20 жовтня 2025, 12:40
Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні 17 жовтня п.р. розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону про державний бюджет на 2025 рік у першому півріччі та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету, відмітивши серед іншого таке.
З початку поточного бюджетного періоду станом на 01.10.2025 прийнято 2 закони, якими внесено зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (далі – Закон). У результаті таких законодавчих змін змінено загальні параметри державного бюджету: доходи збільшено на 155,45 млрд грн, або на 6,7% (з них за загальним фондом – на 145,4 млрд грн, або на 6,8%), видатки збільшено на 408,45 млрд грн, або на 10,4% (з них за загальним фондом – на 398,4 млрд грн, або на 11,1%), надання кредитів зменшено на 3 млрд грн, або на 5,6%, граничний обсяг дефіциту збільшено на 250 млрд грн, або на 15,2%. При цьому ключові зміни до Закону пов'язані із збільшенням фінансового забезпечення сектору національної безпеки і оборони. Крім того, Урядом подано на розгляд Верховної Ради проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони" (реєстр. № 14103 від 06.10.2025), яким передбачається збільшити видатки державного бюджету на 317,3 млрд грн (при цьому видатки на оборону і безпеку – на 324,7 млрд грн з урахуванням зменшення деяких інших видатків), збільшити доходи державного бюджету на 20 млрд грн, зменшити надання кредитів з державного бюджету на 3 млрд грн, збільшити граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу відповідно на 294,3 млрд грн і 298,2 млрд грн.
На 01.10.2025 забезпечено нормативно-правове врегулювання виконання багатьох текстових статей Закону, що його потребували, однак деякі норми Закону Урядом ще не застосовувалися або залишаються нереалізованими.
Загалом надходження загального фонду державного бюджету за 8 місяців п.р. становили 2.953,7 млрд грн, у т.ч.: внутрішні надходження (доходи без міжнародної фінансової допомоги (грантів), внутрішні запозичення, надходження від приватизації державного майна і повернення кредитів) – 1.808,9 млрд грн, або 61,2% загального обсягу надходжень (за 8 місяців 2024 р. – 1.467,1 млрд грн і 47,7%); зовнішні надходження (міжнародна фінансова допомога (гранти) і зовнішні запозичення) – 1.144,8 млрд грн, або відповідно 38,8% (за 8 місяців 2024 р. – 1.609,4 млрд грн і 52,3%). За оперативними даними, надходження загального фонду за січень-вересень п.р. становили 3.248,7 млрд грн, з них: внутрішні надходження – 2.001,8 млрд грн, або 61,6% загального обсягу надходжень (за 9 місяців 2024 р. – 1.661,3 млрд грн і 50,8%); зовнішні надходження – 1.246,9 млрд грн, або відповідно 38,4% (за 9 місяців 2024 р. – 1.609,9 млрд грн і 49,2%). Отже, у січні-вересні 2025 р. внутрішні надходження в 1,6 раза перевищили зовнішні надходження та зросли на 20,5% порівняно з відповідним періодом 2024 р., а зовнішні надходження зменшилися відповідно на 22,5%.
Доходи державного бюджету за січень-серпень 2025 р. становили 2.410,4 млрд грн (на 474,8 млрд грн, або на 24,5%, більше, ніж за відповідний період 2024 р.), у тому числі за загальним фондом – 1.708,8 млрд грн (на 289,75 млрд грн, або на 20,4% більше) та за спеціальним фондом – 701,65 млрд грн (на 185,1 млрд грн, або на 35,8%, переважно за рахунок перевиконання власних надходжень бюджетних установ).
За оперативними даними, за 9 місяців п.р. доходи загального фонду становили 1.917,2 млрд грн, або 84,1% затвердженого із змінами річного плану та більше на 321,6 млрд грн, або на 20,2%, плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону) і на 94,7 млрд грн, або на 5,2%, уточненого плану на звітний період, а також збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 24,3%, або на 375,3 млрд грн. На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження за 9 місяців п.р. окремих доходів, з яких найбільше щодо: міжнародної фінансової допомоги (грантів) (+250,5 млрд грн, або в 5,3 раза, до плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону), та +235,9 млрд грн до затвердженого річного плану /72,9 млрд грн/ внаслідок надходження гранту, про що зазначено вище); коштів, що перераховуються НБУ відповідно до Закону України "Про Національний банк України" (+20,3 млрд грн, або на 31,7%, та становить 100% затвердженого із змінами річного плану /84,2 млрд грн/, що відповідає такому показнику у річній фінансовій звітності НБУ за 2024 р.); податку та збору на доходи фізичних осіб (+19,4 млрд грн, або на 8%); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+16,8 млрд грн, або на 35,3%); податку на прибуток підприємств (+16,1 млрд грн, або на 7,9%); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+10 млрд грн, або на 9%); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+6,8 млрд грн, або на 3%).
Бюджетне відшкодування ПДВ за 9 місяців 2025 р. здійснено в обсязі 131,2 млрд грн, що на 21,5 млрд грн, або на 19,6%, більше такого показника за відповідний період минулого року. За даними ДПС, залишок сум, заявлених до відшкодування ПДВ, на 01.09.2025 становив 29,1 млрд грн і з початку п.р. збільшився на 6,1 млрд грн, або 26,5%.
Стосовно загального стану виконання грошових зобов’язань платників податків щодо державного бюджету слід зазначити, що за даними ДПС на 01.09.2025: переплати становили 117,35 млрд грн (збільшилися з початку п.р. на 40,9 млрд грн, або в 2 рази), податковий борг – 172 млрд грн (збільшився з початку п.р. на 37,1 млрд грн, або на 27,5%).
