Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №4 від 23-24 грудня 2014 року
1700 година м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510
Головує: Голова Комітету А.В. Павелко
Присутні:
Члени Комітету: Амельченко В.В., Ванат П.М., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Гордєєв А.А., Деркач А.Л., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Левченко Ю.В., Маркевич Я.В., Матвієнко А.С., Медуниця О.В., Мельник С.І., Молоток І.Ф., Павлов К.Ю., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Савченко О.Ю., Скорик М.Л., Унгурян П.Я., Шевченко О.Л., Шкварилюк В.В., Шуфрич Н.І.
Всього присутніх – 27 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Пресман О.С.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Больбат О.О., Корольковська М.М., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Переста Я.І., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Зайченко А.С., Козловська Г.М., Товстенко В.М., Щербаченко С.В., Яковенко С.П.
Списки запрошених додаються.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ
23 грудня 2014 року
Про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. № 1557 від 22.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України.
24 грудня 2014 року
1. Про реалізацію грошово-кредитної і монетарної політики у 2015 році, узгодження відповідних показників з бюджетними показниками.
2. Про проекти законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. №№ 1557, 1537, 1576 від 22.12.2014), подані Кабінетом Міністрів України.
3. Про проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо використання коштів у поточному році) (реєстр. № 1561 від 22.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України.
4. Заслуховування окремих головних розпорядників коштів державного бюджету щодо показників витрат державного бюджету, передбачених у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік». /Розглянуто після пункту 2 порядку денного/
5. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету, та розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам:
1) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2014 рік (розпорядження КМУ від 26.11.2014 № 1175-р)
2) розподіл обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, у 2014 році (лист Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.12.2014 № 7/10-15272)
3) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1167-р) – питання включено до порядку денного додатково за пропозицією народного депутата України Шкварилюка В.В.
4) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1168-р) – питання включено до порядку денного додатково за пропозицією народного депутата України Шкварилюка В.В.
5) перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1169-р) – питання включено до порядку денного додатково за пропозицією народного депутата України Шкварилюка В.В.
Переходячи до розгляду питання порядку денного, Голова Комітету Павелко А.В. запропонував:
сьогодні, 23 грудня п.р., заслухати Уряд щодо поданого ним проекту Бюджетного кодексу та провести загальне обговорення;
завтра, 24 грудня п.р. о 12-00, провести засідання підкомітету з опрацювання пропозицій і поправок, що надійшли до законопроекту, і продовжити засідання Комітету о 15-00 для прийняття рішення.
Поряд з тим, Голова Комітету доручив всім підкомітетам розпочати роботу з опрацювання проекту Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
СЛУХАЛИ:
Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Уманського І.І. про проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. № 1557 від 22.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України.
Перший заступник Міністра фінансів України Уманський І.І. у своїй доповіді окреслив головні напрямки бюджетних ініціатив Уряду. Зокрема, зазначив, що законопроект розроблено в рамках проведення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади, що визначило його основну мету – розширення повноважень територіальних громад шляхом перерозподілу витрат і ресурсів на національному, регіональному та місцевому рівнях та впровадження нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, підвищення фінансової самостійності місцевих бюджетів, а також стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад. Затим, прокоментував конкретні положення законопроекту, підкреслюючи переваги від запровадження новацій та розкриваючи природу змін до іншого законодавства, насамперед податкового, що безпосередньо пов’язане із законопроектом за реєстр. № 1557.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Деркач А.Л., Павлов К.Ю., Матвієнко А.С., Рудик С.Я., Медуниця О.В., Куліченко І.І., Кривенко В.М., Пинзеник В.М., Шевченко О.Л., Унгурян П.Я., Крулько І.І., Гордєєв А.А., Ванат П.М., Амельченко В.В., а також перший заступник голови Комітету з питань охорони здоров’я Корчинська О.А., заступник голови Комітету з питань Регламенту та організації роботи Верховної Ради України Купрієнко О.В., перший заступник Міністра фінансів України Уманський І.І., виконавчий директор Асоціації міст України Пітцик М.В.
У ході обговорення народні депутати внесли пропозицію запросити на засідання Комітету Міністра освіти і науки України, Міністра соціальної політики України, Міністра охорони здоров’я України для заслуховування питання щодо показників витрат державного бюджету, передбачених у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік». (Голова Комітету Павелко А.В. доручив секретаріату Комітету підготувати відповідні листи-запрошення на засідання Комітету з питань бюджету 24 грудня п.р.)
На завершення, Голова Комітету Павелко А.В. відмітив, що за рішенням Верховної Ради до переліку першочергових законопроектів, які належить розглянути на пленарному засіданні у четвер 25 грудня, включено 44 урядові законопроекти, серед них 4, за якими Комітет з питань бюджету визначено головним, у тому числі: законопроекти про внесення змін до Бюджетного кодексу України за реєстр. №№ 1537, 1557, 1576 та про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» за реєстр. № 1561.
Відтак, було доручено заступнику голови Комітету Мельнику С.І. та голові підкомітету Іщейкіну К.Є. провести 24 грудня п.р. засідання підкомітету з питань бюджетної політики та удосконалення положень Бюджетного кодексу України і розглянути законопроекти за реєстр. №№ 1537, 1557, 1576, а заступнику голови Комітету Кривенку В.М. та голові підкомітету Горбунову О.В. – засідання підкомітету з питань видатків державного бюджету і розглянути законопроект за реєстр. № 1561, внаслідок чого запропонувати проекти рішень щодо зазначених законопроектів для розгляду та обговорення на засіданні Комітету 24 грудня п.р.
При цьому Голова Комітету закликав усіх членів Комітету долучитися до активної роботи в підкомітетах.
(Після перерви, 24 грудня 2014 року, о 15 год. 30 хв.)
1. Про реалізацію грошово-кредитної і монетарної політики у 2015 році, узгодження відповідних показників з бюджетними показниками.
На засідання Комітету 24 грудня п.р. було запрошено Голову Національного банку України Гонтареву В.О. для інформування народних депутатів – членів Комітету з питань бюджету про взаємоузгодженість прогнозних макропоказників, врахованих Мінфіном у проекті бюджету на 2015 рік, з показниками грошово-кредитної і монетарної політики Нацбанку, перспективи курсу валют до кінця поточного року та про розрахунковий середньорічний прогноз курсу валюти, який буде враховуватися у проекті бюджету на наступний рік, обсяг перерахування до державного бюджету коштів Нацбанку у 2015 році.
