Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

 

 

Протокол засідання №82 від 25 березня 2021 року

 

 

 

10  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. *

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Борт В.П., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 25 народних депутатів*.

*Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відсутні:

Члени Комітету: Арістов Ю.Ю., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Герман Д.В., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Заремський М.В., Пузійчук А.В., Северин С.С.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Фещук С.Л., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Новацька О.В., Пінчукова А.В., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Івашко Т.Ю., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.

 

 

________________________________

*У зв’язку з відсутністю Голови Комітету Арістова Ю.Ю. головував на засіданні Комітету з питань бюджету за його дорученням перший заступник Голови Комітету Крулько І.І.

Список запрошених, які взяли участь у засіданні:

Народний депутат України Підласа Р.А.

від Міністерства фінансів України

Кава О.С. – заступник Міністра;

від Міністерства аграрної політики та продовольства України

Лещенко Р.М. – Міністр;

Авраменко К.В. – Державний секретар;

Ахіджанов Б.Р. – радник Міністра;

від Міністерства розвитку економіки, торгівлі
 та сільського господарства України

Мар’євич К.М. – Державний секретар;

Бояркіна О.А. – директор Департаменту фінансово-господарської діяльності;

від Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

Боруховський Б.В. – перший заступник Міністра;

від Рахункової палати

Богун В.П. – член Рахункової палати.

Відкриваючи засідання, перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що:

Голова Комітету Арістов Ю.Ю. доручив йому організувати проведення засідання Комітету 25 березня 2021 року у режимі відеоконференції та головувати на цьому засіданні;

відповідно до вимог пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» на його звернення від 23 березня 2021 року більше 18 народних депутатів України – членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 25 березня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Про проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197 від 03.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Буніним С.В., Литвиненком С.А. та іншими /повторний розгляд/, та альтернативні законопроекти за реєстр. № 5197-1 від 17.03.2021 р., поданий народними депутатами Халімоном П.В., Вацаком Г.А. та іншими, і за реєстр. № 5197-2 від 19.03.2021 р., поданий народними депутатами Підласою Р.А., Кицаком Б.В. та іншими.

СЛУХАЛИ:

Інформацію про проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197 від 03.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Буніним С.В., Литвиненком С.А. та іншими /повторний розгляд/, та альтернативні законопроекти за реєстр. № 5197-1 від 17.03.2021 р., поданий народними депутатами України Халімоном П.В., Вацаком Г.А. та іншими, і за реєстр. № 5197-2 від 19.03.2021 р., поданий народними депутатами України Підласою Р.А., Кицаком Б.В. та іншими.

Відмітили:

І. До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшов на розгляд законопроект за реєстр. № 5197 від 03.03.2021 р. /далі – законопроект № 5197/.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту № 5197, метою прийняття даного акту є врегулювання питання фінансового забезпечення з державного бюджету реалізації своїх функцій Міністерством аграрної політики та продовольства України /далі – Мінагрополітики/.

Законопроектом № 5197 пропонується внести зміни до додатків № 3 «Розподіл видатків Державного бюджету України на 2021 рік» і № 4 «Повернення кредитів до Державного бюджету України та розподіл надання кредитів з Державного бюджету України в 2021 році» до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» /далі – Закон/. Крім того, пунктом 3 розділу ІІ «Прикінцеві положення» законопроекту № 5197 доручається Кабінету Міністрів України забезпечити в установленому порядку передачу до сфери управління Мінагрополітики будівлю у м. Києві за адресою: вул. Хрещатик, 24.

При цьому зміни до додатків № 3 і № 4 до Закону передбачають:

визначення бюджетних призначень за загальним та спеціальним фондами державного бюджету Мінагрополітики як головному розпоряднику коштів державного бюджету, насамперед встановлення видатків у сумі 6.871.480,4 тис. грн, включаючи, серед іншого, видатки загального фонду за бюджетною програмою 2801010 «Керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» у сумі 86.989,8 тис. грн (з них оплата праці – у сумі 53.434,3 тис. грн) та за бюджетною програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» у сумі 4,5 млрд грн;

зменшення бюджетних призначень, визначених у державному бюджеті Міністерству розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України /далі – Мінекономіки/, зокрема видатків на 6.449.214,4 тис. грн, включаючи зменшення видатків загального фонду за бюджетною програмою «Керівництво та управління у сфері розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства» (код 1201010) на 86.989,8 тис. грн (з них оплата праці – на 53.434,3 тис. грн) та вилучення видатків для забезпечення діяльності Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру /далі – Держгеокадастр/ у сумі 1.521.137 тис. грн і бюджетних програм, в рамках яких здійснюються заходи з підтримки сільського господарства, з передачею відповідних видатків до Мінагрополітики;

зменшення видатків державного бюджету, передбачених Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України /далі – Міндовкілля/, на 422.266 тис. грн у зв’язку з виключенням видатків для забезпечення діяльності Державного агентства рибного господарства України /далі – Держрибагентство/ з їх передачею до Мінагрополітики.

