Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №42 від 19 червня 2020 року
9 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510
Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.
Присутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 28 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Копанчук О.Є., Батенко Т.І., Борт В.П., Драбовський А.Г., Кузбит Ю.М., Северин С.С.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Король Л.М., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Рибчинська Л.В., Симончук К.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Новацька О.В.
Список запрошених та інших присутніх на засіданні осіб:
Народний депутат України Крячко М.В.
від Міністерства фінансів України
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;
Гливка А.О. – радник Міністра;
від Міністерства внутрішніх справ України
Геращенко А.Ю. – заступник Міністра;
Шевнін С.М. – директор Департаменту фінансово-облікової політики – головний бухгалтер;
від Державної служби України з надзвичайних ситуацій
Білошицький Р.М. – заступник Голови;
Олійник О.І. – директор Департаменту фінансово-облікової політики – головний бухгалтер;
від Міністерства освіти і науки України
Мандзій Л.С. – в.о. Міністра;
від Рахункової палати
Яременко О.С. – член Рахункової палати;
Мазярчук В.М. – радник Голови;
Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту з питань бюджетної політики Рахункової палати.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками коштів для здійснення доплати військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я (постанова Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485) /повторний розгляд/.
2. Про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству освіти і науки для повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році (постанова Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 496) /за пропозицією Голови Комітету Арістова Ю.Ю. питання розглянуто першим/.
3. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Міністерству внутрішніх справ (розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р).
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра внутрішніх справ України Геращенка А.Ю. про погодження виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками коштів для здійснення доплати військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485) /повторний розгляд/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства внутрішніх справ України (далі – МВС) від 16.06.2020 № 19092/09-2020 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485 «Про виділення коштів для здійснення доплати військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я».
Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом України від 13.04.2020 № 553-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину. Відповідно до частини третьої цієї статті Закону кошти Фонду COVID-19 спрямовуються, зокрема на додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, визначений у рішенні Кабінету Міністрів України про встановлення карантину, до завершення здійснення зазначених заходів.
Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом. При цьому, відповідно до пункту 6 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-IX «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік"» у разі неможливості проведення засідання Комітету з питань бюджету протягом двох днів з дня отримання звернення про погодження зазначеного вище рішення Кабінету Міністрів України таке погодження здійснюється Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України на її засіданні.
Керуючись положеннями частини другої статті 29 Закону, Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 29 квітня 2020 р. № 342 «Про визначення переліку посад працівників, службових і посадових осіб, щодо яких не застосовується обмеження під час нарахування заробітної плати, грошового забезпечення у квітні 2020 р. та на період до завершення місяця, в якому відміняється карантин, установлений Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету). Відповідно до пунктів 2 та 3 постанови Уряду від 29.04.2020 № 342 визначення переліку посад (професій) працівників, службових і посадових осіб, військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу, поліцейських з урахуванням специфіки їх участі у заходах, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та заходах із забезпечення національної безпеки і оборони, у тому числі в операції Об’єднаних сил (ООС), здійснюється відповідним центральним органом виконавчої влади у сфері, у якій він реалізує державну політику, органом державної влади, іншим державним органом, при цьому персональний перелік вказаних осіб (працівників) визначається керівником (керівником державної служби) відповідної установи, організації, органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування.
Слід відмітити, що у державному бюджеті на 2020 рік (із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX) видатки Фонду COVID-19 передбачені за загальним фондом Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі 64 669 537,7 тис. гривень. Відповідно до прийнятих Урядом рішень (постанов Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308, від 29.04.2020 № 330, від 29.04.2020 № 354, від 06.05.2020 № 372, від 20.05.2020 № 385, від 10.06.2020 № 472, від 10.06.2020 № 485) вже виділено із Фонду COVID-19 18 697 544 тис. грн, тобто залишилось нерозподіленими 45 971 993,7 тис. грн /інформація про спрямування коштів Фонду COVID-19 за напрямами, відповідно до рішень Уряду, роздана народним депутатам України – членам Комітету/.
На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 (зі змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Порядок № 302) /копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/. Згідно з Порядком № 302 кошти Фонду COVID-19 спрямовуються, зокрема на додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, визначений Кабінетом Міністрів України в акті про встановлення карантину з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, до завершення здійснення зазначених заходів. При цьому, у межах зазначеного напряму кошти фонду можуть спрямовуватися також на доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям Національної гвардії та Держприкордонслужби, особам рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення, доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання серед людей на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я.