За відсутності Голови Національного банку України Гонтаревої В.О. питання не розглядалося. Лист Національного банку України від 24.12.2014 № 44-207/77357 з відповідною інформацією роздано народним депутатам – членам Комітету з питань бюджету.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Голови Комітету з питань бюджету Мельника С.І. про проекти законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (реєстр. №№ 1557, 1537, 1576 від 22.12.2014), подані Кабінетом Міністрів України.
Відмітили:
Проект закону за реєстр. № 1557 розроблено в рамках проведення реформи місцевого самоврядування і територіальної організації влади, що визначило його основну мету – забезпечення бюджетної автономії і фінансової самостійності місцевих бюджетів, зміцнення матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, а також стимулювання громад до об’єднання та формування спроможних територіальних громад.
Для досягнення такої мети законопроектом пропонується:
– систематизація видаткових повноважень та закріплення за кожною ланкою самоврядування фінансових ресурсів, необхідних для їх реалізації, зокрема, на відміну від чинного Бюджетного кодексу:
а) усі видаткові повноваження визначаються за рівнями місцевих бюджетів (без поділу видатків на ті, що враховуються, і ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів), при цьому на регіональний та місцевий рівень передаються окремі видатки у соціально–культурній сфері (зокрема, окремі заходи та заклади в освітній і медичній сферах; підтримка фізкультурно-спортивних товариств, їх спортивних баз та баз олімпійської підготовки);
б) доходи місцевих бюджетів визначаються також за рівнями бюджетів без їх поділу на ті, що враховуються, і ті, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів, тобто відбудеться формування єдиного кошика доходів загального фонду місцевих бюджетів та розширення його джерел за рахунок передачі з бюджету розвитку єдиного податку, передачі з державного бюджету плати за надання окремих адміністративних послуг та державного мита, запровадження акцизного податку з реалізації через роздрібну торговельну мережу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти);
в) встановлюються такі нормативи зарахування податку на доходи фізичних осіб – для бюджетів міст обласного значення та районів – 60 % (чинна норма – 75 %), обласних бюджетів – 15 % (чинна норма – 25 %), бюджету м. Києва – 40 % (чинна норма – 50 %). При цьому, до державного бюджету– 60 % з м. Києва (чинна норма – 50 %), 25 % – з інших територій (чинна норма – 0);
г) до обласних бюджетів та бюджету м. Києва зараховується 10 % податку на прибуток підприємств приватного сектору економіки (з огляду на нерівномірності розміщення виробничих потужностей підприємств та реєстрації платників у великих містах);
д) екологічний податок зараховується до доходів загального фонду (чинна норма – зараховується до доходів спеціального фонду) у таких пропорціях – до державного бюджету 20 % (чинна норма – 65%), до місцевих бюджетів – 80 % (чинна норма – 35%), у тому числі до обласних бюджетів – 55 %, сільських, селищних, міських бюджетів – 25 % та бюджету міста Києва – 80%. (збільшення частки на 45 % відбудеться по обласних бюджетах, при цьому для обласних бюджетів значно розширюються відповідні видаткові повноваження).
– нові механізми бюджетного регулювання та вирівнювання:
а) вирівнювання за доходами (залежно від рівня надходжень податку на прибуток підприємств та податку на доходи фізичних осіб на одного жителя).
При цьому, місцеві бюджети з індексом податкоспроможності нижче 0,9 (середнього показника по Україні) отримуватимуть базову дотацію (80 % суми, необхідної для досягнення показника 0,9). Водночас, бюджети з індексом податкоспроможності понад 1,1 перераховуватимуть до державного бюджету 50 % перевищення (реверсна дотація).
Зазначене на відміну від чинного механізму вирівнювання (за видатками) має стимулювати місцеві органи влади до залучення додаткових надходжень та розширення бази оподаткування.
Показники доходів столичного бюджету не враховуються під час здійснення фіскального вирівнювання, обсяг коштів, що перевищує середній показник надходжень по податках на одного жителя по Україні, не вилучається і може бути спрямований на фінансове забезпечення виконання м. Києвом функцій столиці відповідно до Закону України «Про столицю України – місто-герой Київ»;
б) надання з державного бюджету місцевим бюджетам нових видів трансфертів, насамперед: освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів, медична субвенція, субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру. При цьому, залишки коштів за зазначеними субвенціями на кінець бюджетного року не вилучатимуться до державного бюджету і зможуть використовуватися на оновлення матеріально-технічної бази відповідних закладів та з урахуванням цільового призначення відповідних субвенцій;
в) запровадження прямих міжбюджетних відносин з державним бюджетом на двох рівнях: перший – область; другий – міста обласного значення/об’єднані громади/райони;
– стимулювання громад до об'єднання та формування спроможних територіальних громад через механізм переходу бюджетів об’єднаних громад на прямі міжбюджетні відносини з державними бюджетом, наділення таких громад повноваженнями, рівнозначними повноваженням міст обласного значення, позбавлення права на виконання делегованих державою повноважень органів місцевого самоврядування в селах, селищах, містах районного значення, що не об’єдналися;
– незалежне від термінів прийняття закону про державний бюджет затвердження місцевих бюджетів – до 25 грудня року, що передує плановому;
можливість переведення частини коштів місцевих бюджетів (бюджет розвитку та власні надходження бюджетних установ) на обслуговування в установах банків державного сектору. При цьому, такі місцеві бюджети позбавляються права на отримання позичок для покриття тимчасових касових розривів з ЄКР.
Законопроектом також пропонується ряд інших змін до Бюджетного кодексу для вирішення нагальних бюджетних питань, зокрема, щодо:
визначення граничного обсягу надання державних гарантій (в обсязі не більше 5 % обсягу доходів загального фонду державного бюджету на відповідний бюджетний рік);
обов’язкового подання Урядом до Верховної Ради України у разі перевищення верхньої допустимої межі загального обсягу боргу держави (60% ВВП) Плану заходів з приведення рівня державного боргу та гарантованого державною боргу до граничної величини;
посилення відповідальності головних розпорядників бюджетних коштів в частині формування паспортів бюджетних програм та запровадження форми внутрішньогосподарського (управлінського) обліку для збору інформації, необхідної для підтвердження результативних показників бюджетних програм;
обслуговування коштів фондів загальнообов'язкового державного соціального і пенсійного страхування органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, та визначення пріоритетності проведення платежів;
врегулювання бюджетних відносин в особливий період;
доповнення переліку захищених видатків видатками на заходи, пов’язані з обороноздатністю держави, що здійснюються за рахунок коштів резервного фонду бюджету;
застосування деяких положень окремих законодавчих актів (що передбачають витрати держави) у порядку та розмірах, встановлених Урядом виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов’язкового державного соціального та пенсійного страхування.
