Комітет Верховної Ради України з питань бюджету на засіданні 17 жовтня п.р. розглянув Висновок Рахункової палати про результати аналізу виконання Закону про державний бюджет на 2025 рік у першому півріччі та інформацію щодо поточного стану виконання державного бюджету, відмітивши серед іншого таке.

З початку поточного бюджетного періоду станом на 01.10.2025 прийнято 2 закони, якими внесено зміни до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" (далі – ­Закон). У результаті таких законодавчих змін змінено загальні параметри державного бюджету: доходи збільшено на 155,45 млрд грн, або на 6,7% (з них за загальним фондом – на 145,4 млрд грн, або на 6,8%), видатки збільшено на 408,45 млрд грн, або на 10,4% (з них за загальним фондом – на 398,4 млрд грн, або на 11,1%), надання кредитів зменшено на 3 млрд грн, або на 5,6%, граничний обсяг дефіциту збільшено на 250 млрд грн, або на 15,2%. При цьому ключові зміни до Закону пов'язані із збільшенням фінансового забезпечення сектору національної безпеки і оборони. Крім того, Урядом подано на розгляд Верховної Ради проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік" щодо фінансового забезпечення сектору безпеки і оборони" (реєстр. № 14103 від 06.10.2025), яким передбачається збільшити видатки державного бюджету на 317,3 млрд грн (при цьому видатки на оборону і безпеку – на 324,7 млрд грн з урахуванням зменшення деяких інших видатків), збільшити доходи державного бюджету на 20 млрд грн, зменшити надання кредитів з державного бюджету на 3 млрд грн, збільшити граничні обсяги дефіциту державного бюджету і державного боргу відповідно на 294,3 млрд грн і 298,2 млрд грн.

На 01.10.2025 забезпечено нормативно-правове врегулювання виконання багатьох текстових статей Закону, що його потребували, однак деякі норми Закону Урядом ще не застосовувалися або залишаються нереалізованими.

Загалом надходження загального фонду державного бюджету за 8 місяців п.р. становили 2.953,7 млрд грн, у т.ч.: внутрішні надходження (доходи без міжнародної фінансової допомоги (грантів), внутрішні запозичення, надходження від приватизації державного майна і повернення кредитів) – 1.808,9 млрд грн, або 61,2% загального обсягу надходжень (за 8 місяців 2024 р. – 1.467,1 млрд грн і 47,7%); зовнішні надходження (міжнародна фінансова допомога (гранти) і зовнішні запозичення) – 1.144,8 млрд грн, або відповідно 38,8% (за 8 місяців 2024 р. – 1.609,4 млрд грн і 52,3%). За оперативними даними, надходження загального фонду за січень-вересень п.р. становили 3.248,7 млрд грн, з них: внутрішні надходження – 2.001,8 млрд грн, або 61,6% загального обсягу надходжень (за 9 місяців 2024 р. – 1.661,3 млрд грн і 50,8%); зовнішні надходження – 1.246,9 млрд грн, або відповідно 38,4% (за 9 місяців 2024 р. – 1.609,9 млрд грн і 49,2%). Отже, у січні-вересні 2025 р. внутрішні надходження в 1,6 раза перевищили зовнішні надходження та зросли на 20,5% порівняно з відповідним періодом 2024 р., а зовнішні надходження зменшилися відповідно на 22,5%.

Доходи державного бюджету за січень-серпень 2025 р. становили 2.410,4 млрд грн (на 474,8 млрд грн, або на 24,5%, більше, ніж за відповідний період 2024 р.), у тому числі за загальним фондом – 1.708,8 млрд грн (на 289,75 млрд грн, або на 20,4% більше) та за спеціальним фондом – 701,65 млрд грн (на 185,1 млрд грн, або на 35,8%, переважно за рахунок перевиконання власних надходжень бюджетних установ).