Порядок № 302 встановлює вимоги щодо подання до Комітету головним розпорядником коштів державного бюджету разом із зверненням щодо погодження рішення Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19 фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань, а також щомісяця (до 5 числа) – інформації про використання коштів цього фонду.
Серед іншого, про що заявник має зазначити у зверненні Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19, визначено про необхідність вказати напрям спрямування коштів фонду та їх обсяг; заходи, які передбачається здійснити за рахунок коштів фонду; інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду COVID-19.
Пунктом 1 постанови Уряду від 10.06.2020 № 485 встановлено виділити МВС 2 701 125,3 тис. гривень, зокрема Апарату МВС – 171 081,6 тис. грн, Національній гвардії – 125 105,5 тис. грн, Адміністрації Державної прикордонної служби – 103 774,7 тис. грн, Державній службі з надзвичайних ситуацій – 51 302,5 тис. грн, Національній поліції – 2 249 861 тис. грн на безповоротній основі (видатки споживання) із Фонду COVID-19 для здійснення доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям Національної гвардії та Державної прикордонної служби, особам рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я.
Мінфіну доручено після погодження зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нових бюджетних програм та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету.
Окремо слід наголосити, що положеннями постанови Уряду від 10.06.2020 № 485 не визначено економічної ознаки видатків, що виділяються із Фонду COVID-19 для виплати доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, а саме у пункті 1 цієї постанови не зазначено, що такі видатки є видатками на оплату праці та їх обсяги (відповідно до наказів Мінфіну від 14.01.2011 № 11 «Про бюджетну класифікацію» (зі змінами) та від 12.03.2012 № 333 «Про затвердження Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету» (зі змінами)). При цьому, необхідно зауважити, що у державному бюджеті на 2020 рік у показниках видатків за бюджетними програмами щодо забезпечення діяльності Апарату МВС, Національної гвардії, Адміністрації Державної прикордонної служби, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Національної поліції окремо затверджено видатки на оплату праці.
Пунктом 2 постанови Уряду від 10.06.2020 № 485 із врахуванням вимог Порядку №302 затверджується Порядок використання коштів, виділених для здійснення доплати військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я (далі – Порядок № 485).
Порядком № 485 визначено механізм використання коштів державного бюджету за бюджетними програмами:
«Здійснення доплати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я Міністерства внутрішніх справ України, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2 за рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (у сумі 171 081,6 тис. грн);
«Здійснення доплати військовослужбовцям Національної гвардії, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (у сумі 125 105,5 тис. грн);
«Здійснення доплати військовослужбовцям Державної прикордонної служби України, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання, за рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (у сумі 103 774,7 тис. грн);
«Здійснення доплати особам рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (у сумі 51 302,5 тис. грн);
«Здійснення доплати поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, за рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» (у сумі 2 249 861 тис. грн).
Згідно з пунктом 2 Порядку № 485 головним розпорядником коштів державного бюджету є МВС, а відповідальними виконавцями бюджетних програм є Апарат МВС, Національна гвардія, Адміністрація Держприкордонслужби, ДСНС та Національна поліція (далі – органи системи МВС). При цьому, бюджетні кошти, отримані органами системи МВС на безповоротній основі, використовуються виключно для здійснення:
доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям Національної гвардії та Адміністрації Держприкордонслужби, особам рядового і начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейським, які забезпечують життєдіяльність населення на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2,
доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я.
Такі виплати здійснюються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2020 р. № 375 «Деякі питання оплати праці (грошового забезпечення) окремих категорій працівників, військовослужбовців Національної гвардії та Державної прикордонної служби, осіб рядового та начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту, поліцейських, які забезпечують життєдіяльність населення, на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та протягом 30 днів з дня його відміни».
Так, Постановою № 375, зокрема, передбачено встановлення додаткової доплати до заробітної плати (грошового забезпечення) пропорційно відпрацьованому часу працівникам підприємств, установ та організацій, органів державної влади, які фінансуються з державного бюджету, у граничному розмірі до 50% заробітної плати (грошового забезпечення). При цьому, перелік посад (професій) працівників, яким встановлюватимуться такі доплати, визначатиметься відповідним центральним органом виконавчої влади, а персональний перелік працівників, яким встановлюється доплата – керівником (керівником державної служби) відповідного підприємства, установи та організації, органу державної влади.
