Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №50 від 17 липня 2020 року
13 год. 00 хв. м. Київ, вул. Грушевського, 5, зала нарад № 1
Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.
Присутні:
Члени Комітету: Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Люшняк М.В., Пасічний О.С., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 27 народних депутатів.
Відсутні:
Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Батенко Т.І., Драбовський А.Г., Заремський М.В., Лунченко В.В., Молоток І.Ф.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Клочкова Т.В.
Список запрошених:
Єрмоличев Р.В. – заступник Міністра фінансів України;
Шаталова С.М. – заступник Міністра охорони здоров’я України;
Майснер А.В. – заступник Голови Рахункової палати;
Невідомий В.І. – член Рахункової палати.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження виділення Міністерству охорони здоров’я коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (постанова Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613).
2. Про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Державному бюро розслідувань (розпорядження Кабінету Міністрів України № 800-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В./.
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра охорони здоров’я України Шаталової С.М. про погодження виділення коштів державного бюджету із фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (згідно із постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства охорони здоров’я України (далі – МОЗ) від 15.07.2020 р. № 10-02/20022/2-20 (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів державного бюджету відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613 «Про виділення коштів для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах» (далі – постанова КМУ № 613).
Згідно із статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» /із змінами згідно із Законом від 13.04.2020 № 553-IX та від 18.06.2020 № 726-IX/ (далі – Закон) у складі державного бюджету створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – Фонд COVID-19) на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню на території України зазначеної хвороби, та протягом 30 днів з дня відміни цього карантину, для реалізації завдань якого передбачені видатки за загальним фондом Міністерству фінансів України /далі – Мінфін/ (загальнодержавні видатки та кредитування) за бюджетною програмою /код 3511380/ «Фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» у обсязі, що з урахуванням внесених до державного бюджету на 2020 рік змін становить 63 350 317,6 тис. гривень.
Кошти Фонду COVID-19, як визначено у частині третій статті 28 Закону, використовуються серед іншого на заходи, спрямовані на запобігання виникненню та поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, зокрема на придбання обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я в госпітальних округах, для відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги, що входять до багатопрофільних лікарень, для медичних амбулаторій, фельдшерсько-акушерських і фельдшерських пунктів у сільській місцевості та проведення капітального ремонту, реконструкції цих приміщень.
Відповідно до частини другої статті 28 Закону рішення про виділення коштів із Фонду COVID-19 (у разі потреби з відкриттям нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) приймаються Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом. Водночас, згідно з пунктом 6 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» у разі неможливості проведення засідання Комітету протягом двох днів з дня отримання звернення про погодження рішення Кабінету Міністрів України, таке погодження здійснюється Погоджувальною радою депутатських фракцій (депутатських груп) у Верховній Раді України на її засіданні.
На виконання пункту 16 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 13.04.2020 № 553-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» постановою Кабінету Міністрів України від 22.04.2020 № 302 (із змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 № 392 та від 01.07.2020 № 539) затверджено Порядок використання коштів фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками (далі – порядок № 302). У порядку № 302 дещо деталізовано перелік визначених Законом напрямів спрямування коштів Фонду COVID-19 та встановлено, що при зверненні з приводу виділення коштів серед іншого належить зазначити про заходи, які передбачається здійснити за рахунок коштів Фонду COVID-19, внести пропозиції щодо умов і гарантій повернення виділених коштів на поворотній основі, надати інформацію про можливість (неможливість) фінансового забезпечення відповідних заходів за рахунок інших джерел та можливі наслідки в разі, коли кошти не будуть виділені, додати фінансово-економічні розрахунки та обґрунтування щодо необхідного обсягу коштів Фонду COVID-19.
Довідково: Відповідно до прийнятих Урядом рішень на час прийняття постанови КМУ № 613 із Фонду COVID-19 виділено 53 203 958,23 тис. грн (нерозподіленими залишилось 7 146 359,37 тис. грн).
Постановою КМУ № 613 (згідно з пунктом 1) встановлено виділити МОЗ на безповоротній основі 5 300 000 тис. грн із Фонду COVID-19 для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (видатки розвитку).