За оперативними даними, за 9 місяців п.р. доходи загального фонду становили 1.917,2 млрд грн, або 84,1% затвердженого із змінами річного плану та більше на 321,6 млрд грн, або на 20,2%, плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону) і на 94,7 млрд грн, або на 5,2%, уточненого плану на звітний період, а також збільшилися порівняно з відповідним періодом минулого року на 24,3%, або на 375,3 млрд грн. На стан виконання доходів загального фонду позитивно вплинуло понадпланове надходження за 9 місяців п.р. окремих доходів, з яких найбільше щодо: міжнародної фінансової допомоги (грантів) (+250,5 млрд грн, або в 5,3 раза, до плану на звітний період (із змінами, пов’язаними із змінами до Закону), та +235,9 млрд грн до затвердженого річного плану /72,9 млрд грн/ внаслідок надходження гранту, про що зазначено вище); коштів, що перераховуються НБУ відповідно до Закону України "Про Національний банк України" (+20,3 млрд грн, або на 31,7%, та становить 100% затвердженого із змінами річного плану /84,2 млрд грн/, що відповідає такому показнику у річній фінансовій звітності НБУ за 2024 р.); податку та збору на доходи фізичних осіб (+19,4 млрд грн, або на 8%); частини прибутку державних підприємств та дивідендів на державну частку власності (+16,8 млрд грн, або на 35,3%); податку на прибуток підприємств (+16,1 млрд грн, або на 7,9%); акцизного податку з ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) (+10 млрд грн, або на 9%); ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з урахуванням бюджетного відшкодування (+6,8 млрд грн, або на 3%).

Бюджетне відшкодування ПДВ за 9 місяців 2025 р. здійснено в обсязі 131,2 млрд грн, що на 21,5 млрд грн, або на 19,6%, більше такого показника за відповідний період минулого року. За даними ДПС, залишок сум, заявлених до відшкодування ПДВ, на 01.09.2025 становив 29,1 млрд грн і з початку п.р. збільшився на 6,1 млрд грн, або 26,5%.

Стосовно загального стану виконання грошових зобов’язань платників податків щодо державного бюджету слід зазначити, що за даними ДПС на 01.09.2025: переплати становили 117,35 млрд грн (збільшилися з початку п.р. на 40,9 млрд грн, або в 2 рази), податковий борг – 172 млрд грн (збільшився з початку п.р. на 37,1 млрд грн, або на 27,5%).

За січень-серпень 2025 р. державний бюджет виконано з дефіцитом у сумі 822,5 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 1.640,6 млрд грн, із змінами – 1.890,6 млрд грн/, у т.ч. за загальним фондом –788,6 млрд грн, що на 272 млрд грн менше уточненого плану на звітний період /при затвердженому граничному обсязі: первинно – 1.459,5 млрд грн, із змінами – 1.709,5 млрд грн/, за спеціальним фондом – 33,9 млрд грн /при затвердженому граничному обсязі дефіциту – 181,1 млрд грн/.

Від приватизації державного майна за січень-серпень 2025 р. до загального фонду державного бюджету надійшло 1.213,6 млн грн (від продажу об’єктів малої приватизації), що на 11,7% (або на 161,4 млн грн) менше плану на звітний період і на 41,1% (або на 847,7 млн грн) менше, ніж у відповідному періоді 2024 р. За оперативними даними, за 9 місяців п.р. до загального фонду відповідні надходження становили 2.237,4 тис. грн, або 69,9% річного плану /3,2 млрд грн/.

Державні запозичення на фінансування державного бюджету за січень-серпень п.р. здійснені в обсязі 1.326,4 млрд грн (52,8% затвердженого із змінами річного плану /2.510,6 млрд грн/), у т.ч. внутрішні запозичення – 345,5 млрд грн, зовнішні запозичення – 980,8 млрд грн. Порівняно з відповідним періодом 2024 р. державні запозичення були меншими на 335,7 млрд грн, або на 20,2%.

Загальний обсяг державного та гарантованого державою боргу на 31.08.2025 становив 7.951,3 млрд грн та збільшився з початку п.р. у гривневому еквіваленті на 970,3 млрд грн, або на 13,9%, при цьому обсяг державного боргу збільшився з початку п.р. на 964,7 млрд грн, або на 14,4%, і становив 7.657,2 млрд грн (затверджений (із змінами) граничний обсяг на 31.12.2025 – 8.395,3 млрд грн). Витрати державного бюджету з погашення та обслуговування боргових зобов'язань у січні-серпні п.р. становили 637,4 млрд грн, що на 470,4 млрд грн менше, ніж у відповідному періоді 2024 р.