Згідно із поданими МВС фінансово-економічними обґрунтуваннями щодо здійснення доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям, заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я обсяг коштів у сумі 2,7 млрд гривень був визначений з урахуванням наступного:
Апарату МВС у сумі 171 081,6 тис. грн на доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації захворювання на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, у відомчих закладах охорони здоров’я на період дії карантину з 11.03.2020 до 22.06.2020 та протягом 30 днів з дня відміни (за розрахунками таку доплату можуть потребувати 5,7 тис. осіб у розмірі 50% заробітної плати, що становитиме від 4,5 до 6,3 тис. грн),
Національній гвардії у сумі 125 105,5 тис. грн на доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям Національної гвардії на період дії карантину з 11.03.2020 до 22.06.2020 (за розрахунками таку доплату можуть потребувати 7,8 тис. осіб у розмірі 50% грошового забезпечення, що становитиме для військовослужбовців строкової служби та курсантів (з числа цивільної молоді) від 0,2 до 0,4 тис. грн, для курсантів (військовослужбовці за контрактом) 5,25 тис. грн, військовослужбовців від 5,5 до 8,3 тис. грн),
Адміністрації Державної прикордонної служби у сумі 103 774,7 тис. грн на доплати до грошового забезпечення військовослужбовцям, заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я на період дії карантину з 11.03.2020 до 22.06.2020 (за розрахунками таку доплату можуть потребувати 4,1 тис. осіб у розмірі 50% грошового забезпечення/заробітної плати, що становитиме для медичних та інших працівників 5,6 тис. грн, військовослужбовців від 5,8 до 9,1 тис. грн),
Державній службі з надзвичайних ситуацій у сумі 51 302,5 тис. грн на доплати до грошового забезпечення особам рядового і начальницького складу, заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я на період дії карантину з 11.03.2020 до 22.06.2020 (за розрахунками таку доплату можуть потребувати 2,1 тис. осіб у розмірі 50% грошового забезпечення/заробітної плати, що становитиме від 5,2 до 8,1 тис. грн),
Національній поліції у сумі 2 249 861 тис. грн на доплати до грошового забезпечення поліцейським на період дії карантину з 11.03.2020 до 22.06.2020 (за розрахунками таку доплату можуть потребувати 67,5 тис. осіб у розмірі 50% грошового забезпечення становитимуть від 6,6 до 7,9 тис. грн).
Довідково: постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 372 «Про виділення коштів для забезпечення здійснення деяких заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» із Фонду COVID-19 Міністерству охорони здоров’я було виділено 2 990 045,3 тис. гривень для забезпечення здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, з яких для закупівлі засобів індивідуального захисту з метою покриття потреби закладів охорони здоров’я, які надають стаціонарну медичну допомогу пацієнтам з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, для госпіталізації пацієнтів з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та екстреної медичної допомоги – 2 339 852,8 тис. гривень.
Слід зазначити, що подані фінансово-економічні обґрунтування не є повними, зокрема відсутня інформація щодо:
можливості (неможливості) фінансового забезпечення здійснення відповідних заходів без залучення додаткових коштів державного бюджету з Фонду COVID-19. При цьому слід зазначити, що Законом України від 13.04.2020 № 553-IX передбачено створення у складі державного бюджету Фонду COVID-19, загалом скорочено видатки державного бюджету за іншими напрямами на понад 30 млрд грн (зокрема, на забезпечення діяльності державних органів, у сферах освіти і науки, культури, молоді та спорту, на підтримку економічної діяльності та реалізацію державних інвестиційних проектів, інші), проте, видатки загального фонду державного бюджету за бюджетними програмами МВС не було скасовано (зменшено),
переліку посад (професій) працівників та орієнтовну чисельність осіб (працівників), яким встановлюватимуться доплати, включаючи обґрунтування розмірів таких доплат вказаним особам і загалом обсяг коштів, який визначено спрямувати на зазначену мету, та заходи щодо ліквідації наслідків COVID-19, до яких залучаються такі особи,
запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного бюджету.
У Комітеті з питань бюджету 17 червня 2020 року було попередньо розглянуто питання погодження виділення коштів відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485 та з урахуванням зауважень, висловлених першим заступником Міністра фінансів України Улютіним Д.В., було прийнято протокольне рішення доручити Міністерству внутрішніх справ надати ґрунтовні фінансово-економічні обґрунтування (включаючи розрахунки), а Міністерству фінансів України надати експертний висновок щодо зазначеного питання.
На звернення Комітету з питань бюджету МВС надало додаткові матеріали (лист від 18.06.2020 № 19477/09-2020, копію якого роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо виділення коштів із Фонду COVID-19 відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485, де зокрема зазначено, що на час подання інформації 87 261 особа (або 24 відсотка від загальної чисельності органів системи МВС – 360150 осіб) із числа військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських та медичних працівників виконують роботи із запобігання поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.
