Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №135 від 22 березня 2018 року
1400 година м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала № 3
Головує: Голова Комітету Павелко А.В.
Присутні:
Члени Комітету: Амельченко В.В., Білоцерковець Д.О., Гєллєр Є.Б., Горбунов О.В., Дубіль В.О., Дубневич Б.В., Іщейкін К.Є., Кривенко В.М., Крулько І.І., Куліченко І.І., Маркевич Я.В., Медуниця О.В., Мельник С.І., Мепарішвілі Х.Н., Молоток І.Ф., Пинзеник В.М., Рудик С.Я., Скорик М.Л., Унгурян П.Я., Шкварилюк В.В., Шуфрич Н.І.
Всього присутніх – 22 народні депутати.
Відсутні:
Члени Комітету: Деркач А.Л., Левченко Ю.В., Матвієнко А.С., Микитась М.В., Павлов К.Ю., Пресман О.С. Шевченко О.Л.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Боброва Т.С., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Клочкова Т.В.
Список запрошених та осіб, які взяли участь в обговоренні питань
відповідно до компетенції:
Народні депутати України Бриченко І.В., Голуб В.В., Кіт А.Б., Кулініч О.І., Кучер М.І., Лунченко В.В., Мушак О.П. від Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Парцхаладзе Л.Р. – заступник Міністра; Бондарчук Н.Л. – начальник Управління впровадження та моніторингу пріоритетних проектів будівництва; від Міністерства фінансів України Супрун С.М. – заступник директора Департаменту співробітництва з міжнародними організаціями; |
|
від Міністерства аграрної політики та продовольства України
Ахіджанов Б.Р. – директор Департаменту фінансово-кредитної політики.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (постанова Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 № 187).
2. Про погодження розподілу
коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 2801540
«Державна підтримка галузі тваринництва на 2018 рік» (розпорядження Кабінету
Міністрів України від 28.02.2018 р.
№ 128-р). /Включено до порядку
денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків
державного бюджету Горбунова О.В./
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Парцхаладзе Л.Р про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р №187.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.03.2018 № 12/20-19-660 щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (далі – субвенція) відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. № 187 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 р. № 1068».
Питання погодження Комітетом з питань бюджету розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами в межах їх загального обсягу унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України, згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.
Законом України «Про Державний бюджет України на
2018 рік»
(далі – Закон) у складі загальнодержавних витрат Мінрегіону України
передбачено видатки за бюджетною програмою (код 2761600) «Субвенція з
державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках
Надзвичайної кредитної програми для відновлення України» у сумі
1 500,0 млн грн, з них за загальним фондом –
500 млн грн, за спеціальним фондом – 1 000 млн грн
(без розподілу між місцевими бюджетами).
Джерелом надання субвенції із спеціального фонду державного бюджету є кошти позики Європейського інвестиційного банку, залучені Україною відповідно до Фінансової угоди між Україною та цим банком в рамках реалізації проекту «Надзвичайна кредитна програма для відновлення України», ратифікованої Законом України від 22.04.2015 р. № 346-VIII.
Метою проекту «Надзвичайна кредитна програма для відновлення України» визначено підтримку комплексних заходів з інвестування в сектори муніципальної та соціальної інфраструктури для подолання наслідків конфлікту в Східній Україні. Відтак, проект охоплює три географічні місцевості: райони, що зазнали негативного впливу у Донецькій і Луганській областях під контролем Уряду України; три навколишні області (Харківська, Дніпропетровська і Запорізька), які зазнають сильного тиску на соціальні послуги та іншу інфраструктуру в зв’язку із значним припливом внутрішньо переміщених осіб (ВПО) та іншими порушеннями, пов’язаними із конфліктом; конкретні місцеві ради в інших областях, що приймають значні припливи ВПО, для надання допомоги у вирішенні проблем посиленого тиску на соціальну інфраструктуру та розселення.
