Щодо додаткового розгляду питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387)

20 грудня 2023, 16:15

 

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ на своєму засіданні 20 грудня 2023 року (протокол № 177) додатково розглянув питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387), відмітивши таке.

Комітет за підсумками розгляду на своєму засіданні 31 липня 2023 року (протокол № 162) питання про підготовку до другого читання проекту Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» за реєстр. № 9387 /далі – законопроект № 9387/ ухвалив рішення: рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 9387 прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками. При цьому з 125 пропозицій у порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 Комітетом запропоновано врахувати 26 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій. Відтак Комітет направив на розгляд Верховної Ради України відповідний висновок /лист від 31.07.2023 № 04-13/3-2023/165810 (1275939)/ і порівняльну таблицю до законопроекту № 9387 /від 31.07.2023 № 04-13/3-2023/165856 (1275505)/.

Після розгляду Комітетом даного питання народний депутат України Арахамія Д.Г. звернувся до Комітету /лист від 19.12.2023 № 4д9/5-2023/279378 (1414719)/ з проханням врахувати ініційовану Фондом державного майна України /далі – Фонд держмайна/ додаткову комплексну пропозицію до законопроекту № 9387. Зокрема, пропонується законопроект № 9387 доповнити положеннями про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо включення до доходів загального фонду державного бюджету 90% орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 120-1 Земельного кодексу України, та 10% такої орендної плати  – до доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад (шляхом доповнення частини другої статті 29 цього Кодексу новим пунктом 16-5, частини першої статті 64 цього Кодексу новим пунктом 19-1 і внесення змін до пункту 19 цієї частини статті).

Відповідно до Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є складовою плати за землю та податку на майно, що належить до місцевих податків. Згідно з пунктом 19 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України місцеві податки належать до доходів загального фонду бюджетів сільських, селищних, міських територіальних громад.

Статтею 120-1 Земельного кодексу України (передбаченою Законом України від 27.07.2023 № 3272-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності використання земель сільськогосподарського призначення державної власності») встановлено, зокрема, що: земельна ділянка державної власності, що належала на праві постійного користування державному підприємству, переходить до акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю (100% акцій у статутному капіталі якого належать державі), яке утворилося шляхом перетворення такого державного підприємства і є його правонаступником, на праві оренди строком на 50 років; орендна плата в такому разі встановлюється у розмірі не менше 12% нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а якщо нормативну грошову оцінку земельної ділянки не проведено – не менше 12% нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або області.

В обґрунтуванні щодо такої додаткової пропозиції (наведеному у вказаному зверненні і відповідному листі Фонду держмайна) зазначено, серед іншого, що:

з метою зростання надходжень до державного бюджету в умовах воєнного стану та забезпечення обороноздатності держави пропонується перерозподіл надходжень від орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, передані в оренду відповідно до статті 120-1 Земельного кодексу України, між державним та місцевими бюджетами;

наразі державні підприємства використовують земельні ділянки сільськогосподарського призначення на праві постійного користування землею та сплачують земельний податок у розмірі не більше 1% від нормативної грошової оцінки земель;

реалізація статті 120-1 Земельного кодексу України (якою передбачено правовий механізм припинення права постійного користування землями сільськогосподарського призначення державної власності та передача їх в оренду суб'єктам господарювання державного сектору економіки, які перетворюються з державних підприємств у господарські товариства, 100% акцій у статутному капіталі яких належать державі) забезпечить прозорість використання сільськогосподарських земель, викорінить тіньові та корупційні схеми, сприятиме збільшенню надходжень до бюджету від орендної плати за землю щонайменше у 12 разів;

запропоноване спрямування 10% відповідної орендної плати до місцевих бюджетів в повному обсязі компенсує втрату ними земельного податку (1% від нормативної грошової оцінки земель) при перетворенні державних підприємств у господарські товариства, припиненні ними права постійного користування та укладанні договорів оренди землі.

Згідно з вимогами частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України така додаткова пропозиція не може бути включена до порівняльної таблиці до законопроекту № 9387, оскільки надійшла після встановленого кінцевого терміну подання пропозицій /не пізніше 20.07.2023/. При цьому така додаткова пропозиція безпосередньо не стосується предмету правового регулювання законопроекту № 9387, а відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України пропозиції і поправки до законопроекту, який готується до другого читання, можуть вноситися лише до того тексту законопроекту, який прийнятий Верховною Радою України за основу.

Разом з тим, згідно з пунктом 4 частини першої статті 15 Закону України «Про комітети Верховної Ради України» комітет Верховної Ради України при здійсненні законопроектної функції має право вносити пропозиції і поправки під час розгляду на своєму засіданні проекту закону чи іншого акта Верховної Ради України. Керуючись цією нормою, у Комітеті за участю Міністерства фінансів України і Фонду держмайна опрацьовано таку додаткову пропозицію та за результатами голосування Комітетом її включено до уточненої порівняльної таблиці до законопроекту № 9387 за авторством народних депутатів України – членів Комітету (які підтримали зазначену пропозицію), розмістивши останньою за № 126 (щоб не змінювати нумерацію інших пропозицій), і враховано.

Таким чином, з 126 пропозицій в уточненій порівняльній таблиці до законопроекту № 9387 Комітетом пропонується врахувати 27 пропозицій (з них 1 – редакційно) і відхилити 99 пропозицій.

За підсумками додаткового розгляду даного питання Комітет ухвалив таке рішення: рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України у зв’язку з прийняттям Закону України «Про особливості припинення державних підприємств за рішенням Фонду державного майна України» (реєстр. № 9387) прийняти у другому читанні і в цілому як закон в остаточній редакції, викладеній Комітетом в уточненій порівняльній таблиці до зазначеного законопроекту, з необхідними редакційними і техніко-юридичними правками.