При цьому, при розрахунку обсягу коштів для виплати доплат до грошового забезпечення військовослужбовцям, заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я враховано проведення таких виплат:
5702 працівникам апарату МВС, або 15,5% від штатної чисельності апарату МВС, – 36 777 осіб,
3831 військовослужбовцям, медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я Держприкордонслужби, або 7,8% від штатної чисельності, – 52 385 осіб,
2100 особам рядового і начальницького складу ДСНС, або 2,9% від штатної чисельності, – 72 285 осіб,
67 500 особам Національної поліції, або 51% від штатної чисельності, –132 298 осіб,
7 849 військовослужбовцям Національної гвардії, або майже 13,2% від штатної чисельності, – 59 489 осіб.
Міністерство фінансів України на відповідний запит Комітету офіційну позицію з цього питання не висловило.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Цабаль В.В., Пушкаренко А.М., Урбанський А.І., Забуранна Л.В., народний депутат України Крячко М.В., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., член Рахункової палати Яременко О.С., заступник Міністра внутрішніх справ України Геращенко А.Ю.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. не висловив заперечень щодо зазначеного виділення коштів із Фонду COVID-19.
Член Рахункової палати Яременко О.С. висловив позицію Рахункової палати щодо необхідності ефективного використання коштів, виділених відповідно до постанови Уряду № 485, що буде перевірено в ході проведення запланованого контрольного заходу і про результати поінформовано Верховну Раду і Комітет.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. зазначила, що спрямування коштів із Фонду COVID-19 для здійснення доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам відповідає положенням статті 28 Закону та постанови Уряду № 302, водночас подані МВС фінансово-економічні матеріали є неповними і, зокрема, відсутня інформація щодо можливості фінансового забезпечення здійснення відповідних заходів без залучення додаткових коштів державного бюджету, а також запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів, та внесла пропозицію погодити встановлене постановою Уряду від 10.06.2020 № 485 виділення коштів із Фонду COVID-19 МВС у сумі 2,7 млрд грн (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження виділення МВС коштів із Фонду COVID-19 у сумі 2,7 млрд грн відповідно до постановли Уряду № 485. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та, керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», погодити виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству внутрішніх справ України 2 701 125,3 тис. гривень (видатки споживання) на безповоротній основі за напрямами та у обсягах відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 10.06.2020 № 485.
Голосували: «за» – 16, «проти» – 1, «утрималися» – 2, «не голосували» – 9.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію в.о. Міністра освіти і науки України Мандзій Л.С. про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 496) /за пропозицією Голови Комітету Арістова Ю.Ю. питання розглянуто першим/.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства освіти і науки України (далі – МОН) від 18.06.2020 № 1/10-1805 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 496 «Про заборону проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році та виділення коштів для повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році».
Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину. Відповідно до частини третьої цієї статті Закону кошти Фонду COVID-19 спрямовуються на:
заходи, спрямовані на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, зокрема на закупівлю товарів, робіт і послуг, необхідних для здійснення зазначених заходів, включаючи закупівлю медичних послуг за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення;
додаткові доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, а також доплати до заробітної плати окремим категоріям працівників, які забезпечують життєдіяльність населення, на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, визначений у рішенні Кабінету Міністрів України про встановлення карантину, до завершення здійснення зазначених заходів;
надання грошової допомоги громадянам, зокрема особам похилого віку, у зв’язку із негативними наслідками поширення на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2;
надання одноразової грошової допомоги членам сімей медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які загинули (померли) від гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, що пов’язано з виконанням робіт з ліквідації такої хвороби, у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України;
надання трансферту Пенсійному фонду України;
надання фінансової допомоги на поворотній або безповоротній основі Фонду соціального страхування України і Фонду загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття;
поповнення резервного фонду державного бюджету;
відновлення видатків державного бюджету (включаючи трансферти місцевим бюджетам) та надання кредитів з державного бюджету за бюджетними програмами, скорочених у зв’язку із створенням фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками.
При цьому, слід зазначити, що 18 червня 2020 року Верховною Радою України прийнято як Закон законопроект «Про внесення зміни до статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (реєстр. № 3509), яким в абзаці другому частини третьої цієї статті розширено напрями спрямування коштів Фонду COVID-19, зокрема, на придбання обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я в госпітальних округах, для відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги, що входять до багатопрофільних лікарень, для медичних амбулаторій, фельдшерсько-акушерських і фельдшерських пунктів у сільській місцевості та проведення капітального ремонту, реконструкції цих приміщень, покращення транспортного сполучення, будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування державного, місцевого значення.
Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом. При цьому, відповідно до пункту 6 розділу II «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у разі неможливості проведення засідання Комітету з питань бюджету протягом двох днів з дня отримання звернення про погодження зазначеного вище рішення Кабінету Міністрів України таке погодження здійснюється Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України на її засіданні.
Слід відмітити, що у державному бюджеті на 2020 рік (із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX) видатки Фонду COVID-19 передбачені за загальним фондом Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою 3511380 «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі 64 669 537,7 тис. гривень. Відповідно до прийнятих Урядом рішень (постанов Кабінету Міністрів України від 27.04.2020 № 308, від 29.04.2020 № 330, від 29.04.2020 № 354, від 06.05.2020 № 372, від 20.05.2020 № 385, від 10.06.2020 № 472, від 10.06.2020 № 485) вже виділено із Фонду COVID-19 18 697 544 тис. грн, тобто залишилось нерозподіленими 45 971 993,7 тис. грн /інформація про спрямування коштів Фонду COVID-19 за напрямами, відповідно до рішень Уряду, роздана народним депутатам України – членам Комітету/.
На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 (зі змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Порядок № 302) /копію роздано народним депутатам України – членам Комітету/. Порядок № 302 серед іншого також передбачає спрямовання коштів Фонду COVID-19 за визначеними Законом і вказаними вище напрямами.
Порядок № 302 встановлює вимоги щодо подання до Комітету головним розпорядником коштів державного бюджету разом із зверненням щодо погодження рішення Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19 фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань, а також щомісяця (до 5 числа) – інформації про використання коштів цього фонду (а у разі виділення коштів з фонду на поворотній основі – також інформації про їх повернення до державного бюджету).
Серед іншого, про що заявник має зазначити у зверненні Уряду про виділення коштів державного бюджету із Фонду COVID-19, визначено про необхідність вказати умови виділення коштів з цього фонду (на поворотній або безповоротній основі); інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені з Фонду COVID-19.
Постановою Уряду від 17.06.2020 № 496, зокрема, встановлено:
- заборонити проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році /пункт 1/;
- виділити МОН 52 450 тис. гривень (видатки споживання) на безповоротній основі із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для повернення коштів, сплачених за надання послуги з проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році /пункт 2/;
- Мінфіну доручено після погодження зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету /пункт 4/;
- МОН разом з Українським центром оцінювання якості освіти та регіональними центрами оцінювання якості освіти забезпечити спрямування невикористаних у 2020 році коштів спеціального фонду державного бюджету, отриманих від надання платних послуг з підготовки та проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання, на здійснення заходів щодо проведення зовнішнього незалежного оцінювання, єдиного вступного іспиту та єдиного фахового вступного випробування /пункт 5/.
Пунктом 3 постанови Уряду від 17.06.2020 № 496 затверджується Порядок використання коштів для повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році (далі – Порядок № 496).
Згідно з Порядком № 496 за бюджетною програмою «Повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, за рахунок коштів, які виділені із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем бюджетної програми є МОН.
Згідно із пунктом 3 вказаного Порядку бюджетні кошти спрямовуються до АТ КБ «ПриватБанк» (далі – банк) на підставі укладеного договору для повернення коштів всім учасникам пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, які у встановленому порядку зареєструвалися з 3 по 24 січня 2020 року для проходження пробного зовнішнього незалежного оцінювання у поточному році та сплатили кошти за участь у ньому. При цьому, спрямування бюджетних коштів на оплату банківських послуг не допускається.
Порядком № 496, зокрема, встановлено такі вимоги щодо використання вказаних вище коштів:
Український центр оцінювання якості освіти до 30 червня формує та передає МОН базу даних із унікальними номерами учасників пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році; прізвищами, іменами та по батькові учасників; контактними номерами телефону; сумами, що підлягають поверненню кожному з учасників;
відповідальність за інформацію, зазначену у базі даних, а також за перевірку здійснення учасником платежу за участь у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні у 2020 році покладається на Український центр оцінювання якості освіти та регіональні центри оцінювання якості освіти;
МОН до 1 липня передає отриману від Українського центру оцінювання якості освіти базу даних до банку;
виплата коштів здійснюється банком у період з 1 липня до 1 грудня 2020 року за зверненням учасників пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році та пред’явленням ними унікального номеру учасника пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році;
кошти кожному з учасників повертаються в обсягах, зазначених у відповідній базі даних;
бюджетні кошти, не використані банком на кінець поточного року, повертаються МОН та підлягають перерахуванню Казначейством до загального фонду державного бюджету.