У постанові Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. № 187 шляхом внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 р. № 1068 затверджуються у новій редакції Порядок та умови надання субвенції та її розподіл між місцевими бюджетами у 2018 році у сумі 1 480 837,7 тис. грн, з них за рахунок коштів загального фонду 217 483,71 тис. грн., за рахунок коштів спеціального фонду 1 263 353,99 тис. грн згідно з додатками 1 та 4, викладеними у новій редакції (шляхом уточнення переліку проектів, місцевих бюджетів та обсягів субвенції).
Слід відмітити, що за спеціальним фондом пропонується розподілити субвенцію на 263 353,99 тис. грн більше ніж передбачено Законом України «Про Державний бюджет України на 2018 рік», з приводу чого Міністерством регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України надано довідку про можливість залучення ним, як головним розпорядником коштів, залишку кредитних ресурсів за визначених умов, що роздана народним депутатам – членам Комітету.
У додатку 1 «Перелік проектів, що фінансуються в 2018 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (Пул 1)» затверджено розподіл субвенції у сумі 680 391,242 тис. грн, з них за рахунок коштів спеціального фонду 566 992,698 тис. грн, за рахунок коштів загального фонду – 113 398,544 тис. грн. Відповідно до затвердженого у додатку 1 розподілу зазначена субвенція надається місцевим бюджетам таких областей:
Дніпропетровської (місто Новомосковськ) у сумі 14 388,783 тис. грн, з яких за загальним фондом 2 398,131 тис. грн, за спеціальним фондом 11 990,652 тис. грн;
Донецької (міста Бахмут, Мирноград, Костянтинівка, Селідове, райони: Великоновосілківський, Нікольський, Олександрівський) – у сумі 258 390,996 тис. грн, з яких за загальним фондом 43 065,166 тис. грн, за спеціальним фондом 215 325,83 тис. грн;
Запорізької (район Приморський) у сумі 90 298,130 тис. грн, з яких за загальним фондом 15 049,688 тис. грн, за спеціальним фондом 75 248,442 тис. грн;
Луганської (місто Сєвєродонецьк, райони: Біловодський, Кремінський, Міловський, Станично-Луганський, Троїцький) у сумі 78 650,758 тис. грн, з яких за загальним фондом 13 108,462 тис. грн, за спеціальним фондом 65 542,296 тис. грн;
Харківської (обласний бюджет, райони: Вовчанський, Валківський, Дергачівський) у сумі 238 662,575 тис. грн, з яких за загальним фондом 39 777,097 тис. грн, за спеціальним фондом 198 885,478 тис. грн.
У додатку 4 «Перелік проектів, що фінансуються в 2018 році за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам та співфінансування з місцевих бюджетів на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України (Пул 2а)» затверджено розподіл субвенції у сумі 800 446,453 тис. грн, з них за рахунок коштів спеціального фонду 696 361,291 тис. грн та за рахунок коштів загального фонду –104 085,162 тис. грн. Відповідно до затвердженого у додатку 4 розподілу зазначена субвенція надається місцевим бюджетам таких областей:
Дніпропетровської (обласний бюджет) у сумі 97 754,063 тис. грн, з яких за спеціальним фондом 97 754,063 тис. грн;
Донецької (обласний бюджет, міста: Бахмут, Вугледар, Маріуполь, Мирноград, Торець, Покровськ, Дружківка, Краматорськ, Слов’янськ, Селидове, райони: Мангушський, Маp’їнський, Нікольський, Волноваський, Добpопільський, об’єднані територіальни громади м. Лимана та Іллінівська сільська ) – у сумі 585 146,469 тис. грн, з яких за загальним фондом 97 524,411 тис. грн, за спеціальним фондом 487 622,058 тис. грн;
Запорізької (міста: Токмак, Запоріжжя, Мелітополь, райони: Василівський) – у сумі 24 549,012 тис. грн, з яких за спеціальним фондом 24 549,012 тис. грн;
Луганської (обласний бюджет, м. Рубіжне, райони: Білокуракинський, Новоайдарський, Сватівський, Попаснянський, Міловський, Станично-Луганський, Троїцький, Старобільський об’єднана територіальна громада смт Білокуракиного та смт Біловодськ) – у сумі 39 364,509 тис. грн, з яких за загальним фондом 6 560,751 тис. грн, за спеціальним 32 803,758 тис. грн;
Харківської (обласний бюджет, міста: Лозова, Куп’янськ, Первомайський, райони: Золочівський, Вовчанський, Валківський, Барвінківський, Первомайський, Великобурлуцький, Дворічанський, Балаклійський, Лозівський) – у сумі 53 632,4 тис. грн, з яких за спеціальним фондом 53 632,4 тис. грн.