Довідково: розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.01.2020 р. № 23-р «Про затвердження переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на період до 2023 року» затверджено 212 опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на території кожної області.
Прийняття та виконання постанови КМУ № 613 пов’язане з реалізацією постанови Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 р. № 612 «Деякі питання створення приймальних відділень в опорних закладах охорони здоров’я у госпітальних округах», згідно з якою Міністерству розвитку громад та територій виділено із Фонду COVID-19 на безповоротній основі 1 680 000 тис. грн для реалізації проектів з реконструкції, капітального ремонту приймальних відділень в опорних закладах охорони здоров’я у госпітальних округах /у вигляді субвенції місцевим бюджетам/.
Порядок використання коштів, виділених МОЗ для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах (далі – порядок № 613), затверджено згідно з пунктом 2 постанови КМУ № 613 (копію роздано народним депутатам України – членам Комітету). Відповідно до положень постанови КМУ № 613 та затвердженого нею порядку № 613 серед іншого передбачається таке:
кошти використовуються за новою бюджетною програмою «Придбання обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах зав рахунок коштів, виділених з фонду боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками» /Мінфіну доручено після погодження МОЗ зазначеного виділення коштів державного бюджету з Комітетом забезпечити відкриття нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету/;
головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем за новою бюджетною програмою є МОЗ, одержувачем бюджетних коштів – державне підприємство «Медичні закупівлі України», що належить до сфери управління МОЗ /при цьому, визначивши, що вимоги пункту 9 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2002 р. № 228, щодо критеріїв визначення одержувача бюджетних коштів не застосовуються під час визначення одержувача бюджетних коштів за зазначеною бюджетною програмою, хоча згідно з частиною другою статті 25 Господарського кодексу органам державної влади і органам місцевого самоврядування, що регулюють відносини у сфері господарювання, забороняється приймати акти або вчиняти дії, що визначають привілейоване становище суб'єктів господарювання тієї чи іншої форми власності, або ставлять у нерівне становище окремі категорії суб’єктів господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції/;
кошти виділяються для закупівлі обладнання, необхідного для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, за переліком згідно з додатком, а саме: устаткування для операційних блоків /НК 024:2019:35616 – Система ендоскопічної візуалізації/ стаціонарна ангіографічна система для використання в інтервенційній кардіології та загальній ангіографії /НК 04:2019:37623 – Система рентгенівська агіографічна стаціонарна, цифрова/, томограф комп’ютерний;
МОЗ встановлює медико-технічні вимоги до обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, здійснює розподіл обладнання між структурними підрозділами з питань охорони здоров’я облдержадміністрацій для забезпечення приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах відносно до заявок, складених структурними підрозділами, та визначає опорні заклади охорони здоров’я у госпітальних округах, які забезпечуються обладнанням, погоджує проект договору, що має бути укладений одержувачем бюджетних коштів за результатами закупівлі;
попередня оплата проводиться з урахуванням положень бюджетного законодавства /слід відмітити, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1070 розмір та строк попередньої оплати, кількість платежів з попередньої оплати, а також положення щодо здійснення в поточному бюджетному періоді попередньої оплати тих товарів, робіт і послуг, що згідно з договорами про закупівлю передбачається поставити, виконати і надати протягом поточного чи наступного бюджетного періоду, визначаються головним розпорядником бюджетних коштів виходячи із необхідності, що обґрунтовується, зокрема, реальним станом поставки товару, виконання робіт, надання послуг, помісячним розподілом бюджетних асигнувань, сезонністю робіт, циклом виробництва. При цьому попередня оплата може передбачатися в разі закупівлі: товарів, робіт і послуг за поточними видатками – на строк не більше 3 місяців; товарів, робіт і послуг за капітальними видатками та державними контрактами (договорами); періодичних видань – на строк не більше 12 місяців; товарів, робіт і послуг, що закуповуються за зовнішньоекономічними контрактами (договорами), укладеними на виконання міжнародних зобов’язань; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення національної безпеки та оборони держави; товарів, робіт і послуг, що закуповуються для забезпечення участі України у міжнародних, національних та всесвітніх виставкових заходах, – на строк не більше 24 місяців/.