Крім того, у змінах до Прикінцевих положень запропоновано ряд норм для забезпечення певного перехідного періоду. Зокрема, передбачається:
– протягом трьох років після набрання чинності цих змін до Кодексу у державному бюджеті встановлювати стабілізаційну дотацію в розмірі не менше 1 відсотка обсягу надходжень податків та зборів до місцевих бюджетів для покриття можливих фактичних диспропорцій при запровадженні нової моделі взаємовідносин державного бюджету з місцевими бюджетами. Порядок та умови надання стабілізаційної дотації визначається Урядом;
– можливість у 2015 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення здійснюватися видатки в частині утримання навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад – загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад» за умови, що загальноосвітній навчальний заклад – I ступеня, утримання сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек. Такі видатки здійснюються за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування. Обсяг міжбюджетних трансфертів пропонується визначати за формулою, яку буде затверджувати відповідна місцева рада;
– унормовуються питання зарахування окремих податків і зборів у зв’язку з їх реформуванням.
Щодо окремих положень законопроекту, слід зауважити, зокрема, таке:
– не встановлені чіткі строки проходження платіжних доручень місцевих бюджетів у Казначействі України та посилення відповідальності його органів і посадових осіб за порушення таких строків;
– запропоновані зміни до переліку доходів бюджету та їх розподілу між різними бюджетами враховують елементи майбутніх змін до податкового законодавства (тому законопроект за реєстр. № 1557 має прийматися в цілому лише взаємоузгоджено з прийняттям відповідних податкових змін);
– положення щодо бюджетів об'єднаних територіальних громад можуть бути реалізовані виключно у разі прийняття в цілому проекту закону про добровільне об’єднання територіальних громад (реєстр. № 0915);
– у законопроекті враховано положення прийнятого у першому читанні урядового законопроекту (реєстр. № 0910) щодо передачі із загального до спеціального фонду державного бюджету 50 % виконавчого збору, і частини плати за одержання інформації з державних реєстрів, держателями яких є Мін’юст, з цільовим спрямуванням таких коштів, зокрема, на виплату винагороди державним виконавцям, державним реєстраторам, працівникам органу державної реєстрації актів цивільного стану, соціально-побутове забезпечення таких працівників та функціонування відповідних державних органів. Насамперед, зазначене призведе до зменшення доходів загального фонду державного бюджету починаючи з 2015 року. Водночас, Урядом досі не подано законопроект про перелік адміністративних послуг та плату (адміністративний збір) за їх надання, а відтак запропоноване у законопроекті цільове спрямування деяких адміністративних зборів вбачається передчасним, а загалом нелогічним і несистемним.
Крім того, потребують додаткового уточнення, зокрема, такі питання:
– доцільність включення положення щодо надання права Уряду встановлювати бюджетні призначення новоутвореним державним органам без внесення змін до закону про державний бюджет, оскільки таке питання є предметом регулювання закону про державний бюджет і виключним повноваженням Верховної Ради;
– визначення у Кодексі відповідальним за формування і розподіл обсягів освітньої субвенції Міністерство освіти і науки,
– унормування питання призупинення стягнення заборгованості місцевих бюджетів за середньостроковими позиками, наданими за рахунок єдиного казначейського рахунку, до врегулювання даного питання окремим законом.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, висловлюючи ряд зауважень та пропозиції, звертає увагу, зокрема, що пропозиція проекту щодо обслуговування банками певної частини бюджетних коштів не повною мірою узгоджується з одним із основних принципів єдності бюджетної системи України, а також створює певні ризики щодо втрати таких бюджетних коштів разі неефективної роботи відповідної банківської установи.
За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління законопроект за результатами розгляду у першому читанні може бути прийнятий за основу (лист від 23.12.2014 № 16/3 -1121/1557).
Проектом закону за реєстр. № 1576 пропонується:
доповнити другу групу власних надходжень бюджетних установ новою підгрупою 4 з віднесенням до неї коштів, отриманих від реалізації майнових прав на фільми, вихідні матеріали фільмів та фільмокопій, створені за бюджетні кошти як за державним замовленням, так і на умовах фінансової підтримки та використанням їх на організацію основної діяльності бюджетних установ (зміни до частини четвертої статті 13 Кодексу);
виключити положення щодо встановлених для Конституційного Суду України, апарату суду загальної юрисдикції, секретаріату органу прокуратури особливостей з підготовки проекту державного бюджету (частини третьої статті 34, частини другої статті 36 та частини другої статті 38 кодексу);
віднести до захищених видатків бюджету видатки на охорону закладів культури (доповнення до частини другої статті 55 Кодексу);
виключити положення щодо здійснення з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення, що враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, видатки на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян (абзац п’ятий підпункту «б» пункту 4 частини першої статті 89 та зміни до частини п’ятої статті 102 Кодексу).
Водночас, Урядом поряд з даним законопроектом подано системно пов’язаний з ним законопроект про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України (реєстр. № 1577 від 22.12.2014), яким пропонується скасувати надання права на пільговий проїзд для окремих категорій громадян громадським транспортом. Відповідно, законопроект за реєстр. № 1576 належить розглядати після прийняття законопроекту за реєстр. № 1577 з метою забезпечення узгодженості правових норм.
За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління законопроект за результатами розгляду у першому читанні може бути прийнятий за основу (лист від 24.12.2014 № 16/3-1143/1576).