Крім того, у додатку 4 до Порядку та умов для окремих проектів у Дніпропетровській, Запорізькій та Харківській областях визначено мінімальний обсяг співфінансування у 2018 році за рахунок коштів місцевих бюджетів у загальній сумі 35 187,091 тис. грн.
Належить звернути увагу на визначені згідно з Порядком та умовами особливості спрямування субвенції за загальним та спеціальним фондом, зокрема:
– субвенція спрямовується на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України, за напрямами визначеними у Фінансовій угоді. Перелік проектів затверджується додатками 1 і 4 до таких Порядку та умов (використання субвенції здійснюється з дотриманням умов Фінансової угоди та договорів, укладених у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України, та відповідно до угод про передачу коштів, укладених відповідно до Фінансової угоди);
– субвенція не може бути спрямована на погашення штрафних санкцій та/або пені, що нараховується за порушення умов договорів та на витрати, пов’язані з перерахуванням та конвертацією коштів за рахунком для одержання коштів та проектними рахунками;
– субвенція спеціального фонду не використовується для сплати податків, зборів та митних платежів;
– субвенція спеціального фонду може бути надана для реалізації проектів у Дніпропетровській, Запорізькій та Харківській областях, визначених в додатку 4, за умови підтвердження співфінансування таких проектів з відповідних місцевих бюджетів у обсязі не меншому, ніж сума податку на додану вартість;
– субвенція загального фонду спрямовується виключно на сплату податку на додатну вартість, що додається до вартості товарів, робіт та послуг, закупівля яких здійснюється в рамках проектів (здійснення видатків за рахунок субвенції загального фонду можливе лише за умови попереднього спрямування коштів субвенції спеціального фонду за цільовим призначенням для здійснення частини оплати за відповідним рахунком).
Довідково:
Згідно із звітом про виконання державного бюджету за 2 місяці 2018 року кредитні ресурси на реалізацію надзвичайної кредитної програми для України за бюджетними програмами 2751630 та 2761600 не залучалися і видатки за такими програмами не здійснювалися.
Загалом слід зауважити, що Мінрегіоном не надано належних розрахунків та обґрунтувань щодо здійсненого розподілу коштів між місцевими бюджетами та за об’єктами.
Водночас, варто наголосити, що згідно з вимогами Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду бюджету визначено таке:
– платежі за рахунок спеціального фонду бюджету здійснюються в межах коштів, що фактично надійшли до цього фонду на відповідну мету /частина восьма статті 13/;
– витрати спеціального фонду бюджету мають постійне бюджетне призначення, яке дає право провадити їх виключно в межах і за рахунок фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина четверта статті 23/;
– розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету /частина друга статті 48/;
– залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету зберігаються на кінець бюджетного періоду для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді /частина друга статті 57/.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Куліченко І.І., Мельник С.І., а також заступник директора Департаменту співробітництва з міжнародними організаціями Міністерства фінансів України Супрун С.М.
Під час обговорення заступник директора Департаменту співробітництва з міжнародними організаціями Міністерства фінансів України Супрун С.М. зазначила про те, що міністерство не має заперечень щодо розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, що розглядається.
Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів Куліченко І.І. вніс пропозицію погодити розподіл між місцевими бюджетами субвенції на реалізацію проектів у рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України згідно з постановою Уряду від 14.03.2018 № 187 з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду державного бюджету.
Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Куліченком І.І. пропозицію. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету з питань бюджету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити здійснення розподілу між місцевими бюджетами у 2018 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України згідно із додатками 1 та 4 до Порядку та умов надання такої субвенції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 р. № 187 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 25 листопада 2015 р. № 1068» (з дотриманням вимог частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23, частини другої статті 48, частини другої статті 57 Бюджетного кодексу України в частині використання коштів спеціального фонду державного бюджету).
Голосували: «за» - одноголосно.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію директора Департаменту фінансово-кредитної політики Міністерства аграрної політики та продовольства України Ахіджанова Б.Р. про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 128-р). /Включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунова О.В./
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету надійшло звернення Міністерства аграрної політики та продовольства України від 06.03.2018 № 37-13-4/8524 та від 27.02.2018 № 37-13-4/7354 щодо погодження розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті на 2018 рік за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва», згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 128-р «Про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік».
Статтею 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» (далі - Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Державна підтримка галузі тваринництва» (код 2801540) здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Згідно з вимогами цієї статті Закону про використання коштів державного бюджету за вищезазначеною бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) відповідний головний розпорядник коштів державного бюджету має щоквартально інформувати Комітет Верховної Ради України з питань бюджету.
Законом про державний бюджет на 2018 рік Міністерству аграрної політики та продовольства України за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» визначено видатки розвитку за загальним фондом у обсязі 4 000 000 тис. гривень.
Довідково: за підсумками січня-лютого поточного року за даними звітності Казначейства за бюджетною програмою 2801540 видатки не проводились.
У державному бюджеті на 2017 рік кошти для державної підтримки галузі тваринництва було визначено у обсязі 170 млн грн, з яких за підсумками року фактично використано 165,8 млн грн або 97,55% від річного плану. Інформація Міністерства аграрної політики та продовольства України про використання таких коштів за підсумком 2017 року роздана народним депутатам – членам Комітету.
Використання коштів за бюджетною програмою 2801540 здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки галузі тваринництва (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 107, роздано народним депутатам – членам Комітету.).
Відповідно до зазначеного Порядку бюджетні кошти спрямовуються за такими напрямами:
1) часткова компенсація відсоткової ставки за банківськими кредитами, залученими для покриття витрат, пов’язаних із провадженням діяльності у галузях: вівчарство, козівництво, бджільництво, звірівництво, кролівництво, шовківництво та аквакультура (далі – компенсація відсотків)
/Компенсація відсотків надається суб’єктам господарювання, які залучили в національній валюті у банках короткострокові кредити для покриття виробничих витрат та середньострокові і довгострокові кредити для покриття витрат капітального (інвестиційного) характеру, а саме: компенсація відсотків за нараховані і сплачені у поточному році за користування кредитом, обсяг якого не перевищує 100 млн гривень, відсотки у розмірі 1,5 облікової ставки Національного банку, що діє на дату нарахування відсотків, але не вище розміру, передбаченого кредитним договором, зменшеним на 3 відсоткових пункти. При цьому, компенсація відсотків здійснюється щомісяця виходячи із суми фактично сплачених суб’єктами господарювання банку відсотків за відповідний період/;