За січень-серпень 2025 р. державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 822,5 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 1.640,6 млрд грн, із змінами – 1.890,6 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом –788,6 млрд грн, що на 272 млрд грн менше уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 1.459,5 млрд грн, із змінами – 1.709,5 млрд грн/, за спеціальним фондом – 33,9 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі дефіциту – 181,1 млрд грн/.
Від приватизації державного майна за січень-серпень 2025 р. до загального фонду державного бюджету надійшло 1.213,6 млн грн (від продажу об’єктів малої приватизації), що на 11,7% (або на 161,4 млн грн) менше плану на звітний період і на 41,1% (або на 847,7 млн грн) менше, ніж у відповідному періоді 2024 р. За оперативними даними, за 9 місяців п.р. до загального фонду відповідні надходження становили 2.237,4 тис. грн, або 69,9% річного плану /3,2 млрд грн/.
Державні запозичення на фінансування державного бюджету за січень-серпень п.р. здійснені в обсязі 1.326,4 млрд грн (52,8% затвердженого із змінами річного плану /2.510,6 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 345,5 млрд грн, зовнішні запозичення – 980,8 млрд грн. Порівняно з відповідним періодом 2024 р. державні запозичення були меншими на 335,7 млрд грн, або на 20,2%.
Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 31.08.2025 становив 7.951,3 млрд грн та збільшився з початку п.р. у гривневому еквіваленті на 970,3 млрд грн, або на 13,9%, при цьому обсяг державного боргу збільшився з початку п.р. на 964,7 млрд грн, або на 14,4%, і становив 7.657,2 млрд грн (затверджений (із змінами) граничний обсяг на 31.12.2025 – 8.395,3 млрд грн). Витрати державного бюджету з погашення та обслуговування боргових зобов'язань у січні-серпні п.р. становили 637,4 млрд грн, що на 470,4 млрд грн менше, ніж у відповідному періоді 2024 р.
За 8 місяців п.р. видатки державного бюджету проведено загалом у сумі 3.238,1 млрд грн, або 74,8% бюджетних призначень, з них за загальним фондом – у сумі 2.505,5 млрд грн (62,9% бюджетних призначень та 92,5% уточненого плану на звітний період, або на 203 млрд грн менше). Порівняно з відповідним періодом попереднього року видатки державного бюджету зросли на 620,9 млрд грн (або на 23,7%) переважно у зв'язку із збільшенням видатків на оборону на 501,4 млрд грн (або на 38,5%). Загалом видатки на забезпечення сектору національної безпеки і оборони за 8 місяців п.р. проведені в обсязі 2.238,4 млрд грн, що становить 69,1% загального обсягу здійснених видатків державного бюджету.
Кредиторська заборгованість на 01.09.2025 за видатками загального фонду становила 5,5 млрд грн і збільшилася з початку п.р. в 3,7 раза (з яких за видатками Міноборони – 1,6 млрд грн і збільшилася в 7,7 раза, за видатками МВС – 1,5 млрд грн і збільшилася в 18,9 раза), з них прострочена кредиторська заборгованість – 1,5 млрд грн (26,6% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 36,8% з початку п.р.). Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду на 01.09.2025 становила 338 млрд грн (з яких 282,85 млрд грн – за видатками Міноборони) і зменшилася з початку п.р. на 9,3%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 74,1 млрд грн (21,9% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 25,8% з початку п.р.), з яких за видатками Міноборони – 62,9 млрд грн.
За січень-серпень п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 127,3 млрд грн, що становить 57,5% уточненого річного плану, у т.ч. за загальним фондом – 123,4 млрд грн (59,9% уточненого річного плану та 91% уточненого плану на звітний період), за спеціальним фондом – майже 4 млрд грн (25,7% уточненого річного плану). За оперативними даними, за 9 місяців п.р. такі трансферти надані місцевим бюджетам у сумі 143,6 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 139,3 млрд грн (90,8% уточненого плану на звітний період), за спеціальним фондом – 4,3 млрд грн.
За підсумками розгляду даного питання Комітетом з питань бюджету надано Кабінету Міністрів рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету, зокрема:
завершити роботу щодо нормативно-правового забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік", а також виконання вимог частини 7 статті 20 та частини 2 статті 97 Бюджетного кодексу України;
продовжити активну співпрацю з Європейським Союзом, міжнародними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав щодо залучення міжнародної фінансової допомоги передусім у вигляді грантів на бюджетну підтримку для мінімізації боргового навантаження на державний бюджет і зменшення його дефіциту;
вжити заходів щодо поліпшення стану залучення та використання коштів, що надходять до спеціального фонду державного бюджету у вигляді програм допомоги, грантів, кредитів (позик) від Європейського Союзу, іноземних держав, іноземних фінансових установ, міжнародних фінансових організацій та донорських установ, з метою своєчасного виконання відповідних програм та передбачених ними заходів;
посилити контроль за виконанням публічних інвестиційних проектів і програм публічних інвестицій, які повністю або частково реалізуються за рахунок коштів державного бюджету та/або з наданням державної підтримки, насамперед запровадивши офіційну щомісячну або щоквартальну звітність щодо виконання таких проектів і програм за бюджетними програмами в розрізі таких проектів і програм (із зазначенням відповідних витрат та джерел фінансового забезпечення);
доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету вжити заходів щодо погашення передусім простроченої кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості за видатками державного бюджету, забезпечуючи недопущення утворення нової простроченої заборгованості;
здійснити або завершити розподіл субвенцій з державного бюджету між
місцевими бюджетами, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку
і узгодження необхідних проектів нормативно-правових актів Кабінету Міністрів.
Детальніше щодо розгляду Комітетом даного питання можна ознайомитися за посиланням.