Проектом закону за реєстр. № 1537 пропонується внести зміни до норм Бюджетного кодексу України щодо визначення державних капітальних вкладень у законі про Державний бюджет України, зокрема:
визначити поняття "державні капітальні вкладення", при цьому виключивши визначення поняття "інвестиційна програма (проект)" (зміни до статті 1 Бюджетного кодексу України);
доповнити положення щодо державних гарантій вимогою, що такі гарантії можуть надаватися тільки суб’єктам господарювання, які здійснюють реалізацію інвестиційних проектів (зміни до частини 1 статті 17 Бюджетного кодексу України);
передбачати в Основних напрямах бюджетної політики на наступний бюджетний період положення щодо обсягів державних капітальних вкладень та їх пріоритетних напрямів (зміни до частини 4 статті 33 Бюджетного кодексу України);
запровадити процедури визначення капітальних вкладень, що спрямовуються на розроблення (реалізацію) інвестиційних проектів, включення таких капвкладень до закону про державний бюджет на відповідний плановий період і прогнозу державного бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди (зміни до частини 1 статті 21, статей 32 і 34, частини 2 статті 35, частини 1 статті 38 Кодексу).
Водночас, у Прикінцевих та перехідних положеннях Бюджетного кодексу України передбачено, що вимоги статті 32 Бюджетного кодексу України (щодо процедури підготовки бюджетних запитів в частині визначення державних капітальних вкладень по державних інвестиційних проектах вартістю більше 100 млн грн) та статті 38 Бюджетного кодексу України (щодо надання переліку державних інвестиційних проектів до законопроекту про державний бюджет) застосовуються починаючи з формування проекту державного бюджету на 2016 рік.
Слід зазначити, що даний законопроект є похідним від іншого урядового законопроекту про внесення змін до Закону України «Про інвестиційну діяльність» (щодо управління державними інвестиціями) (реєстр. № 1536 від 22.12.2014), яким уточнюються положення щодо процедур розроблення (реалізації) державних інвестиційних проектів (зокрема, щодо їх державної підтримки). Тому, законопроект за реєстр. № 1537 належить розглядати після прийняття законопроекту за реєстр. № 1536 з метою забезпечення узгодженості правових норм.
Щодо положень законопроекту варто також відмітити таке:
– виникає питання щодо доцільності виключення визначення поняття "інвестиційний проект", зважаючи на його використання у багатьох нормах Бюджетного кодексу України, і навпаки щодо доцільності передбачення визначення поняття "місцеві капітальні вкладення", яке у тексті Бюджетного кодексу України взагалі не застосовується (зміни до статті 1 Бюджетного кодексу України);
– положення щодо обов’язковості включення бюджетних програм, які забезпечують протягом декількох років реалізацію державних інвестиційних проектів, щороку до закону про державний бюджет (зміни до частини 1 статті 21 Бюджетного кодексу України) не узгоджується з вимогами частини другої статті 95 Конституції України, згідно з якими виключно законом про державний бюджет визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків. Відтак, у такому положенні може бути застосовано лише проект закону про державний бюджет.
Аналогічне зауваження стосується запропонованого законопроектом абзацу 2 нової частини 4 статті 32 Бюджетного кодексу України;
– запропонована законопроектом процедура визначення обсягів державних капітальних вкладень на розроблення (реалізацію) державних інвестиційних проектів (зміни до частини 3 статті 32 Бюджетного кодексу України) не відрізняється від загальних підходів і методик розрахунку видатків проекту державного бюджету та є унормованою в Інструкції з підготовки бюджетних запитів (що затверджена наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2012 р. № 687 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України від 26.06.2012 р. № 1057/21369) і не потребує додаткового законодавчого унормування.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зауважує, що у поданих до законопроекту матеріалах відсутні обґрунтування щодо доцільності визначення саме такої граничної межі видатків на розробку (реалізацію) державних інвестиційних проектів (100 тис. грн та більше), що передбачаються у законі про державний бюджет на відповідний рік.
Водночас, Головне науково-експертне управління звертає увагу, що законопроект та матеріали до нього також не містять інформацію про Міжвідомчу комісію, якій пропонується розподіляти обсяги державних капітальних вкладень за головними розпорядниками коштів державного бюджету та державними інвестиційними проектами (нова частина 4 статті 32 Бюджетного кодексу України), не визначено її статус, підпорядкованість або про необхідність її створення.
За узагальнюючим висновком Головне науково-експертне управління за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій (лист від 23.12.2014 № 16/3-1117/1537).
На час розгляду законопроектів за реєстр. № 1557, № 1576 та № 1537 Комітетом з питань бюджету висновки Комітету Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції та Комітету Верховної Ради України з питань європейської інтеграції щодо них не надійшли.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Кривенко В.М., Пинзеник В.М., Савченко О.Ю., Крулько І.І.
Заступник Голови Комітету Мельник С.І. вніс пропозицію рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 1557 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу. Положення інших законопроектів за номерами 1537 і 1576 розглянути, як поправки Уряду до законопроекту за реєстр. № 1557 при його доопрацюванні до другого читання. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо реформи міжбюджетних відносин) (реєстр. № 1557), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу. При цьому, доручити Комітету з питань бюджету доопрацювати його до другого читання з урахуванням положень проектів законів України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо державних капітальних вкладень (реєстр. № 1537) та про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо захищених видатків) (реєстр. № 1576), а також зауважень і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи та внести його на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.
Голосували: «за» - 21, «проти» - 0, «утримались» - 6.
3. СЛУХАЛИ:
Інформацію першого заступника Міністра фінансів України Уманського І.І. про проект Закону України про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (реєстр. № 1561 від 22.12.2014), поданий Кабінетом Міністрів України.
Відмітили:
Як зазначається у пояснювальній записці до законопроекту, його розроблено з метою раціонального та ефективного використання коштів державного бюджету.