2) часткова компенсація вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції в частині витрат, профінансованих за рахунок банківських кредитів (далі – компенсація вартості об’єктів, профінансованих за рахунок банківських кредитів)
/Компенсація вартості об’єктів, профінансованих за рахунок банківських кредитів, надається суб’єктам господарювання, які залучили у банках кредити строком до п’яти років, обсягом до 500 млн гривень на один об’єкт у національній валюті для здійснення будівництва та/або реконструкції тваринницьких ферм та комплексів. При цьому, така компенсація здійснюється щомісяця у розмірі 25 відсотків фактично понесених витрат на будівництво та/або реконструкцію об’єктів згідно з кредитним договором/;
3) спеціальна бюджетна дотація за утримання корів молочного, молочно-м’ясного та м’ясного напряму продуктивності (далі – дотація за утримання корів);
/Дотація за утримання корів надається на безповоротній основі двічі на рік суб’єктам господарювання, які є юридичними особами, за кожну наявну станом на 1 січня та на 1 липня поточного року ідентифіковану та зареєстровану в установленому порядку корову в розмірі 750 гривень за одну голову./;
4) спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб (далі – дотація за молодняк);
/Дотація за молодняк надається на безповоротній основі фізичним особам за утримання ідентифікованого та зареєстрованого в установленому порядку молодняка великої рогатої худоби до тринадцятимісячного віку, який народився у господарствах фізичних осіб у поточному році, а саме: за період утримання молодняка: віком від 1 до 5 місяців у розмірі 300 грн за голову; від 5 до 9 місяців – 700 грн за голову; від 9 до 13 місяців – 1 500 грн за голову. При цьому, загальний обсяг дотації за молодняк не може перевищувати 2 500 грн із розрахунку на одну голову молодняка./;
5) часткове відшкодування вартості закуплених для подальшого відтворення племінних тварин, а саме телиць, нетелей, корів молочного, молочно-м’ясного та м’ясного напряму продуктивності, свинок та кнурців, вівцематок, баранів, ярок і сперми бугаїв та ембріонів великої рогатої худоби, які мають племінну (генетичну) цінність (далі – часткове відшкодування вартості племінних тварин, сперми та ембріонів);
/Зокрема, часткове відшкодування вартості племінних тварин, сперми та ембріонів здійснюється на безповоротній основі суб’єктам господарювання, які є юридичними особами, за закуплені ними племінні (генетичні) ресурси у період з 1 жовтня попереднього року до 30 вересня поточного року у розмірі до 50% вартості (без податку на додану вартість), зокрема, не більш як 24 000 гривень за одну голову племінних телиць, нетелів, корів; 5 000 гривень за одну голову племінних свинок та кнурців; 4 000 гривень за одну голову племінних вівцематок, баранів, ярок./;
6) часткове відшкодування вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції (далі – часткове відшкодування вартості об’єктів).
/Часткове відшкодування вартості об’єктів надається суб’єктам господарювання на безповоротній основі у розмірі 30 відсотків вартості об’єкта до 500 млн гривень загальної вартості такого об’єкта (без урахування податку на додану вартість), завершених у поточному році етапів будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів для утримання великої рогатої худоби, свиней, птиці (у тому числі водоплавної та індиків), доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції (молока, м’яса, побічних продуктів тваринного походження, що належать до II категорії), у тому числі вартості обладнання згідно із проектно-кошторисною документацією, а для об’єктів із більшою вартістю — 30 відсотків від 500 млн гривень./.
Згідно із вказаним Порядком, суб’єкт господарювання має право на одержання однієї з форм державної підтримки: компенсації відсотків, компенсації вартості об’єктів, профінансованих за рахунок банківських кредитів, часткового відшкодування вартості об’єктів.
Пунктом 5 зазначеного Порядку визначається, що розподіл бюджетних коштів за напрямами, встановленими пунктом 4 цього Порядку, для надання державної підтримки та їх перерозподіл протягом року з урахуванням фактичного обсягу використання здійснюються відповідно до статті 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік».
Крім того слід зазначити, що для надання державної підтримки Мінагрополітики утворює комісію, яка є постійно діючим органом.
