінету Міністрів України в умовах воєнного стану приймати рішення щодо особливостей передачі коштів на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів від однієї до іншої місцевої ради у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету /зміни до підпункту 2 пункту  22 розділу VI Кодексу/;

приведенням окремих положень законопроекту у відповідність до нормотворчої техніки для забезпечення чіткого викладу норм і однозначного їх тлумачення, зокрема щодо впорядкування положень щодо механізму зарахування до бюджетів місцевого самоврядування частини (13,44%) акцизного податку з виробленого в Україні та з ввезеного на митну територію України пального;

внесенням необхідних техніко-юридичних і редакційних уточнень та поправок для приведення до вимог нормопроектувальної техніки та узгодження правових норм.

За підсумками розгляду даного питання Комітет ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо актуалізації та удосконалення деяких положень (реєстр. № 8035) прийняти у другому читанні та в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.