МОЗ у наданих до Комітету обґрунтуваннях зазначається про таке:
з метою виконання завдання щодо поступового формування спроможної мережі надавачів медичних послуг для гарантованого своєчасного доступу населення до послуг вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги та госпітального етапу екстреної медичної допомоги належної якості в цьому році було прийнято рішення щодо необхідності реконструкції та дооснащення відповідно до мінімальних вимог, затверджених наказом МОЗ від 19.05.2020 р. № 1167 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення відділень екстреної (невідкладної) медичної допомоги», приймальних відділень цих опорних лікарень;
МОЗ для реалізації Програми Президента України «Велике будівництво» разом із обласними державними адміністраціями було проведено аналіз дефіциту необхідного обладнання та кадрового забезпечення і сплановано проведення відповідних заходів задля можливості відкриття вже у жовтні 2020 року оновлених приймальних відділень 210 опорних лікарень всіх 24 регіонів;
для забезпечення зазначеного МОЗ зібрано та опрацьовано потребу в обладнанні опорних лікарень областей України /загальна орієнтовна потреба у забезпеченні необхідним обладнанням складається з 17 найменувань/;
МОЗ визначено черговість закупівлі медичного обладнання та включення їх до постанови у першу чергу, а саме аніограф, комп’ютерний томограф, медичні вироби та допоміжні засоби для ендоскопічних досліджень у загальній орієнтовній кількості 344 одиниці;
оснащення та реконструкція приймальних відділень опорних лікарень необхідним обладнанням дозволить суттєво покращити ситуацію в боротьбі з епідемією та підвищити рівень надання медичних послуг в подальшому.
У матеріалах МОЗ надано інформацію щодо потреби опорних лікарень в устаткуванні по кожній області та наведено розрахунок щодо забезпечення таких лікарень за трьома першочерговими позиціями, виходячи з узагальненої кількості та орієнтовної ціни такого обладнання.
Однак, такі матеріали не містять належних пояснень та обґрунтувань, зокрема, щодо:
наявності підготовлених приміщень для встановлення закупленого обладнання, термінів завершення робіт з реконструкції приміщень (у співпраці з Мінрегіоном) та можливості відкриття у жовтні 2020 року оновлених приймальних відділень 210 опорних лікарень всіх 24 регіонів;
інформації щодо нормативів забезпечення приймального відділення відповідним обладнанням (мінімально необхідної кількості), наявності такого обладнання в розрізі кожного закладу. Зокрема, слід відмітити, що визначивши для закупівлі 48 ангіографів, МОЗ не надав інформації про використання ангіографічного обладнання, що було придбане починаючи з 2017 року за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам. За інформацією МОЗ (при формуванні проекту бюджету на 2020 рік) у 2020 році за рахунок зазначеної субвенції планується досягти 100% покриття території країни мережею реперфузійних центрів для надання медичної допомоги хворим на серцево-судинні захворювання – за рахунок субвенції у 2017-2019 роках придбано 38 ангіографів та у поточному році передбачені видатки ще на 7 ангіографів/;
вибору орієнтовної ціни для закупівлі обладнання з метою обґрунтованості обсягу видатків на його закупівлю;
запланованих заходів щодо здійснення контролю за цільовим використанням коштів державного бюджету.
В обговоренні питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Арістов Ю.Ю., Цабаль В.В., Герман Д.В., Урбанський А.І., Пузійчук А.В., Каптєлов Р.В., Люшняк М.В., Копанчук О.Є., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., а також заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В., член Рахункової палати Невідомий В.І. та заступник Міністра охорони здоров’я України Шаталова С.М.
Заступник Міністра фінансів Єрмоличев Р.В. звернув увагу на необхідність визначення строку попередньої оплати товарів, робіт і послуг за рахунок коштів, які виділяються МОЗ із Фонду COVID-19 для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, обмеживши його одним або двома місяцями (наразі бюджетне законодавство дозволяє здійснювати таку оплату у строк до 1 року), а також наголосив, що таке обладнання має бути поставлене тільки в ті опорні заклади, де проведено капітальний ремонт і реконструкцію.