Так, пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 128-р встановлено здійснити розподіл коштів, передбачених Міністерству аграрної політики та продовольства України у державному бюджеті на 2018 рік за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва», у сумі 4 000 000 тис. гривень згідно із додатком до цього розпорядження Уряду, а саме на:
1) часткову компенсацію відсоткової ставки за банківськими кредитами, залученими для покриття витрат, пов’язаних із провадженням діяльності у галузях: вівчарство, козівництво, бджільництво, звірівництво, кролівництво, шовківництво та аквакультура – 200 000 тис. грн;
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить здешевити залучені інвестиції у національній валюті обсягом понад 800 млн грн/
2) часткову компенсацію вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції в частині витрат, профінансованих за рахунок банківських кредитів – 1 100 000 тис. грн;
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить залучити інвестиції капітального характеру в обсязі 4 400 млн грн/
3) спеціальну бюджетну дотацію за утримання корів молочного, молочно-м’ясного та м’ясного напряму продуктивності – 500 000 тис. грн;
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить утримувати і збільшити продуктивність 333 тис. корів/
4) спеціальна бюджетна дотація за вирощування молодняка великої рогатої худоби, який народився в господарствах фізичних осіб – 700 000 тис. грн;
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить зберегти 280 тис. голів молодняку великої рогатої худоби та збільшити виробництво м’яса на 98 тис. тонн/
5) часткове відшкодування вартості закуплених для подальшого відтворення племінних тварин, а саме телиць, нетелей, корів молочного, молочно-м’ясного та м’ясного напряму продуктивності, свинок та кнурців, вівцематок, баранів, ярок і сперми бугаїв та ембріонів великої рогатої худоби, які мають племінну (генетичну) цінність – 300 000 тис. грн;
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить відшкодувати вартість 8 тис. голів телиць, нетелей, корів; 20 тис. голів свинок та кнурців, 1 тис. голів вівцематок, баранів та ярок/
6) часткове відшкодування вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів, доїльних залів, підприємств з переробки сільськогосподарської продукції – 1 200 000 тис. гривень.
/за інформацією Мінагрополітики, використання коштів за цим напрямом дозволить ввести в дію тваринницьких об’єктів загальною вартістю понад 4 000 млн гривень/
Пунктом 2 розпорядження Уряду від 28.02.2018 № 128-р Міністерству аграрної політики та продовольства України доручено забезпечити погодження розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження, з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Необхідно зазначити, що відповідно до розпорядження Уряду від 28.02.2018 № 128-р розподілено обсяг видатків державного бюджету за бюджетною програмою 2801540 без зазначення, що відповідні кошти Законом за цією програмою визначено саме за загальним фондом.
У листі Міністерства аграрної політики та продовольства зазначено, що спрямування за бюджетною програмою 2801540 видатків у сумі 4 млрд гривень забезпечить розвиток галузі тваринництва, стабілізацію поголів’я худоби, поліпшення її генетичного потенціалу, стимулювання збільшення виробництва продукції тваринництва.
Водночас слід зауважити, що матеріали, які надійшли від Мінагрополітики до Комітету, не містять відповідних розрахунків розподілу коштів за бюджетною програмою 2801540 за визначеними напрямами (об’єктами, заходами) спрямування коштів (включаючи інформацію стосовно суб’єктів господарювання, які можуть отримати бюджетні кошти).
Разом з цим, необхідно зауважити, що згідно з частиною восьмою статті 20 Бюджетного кодексу України протягом 45 днів з дня набрання чинності законом про державний бюджет головний розпорядник бюджетних коштів затверджує спільно з Міністерством фінансів України паспорт бюджетної програми. В свою чергу, згідно з частиною п’ятою статті 28 зазначеного Кодексу головний розпорядник бюджетних коштів зобов’язаний оприлюднити шляхом розміщення на своєму офіційному сайті паспорти бюджетних програм на поточний бюджетний період (включаючи зміни до паспортів бюджетних програм) у триденний строк з дня їх затвердження. Проте на момент підготовки матеріалів паспорт бюджетної програми 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік на офіційному сайті Міністерства аграрної політики та продовольства не було розміщено.
Також необхідно відзначити, що розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 128-р не містить відповідного доручення Міністерству аграрної політики та продовольства України щокварталу інформувати Комітет Верховної Ради України з питань бюджету про використання коштів державного бюджету за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва», як це передбачено статтею 32 Закону.