ІІ. До Комітету надійшов на розгляд альтернативний до законопроекту № 5197 законопроект за реєстр. № 5197-1 від 17.03.2021 р. /далі – законопроект № 5197-1/.

За переважною більшістю положень законопроект № 5197-1 є подібним до законопроекту № 5197, основна відмінність полягає у тому, що законопроектом № 5197-1 пропонується визначити Мінагрополітики бюджетні призначення загального фонду в інших обсягах за деякими бюджетними програмами, а саме:

«Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» (код 2801580) – у сумі 4 млрд грн (на 0,5 млрд грн менше ніж у законопроекті № 5197 і за діючою аналогічною програмою Мінекономіки у Законі);

«Організація і регулювання діяльності установ в системі агропромислового комплексу» (код 2801310) – у сумі 121.648,3 тис. грн (на 12 млн грн більше ніж у Законі і законопроекті № 5197);

«Надання кредитів фермерським господарствам» (код 2801460) – у сумі 488 млн грн (витрати загального фонду не передбачені за такою програмою у законопроекті № 5197 і за діючою аналогічною програмою Мінекономіки у Законі).

ІІІ. До Комітету надійшов на розгляд ще один альтернативний до законопроекту № 5197 законопроект за реєстр. № 5197-2 від 19.03.2021 р. /далі – законопроект № 5197-2/.

За переважною більшістю положень законопроект № 5197-2 є подібним до законопроекту № 5197, основна відмінність полягає у тому, що законопроектом № 5197-2 пропонується за загальним фондом державного бюджету:

зменшити Мінекономіки видатки за бюджетною програмою 1201010 «Керівництво та управління у сфері розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства» на 66.979,8 тис. грн (з них оплата праці – на 47.121,1 тис. грн) (зменшення цих видатків відповідно на 20.010 тис. грн і 6.313,2 тис. грн менше ніж у законопроекті № 5197) і бюджетною програмою 1201030 «Забезпечення двостороннього співробітництва України з іноземними державами та міжнародними організаціями, інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» на 6.510 тис. грн законопроекті № 5197 немає таких змін) та відповідно визначити Мінагрополітики видатки за бюджетною програмою 2801010 «Керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» у сумі 73.489,8 тис. грн (з них оплата праці – у сумі 47.121,1 тис. грн) (відповідно на 13.500 тис. грн і 6.313,2 тис. грн менше ніж у законопроекті № 5197);

передбачити видатки Мінагрополітики для Держрибагентства за бюджетною програмою 2804030 «Прикладні науково-технічні розробки, виконання робіт за державними замовленнями у сфері рибного господарства» у сумі 2,3 млн грн із зменшенням на цю суму видатків Міндовкілля за бюджетною програмою 2701040 «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері захисту довкілля та природних ресурсів» (у законопроекті № 5197 немає таких змін);

збільшити видатки Міністерству культури та інформаційної політики України /далі – МКІП/ за бюджетною програмою 3801170 «Загальнодержавні заходи у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав національних меншин» на 10 млн грн із зменшенням на цю суму видатків Міндовкілля за бюджетною програмою 2708120 «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» (у законопроекті № 5197 немає таких змін).

ІV. Щодо правових підстав розробки законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 слід зазначити таке.

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 № 1344 «Деякі питання оптимізації системи центральних органів виконавчої влади» відмінено рішення про реорганізацію Мінагрополітики шляхом приєднання до Мінекономіки, а також доручено Мінекономіки та Мінагрополітики у місячний строк забезпечити підготовку і внесення на розгляд Кабінету Міністрів України, зокрема, проектів положень про відповідні центральні органи виконавчої влади.

Відтак, пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України  від 17.02.2021 № 124 «Деякі питання діяльності центральних органів виконавчої влади» /далі – постанова КМУ № 124/ затверджено Положення про Мінагрополітики та визначено його статус і сферу компетенції. Поряд з цим, постановою КМУ № 124 внесено зміни до постанов Уряду від 20.08.2014 № 459 та від 25.06.2020 № 614, якими відповідно викладено в новій редакції Положення про Мінекономіки та внесено зміни до Положення про Міндовкілля і уточнено основні завдання цих міністерств.