Член Рахункової палати Невідомий В.І. підтримав пропозицію Мінфіну та зауважив про необхідність визначення можливостей закладів охорони здоров’я отримати та ввести в експлуатацію відповідне обладнання.
У ході обговорення народними депутатами України – членами Комітету було висловлено численні зауваження щодо затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 січня 2020р. № 23-р переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах та недосконалості методичних рекомендацій щодо формування таких закладів, а відтак нераціонального забезпечення обладнанням закладів охорони здоров’я.
Голова підкомітету з питань місцевих бюджетів та бюджетної підтримки регіонального розвитку Саламаха О.І. запропонував Комітету визначитися щодо погодження виділення МОЗ коштів із Фонду COVID-19 для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах відповідно до постанови Уряду № 613, зазначивши, що підкомітетом таке питання не розглядалося, оскільки матеріали нещодавно надано до Комітету. Комітет не підтримав таке погодження (голосували: «за» – 8, «проти» – 1, «утрималися» – 10, «не голосували» – 8).
Затим, зваживши на результати обговорення, головою підкомітету Саламахою О.І. було внесено пропозицію повернути постанову КМУ № 613 на доопрацювання.
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування пропозицію про повернення постанови КМУ № 613 на доопрацювання. Така пропозиція була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду, враховуючи позицію більшості народних депутатів України – членів Комітету та Міністерства фінансів України щодо порядку використання коштів, виділених для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах, повернути на доопрацювання постанову Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 613 «Про виділення коштів для закупівлі обладнання для приймальних відділень опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах».
Голосували: «за» – 26, «проти» – 0, «утрималися» – 1.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В. про погодження перерозподілу видатків державного бюджету, передбачених Державному бюро розслідувань (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 № 800-р) /включено до порядку денного додатково за пропозицією голови підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранної Л.В./.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Державного бюро розслідувань (далі – ДБР) від 08.07.2020 № 10-15-14784 та від 16.07.2020 № 10-15-01-15482 (копії листів роздано народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження перерозподілу видатків державного бюджету відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 № 800-р «Про перерозподіл деяких видатків державного бюджету, передбачених Державному бюро розслідувань на 2020 рік».
Комітетом погодження перерозподілу видатків державного бюджету за бюджетними програмами в межах загального обсягу бюджетних призначень головного розпорядника коштів державного бюджету здійснюється відповідно до частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України. Згідно із зазначеною вимогою Бюджетного кодексу України перерозподіл видатків державного бюджету здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом, у порядку встановленому Кабінетом Міністрів України. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 № 18 (зі змінами).
Пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 № 800-р встановлено у межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених ДБР на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою 6421010 «Забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань», здійснити перерозподіл видатків шляхом зменшення обсягу видатків споживання на суму 38 324,5 тис. грн (з них оплата праці – 29 274,2 тис. грн) та збільшення на зазначену суму обсягу видатків розвитку.
Міністерству фінансів України доручено забезпечити внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після погодження зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету з Комітетом.
Слід зазначити, що у державному бюджеті на 2020 рік ДБР за бюджетною програмою 6421010 «Забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань» бюджетні призначення за загальним фондом державного бюджету визначено в обсязі 1 416 535,9 тис. грн (у тому числі видатки споживання – 1 378 409,5 тис. грн, видатки розвитку – 38 126,4 тис. грн). При цьому, слід звернути увагу, що Законом України від 13.04.2020 № 553-IX «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», яким у складі державного бюджету було створено фонд боротьби з гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та її наслідками, бюджетні призначення ДБР було скорочено на 486 212,2 тис. грн, у тому числі видатки споживання – на 260 000 тис. грн (з них на оплату праці – 217 947,1 тис. грн) та видатки розвитку – на 226 212,2 тис. гривень.
Згідно зі звітом Казначейства про виконання державного бюджету за січень-червень поточного року за бюджетною програмою 6421010 за загальним фондом проведено видатки в обсязі 441 911,6 тис. грн, або 58,3% плану на звітний період та 31,2% плану на рік.