Законопроектом пропонується збільшити за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення:
- Міністерству фінансів України за бюджетною програмою 3511030 «Резервний фонд» на 3 891,9 тис. грн /згідно з Порядком використання коштів резервного фонду бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 № 415, розподіл бюджетних призначень резервного фонду бюджету проводиться за рішенням Уряду/;
- Державній фінансовій інспекції України /відповідальний виконавець бюджетних програм у складі Міністерства фінансів України/ за бюджетною програмою 3505010 «Керівництво та управління у сфері контролю за витрачанням бюджетних коштів» на 11 708,1 тис. грн (видатки споживання, в тому числі: оплата праці – на 8355,3 тис. грн) для вирішення питання фінансового забезпечення проведених Державною фінансовою інспекцією згідно із законодавством перевірок, пов’язаних з витрачанням бюджетних коштів, зокрема, на підготовку та проведення позачергових виборів народних депутатів України 26 жовтня 2014 року /Законом України «Про вибори народних депутатів України» встановлені положення щодо здійснення контролю за правильним та цільовим використанням коштів державного бюджету, виділених на підготовку та проведення виборів народних депутатів України, частина десята статті 46 Закону/;
Додаткові видатки державного бюджету пропонується компенсувати шляхом зменшення за загальним фондом державного бюджету бюджетні призначення (видатки споживання) Верховного Суду України, Конституційного Суду України та вищих спеціалізованих судів загалом на 15 600 тис. грн., у тому числі обсягу видатків на оплату праці /у зв’язку із економією коштів від запровадження з серпня 2014 року обмеження максимального розміру суддівської винагороди 15 розмірами мінімальної заробітної плати/ за бюджетними програмами:
- 0601010 «Здійснення правосуддя Верховним Судом України» на 3 100 тис. грн;
- 0651010 «Здійснення правосуддя Вищим спеціалізованим судом України з розгляду цивільних і кримінальних справ» на 4 200 тис. грн;
- 0701010 «Здійснення правосуддя Вищим господарським судом України» на 4 100 тис. грн;
- 0751010 «Здійснення правосуддя Вищим адміністративним судом України» на 2 650 тис. грн;
- 0801010 «Забезпечення конституційної юрисдикції в Україні» на 1 550 тис. гривень.
Також, законопроектом пропонується по Міністерству закордонних справ України здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 1401030 «Функціонування закордонних дипломатичних установ України та розширення мережі власності України для потреб цих установ», перерозподіл видатків споживання шляхом збільшення видатків на оплату праці з нарахуваннями на 1 796,9 тис. грн (в тому числі на оплату праці – на 1 399,6 тис. грн) за рахунок відповідного зменшення видатків на оплату комунальних послуг. Зазначене дозволить забезпечити виплати компенсацій за невикористані дні щорічних відпусток працівникам дипломатичної служби, які були відкликані з довготермінового відрядження за кордоном згідно з ротацією.
Відповідні зміни запропоновано до додатка № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2014 рік» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік».
Законодавча пропозиція не передбачає залучення додаткових бюджетних коштів, оскільки пропонується здійснити в межах загального обсягу бюджетних призначень загального фонду державного бюджету перерозподіл видатків між окремими головними розпорядниками коштів державного бюджету та деякими бюджетними програмами.
Отже, законопроект збалансований за показниками видатків державного бюджету.
Слід зауважити, що згідно із вимогами частини першої статті 27 Бюджетного кодексу України та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту, що має вплив на показники бюджету належить надати фінансово-економічні обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), проте конкретних пояснень та розрахунків щодо збільшення видатків державного бюджету (можливості скорочення видатків державного бюджету) у запропонованому обсязі не надано, про що також зазначає Головне науково-експертне управлінням Апарату Верховної Ради України.
Щодо збільшення бюджетних призначень Державній фінансовій інспекції України, необхідно відмітити наступне.
Законом України від 31.07.2014 № 1622-VII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» було скорочено значний обсяг видатків на утримання контролюючих центральних органів виконавчої влади, у тому числі і Державної фінансової інспекції.
Довідково: при затвердження державного бюджету на 2014 рік обсяг бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету за бюджетною програмою 3505010 «Керівництво та управління у сфері контролю за витрачанням бюджетних коштів» було визначено у сумі 432 894,6 тис. грн та відповідно до внесених змін було зменшено на 66 % (або на 147 396 тис. грн) до 285 498,6тис. гривень.
Статтею 31 Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (із змінами) встановлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб – підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня – грудня 2014 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки.
Згідно із вимогами пункту 66 Прикінцевих положень зазначеного Закону керівникам центральних органів виконавчої влади, які здійснюють контроль та нагляд у відповідних галузях і сферах, та центральних органів виконавчої влади, виконання функцій яких можуть здійснювати відповідні міністерства, з метою забезпечення скорочення видатків, передбаченого цим Законом, доручено здійснити заходи щодо оптимізації штатної чисельності працівників, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах, переглянути укладені договори на придбання товарів, робіт, послуг.
Слід зазначити, що у поданому законопроекті не дотримано вимоги нормопроектувальної техніки у частині оформлення законопроектів щодо внесення змін до державного бюджету, а саме, назва законопроекту у додатку до нього не відповідає його назві у тексті, у зв’язку з чим потребуватиме відповідного уточнення.
Належить звернути увагу, що Верховною Радою України можливий розгляд інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік», якими також змінюватимуться бюджетні показники щодо видатків державного бюджету, зокрема на розгляді Верховної Ради України перебуває урядовий законопроект за реєстр. № 1125 «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік». Таким чином, потребуватимуть уточнення показники видатків державного бюджету у додатку до законопроекту з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту (у разі розгляду та прийняття законопроекту за реєстр. № 1125 до розгляду даного законопроекту потребуватимуть уточнення у додатку до законопроекту рядки: «Всього» та за кодами 3510000, 3511000.
Головним науково-експертним управлінням Апарату Верховної Ради України зазначено, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу.
На час розгляду законопроекту Комітетом з питань бюджету висновки комітетів Верховної Ради України з питань запобігання і протидії корупції (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань європейської інтеграції (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) не надійшли.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Матвієнко А.С., Пинзеник В.М., а також перший заступник Міністра фінансів України Уманський І.І.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію рекомендувати Верховній Раді законопроект за реєстр. № 1561 за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням необхідності :
- узгодження викладу назви законопроекту у тексті та додатку до законопроекту;
- уточнення у додатку до законопроекту підсумкових показників видатків державного бюджету з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою до розгляду зазначеного законопроекту.
Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до додатка №3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (реєстр. № 1561), поданий Кабінетом Міністрів України, за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як закон з урахуванням необхідності:
- узгодження викладу назви законопроекту у тексті та додатку до законопроекту;
- уточнення у додатку до законопроекту підсумкових показників видатків державного бюджету з урахуванням законопроектів, розглянутих та прийнятих Верховною Радою України до розгляду зазначеного законопроекту.
У разі прийняття даного законопроекту Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні закону належить внести до додатку до нього необхідні редакційні та техніко-юридичні уточнення.
Голосували: «за» - одноголосно.
4. СЛУХАЛИ:
Інформацію Міністра освіти і науки України Квіта С.М., Міністра охорони здоров’я України Квіташвілі О., заступника Міністра соціальної політики України Мущиніна В.В. щодо показників витрат державного бюджету, передбачених у проекті Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік».