Положенням про Мінагрополітики визначено його основні завдання, відповідно до яких Мінагрополітики:

– забезпечує формування та реалізує державну аграрну політику, державну політику у сферах агропромислового виробництва, технічну політику у сфері агропромислового комплексу та машинобудування для агропромислового комплексу, державну політику сільського розвитку, розвитку фермерства, сільськогосподарської кооперації, сільськогосподарської дорадчої діяльності, моніторингу та родючості ґрунтів на землях сільськогосподарського призначення, насінництва та розсадництва;

– забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах рибного господарства та рибної промисловості, охорони, використання та відтворення водних біоресурсів, регулювання рибальства та безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства, у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів;

– забезпечує формування державної політики:

у сфері нагляду (контролю) у системі інженерно-технічного забезпечення агропромислового комплексу;

у сфері розвитку національної інфраструктури геопросторових даних;

– формує та реалізує державну політику у сфері агропромислового комплексу та сільського розвитку, зокрема розвитку фермерських господарств, сільськогосподарської кооперації, сільськогосподарської дорадчої діяльності.

Водночас, пунктом 4 постанови КМУ № 124 зазначається, що Мінагрополітики розміщується за адресою: м. Київ, вул. Хрещатик, 24.

Відповідно до постанови КМУ від 05.04.2014 № 85 «Деякі питання затвердження граничної чисельності працівників апарату та територіальних органів центральних органів виконавчої влади, інших державних органів» (із змінами) Мінекономіки визначено граничну чисельність працівників – 1021 працівник (до 1 квітня 2021 року – 1224 працівники), а Мінагрополітики – 203 працівника (з 1 квітня 2021 року).

За схемою спрямування і координації діяльності центральних органів виконавчої влади Кабінетом Міністрів України через відповідних членів Кабінету Міністрів України, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» (зокрема із змінами, внесеними постановою КМУ  124), через Міністра аграрної політики та продовольства України спрямовується і координується діяльність Держгеокадастру /до внесення змін постановою КМУ № 124 діяльність Держгеокадастру спрямовувалася і координувалася через Міністра розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України/ та Держрибагентства /до внесення змін постановою КМУ № 124 діяльність Держрибагентства спрямовувалася і координувалася через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України/.

Згідно із статтею 25 Закону України «Про центральні органи виконавчої влади» фінансове і матеріально-технічне забезпечення діяльності міністерств та інших центральних органів виконавчої влади здійснюються за рахунок коштів державного бюджету, крім випадків, визначених законом.

Статтею 2 Закону України «Про джерела фінансування органів державної влади» встановлено, що органи державної влади здійснюють свою діяльність виключно за рахунок бюджетного фінансування (крім випадків, визначених цим Законом) в межах, передбачених законом про державний бюджет на відповідний рік. Цією статтею також визначено, що фінансове забезпечення утворення, реорганізації та ліквідації органів державної влади здійснюється в межах коштів, передбачених на утримання органів державної влади законом про державний бюджет на відповідний рік (такі ж вимоги встановлено у статті 116 Конституції України та статті 20 Закону України «Про Кабінет Міністрів України»).

V. Щодо процедури розгляду законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2, опрацювання експертних висновків до них.

Законопроекти № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 на час їх розгляду Комітетом не включено до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання. При цьому розкладом пленарних засідань Верховної Ради України на 16 - 19 березня 2021 року (узгодженим Погоджувальною радою депутатських фракцій і груп 15.03.2021 р.) було передбачено на 18 березня п.р. законопроект № 5197 для включення до порядку денного сесії та прийняття рішення.

У зв’язку з цим та враховуючи необхідність оперативного вирішення питання функціонування Мінагрополітики, Комітет на своєму засіданні 17.03.2021 р. розглянув законопроект № 5197 та ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України законопроект № 5197 включити до порядку денного п’ятої сесії та за результатами розгляду у першому читанні прийняти за основу і в цілому як закон з урахуванням редакційних та техніко-юридичних правок (лист-висновок Комітету від 17.03.2021 р. № 04-13/6-2021/96319 (441899) направлено на розгляд Верховної Ради України).