У надісланих до Комітету матеріалах МОН зазначається наступне:
- відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. № 480 «Про внесення змін до деяких актів Кабінету Міністрів України», на період карантину не дозволяється відвідування закладів освіти її здобувачами для участі у пробному зовнішньому незалежному оцінюванні;
- проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у поточному році є неможливим навіть після закінчення періоду карантину, оскільки проведення основної сесії зовнішнього незалежного оцінювання відбудеться з 25 червня до 17 липня 2020 року;
- залежно від регіону вартість одного тестування складає від 138 до 150 гривень, а роботи, пов’язані з підготовкою тестів та процесу тестування, були виконані вчасно, що забезпечувало готовність провести пробне зовнішнє незалежне оцінювання у закладах освіти;
- у вартість пробного зовнішнього незалежного оцінювання входить оплата послуг за укладання тестів; переклад цих тестів мовами національних меншин; підготовка, друк та комплектування тестових зошитів, бланків відповідей та інформаційних бюлетенів; доставка матеріалів до пункту тестування; оплата праці працівникам, які залучені до організації та проведення; виконання заходів із визначення результатів пробного зовнішнього незалежного оцінювання.
При цьому, у матеріалах Міністерства зазначено, що кошти, сплачені учасниками регіональним центрам оцінювання якості освіти за послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання, були частково використані на його організацію, забезпечення повернення коштів за рахунок інших джерел не вбачається можливим.
Щодо положень постанови Кабінету Міністрів України, що розглядається, слід наголосити наступне.
1. Напрями використання коштів Фонду COVID-19, як це регламентує частина третя статті 28 Закону, безпосередньо спрямовані на боротьбу з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та на подолання її наслідків, натомість заходи щодо повернення коштів, сплачених за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, не мають прямого зв’язку з подоланням цієї хвороби, відтак сумнівною є відповідність таких заходів меті створення Фонду COVID-19.
2. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. № 796 (зі змінами) «Про затвердження переліку платних послуг, які можуть надаватися закладами освіти, іншими установами та закладами системи освіти, що належать до державної і комунальної форми власності» до переліку платних послуг віднесено, зокрема надання послуг Українським центром оцінювання якості освіти та його регіональними підрозділами /довідково: відповідно до наказу МОН від 11.12.2015 № 1277 (зі змінами) фінансове забезпечення заходів з підготовки та проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання здійснюється за рахунок коштів фізичних і юридичних осіб в установленому законодавством порядку. Оплата робіт і послуг, пов’язаних з підготовкою та проведенням пробного зовнішнього незалежного оцінювання, які виконуються й надаються Українським центром, здійснюється за рахунок коштів, що надійшли регіональним центрам від фізичних та юридичних осіб як оплата за надання послуги із проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання. При цьому реєстрація для участі в пробному ЗНО вважається завершеною після надходження коштів для оплати послуг із проведення пробного ЗНО з обраного(их) особою навчального(их) предмета(ів) на рахунок регіонального центру, зазначеного у квитанції, що формується одночасно з реєстраційною заявою/. Вимогами частини четвертої статті 13 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс) встановлено, що власні надходження бюджетних установ (включаючи плату за надання послуг) отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.
Відтак, кошти, отримані від фізичних і юридичних осіб за проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання є власними надходженнями бюджетних установ та коштами спеціального фонду державного бюджету, проте, повернення пропонується здійснити за рахунок коштів загального фонду державного бюджету.
3. Порядком № 496 визначено, що відповідні бюджетні кошти спрямовуються до АТ КБ «ПриватБанк» на підставі укладеного договору для повернення коштів всім учасникам пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році, водночас Український центр оцінювання якості освіти та його регіональні підрозділи мають рахунки в органах Державної казначейської служби України, відтак запропоноване не узгоджується із вимогами частини першої статті 43 Кодексу, якою встановлено, що при виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів, а частиною дев’ятою статті 13 Кодексу заборонено органам державної влади, іншим бюджетними установам відкривати позабюджетні рахунки для розміщення бюджетним коштів (включаючи власні надходження бюджетних установ).