Міністр освіти і науки України Квіт С.М. відповів на запитання народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Павелка А.В., Кривенка В.М., Матвієнка А.С., Деркача А.Л., Мельника С.І., Маркевича Я.В., Рудика С.Я., Медуниці О.В., Унгуряна П.Я., Гордєєва А.А., Ваната П.М., Шкварилюка В.В., а також Голови Комітету з питань науки і освіти Гриневич Л.М.
Міністр охорони здоров’я України Квіташвілі О. відповів на запитання народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Павелка А.В., Рудика С.Я., Пинзеника В.М., Кривенка В.М., Деркача А.Л., Матвієнка А.С., Унгуряна П.Я., Куліченка І.І., Шуфрича Н.І., а також заступника Голови Комітету з питань охорони здоров’я Сисоєнко І.В.
Заступник Міністра соціальної політики України Мущинін В.В. відповів на запитання народних депутатів України – членів Комітету з питань бюджету Павелка А.В., Деркача А.Л., Пинзеника В.М., Кривенка В.М., Шевченка О.Л., Гордєєва А.А.
Інформація щодо показників державного бюджету на 2015 рік, передбачених вищезазначеним міністерствам /надана такими міністерствами/, була роздана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету перед розглядом цього питання.
5. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених головним розпорядникам коштів державного бюджету, та розподілу трансфертів з державного бюджету місцевим бюджетам.
5.1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра освіти і науки України – керівника апарату Дніпрова О.С. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1175-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства освіти і науки від 08.12.2014 р. № 1/10-3409 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1175-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству освіти і науки на 2014 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).
Пунктом 1 зазначеного вище розпорядження Уряду встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству освіти і науки на 2014 рік, перерозподіл видатків:
1) у загальному фонді державного бюджету шляхом:
зменшення обсягу видатків споживання за програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 13 015,4 тис. гривень;
збільшення обсягу видатків споживання за програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами I і II рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на зазначену суму;
2) у спеціальному фонді державного бюджету шляхом:
зменшення обсягу видатків за програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 7163,6 тис. гривень (видатки споживання – 6 063,6 тис. гривень, видатки розвитку – 1 100 тис. гривень);
збільшення обсягу видатків за програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами I і II рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 7 163,6 тис. гривень (видатки споживання – 6 063,6 тис. гривень, видатки розвитку – 1 100 тис. гривень).
Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
В обґрунтуванні щодо зазначеного перерозподілу видатків, наведеному у листі Міністерства освіти і науки, зокрема відмічено, що його реалізація здійснюється у зв’язку з утворенням на базі Відокремлених підрозділів Національного університету біоресурсів і природокористування України (далі – НУБіП України) Ніжинського агротехнічного інституту та Бережанського агротехнічного інституту /бюджетні асигнування встановлено за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики»/ – Відокремлених підрозділів НУБіП України Ніжинського агротехнічного коледжу і Бережанського агротехнічного коледжу /бюджетні асигнування для вищих навчальних закладів I і IІ рівнів акредитації, до яких належать коледжі, мають бути встановлені за бюджетною програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами I і IІ рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики»/ та з метою дотримання принципу цільового використання бюджетних коштів на цілі, визначені бюджетними призначеннями для підготовки кадрів за освітньо-кваліфікаційними рівнями «молодшого спеціаліста», «бакалавра», «спеціаліста», «магістра» та науково-педагогічних кадрів.
Інформація щодо виконання бюджетних програм, перерозподіл видатків державного бюджету за якими запропоновано, приведена в таблиці, яка надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію підтримати встановлений пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1175-р перерозподіл видатків державного бюджету. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:
погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1175-р здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству освіти і науки на 2014 рік, перерозподілу видатків:
у загальному фонді державного бюджету шляхом:
зменшення обсягу видатків споживання за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 13 015,4 тис. грн;
збільшення обсягу видатків споживання за бюджетною програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами I і II рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 13 015,4 тис. грн;
у спеціальному фонді державного бюджету шляхом:
зменшення обсягу видатків за бюджетною програмою 2201160 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами III і IV рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 7 163,6 тис. грн (видатки споживання – 6 063,6 тис. грн, видатки розвитку – 1 100 тис. грн);
збільшення обсягу видатків за бюджетною програмою 2201150 «Підготовка кадрів вищими навчальними закладами I і II рівнів акредитації та забезпечення діяльності їх баз практики» на 7 163,6 тис. грн. (видатки споживання – 6 063,6 тис. грн, видатки розвитку – 1 100 тис. гривень).
Голосували: «за» - одноголосно.
5.2. СЛУХАЛИ:
Інформацію начальника Управління економіки систем життєзабезпечення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Хоцянівської Н.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, у 2014 році, відповідно до листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.12.2014 № 7/10-15272.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.12.2014 р. за № 7/10-15272 щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування (далі – субвенція), згідно проектом додатка 1 до Порядку та умов надання у 2014 році субвенції, що пропонується Мінрегіоном на засіданні Уряду.
Відповідно до частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (із змінами від 31.07.2014 № 1622-VIІ) бюджетні призначення за вказаною субвенцією встановлено за спеціальним фондом державного бюджету в обсязі 2 900 млн. гривень. Крім того, згідно з пунктом 2 статті 16 цього Закону Кабінету Міністрів України надано право здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики понад обсяги, встановлені у додатку № 2 до цього Закону, у сумі 11 117,724 млн грн із зарахуванням отриманих коштів до спеціального фонду державного бюджету і спрямуванням на субвенцію для проведення розрахунків за природний газ з ПАТ НАК «Нафтогаз України» та компенсації різниці в тарифах на виробництво теплової енергії для населення на теплогенеруючих установках з використанням будь-яких видів палива та енергії за виключенням природного газу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2014 № 30 (із змінами від 17.07.2014 № 268, від 10.09.2014 № 451 та від 05.11.2014 № 638) затверджено Порядок та умови надання у 2014 році субвенції, а також у додатку 1 до цих Порядку та умов встановлено розподіл між місцевими бюджетами субвенції в обсязі 14 017,724 млн грн (у тому числі 2 900 млн грн – за рахунок визначених Законом джерел спеціального фонду державного бюджету, 11 117,724 млн грн – за рахунок випуску ОВДП), що на виконання частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України погоджувався Комітетом з питань бюджету.