Пояснення щодо здійснення такого перерозподілу видатків державного бюджету наведено у листі ДБР. Так, відмічається, що додаткові бюджетні кошти будуть спрямовані на формування матеріально-технічної бази, створення належних умов функціонування структурних підрозділів центрального апарату та семи територіальних управлінь ДБР, зокрема, зазначено про потребу у видатках на забезпечення: моніторингового центру для зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж – у сумі 11,8 млн грн, захищеної системи доступу до баз даних – у сумі 2,6 млн грн, спеціальних технічних заходів – у сумі 4,6 млн грн (обладнання для проведення негласних слідчих (розшукових) дій, засоби для прихованого запису звукової інформації та комплекс пристроїв для їх пошуку, поліграфічні комплекси), придбання мережевого обладнання – у сумі 11,1 млн грн), озброєння – у сумі 5,9 млн грн, спеціалізованих транспортних засобів – у сумі 2,1 млн гривень.
При цьому, зазначено про економію коштів, яка очікується до кінця цього року за цією бюджетною програмою внаслідок незаповнення вакантних посад працівників згідно з штатними розписами центрального апарату та семи територіальних управлінь у зв’язку із складністю процедури призначення за результатами відкритого конкурсу. Разом з цим зауважено, що наразі тривають конкурси та планується добір працівників ДБР з червня по вересень 2020 року на усі вакантні посади відповідно до штатного розпису, а бюджетні призначення на оплату праці та нарахування будуть використані у повному обсязі. Крім того, у листі ДБР зазначається, що станом на 1 липня 2020 року кредиторської заборгованості з оплати праці і нарахувань на неї немає та до кінця 2020 року не передбачається.
Довідково: відповідно до норм статті 20 Закону України «Про Державне бюро розслідувань» заробітна плата працівників ДБР складається з: посадового окладу; доплати за вислугу років (від 10 до 45 відсотків посадового окладу залежно від стажу роботи); доплати за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці (від 5 до 10 відсотків посадового окладу залежно від ступеня секретності інформації); доплати за спеціальне звання або ранг державного службовця (у порядку та розмірах, визначених Урядом); доплати за науковий ступінь; премії, розмір якої не може перевищувати 30 відсотків посадового окладу працівника ДБР. При цьому, розмір посадового окладу працівників ДБР визначається відповідно до розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року, та становить від 30 прожиткових мінімумів для Директора ДБР (в умовах 2020 року становить 63 060 тис. грн, виходячи із розміру прожиткового мінімуму на 1 січня 2020 року – 2 102 грн) до 20 прожиткових мінімумів для слідчого, оперуповноваженого органу ДБР (відповідно – 42 040 тис. грн); а іншим працівникам – у сумі, що дорівнює трьом розмірам посадового окладу, встановленого Урядом для працівників, які займають відповідні посади в центральних органах виконавчої влади.
Варто звернути увагу, що паспортом бюджетної програми 6421010 «Забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань» на 2020 рік, затвердженим наказом ДБР від 12.02.2020 р. № 31 (у редакції наказу від 19.05.2020 № 223) (копія якого роздана народним депутатам України – членам Комітету), серед результативних показників цієї програми визначено показники щодо використання видатків розвитку (стосуються придбання 4 одиниць оргтехніки та капітального ремонту будівлі), проте не визначено обсягів коштів, які заплановано за кожним із таких напрямів. Слід зауважити, що у наданих ДБР матеріалах відсутні пояснення щодо поточного стану використання видатків розвитку, вже передбачених у державному бюджеті на 2020 рік.
Окремо необхідно звернути увагу, що ДБР здійснення перерозподілу видатків державного бюджету за закріпленою за ним бюджетного програмою щодо збільшення обсягу видатків розвитку за рахунок зменшення обсягу видатків споживання (у тому числі – на оплату праці) ініціює вже третій рік поспіль (у 2018 році – розпорядженням Уряду від 17.10.2018 № 741-р на суму 114 млн грн, у 2019 році – розпорядженням Уряду від 03.11.2019 № 1026-р на суму 121,8 млн грн), що свідчить про неякісне планування видатків і необґрунтованість їх розподілу за напрямами (зокрема в частині видатків на оплату праці).