З огляду на те, що у вищезазначений період Верховна Рада України не розглядала дане питання та надійшли альтернативні законопроекти № 5197-1 і № 5197-2, виникла необхідність переглянути рішення Комітету, повторно розглянувши законопроект № 5197 разом із законопроектами № 5197-1 і № 5197-2.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України /далі – ГНЕУ/ у своїх висновках до законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 (листи від 15.03.2021 р. № 16/03-2021/92851 (437909), від 22.03.2021 р. № 16/03-2021/101529 (447337) і № 16/03-2021/101543 (447351), копії яких надано народним депутатам України – членам Комітету) висловлює окремі зауваження до них та зазначає, що загалом не виключає можливості прийняття пропонованих змін за умови отримання позитивного висновку Кабінету Міністрів України, враховуючи той факт, що такі зміни обумовлені питанням оптимізації системи центральних органів виконавчої влади, у якій Уряд є вищим органом (стаття 113 Конституції України).

Згідно з частиною третьою статті 52 Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/ проект закону про внесення змін до закону про державний бюджет може розглядатися у Верховній Раді України лише у разі наявності експертного висновку Міністерства фінансів України /далі – Мінфін/.

Принагідно варто зазначити, що серед умов внесення змін до закону про державний бюджет (визначених частиною першою статті 52 Кодексу) є: необхідність оптимізації структури витрат державного бюджету в межах загального обсягу видатків та надання кредитів, затвердженого законом про державний бюджет, для забезпечення ефективного виконання державного бюджету. Предмет регулювання законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 узгоджується з вказаною умовою.

На запит від Комітету до Уряду щодо надання експертних висновків до законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 свою позицію висловили Мінфін, Мінагрополітики, Мінекономіки та Міндовкілля (копії відповідних висновків надано народним депутатам України – членам Комітету).

Мінфін зазначає, що реалізація положень законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 не впливатиме загалом на видаткову і дохідну частини державного бюджету та буде здійснюватися в межах видатків, переданих між відповідними міністерствами, висловлює окремі зауваження до зазначених законопроектів, зокрема, щодо необхідності внесення техніко-юридичних правок.

Мінагрополітики повідомило про підтримку законопроектів № 5197 і № 5197-2.

Мінекономіки зазначає, що підтримує законопроект № 5197-2, а законопроект № 5197 підтримує з врахуванням наданих зауважень і пропозицій.

Міндовкілля висловило позицію про підтримку законопроекту № 5197 із зауваженнями, а також про підтримку законопроекту № 5197-2 без зауважень.

Комітет Верховної Ради України з питань аграрної та земельної політики (лист від 17.03.2021 № 04-11/09-2021/95192 (440478), копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету) за підсумками розгляду законопроекту № 5197 вирішив рекомендувати Комітету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття законопроекту № 5197 у першому читанні за основу та в цілому.

На час розгляду у Комітеті даного питання не надійшли висновки комітетів Верховної Ради України з питань антикорупційної політики (щодо проведення антикорупційної експертизи законопроекту) і з питань інтеграції України до Європейського Союзу (щодо оцінки відповідності законопроекту міжнародно-правовим зобов’язанням України у сфері європейської інтеграції) щодо законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2.

Статтею 110 Регламенту Верховної Ради України визначено особливості розгляду альтернативних законопроектів, зокрема:

альтернативні законопроекти розглядаються, як правило, в порядку черговості їх внесення;

при розгляді альтернативних законопроектів головний комітет може рекомендувати Верховній Раді взяти за основу один із них або підготувати інший законопроект, який вноситься на розгляд Верховної Ради народними депутатами – членами цього комітету;

Верховна Рада розглядає альтернативні законопроекти на пленарному засіданні одночасно з основним законопроектом.

VІ. У Комітеті в рамках відведеного часу опрацьовано законопроекти № 5197, № 5197-1 і № 5197-2, проаналізовано висновки до них та звернуто увагу на таке.

1. Зважаючи на вищезазначені правові підстави розробки законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2, зокрема повноваження Кабінету Міністрів України, визначені статтею 116 Конституції України та статтями 2, 20 і 21 Закону України «Про Кабінет Міністрів України» щодо спрямування і координації роботи міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, здійснення контролю за їх діяльністю та забезпечення проведення державної бюджетної політики та політики у інших сферах суспільного і державного життя, а також висновки відповідних міністерств, ініціатором законодавчого врегулювання даного питання мав би бути Уряд, що дозволило б всебічно та комплексно опрацювати всі питання, пов’язані з діяльністю міністерств, бюджетні призначення яких визначаються/корегуються положеннями законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2.