Відповідно до матеріалів Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України пропонується встановити новий розподіл між місцевими бюджетами субвенції в межах загального її обсягу (шляхом перерозподілу коштів між місцевими бюджетами) у додатку 1 до Порядку та умов надання у 2014 році субвенції.
Згідно із пояснювальною запискою до проекту постанови реалізація перерозподілу дозволить забезпечити стале проходження опалювального періоду 2014-2015 років. Також зазначається, що зміни щодо розподілу субвенції розроблені Мінрегіоном за відповідними пропозиціями обласних державних адміністрацій і передбачають перерозподіл субвенції в обсязі 294 202 тис. грн, що надходять до державного бюджету за рахунок випуску ОВДП, бюджетні призначення за якою не можуть бути освоєні в окремих регіонах до завершення бюджетного періоду 2014 року, між місцевими бюджетами, які потребують додаткових коштів на погашення заборгованості в тарифах на послуги тепло-, водопостачання та водовідведення (довідка Мінрегіону надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету).
У пояснювальній записці зазначається, що проект постанови потребує погодження з Міністерством енергетики та вугільної промисловості України, Міністерством фінансів України, Міністерством юстиції України, громадська антидискримінаційна та антикорупційна експертизи проекту акту не проводилися.
Довідково: За даними звіту Казначейства про виконання державного бюджету за січень-листопад 2014 року фактично надано 10 081,8 млн грн з 14 017,7 млн грн субвенції, що становить 71,9 %.
Інформація про стан використання субвенції за січень-листопад 2014 року та її розподіл між місцевими бюджетами надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Заступник Голови Комітету Мельник С.І. вніс пропозицію підтримати розподіл субвенції між місцевими бюджетами (відповідно до звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.12.2014 р. за № 7/10-15272) за умови унормування такого розподілу рішенням Кабінету Міністрів України. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України:
погодити розподіл між місцевими бюджетами обсягу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, яка виникла у зв’язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання та водовідведення тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, у 2014 році, згідно з проектом додатку 1 до Порядку та умов надання у 2014 році субвенції відповідно до листа Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23.12.2014 №7/10-15272 за умови унормування такого розподілу рішенням Кабінету Міністрів України.
Голосували: «за» - одноголосно.
5.3. СЛУХАЛИ:
Інформацію директора Департаменту планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку і звітності – Головного бухгалтера Міністерства юстиції України Бірюкової О.О. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1167-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшли звернення Міністерства юстиції від 05.12.2014 р. № 16-4/2011 та від 17.12.2014 р. № 16-1/2105 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1167-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).
Пунктом 1 зазначеного вище розпорядження Уряду встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків у сумі 4 617,2 тис. гривень шляхом зменшення обсягу видатків споживання за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» та збільшення обсягу видатків розвитку за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції».
Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
За матеріалами Міністерства юстиції України такий перерозподіл проводиться з метою погашення кредиторської заборгованості з капітальних видатків органів юстиції, яка утворилася у 2012-2013 роках (з капітального ремонту приміщень територіальних органів юстиції – 4 335 тис. грн та за придбане обладнання (комп’ютерна та оргтехніка) – 282,2 тис. гривень. Така заборгованість зареєстрована в органах Державної казначейської служби України.
Проте, слід звернути увагу, що відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.03.2014 № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» Державній казначейській службі доручено здійснювати операції з погашення зареєстрованої в органах Державної казначейської служби станом на 1 березня 2014 року кредиторської заборгованості за капітальними видатками, розмір якої за окремим розпорядником та одержувачем бюджетних коштів перевищує 300 тис. гривень, виключно в обсягах, що відповідають обсягам, установленим за результатами контрольних заходів Державної фінансової інспекції. Проте, відповідна інформація в матеріалах Міністерства юстиції відсутня.
Довідково: у Законі України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» видатки розвитку Міністерству юстиції 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» передбачено в обсязі 2663,8 тис. гривень.
Здійснення даного перерозподілу пропонується за рахунок економії коштів (видатки споживання), передбачених у 2014 році Державній реєстраційній службі України на закупівлю послуг із супроводу програмно-інформаційних комплексів, забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, супроводу та модернізації програми документообігу, представницьких видатків, створення автоматизованої системи для введення Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, які є нагальними та першочерговими.
Необхідно зауважити, що звернення Міністерства юстиції до Комітету з питань бюджету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містять відповідних розрахунків та обґрунтувань щодо обсягів такого перерозподілу і напрямів спрямування відповідних бюджетних коштів (включаючи розрахунки стосовно економії бюджетних коштів за бюджетною програмою, видатки за якою зменшуються), хоча це передбачено пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 № 217).
Інформація щодо виконання бюджетних програм, перерозподіл видатків державного бюджету за якими запропоновано, приведена в таблиці, яка надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Водночас, необхідно зазначити, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1168-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік» також пропонується здійснити перерозподіл видатків споживання у сумі 2 102,7 тис. грн шляхом зменшення їх обсягу за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» та збільшення їх обсягу за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції».
Тобто, відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р та № 1168-р, загалом пропонується за бюджетною програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» збільшити видатки на суму 6 719,9 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 2 102,7 тис. грн та видатки розвитку – 4 617,2 тис. грн) та відповідно зменшити на таку ж суму видатки споживання за бюджетною програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації».
Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1169-р пропонується зменшити видатки споживання за бюджетною програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» на суму 320,3 тис. грн (оплата праці) та збільшити їх обсяг за бюджетною програмою 3608010 «Керівництво та управління у сфері захисту персональних даних».
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію підтримати встановлений пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р перерозподіл видатків державного бюджету. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:
погодити здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків у сумі 4 617,2 тис. гривень шляхом зменшення обсягу видатків споживання за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» та збільшення обсягу видатків розвитку за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції», що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р.
Голосували: «за» - 25, «проти» - 1, «утримались» - 0, «не голосували» - 1.
5.4. СЛУХАЛИ:
Інформацію директора Департаменту планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку і звітності – Головного бухгалтера Міністерства юстиції України Бірюкової О.О. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1168-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшли звернення Міністерства юстиції від 05.12.2014 р. № 16-4/2012 та від 17.12.2014 р. № 16-1/2105 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 №1168-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).