Необхідно також зазначити, що звернення ДБР до Комітету щодо зазначеного перерозподілу видатків державного бюджету не містить достатніх фінансово-економічних розрахунків та обґрунтувань щодо обсягів такого перерозподілу (включаючи пояснення та розрахунки щодо зменшення запропонованих бюджетних асигнувань, зокрема, відсутня інформація щодо кількості незаповнених штатних посад та здійснюваних заходів щодо добору кадрів, середньої заробітної плати працівників ДБР, а також стану використання видатків розвитку, затверджених у державному бюджеті на 2020 рік для ДБР), хоча надання відповідних розрахунків і обґрунтувань передбачено пунктом 7 Порядку передачі бюджетних призначень, перерозподілу видатків бюджету і надання кредитів з бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.01.2011 №18 (зі змінами).
За наслідками попереднього розгляду зазначеного питання у підкомітеті з питань видатків державного бюджету ДБР надано додаткові матеріали (лист від 16.07.2020 № 10-15-01-15482) щодо вказаного перерозподілу, в яких зазначено наступне:
- відповідно до статті 9 Закону України «Про Державне бюро розслідувань» (зі змінами згідно із Законом від 03.12.2019 № 305-IX) гранична чисельність центрального апарату та територіальних управлінь ДБР становить 1 600 осіб, за результатами проведених конкурсів станом на 01.07.2020 р. укомплектованість ДБР становить 910 осіб, або 56,9% від визначеної Законом чисельності;
- у загальній сумі видатків розвитку на 2020 рік (38,1 млн грн) передбачено кошти на придбання спеціального обладнання, офісних металевих меблів, створення систем протипожежного захисту та захисту інформації загалом у сумі 2,4 млн грн, на будівництво, капітальний ремонт, розробку проектно-кошторисної документації на реставрацію будівель ДБР /включаючи погашення кредиторської заборгованості – 1,9 млн грн/ – 35,7 млн грн. Станом на 15.07.2020 видатки розвитку проведено фактично у сумі 32,9 млн грн (86,4% від запланованого обсягу, невикористано 5,2 млн грн), у тому числі на придбання спеціального обладнання, офісних металевих меблів, створення систем протипожежного захисту та захисту інформації – 0,26 млн грн, на будівництво, капітальний ремонт, розробку проектно-кошторисної документації на реставрацію будівель ДБР – 32,7 млн гривень.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Забуранна Л.В. доповіла про результати розгляду даного питання в очолюваному нею підкомітеті, зокрема поінформувавши про надання додаткових пояснень ДБР, відповідно до яких додаткові бюджетні кошти будуть спрямовані на формування матеріально-технічної бази, створення належних умов функціонування структурних підрозділів центрального апарату та семи територіальних управлінь ДБР, і внесла пропозицію погодити встановлений розпорядженням Уряду від 01.07.2020 № 800-р перерозподіл видатків державного бюджету (проект ухвали роздано народним депутатам України – членам Комітету).
Заступник Міністра фінансів України Єрмоличев Р.В. висловив позицію Мінфіну щодо підтримки перерозподілу видатків державного бюджету, що розглядається.
Підсумовуючи, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування внесену головою підкомітету Забуранною Л.В. пропозицію щодо погодження встановленого розпорядженням Уряду № 800-р перерозподілу видатків державного бюджету. Така пропозиція була підтримана одноголосно присутніми на засіданні членами Комітету.
УХВАЛИЛИ:
За наслідками розгляду та керуючись вимогами частини восьмої статті 23 Бюджетного кодексу України, відповідно до пункту 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.07.2020 № 800-р погодити в межах загального обсягу бюджетних призначень, передбачених Державному бюро розслідувань на 2020 рік у загальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою 6421010 «Забезпечення діяльності Державного бюро розслідувань», здійснення перерозподілу видатків шляхом зменшення обсягу видатків споживання на 38 324,5 тис. гривень (з них оплата праці – 29 274,2 тис. гривень) та збільшення обсягу видатків розвитку на 38 324,5 тис. гривень.
Голосували: «за» – одноголосно.
Голова Комітету Ю.Ю. Арістов
Секретар Комітету В.В. Цабаль