За 8 місяців п.р. видатки державного бюджету проведено загалом у сумі 3.238,1 млрд грн, або 74,8% бюджетних призначень, з них за загальним фондом – у сумі 2.505,5 млрд грн (62,9% бюджетних призначень та 92,5% уточненого плану на звітний період, або на 203 млрд грн менше). Порівняно з відповідним періодом попереднього року видатки державного бюджету зросли на 620,9 млрд грн (або на 23,7%) переважно у зв'язку із збільшенням видатків на оборону на 501,4 млрд грн (або на 38,5%). Загалом видатки на забезпечення сектору національної безпеки і оборони за 8 місяців п.р. проведені в обсязі 2.238,4 млрд грн, що становить 69,1% загального обсягу здійснених видатків державного бюджету.

Кредиторська заборгованість на 01.09.2025 за видатками загального фонду становила 5,5 млрд грн і збільшилася з початку п.р. в 3,7 раза (з яких за видатками Міноборони – 1,6 млрд грн і збільшилася в 7,7 раза, за видатками МВС – 1,5 млрд грн і збільшилася в 18,9 раза), з них прострочена кредиторська заборгованість – 1,5 млрд грн (26,6% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 36,8% з початку п.р.). Дебіторська заборгованість за видатками загального фонду на 01.09.2025 становила 338 млрд грн (з яких 282,85 млрд грн – за видатками Міноборони) і зменшилася з початку п.р. на 9,3%, з них прострочена дебіторська заборгованість – 74,1 млрд грн (21,9% загального обсягу заборгованості, збільшилася на 25,8% з початку п.р.), з яких за видатками Міноборони – 62,9 млрд грн.

За січень-серпень п.р. трансферти з державного бюджету надані місцевим бюджетам у сумі 127,3 млрд грн, що становить 57,5% уточненого річного плану, у т.ч. за загальним фондом – 123,4 млрд грн (59,9% уточненого річного плану та 91% уточненого плану на звітний період), за спеціальним фондом – майже 4 млрд грн (25,7% уточненого річного плану). За оперативними даними, за 9 місяців п.р. такі трансферти надані місцевим бюджетам у сумі 143,6 млрд грн, у т.ч. за загальним фондом – 139,3 млрд грн (90,8% уточненого плану на звітний період), за спеціальним фондом – 4,3 млрд грн.

За підсумками розгляду даного питання Комітетом з питань бюджету надано Кабінету Міністрів  рекомендації, спрямовані на покращення поточного виконання бюджету, зокрема:

завершити роботу щодо нормативно-правового забезпечення реалізації норм Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік", а також виконання вимог частини 7 статті 20 та частини 2 статті 97 Бюджетного кодексу України;

продовжити активну співпрацю з Європейським Союзом, міжнародними фінансовими організаціями, урядами іноземних держав щодо залучення міжнародної фінансової допомоги передусім у вигляді грантів на бюджетну підтримку для мінімізації боргового навантаження на державний бюджет і зменшення його дефіциту;

вжити заходів щодо поліпшення стану залучення та використання коштів, що надходять до спеціального фонду державного бюджету у вигляді програм допомоги, грантів, кредитів (позик) від Європейського Союзу, іноземних держав, іноземних фінансових установ, міжнародних фінансових організацій та донорських установ, з метою своєчасного виконання відповідних програм та передбачених ними заходів;

посилити контроль за виконанням публічних інвестиційних проектів і програм публічних інвестицій, які повністю або частково реалізуються за рахунок коштів державного бюджету та/або з наданням державної підтримки, насамперед запровадивши офіційну щомісячну або щоквартальну звітність щодо виконання таких проектів і програм за бюджетними програмами в розрізі таких проектів і програм (із зазначенням відповідних витрат та джерел фінансового забезпечення);

доручити головним розпорядникам коштів державного бюджету вжити заходів щодо погашення передусім простроченої кредиторської і дебіторської бюджетної заборгованості за видатками державного бюджету, забезпечуючи недопущення утворення нової простроченої заборгованості;

здійснити або завершити розподіл субвенцій з державного бюджету між місцевими бюджетами, доручивши відповідним міністерствам забезпечити підготовку і узгодження необхідних проектів нормативно-правових актів Кабінету Міністрів.

Детальніше щодо розгляду Комітетом даного питання можна ознайомитися за посиланням.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку

Ще за розділом


“Висновки Комітету до законопроектів, щодо яких Комітет є головним”

21 жовтня 2025 12:21
20 жовтня 2025 12:40
17 жовтня 2025 20:47
18 вересня 2025 14:16
19 серпня 2025 17:31
14 серпня 2025 16:11
31 липня 2025 10:51
15 липня 2025 10:44
07 липня 2025 16:28
07 липня 2025 15:49