2. Відповідно до вимог частини першої статті 27 Кодексу та частини третьої статті 91 Регламенту Верховної Ради України суб’єктам права законодавчої ініціативи належить додавати до законопроекту фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), проте у пояснювальних записках до законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 немає пояснень та розрахунків щодо запропонованих обсягів коштів за бюджетними програмами, на що також звертає увагу ГНЕУ, насамперед:

щодо видатків для забезпечення функціонування новоутвореного Мінагрополітики, для організації і регулювання діяльності установ в системі агропромислового комплексу та забезпечення діяльності Аграрного фонду, включаючи розподіл видатків між апаратами Мінагрополітики і Мінекономіки, доцільність збереження саме за останнім функції із організації і регулювання діяльності Аграрного фонду (код 1201270);

додатково з приводу законопроектів № 5197-1 і № 5197-2 – щодо пояснень відмінностей між ними та законопроектом № 5197 в частині перерозподілів витрат за відповідними бюджетними програмами.

При цьому Мінфін відмічає, що враховуючи норми статті 22 Кодексу (згідно з якими головний розпорядник бюджетних коштів здійснює управління бюджетними коштами у межах встановлених йому бюджетних повноважень, забезпечуючи ефективне, результативне і цільове використання бюджетних коштів), пропозиція законопроекту № 5197-1 щодо зміни обсягу витрат за бюджетними програмами 2801310, 2801460 і 2801580 (в рамках яких здійснюються заходи у сфері сільського господарства) порівняно з обсягами відповідних витрат, визначених Законом, потребує першочергового узгодження з Мінагрополітики як головним розпорядником бюджетних коштів та надання суб’єктом права законодавчої ініціативи відповідних фінансово-економічних розрахунків і обґрунтувань.

3. Загалом законопроекти № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 не передбачають збільшення загального обсягу витрат державного бюджету, оскільки пропонується визначити бюджетні призначення Мінагрополітики шляхом перерозподілу витрат державного бюджету в межах витрат, передбачених Мінекономіки та Міндовкілля.

При цьому положення законопроекту № 5197 підготовлено збалансовано щодо показників видатків державного бюджету.

Законопроект № 5197-1 є незбалансованим, оскільки у зв’язку з запропонованим збільшенням надання кредитів за бюджетною програмою 2801460 «Надання кредитів фермерським господарствам» на 488 млн грн з відповідним зменшенням видатків за бюджетною програмою 2801580 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» не передбачено необхідних змін до статті 1 Закону і рядків «Всього:» у додатках № 3 і № 4 до Закону щодо зміни підсумкових показників видатків державного бюджету і надання кредитів з державного бюджету (включаючи кредитування загалом) та відповідним чином не уточнено підсумкові показники витрат Мінагрополітики за кодами 2800000 і 2801000.

Поряд з тим, для забезпечення узгодженості підсумкових показників видатків з показниками видатків за відповідними міністерствами, зміненими законопроектом № 5197-2, необхідно у додатку № 1 до нього /щодо змін до додатка № 3 до Закону/ включити рядок «Всього:» з затвердженими підсумковими показниками видатків державного бюджету, передбачивши їх уточнення за загальним фондом шляхом збільшення видатків споживання на 9.500 тис. грн і зменшення на цю суму видатків розвитку, на що також вказує Мінфін.

4. У законопроектах № 5197 і № 5197-1 залишилося невирішеним питання передбачення видатків Мінагрополітики для Держрибагентства в частині проведення наукових досліджень у сфері рибного господарства, хоча  за висновком Мінфіну такі кошти враховані у видатках Міндовкілля за бюджетною програмою 2701040 «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері захисту довкілля та природних ресурсів».

У зв’язку з цим, Міндовкілля запропонувало у законопроекті № 5197 за загальним фондом державного бюджету передбачити Мінагрополітики для Держрибагентства видатки за новою бюджетною програмою «Прикладні науково-технічні розробки, виконання робіт за державними замовленнями у сфері рибного господарства» в обсязі 2.300 тис. грн з відповідним зменшенням видатків за бюджетною програмою 2701040 «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері захисту довкілля та природних ресурсів» (це стосується також законопроекту № 5197-1).

Таке питання може бути врегульовано після прийняття даної законодавчої ініціативи шляхом прийняття Урядом рішення щодо передачі бюджетних призначень за погодженням з Комітетом (із застосуванням норм частини шостої статті 23 Кодексу).