На засіданні Комітету з питань бюджету від 14 березня 2018 року також відбувався розгляд даного питання, проте за результатами обговорення було прийнято рішення перенести розгляд цього питання на чергове засідання Комітету, провівши додаткове заслуховування Міністерства аграрної політики та продовольства України та надавши відповідне доручення голові підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунову О.В.
За результатами проведеної роботи голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Горбунов О.В. вніс пропозицію підтримати таке рішення Комітету:
погодити розподіл коштів щодо державної підтримки галузі тваринництва за напрямами згідно з додатком до розпорядження Уряду за № 128-р;
звернутися до Уряду та рекомендувати:
- переглянути положення Порядку за № 107 та зняти для об’єктів, які створюють більше як 500 робочих місць, встановленого обмеження щодо вартості об’єкта до 500 млн гривень;
- включити до складу Комісії щодо надання такої державної підтримки членів Комітету з питань бюджету чисельністю не менше 50 відсотків від складу такої комісії;
звернути увагу Уряду на необхідність своєчасного інформування Комітету з питань бюджету про стан використання коштів за вказаною бюджетною програмою та розглянути можливість перегляду розподілу таких коштів за підсумками їх використання у I півріччі 2018 року;
направити Уряду рішення Комітету з питань аграрної політики для розгляду та опрацювання.
/Проект рішення роздано народним депутатам – членам Комітету./
З приводу даного питання Комітет Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин ухвалив рішення від 15 березня 2018 року (протокол № 69) «Про результати обговорення питання щодо розподілу коштів державної підтримки АПК» (лист від 16.03.2018 № 04-11/16-58 роздано народним депутатам – членам Комітету).
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету з питань бюджету Павелко А.В., Горбунов О.В., Кривенко В.М., Пинзеник В.М., Медуниця О.В., Мельник С.І., Амельченко В.В., Дубневич Б.В., народні депутати України – члени Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин Кулініч О.І., Кіт А.Б., Мушак О.П., Кучер М.І., а також директор Департаменту фінансово-кредитної політики Міністерства аграрної політики та продовольства України Ахіджанов Б.Р.
Голова Комітету Павелко А.В. поставив на голосування внесену головою підкомітету Горбуновим О.В. пропозицію. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету з питань бюджету на час голосування («за» проголосували 11 із 18 присутніх на час голосування членів Комітету).
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами статті 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік»:
1) погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.02.2018 № 128-р розподіл коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік, у сумі 4 000 000 тис. гривень за напрямами згідно з додатком до цього розпорядження Уряду;
2) рекомендувати Кабінету Міністрів України:
- з метою сприяння масовій зайнятості населення через створення нових робочих місць в ході реалізації державної програми підтримки галузі тваринництва, стимулювання залученню інвестицій у агропромисловий комплекс переглянути норми Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки галузі тваринництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 107, та зняти для об’єктів, які створюють більше як 500 робочих місць, обмеження щодо вартості об’єкта до 500 млн гривень загальної вартості такого об’єкта, встановлене щодо надання державної підтримки галузі тваринництва;
- доручити Міністерству аграрної політики та продовольства України передбачити включення до складу комісії (що утворюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для підтримки галузі тваринництва, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07.02.2018 р. № 107) народних депутатів – членів Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (чисельністю не менше 50 відсотків складу такої комісії);
3) звернути увагу Кабінету Міністрів України щодо необхідності забезпечення виконання вимог абзацу другого статті 32 Закону України «Про Державний бюджет України на 2018 рік» та розглянути можливість перегляду розподілу коштів за бюджетною програмою 2801540 «Державна підтримка галузі тваринництва» на 2018 рік за напрямами відповідно до стану використання коштів за цією бюджетною програмою за підсумками I півріччя 2018 року;
4) направити Кабінету Міністрів України рішення Комітету Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин від 15 березня 2018 року (протокол № 69) «Про результати обговорення питання щодо розподілу коштів державної підтримки АПК» для розгляду та опрацювання.
Голова Комітету А.В. Павелко
Секретар Комітету В.В. Шкварилюк