4. Необхідно відмітити, що на 2020 рік відповідно до Закону МОН за бюджетною програмою «Здійснення зовнішнього оцінювання та моніторинг якості освіти Українським центром оцінювання якості освіти та його регіональними підрозділами» (код 2201470) за спеціальним фондом державного бюджету передбачено 40 120,6 тис. грн /відповідно до паспорту бюджетної програми напрямом використання бюджетних коштів визначено проведення зовнішнього незалежного оцінювання, єдиного фахового вступного випробування, єдиного вступного іспиту для здобуття ступеня магістра та моніторингу якості освіти/, уточнений річний плановий обсяг становить 49 548,5 тис. грн /за даними звітності Казначейства за січень-травень 2020 року видатки за цією бюджетною програмою за спеціальним фондом фактично проведено у обсязі 8 591,8 тис. грн або 17,3% уточненого річного плану/, при цьому із Фонду COVID-19 пропонується виділити 52 450 тис. гривень.
Тобто, з урахуванням викладеного вище, постає питання щодо обґрунтованості визначеного обсягу коштів для повернення учасникам пробного зовнішнього незалежного оцінювання у 2020 році.
Слід зазначити, що подані матеріали не містять належних пояснень та фінансово-економічних обґрунтувань, зокрема відсутня інформація щодо:
підстав, через які регіональними підрозділам Українського центру оцінювання якості освіти неможливо повернути кошти особам, якими було здійснено відповідний платіж, застосувавши казначейське обслуговування бюджетних коштів;
підтвердження сплати учасниками пробного ЗНО коштів у визначеному обсязі /з огляду на те, що за даними звітності Казначейства за січень-травень поточного року плановий показник обліковано у сумі 49,5 млн гривень/.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., член Рахункової палати Яременко О.С., в.о. Міністра освіти і науки України Мандзій Л.С.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і член Рахункової палати Яременко О.С. не висловили заперечень і зауважень щодо виділення МОН коштів із Фонду COVID-19.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. поінформувала про результати опрацювання даного питання в очолюваному нею підкомітеті, зазначивши, зокрема, про наступне:
напрями використання коштів Фонду COVID-19, як це регламентує частина третя статті 28 Закону, безпосередньо спрямовані на боротьбу з COVID-19, натомість заходи, визначені рішенням Уряду, не мають прямого зв’язку з подоланням цієї хвороби;
кошти, отримані від фізичних і юридичних осіб за проведення пробного зовнішнього незалежного оцінювання є власними надходженнями бюджетних установ та коштами спеціального фонду державного бюджету, проте, повернення пропонується здійснити за рахунок коштів загального фонду державного бюджету;
відповідним Порядком використання коштів визначено, що бюджетні кошти спрямовуються до АТ КБ «ПриватБанк», що не узгоджується із вимогами статті 43 Кодексу щодо казначейського обслуговування бюджетних коштів;
МОН за бюджетною програмою щодо здійснення зовнішнього оцінювання у 2020 році за спеціальним фондом передбачено 40,1 млн грн, уточнений обсяг становить 49,5 млн грн, при цьому, із Фонду COVID-19 пропонується виділити 52,4 млн. грн, що потребує додаткового обґрунтування /у матеріалах відсутня інформація щодо підтвердження сплати учасниками пробного ЗНО коштів у визначеному обсязі/.
Водночас голова підкомітету Забуранна Л.В. внесла пропозицію погодити встановлене пунктом 2 постанови Уряду від 17.06.2020 № 496 виділення МОН коштів із Фонду COVID-19 у сумі 52 450 тис. гривень (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленого постановою Уряду № 496 виділення коштів із Фонду COVID-19 МОН у сумі 52 450 тис. гривень.
Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини другої статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», погодити виділення із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками Міністерству освіти і науки України 52 450 тис. гривень (видатки споживання) на безповоротній основі відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 496.
Голосували: «за» – одноголосно.
3. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Голови Державної служби України з надзвичайних ситуацій Білошицького Р.М. про перерозподіл видатків державного бюджету, передбачених у державному бюджеті на 2020 рік Міністерству внутрішніх справ України (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства внутрішніх справ України (далі – МВС) від 18.06.2020 № 19410/09-2020 (копію листа роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Міністерству внутрішніх справ на 2020 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс). Згідно із зазначеною вимогою Кодексу перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).
Пунктом 1 розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р передбачено в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених МВС на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету, здійснення перерозподілу видатків розвитку у сумі 65 000 тис. гривень шляхом:
зменшення їх обсягу за бюджетною програмою 1006110 «Будівництво (придбання) житла для осіб рядового і начальницького складу Державної служби України з надзвичайних ситуацій» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Державна служба України з надзвичайних ситуацій/;
збільшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту» /відповідальний виконавець бюджетної програми – Державна служба України з надзвичайних ситуацій/.
Пунктом 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 р. № 665-р Міністерству фінансів України доручено внести відповідні зміни до розпису державного бюджету після погодження перерозподілу видатків державного бюджету, визначеного пунктом 1 цього розпорядження, з Комітетом.
Відповідно до пояснень МВС, викладених у зверненні до Комітету, додаткові видатки розвитку у сумі 65 млн грн за бюджетною програмою 1006280 будуть спрямовані на придбання аварійно-рятувальної (пожежної) техніки (34 млн грн), придбання пожежно-рятувального обладнання (16 млн грн), придбання засобів криптографічного захисту інформації (9,1 млн грн), реалізацію міжнародних транскордонних проектів, якими передбачено співфінансування на умовах грантових договорів /відповідно до грантових договорів співфінансування територіальних підрозділів (управління ДСНС України у Івано-Франківській, Закарпатській, Волинській, Чернівецькій та Львівській областях) складає 10%, а 90% грант Європейського Союзу/ (3,9 млн грн), аварійний капітальний ремонт об'єктів та споруд підрозділів ДСНС (2 млн грн). При цьому, зазначається про застарілість пожежної техніки та обладнання і необхідність їх оновлення.
Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за січень-травень 2020 року за загальним фондом державного бюджету проведено видатки за бюджетними програмами:
1006110 – в обсязі 2,8 млн грн, або 6,3% плану на звітний період та 3,1% плану на рік (затвердженого в обсязі 90 млн грн);
1006280 – в обсязі 4 786,5 млн грн, або 93% плану на звітний період та 38,8% плану на рік (затвердженого в обсязі 12 341,3 млн грн, з якого видатки розвитку 636,2 млн грн).
Відповідно до паспорта бюджетної програми 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту», затвердженого наказом МВС від 13.02.2020 р. № 146 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету), серед іншого, передбачено спрямування коштів за цією програмою на придбання пожежної, спеціальної та спеціалізованої техніки у сумі 600,4 млн гривень.
Слід зауважити, що звернення МВС до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить належних фінансово-економічних обґрунтувань та жодних розрахунків щодо обсягів такого перерозподілу (відсутні пояснення щодо можливості зменшення бюджетних асигнувань на будівництво (придбання) житла для осіб рядового і начальницького складу ДСНС та потенційних ризиків такого зменшення, а також інформація щодо переліку техніки та обладнання, які передбачається придбати із зазначенням їх кількості та вартості, та заходів, які здійснюються в рамках реалізації міжнародних транскордонних проектів), хоча надання відповідних розрахунків і обґрунтувань передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).
Поряд з цим, під час розгляду зазначеного питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету ДСНС надав пояснення щодо зменшення бюджетних асигнувань на будівництво (придбання) житла для осіб рядового і начальницького складу ДСНС, зокрема, зазначивши, що реалізація розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р не призведе до зниження рівня забезпечення житлом осіб рядового і начальницького складу ДСНС, оскільки забезпечення житлом 716 осіб рядового і начальницького складу ДСНС буде здійснюватися через механізм фінансового лізингу (у сумі 50 752,5 тис. грн), а також шляхом будівництва (придбання) житла (у сумі 25 000 тис. грн).
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Забуранна Л.В., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і член Рахункової палати Яременко О.С.
Перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і член Рахункової палати Яременко О.С. не висловили заперечень і зауважень щодо виділення МОН коштів із Фонду COVID-19.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В., поінформувавши про результати розгляду даного питання в очолюваному нею підкомітеті, внесла пропозицію погодити встановлений розпорядженням Уряду від 17.06.2020 № 665-р перерозподіл видатків державного бюджету (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленого розпорядженням Уряду № 665 перерозподілу видатків державного бюджету. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України, погодити відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 17.06.2020 № 665-р в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Міністерству внутрішніх справ України на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету, здійснення перерозподілу видатків розвитку у сумі 65 000 тис. гривень шляхом зменшення їх обсягу за бюджетною програмою 1006110 «Будівництво (придбання) житла для осіб рядового і начальницького складу Державної служби України з надзвичайних ситуацій» і збільшення обсягу цих видатків за бюджетною програмою 1006280 «Забезпечення діяльності сил цивільного захисту».
Голосували: «за» – одноголосно.
Голова Комітету Ю.Ю. Арістов
Секретар Комітету В.В. Цабаль