Разом з тим, положеннями законопроекту № 5197-2 таке питання врегульовується. При цьому Мінфін пропонує викласти найменування відповідної бюджетної програми за кодом 2804030 у такій редакції: «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері рибного господарства», що забезпечить його узгодженість з найменуванням відповідних видатків у пункті 4 частини першої статті 87 Кодексу.

5. Мінекономіки висловлено зауваження до законопроекту № 5197 (це стосується також законопроекту № 5197-1) щодо розподілу видатків між Мінекономіки та Мінагрополітики на їх функціонування, зокрема зазначено, що запропоноване зменшення відповідних видатків Мінекономіки з урахуванням необхідності здійснення виплат невикористаних днів відпусток та вихідних допомог призведе до суттєвого зменшення середньої зарплати працівників Мінекономіки, що становитиме менше середньої зарплати, яка буде забезпечена в Мінагрополітики. Тому Мінекономіки запропоновано визначити видатки Мінагрополітики за бюджетною програмою 2801010 «Керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» у сумі 65.559,1 тис. грн за рахунок зменшення видатків Мінекономіки за бюджетною програмою 1201010 «Керівництво та управління у сфері розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства» на 59.826,7 тис. грн та бюджетною програмою 1201030 «Забезпечення двостороннього співробітництва України з іноземними державами та міжнародними організаціями, інформаційне та організаційне забезпечення участі України у міжнародних форумах, конференціях, виставках» на 5.732,4 тис. грн (зменшення видатків за цією програмою пропонується у зв’язку з економією, яка утворилася за результатами використання коштів у І кварталі 2021 р.).

Зазначене питання певним чином врегульовано у законопроекті
№ 5197-2, який Мінекономіки повністю підтримується.

6. До Комітету додатково звернулося Міндовкілля з пропозицією доповнити законопроект № 5197 положеннями щодо передачі бюджетних призначень за загальним фондом державного бюджету у сумі 10 млн грн шляхом зменшення видатків Міндовкілля за бюджетною програмою 2708120 «Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об’єкта «Укриття» та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС» та збільшення видатків МКІП за бюджетною програмою 3801170 «Загальнодержавні заходи у сферах культури та мистецтв, охорони культурної спадщини, вивезення, ввезення і повернення культурних цінностей, державної мовної політики, міжнаціональних відносин, релігії та захисту прав національних меншин» для проведення заходів, пов’язаних з 35-ми роковинами Чорнобильської катастрофи, при цьому відмічено, що вже доручено підготувати та подати на розгляд Уряду проект акта щодо передачі відповідної частини бюджетних призначень (це стосується також законопроекту № 5197-1). Однак таке питання не відповідає предмету правового регулювання даної законодавчої ініціативи та може бути вирішено із застосуванням положень частини шостої статті 23 Кодексу.

Разом з тим, таке питання передбачається врегулювати у законопроекті № 5197-2.

7. Мінфіном запропоновано у законопроектах № 5197 і № 5197-1 замінити код відповідального виконавця бюджетних програм Держрибагентства з 2802000 на 2804000 та відповідно коди бюджетних програм Держрибагентства з 2802010, 2802020 і 2802090 на коди 2804010, 2084020 і 2804090 через те, що за кодами 2802010 та 2802020 обліковується кредиторська заборгованість /зазначені бюджетні програми на момент виникнення кредиторської заборгованості були закріплені за Державною ветеринарною та фітосанітарною службою, яку відповідно до постанови Уряду від 10.09.2014 № 442 «Про оптимізацію системи центральних органів виконавчої влади» реорганізовано шляхом перетворення і приєднання до Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів/. Проте така кредиторська заборгованість потребувала перереєстрації ще у 2016 р. на бюджетні програми, в рамках яких здійснюються аналогічні заходи.

Таке питання врегульовується у законопроекті № 5197-2, але у додатку № 1 до нього /щодо змін до додатка № 3 до Закону/ рядки щодо показників видатків відповідальних виконавців «Державне агентство рибного господарства України» (код 2804000) і «Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру» (код 2803000) належить розмістити в порядку зростання кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету /для приведення у відповідність до форми викладу показників у зазначеному додатку/, що також відмічено Мінфіном.

У зв’язку з цим доречно зазначити, що ГНЕУ звертає увагу на необхідність дотримання вимог частини другої статті 8 Кодексу, згідно з якою Мінфін затверджує бюджетну класифікацію, зміни до неї та інформує про це Верховну Раду України.