Пунктом 1 зазначеного вище розпорядження Уряду встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання шляхом зменшення їх обсягу за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» на суму 2 102,7 тис. грн та збільшення їх обсягу за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» на суму 2 102,7 тис. грн (оплата комунальних послуг та енергоносіїв).
Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
За матеріалами Міністерства юстиції України такий перерозподіл проводиться з метою збільшення бюджетних асигнувань органам юстиції (крім органів юстиції, розміщених на території АТО) на оплату комунальних послуг та енергоносіїв у зв’язку із збільшенням цін і тарифів на них та відповідно недопущення виникнення кредиторської заборгованості з оплати таких послуг на кінець бюджетного періоду.
Здійснення даного перерозподілу пропонується за рахунок економії коштів (видатків споживання), передбачених у 2014 році Державній реєстраційній службі України на закупівлю послуг із супроводу програмно-інформаційних комплексів, забезпечення функціонування Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, супроводу та модернізації програми документообігу, представницьких видатків, створення автоматизованої системи для введення Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Інформація щодо виконання бюджетних програм, перерозподіл видатків державного бюджету за якими запропоновано, приведена в таблиці, яка надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Водночас, необхідно зазначити, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік» також пропонується здійснити перерозподіл видатків у сумі 4 617,2 тис. гривень шляхом зменшення обсягу видатків споживання за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» та збільшення обсягу видатків розвитку за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції».
Тобто, відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р та № 1168-р, загалом пропонується за бюджетною програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» збільшити видатки на суму 6 719,9 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 2 102,7 тис. грн та видатки розвитку – 4 617,2 тис. грн) та відповідно зменшити на таку ж суму видатки споживання за бюджетною програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації».
Разом з тим, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1169-р пропонується зменшити видатки споживання за бюджетною програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» на суму 320,3 тис. грн (оплата праці) та збільшити їх обсяг за бюджетною програмою 3608010 «Керівництво та управління у сфері захисту персональних даних».
В обговоренні питання взяв участь народний депутат України – член Комітету з питань бюджету Маркевич Я.В.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію підтримати встановлений пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1168-р перерозподіл видатків державного бюджету. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:
погодити здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків споживання шляхом зменшення їх обсягу за програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації» на суму 2 102,7 тис. грн та збільшення їх обсягу за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» на суму 2 102,7 тис. грн (оплата комунальних послуг та енергоносіїв), що визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1168-р.
Голосували: «за» - 24, «проти» - 0, «утримались» - 2, «не голосували» - 1.
5.5. СЛУХАЛИ:
Інформацію директора Департаменту планово-фінансової діяльності, бухгалтерського обліку і звітності – Головного бухгалтера Міністерства юстиції України Бірюкової О.О. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1169-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшли звернення Міністерства юстиції від 05.12.2014 р. № 16-4/2013 та від 17.12.2014 р. № 16-1/2105 щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 № 1169-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами від 21.03.2012 р. № 217).
Пунктом 1 зазначеного вище розпорядження Уряду встановлено здійснити у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподіл видатків споживання в сумі 320,3 тис. гривень (оплата праці) шляхом зменшення їх обсягу за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» та збільшення їх обсягу за програмою 3608010 «Керівництво та управління у сфері захисту персональних даних».
Міністерству фінансів доручено після погодження зазначеного перерозподілу видатків забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
За матеріалами Міністерства юстиції України такий перерозподіл проводиться у зв’язку із необхідністю здійснення розрахунків з оплати праці працівників Державної служби України з питань захисту персональних даних (далі – ДСЗПД), яка ліквідовується відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 р. № 442 «Про оптимізацію центральних органів виконавчої влади».
Так, для завершення процесу ліквідації ДСЗПД, забезпечення прав працівників, які звільняються та недопущення виникнення кредиторської заборгованості із заробітної плати, а також враховуючи скорочення видатків із заробітної плати працівників ДСЗПД (на період серпень-грудень), відповідно до Закону України про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» виникла необхідність у додаткових коштах на заробітну плату в обсязі 320,3 тис. гривень.
Довідково: Законом України «Про Державний бюджет на 2014 рік» за бюджетною програмою 3608010 «Керівництво та управління у сфері захисту персональних даних» були передбачені видатки споживання в обсязі 6 283,2 тис. грн (з них оплата праці – 3 216,8 тис. грн) проте внесеними змінами до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» такі видатки були скорочені на 35,5 % (4 053,2 тис. грн), з них оплата праці на 34,4 % (2 109,4 тис. гривень).
Здійснення даного перерозподілу пропонується за рахунок коштів, які у січні-березні 2014 року передбачалися для фінансового забезпечення Головного управління юстиції Міністерства юстиції в Автономній Республіці Крим, та не були використані в повному обсязі. Дані кошти знаходяться на розподільчому рахунку Міністерства юстиції в Державній казначейській службі України.
Інформація щодо виконання бюджетних програм, перерозподіл видатків державного бюджету за якими запропоновано, приведена в таблиці, яка надана народним депутатам України – членам Комітету з питань бюджету.
Водночас, необхідно зазначити, що відповідно до розпоряджень Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1167-р та № 1168-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству юстиції України на 2014 рік» загалом, з урахуванням зазначених рішень Уряду, за бюджетною програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» пропонується збільшити видатки на суму 6 719,9 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 2 102,7 тис. грн та видатки розвитку – 4 617,2 тис. грн) та відповідно зменшити на таку ж суму видатки споживання за бюджетною програмою 3602010 «Керівництво та управління у сфері державної реєстрації».
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Шкварилюк В.В., Маркевич Я.В.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію підтримати встановлений пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1169-р перерозподіл видатків державного бюджету. Голова Комітету Павелко А.В. поставив цю пропозицію на голосування.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України:
погодити здійснення у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству юстиції на 2014 рік у загальному фонді державного бюджету, перерозподілу видатків споживання шляхом зменшення їх обсягу за програмою 3601010 «Керівництво та управління у сфері юстиції» на суму 320,3 тис. грн (оплата праці) та збільшення їх обсягу за програмою 3608010 «Керівництво та управління у сфері захисту персональних даних» на суму 320,3 тис. грн (оплата праці), як це визначено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 1169-р.
Голосували: «за» - 25, «проти» - 0, «утримались» - 1, «не голосували» - 1.
Голова Комітету А.В. Павелко
Секретар Комітету В.В. Шкварилюк