8. У законопроектах № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 не передбачається заміни головного розпорядника бюджетних коштів за бюджетними програмами 1201170 «Повернення бюджетних позичок, наданих на закупівлю сільськогосподарської продукції за державним замовленням (контрактом) 1994-1997 років» та 1201180 «Повернення коштів, наданих для фінансової підтримки заходів в агропромисловому комплексі на умовах фінансового лізингу, а також закупівлі племінних нетелів та корів, вітчизняної техніки і обладнання для агропромислового комплексу, з наступною їх реалізацією сільськогосподарським підприємствам на умовах фінансового лізингу» /тобто залишається закріплення таких програм за Мінекономіки/.

З цього приводу Мінфіном звернуто увагу, що Законом України від 18.01.2001 № 2237-ІІІ «Про врегулювання заборгованості за бюджетними позичками, наданими державним та іншим сільськогосподарським підприємствам усіх форм власності і господарювання через обслуговуючі, заготівельні і переробні підприємства, та реструктуризацію заборгованості зі сплати податків і зборів (обов’язкових платежів) переробних підприємств агропромислового комплексу» на Мінагрополітики покладено повноваження щодо врегулювання сум заборгованості за бюджетними позичками, наданими державним та іншим сільськогосподарським підприємствам усіх форм власності і господарювання через обслуговуючі, заготівельні і переробні підприємства, а згідно з постановою Уряду від 28.07.2010 № 648 бюджетні кошти надавалися на поворотній основі на підставі угод між Мінагрополітики і лізингодавцем (ДП «Спецагролізинг»).

Таке питання потребує додаткового опрацювання виходячи з віднесення вказаних підприємств державної власності до сфери управління відповідного міністерства та подальшого вирішення після остаточного розподілу повноважень між Мінагрополітики та Мінекономіки.

9. Законопроекти № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 потребують внесення техніко-юридичних і редакційних уточнень для приведення у відповідність до вимог нормопроектувальної техніки (у т.ч. щодо оформлення законопроектів про внесення змін до закону про державний бюджет) та узгодження з бюджетною методологією.

Зокрема, формат додатків до законопроектів № 5197 і № 5197-1 не відповідає додаткам № 3 та № 4 до Закону (підготовлено у форматі Microsoft Word, хоча у законі про державний бюджет на 2021 рік додатки до нього оформлені у Microsoft Excel), на що також звернуто увагу Мінфіном. Крім того, зважаючи на те, що додатки до закону про державний бюджет є структурованими частинами такого закону, суб’єктам права законодавчої ініціативи належало б підписати кожний з додатків до відповідного законопроекту та окремо порівняльні таблиці до них (у законопроектах № 5197 і № 5197-1 додаток № 1 та порівняльна таблиця до нього не підписані суб’єктами права законодавчої ініціативи).

У додатку № 1 до законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 за бюджетною програмою 2801010 «Керівництво та управління у сфері агропромислового комплексу» потрібно змінити код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету з «0132» («Загальнодержавне планування та статистика») на «0421» («Сільське господарство») та у додатку № 1 до законопроекту № 5197-2 за бюджетною програмою 2801050 «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері розвитку агропромислового комплексу, стандартизації та сертифікації сільськогосподарської продукції» – відповідно з «0484» («Фундаментальні та прикладні дослідження і розробки в інших галузях промисловості та будівництві») на «0482» («Фундаментальні та прикладні дослідження і розробки у сфері сільського господарства, лісового господарства та мисливства, рибного господарства»), що відповідатиме функціональному призначенню відповідних програм та забезпечуватиме узгодженість видів бюджетної класифікації. Мінфіном пропонуються аналогічні техніко-юридичні поправки.

Крім того, Верховна Рада України може розглянути інші законопроекти щодо внесення змін до Закону, відтак у разі їх прийняття до розгляду законопроектів № 5197, № 5197-1 і № 5197-2 потребуватимуть уточнення відповідні бюджетні показники та інші положення зазначених законопроектів з метою забезпечення узгодженості правових норм.

VII. Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Крулько І.І., Забуранна Л.В., народний депутат України Підласа Р.А., заступник Міністра фінансів України Кава О.С., член Рахункової палати Богун В.П., Міністр аграрної політики та продовольства України Лещенко Р.М., державний секретар Мінекономіки Мар’євич К.М., перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Боруховський Б.В.

На початку розгляду даного питання головуючий на засіданні перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. звернув увагу, зокрема, що Комітет 17 березня п.р. розглянув законопроект № 5197 і рекомендував Верховній Раді його прийняти, оскільки Верховна Рада не розглядала дане питання та надійшли альтернативні законопроекти № 5197-1 і № 5197-2, виникла необхідність переглянути рішення Комітету, повторно розглянувши законопроект № 5197 разом з альтернативними законопроектами.

Доповідаючи дане питання, співавтор законопроекту № 5197-2, народний депутат України Підласа Р.А. серед іншого звернула увагу на певні відмінності законопроекту № 5197-2 від законопроекту № 5197, а також запропонувала Комітету підтримати законопроект № 5197-2.

Міністр аграрної політики та продовольства України Лещенко Р.М., державний секретар Мінекономіки Мар’євич К.М. та перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Боруховський Б.В. поінформували, що відповідно Мінагрополітики, Мінекономіки та Міндовкілля підтримують законопроект № 5197-2.

Заступник Міністра фінансів України Кава О.С. зазначив, що Мінфін підтримує законопроект № 5197-2 з врахуванням техніко-юридичних правок.

Член Рахункової палати Богун В.П. повідомив, що у Рахункової палати немає зауважень з даного питання.

Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. зазначила, що за результатами опрацювавши у підкомітеті даного питання, пропонується Комітету за підсумками повторного розгляду законопроекту № 5197 та розгляду альтернативних законопроектів № 5197-1 і № 5197-2 рекомендувати Верховній Раді зазначені законопроекти включити до порядку денного п’ятої сесії та за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект № 5197-2 за основу і в цілому як закон з урахуванням редакційних та техніко-юридичних пропозицій, наведених у проекті ухвали (який надано народним депутатам України – членам Комітету).

Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні перший заступник Голови Комітету Крулько І.І. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В.), що була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.

УХВАЛИЛИ:

Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до додатків № 3 та № 4 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо забезпечення діяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (реєстр. № 5197 від 03.03.2021 р.), поданий народними депутатами України Буніним С.В., Литвиненком С.А. та іншими, та альтернативні законопроекти за реєстр. № 5197-1 від 17.03.2021 р., поданий народними депутатами України Халімоном П.В., Вацаком Г.А. та іншими, і за реєстр. № 5197-2 від 19.03.2021 р., поданий народними депутатами України Підласою Р.А., Кицаком Б.В. та іншими, включити до порядку денного п’ятої сесії Верховної Ради України дев'ятого скликання та за результатами розгляду в першому читанні прийняти законопроект за реєстр. № 5197-2 за основу і в цілому як закон з урахуванням таких редакційних та техніко-юридичних пропозицій:

– у додатку № 1 до законопроекту /щодо змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік»/:

включити рядок «Всього:» з затвердженими підсумковими показниками видатків державного бюджету, передбачивши їх уточнення за загальним фондом шляхом збільшення видатків споживання на 9500 тис. грн і зменшення на цю суму видатків розвитку /для узгодження підсумкових показників із зміненими законопроектом показниками за відповідними міністерствами/;

за кодом 2801010 змінити код функціональної класифікації видатків та кредитування бюджету з «132» на «0421», а за кодом 2801050 – відповідно з «0484» на «0482» /для узгодження з бюджетною класифікацією/;

за кодом 2804030 найменування бюджетної програми викласти в такій редакції: «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері рибного господарства» /для узгодження з найменуванням відповідних видатків у пункті 4 частини першої статті 87 Бюджетного кодексу України/;

розмістити у складі Міністерства аграрної політики та продовольства України рядки щодо показників видатків відповідальних виконавців «Державне агентство рибного господарства України» (код 2804000) і «Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру» (код 2803000) в порядку зростання кодів програмної класифікації видатків та кредитування державного бюджету /для приведення у відповідність до форми викладу показників у зазначеному додатку/;

– внести інші необхідні редакційні і техніко-юридичні поправки (включаючи внесення відповідних уточнень до зазначеного законопроекту у разі прийняття інших законопроектів щодо внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» до розгляду зазначеного законопроекту).

Відповідно у разі прийняття законопроекту за реєстр. № 5197-2 Комітету з питань бюджету разом з Головним юридичним управлінням Апарату Верховної Ради України при оформленні відповідного закону належить внести до нього необхідні редакційні і техніко-юридичні правки, пов’язані з ухваленим Комітетом рішенням щодо зазначеного законопроекту.

Голосували: «за» – 20, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 5.

Перший заступник Голови Комітету                                І.І. Крулько

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку