Комітет Верховної Ради України з питань бюджету
Протокол засідання №111 від 22 грудня 2021 року
10 год. 00 хв. м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн 510
(у режимі відеоконференції)
Головує: заступник Голови Комітету Гевко В.Л.*
Присутні:
Члени Комітету: Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Трухін О.М., Цабаль В.В., Батенко Т.І., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Драбовський А.Г., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Кіссе А.І., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Шпак Л.О.
Всього присутніх – 24 народні депутати**.
Відсутні:
Члени Комітету: Арістов Ю.Ю., Крулько І.І., Борт В.П., Гончаренко О.О., Дунаєв С.В., Пузійчук А.В., Пуртова А.А., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І.
Присутні:
Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Кочубей О.П., Криволап М.К., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.Б., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Стадник М.В., Шпак В.П., Івашко Т.Ю., Климчук Д.І., Клочкова Т.В., Рощенко С.В.
________________________________
*У зв’язку з відсутністю Голови Комітету Арістова Ю.Ю. головував на засіданні Комітету з питань бюджету за його дорученням заступник Голови Комітету Гевко В.Л.
**Народні депутати – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.
Список запрошених, які взяли участь у засіданні:
від Міністерства фінансів України
Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;
від Міністерства внутрішніх справ України
Драп’ятий Б.Є. – заступник Міністра;
від Міністерства розвитку громад та територій України
Хоцянівська Н.В. – заступник Міністра;
від Рахункової палати
Тесленко О.І. – заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки.
Відкриваючи засідання, заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поінформував народних депутатів України – членів Комітету про те, що:
Голова Комітету Арістов Ю.Ю. доручив йому організувати проведення засідання Комітету 22 грудня 2021 року у режимі відеоконференції та головувати на цьому засіданні;
відповідно до вимог пункту 4 розділу VIII Закону України «Про комітети Верховної Ради України» на його звернення від 20 грудня 2021 року більше 18 народних депутатів України – членів Комітету надіслали персональний лист-згоду на проведення 22 грудня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.
Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.
ПОРЯДОК ДЕННИЙ:
1. Про погодження змін до розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною
програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців
Державної прикордонної служби України» (розпорядження Кабінету Міністрів
України від 15.12.2021
№ 1656-р).
2. Про погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (постанова Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 № 1340).
1. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра внутрішніх справ України Драп’ятого Б.Є. про погодження змін до розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» на 2021 рік (згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 № 1656-р).
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшло звернення Міністерства внутрішніх справ України (далі – МВС) від 17.12.2021 № 57725/5/15-2021 /копію якого надано народним депутатам України – членам Комітету/ щодо погодження змін до розподілу коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України», згідно із розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 № 1656-р «Про внесення змін у додаток до розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 р. № 1012» (далі – розпорядження КМУ № 1656-р).
Статтею 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – Закон) встановлено, що розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), зокрема, за бюджетною програмою «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» (код 1002070), здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України, погодженим з Комітетом.
Відповідно до вимог вказаної статті Закону про використання коштів державного бюджету за цією бюджетною програмою у розрізі напрямів (об’єктів, заходів) відповідний головний розпорядник коштів державного бюджету щокварталу має інформувати Комітет.
Пунктом 1 розпорядження КМУ № 1656-р встановлено внести зміни у додаток до розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 р. № 1012-р «Про розподіл коштів за напрямами (об’єктами, заходами), передбачених у державному бюджеті за програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» на 2021 рік» /далі – розпорядження КМУ № 1012-р/, виклавши його в редакції згідно із додатком до розпорядження КМУ № 1656-р.
Так, вказаними змінами уточнено розподіл коштів за бюджетною програмою «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» (код 1002070) /відповідальний виконавець цієї бюджетної програми Адміністрація Державної прикордонної служби України (далі – Адміністрація Держприкордонслужби) у складі головного розпорядника коштів державного бюджету – МВС/ та передбачено розподіл коштів на загальну суму 200 000 тис. грн /відповідає обсягу бюджетних призначень, визначених Законом, за цією бюджетною програмою за загальним фондом державного бюджету/ за такими напрямами використання бюджетних коштів:
1. будівництво (реконструкцію) об’єктів, усього – 56 834,2 тис. грн (або 28,4% обсягу бюджетних призначень за програмою 1002070 проти 94,5% згідно з розпорядженням КМУ № 1012-р і змінами зменшено обсяг коштів за цим напрямом на 132 265,8 тис. грн, у тому числі:
- пускових об’єктів, усього – 1 200 тис. грн /відповідно зменшено на 11 246,4 тис. грн/,
- перехідних об’єктів, усього – 55 634,2 тис. грн /відповідно зменшено на 121 019,4 тис. грн/).
2. придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку, усього – 900 тис. грн (або 0,5% обсягу бюджетних призначень за програмою 1002070 проти 5,5% згідно з розпорядженням КМУ № 1012-р і змінами зменшено обсяг коштів за цим напрямом на 10 000 тис. грн);
3. виплата військовослужбовцям та членам їхніх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення, усього – 142 265,8 тис. грн (або 71,1% обсягу бюджетних призначень за програмою 1002070 і змінами встановлено обсяг коштів за цим напрямом додатково).
Пунктом 2 розпорядження КМУ № 1656-р МВС доручено забезпечити погодження з Комітетом розподілу коштів, передбаченого пунктом 1 цього розпорядження.
Зміни розподілу коштів за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» відповідно до розпорядження КМУ № 1656-р передбачають:
зменшення обсягу коштів за напрямом – будівництво (реконструкція) об’єктів загалом на 132 265,8 тис. грн із відповідним уточненням, як по пускових, так і по перехідних об’єктах (збережено обсяги коштів за 4 об’єктами, зменшено за 3 об’єктами, виключено 9 об’єктів і доповнено цей напрям 1 об’єктом);
зменшення обсягу коштів на придбання житла на вторинному ринку та на умовах пайової участі за договорами, що будуть укладені у 2021 році, на 10 000 тис. грн;
встановлення нового напряму – виплата військовослужбовцям та членам їхніх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення з обсягом коштів у сумі 142 265,8 тис. гривень.
Питання про розподіл коштів, передбачених у державному бюджеті за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України», відповідно до розпорядження КМУ № 1012-р Комітет розглянув на своєму засіданні 8 вересня 2021 року та за підсумками розгляду було погоджено відповідний розподіл коштів.
Довідково: за даними звітності Казначейства про виконання державного бюджету за підсумками січня-листопада поточного року за бюджетною програмою 1002070 фактично проведено видатки у сумі 7 626,2 тис. грн, або 3,8% уточненого річного плану (у тому числі за загальним фондом – 6 701,8 тис. грн, або 3,35% плану на звітний період та плану на рік (визначено в обсязі 200 000 тис. грн), за спеціальним фондом – 924,4 тис. грн, або 95,9% уточненого річного плану (план було уточнено і визначено в обсязі 964,2 тис. грн). При цьому, за інформацією МВС станом на 1 жовтня 2021 року кошти за цією бюджетною програмою не використовувалися.
З огляду на дані казначейської звітності про виконання державного бюджету за підсумками 11 місяців 2021 року, рівень виконання плану за видатками за бюджетною програмою щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців Держприкордонслужби (код 1002070) є дуже низьким /за загальним фондом – 3,35%/, тобто, не вдалося виконати заходи з будівництва (реконструкції) більшості запланованих об’єктів та використати у запланованих обсягах кошти на придбання житла на вторинному ринку та на умовах пайової участі, що власне, напевно, сталося в результаті затвердження в занадто пізні строки розподілу коштів за вказаною бюджетною програмою /18 серпня поточного року/ і, як наслідок, зініційовано зміни до такого розподілу і передбачено майже три четвертих запланованих коштів на виплату військовослужбовцям та членам їхніх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення.
Законом за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» бюджетні призначення визначено тільки за загальним фондом державного бюджету. Однак, відповідно до звітності Казначейства за підсумками січня-листопада поточного року за бюджетною програмою 1002070 плановий показник (з урахуванням внесених змін) за спеціальним фондом державного бюджету скориговано та визначено у сумі 964,2 тис. грн, проте у матеріалах МВС пояснення з приводу зазначеного відсутні.
Слід зазначити, що відповідно до статті 12 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» (зі змінами) держава забезпечує військовослужбовців жилими приміщеннями або за їх бажанням грошовою компенсацією за належне їм для отримання жиле приміщення, порядок забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей жилими приміщеннями визначається Кабінетом Міністрів України.
Використання коштів за бюджетною програмою 1002070 здійснюється відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на будівництво (придбання) житла для військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.02.2011 № 147 (зі змінами) /розміщено за інтернет-посиланням https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/147-2011-п#Text/. Вказаним Порядком, зокрема, встановлено, що бюджетні кошти спрямовуються на: будівництво житла на земельних ділянках (власне будівництво); реконструкцію будівель (приміщень) під житло; придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку; надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення.
Поряд з цим, надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 728 «Деякі питання забезпечення житлом військовослужбовців та інших громадян» (зі змінами) /розміщено за інтернет-посиланням https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/728-2015-%D0%BF#Text/.
Вказаною вище постановою Уряду затверджено Порядок визначення розміру і надання військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення (далі – Порядок № 728), яким встановлено наступне:
дія цього Порядку поширюється на: військовослужбовців, які мають вислугу на військовій службі 20 і більше років, та членів їх сімей; осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров’я та у зв’язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів у разі неможливості використання на військовій службі, та членів їх сімей; сім’ї військовослужбовців, які загинули (померли) або пропали безвісти під час проходження військової служби; сім’ї померлих осіб, звільнених з військової служби в запас або у відставку за віком, станом здоров’я та у зв’язку із скороченням штатів або проведенням інших організаційних заходів (пункт 2 Порядку № 728);
військовослужбовці та члени їх сімей, які відповідно до законодавства потребують поліпшення житлових умов, мають право отримати компенсацію один раз протягом усього часу проходження військовослужбовцями військової служби за умови, що ними не було використано право на безоплатну приватизацію житла (пункт 3 Порядку № 728);
черговість надання компенсації визначається за часом взяття військовослужбовця та членів його сім’ї на облік громадян, які потребують поліпшення житлових умов, та/або включення до списків осіб, які мають право на першочергове чи позачергове отримання жилих приміщень (пункт 5 Порядку № 728);
розмір компенсації визначається за нормою 13,65 кв. метра жилої площі на військовослужбовця і кожного члена його сім’ї, який перебуває з ним на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (понад норму жилої площі для окремих категорій військовослужбовців та членів їх сімей, визначених законодавством, враховується 17 кв. метрів загальної нежилої площі житла на сім’ю та додаткова жила площа у розмірі 10 кв. метрів) з урахуванням вимог до загальної площі житла відповідно до державних будівельних норм ДБН В.2.2-15-2005 «Будинки і споруди. Житлові будинки. Основні положення» та граничної вартості будівництва 1 кв. метра загальної площі житла в регіоні (для мм. Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова, збільшену в 1,75 раза, для міст – обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб – в 1,5 раза, для міст обласного значення з населенням від 100 тис. до 300 тис. – в 1,25 раза, для інших населених пунктів – опосередковану вартість у відповідній області), в якому військовослужбовець перебуває на обліку громадян, які потребують поліпшення житлових умов (пункт 7 Порядку № 728);
житлові комісії військових частин, військових комісаріатів та квартирно-експлуатаційних установ (організацій) письмово інформують військовослужбовців та членів їх сімей, у яких настала черга на отримання жилих приміщень у поточному році, про їх право на отримання компенсації та про її орієнтовний розмір (пункт 10 Порядку № 728);
компенсація надається шляхом перерахування коштів на поточний рахунок особи, що має право на її отримання, відкритий у банку, статутний капітал якого становить не менш як 10 млрд гривень та в якому держава прямо та/або опосередковано володіє не менш як 75 відсотками статутного капіталу та/або голосів та до якого протягом останнього року Національний банк не застосовував заходів впливу у вигляді розпорядження щодо обмеження, зупинення чи припинення здійснення окремих видів операцій з високим ступенем ризику та призначення тимчасової адміністрації, за умови, що операції з відкриття, ведення і закриття зазначеного рахунка здійснюються безоплатно, проценти на залишок коштів на такому рахунку не нараховуються (пункт 13 Порядку № 728).
У матеріалах МВС, що надійшли до Комітету, зокрема, зазначається, що:
- основними причинами неможливості освоєння згідно з додатком до розпорядження КМУ № 1012-р коштів в повному обсязі на об’єктах будівництва та реконструкції є:
необхідність уточнення окремих розроблених проектних рішень на будівництво нових та реконструкцію існуючих житлових будинків для розумного їх пристосування, з урахуванням потреб маломобільних груп населення, і забезпечення рівних прав на використання житлових будинків різними верствами населення, а також щодо збільшення обов’язкової кількості паркомісць для автомобільного транспорту;
необхідність проведення додаткових будівельно-технічних (судових) експертиз по об’єктах житлового будівництва у зв’язку із відкриттям кримінальних проваджень;
вилучення проектно-кошторисної та технічної документації правоохоронними органами по об’єктах незавершеного будівництва;
зміна порядку отримання дозволів на початок виконання будівельних робіт у зв’язку із реформування ДАБІ (Державна архітектурно-будівельна інспекція України) в ДІАМ (Державна інспекція архітектури та містобудування України);
- будівництво (реконструкція) житлових будинків здійснюється на земельних ділянках, які перебувають у постійному користуванні органів Держприкордонслужби /інформація щодо об’єктів будівництва (реконструкції) житлових будинків надана у матеріалах МВС/;
- для придбання житла на умовах пайової участі та на вторинному ринку проведено конкурс на придбання 1 квартири (0,9 млн грн) у м. Конотоп Сумської області з метою забезпечення житлом військовослужбовця Сумського прикордонного загону зі складом сім’ї 5 осіб;
- виплата військовослужбовцям та членам їх сімей грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення дозволить забезпечити коштами на придбання житла 113 сімей черговиків, які перебувають на квартирному обліку з 1992 по 2000 роки, у тому числі 10 осіб з інвалідністю /розподіл коштів для сімей черговиків по регіонам України надано у матеріалах МВС/;
- станом на 01.01.2021 р. на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов, перебуває 8603 сімей, при цьому, 51,5% черговиків забезпечені житловими приміщеннями для тимчасового проживання /в наявності 4136 службових квартир та 422 кімнати/.
Слід також зазначити, що матеріали, які надійшли від МВС до Комітету, не містять достатнього обсягу фінансово-економічного обґрунтування (відповідних розрахунків) розподілу коштів за бюджетною програмою 1002070 за визначеними напрямами спрямування коштів (зокрема, відсутня інформація щодо середнього розміру виплат грошової компенсації у розрахунку на одного військовослужбовця та середньої вартості придбання 1 кв. метра загальної площі житла, а також стосовно формування та використання коштів за спеціальним фондом за цією бюджетною програмою).
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Гевко В.Л., Забуранна Л.В., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра внутрішніх справ України Драп’ятий Б.Є.
При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо зазначених змін до розподілу коштів за бюджетною програмою щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців Держприкордонслужби.
Голова підкомітету з питань видатків державного бюджету Комітету Забуранна Л.В. поінформувала, що за результатами опрацювання та керуючись вимогами статті 28 Закону, пропонується рекомендувати Комітету погодити відповідно до розпорядження КМУ № 1656-р зміни до розподілу коштів за бюджетною програмою щодо будівництва (придбання) житла для військовослужбовців Держприкордонслужби за напрямами згідно з додатком до розпорядження КМУ № 1012-р, в редакції розпорядження КМУ № 1656-р.
Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні заступник Голови Комітету Гевко В.Л. поставив на голосування таку пропозицію (озвучену головою підкомітету Забуранною Л.В.), яка була підтримана більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами статті 28 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік», погодити зміни до розподілу коштів, передбачених у загальному фонді державного бюджету за бюджетною програмою 1002070 «Будівництво (придбання) житла для військовослужбовців Державної прикордонної служби України» на 2021 рік, у сумі 200 000 тис. грн за напрямами згідно з додатком до розпорядження Кабінету Міністрів України від 18 серпня 2021 р. № 1012 (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2021 р. № 1656-р).
Голосували: «за» – 23, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 1.
2. СЛУХАЛИ:
Інформацію заступника Міністра розвитку громад та територій України Хоцянівської Н.В. про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 р. № 1340.
Відмітили:
До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет) надійшли звернення Міністерства розвитку громад та територій України (далі – Мінрегіон) від 20.12.2021 р. № 1/10.1/4620-21 та № 1/10.1/4634-21 /копії яких надано народним депутатам України – членам Комітету/ про погодження розподілу між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 р. № 1340 «Деякі питання здійснення заходів, передбачених пунктом 27 статті 14 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі – постанова КМУ № 1340).
Питання погодження Комітетом розподілу та перерозподілу обсягів міжбюджетних трансфертів між місцевими бюджетами в межах їх загального обсягу унормовано у частині шостій статті 108 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс), згідно з якою Кабінет Міністрів України за погодженням з Комітетом може здійснювати розподіл та перерозподіл обсягів субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам між місцевими бюджетами у межах загального обсягу відповідних субвенцій.
Законом України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (із змінами, внесеними згідно із Законом України від 02.12.2021 р. № 1931-IX) /далі – Закон/ у складі загальнодержавних видатків та кредитування Мінрегіону за спеціальним фондом державного бюджету затверджено видатки споживання за бюджетною програмою 2761380 «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (далі – субвенція) у сумі 26 903 707,7 тис. грн без розподілу між місцевими бюджетами у додатку № 6 до Закону.
При цьому пунктом 27 статті 14 Закону встановлено, що субвенція надається за рахунок джерел, визначених пунктами 13 і 14 статті 11 Закону, які, як виняток з положень пунктів 5-1 (у частині рентної плати за користування надрами для видобування природного газу) та 6 частини другої статті 29 Кодексу, зараховуються до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі та спрямовуються на надання субвенції).
Довідково:
1. Згідно з пунктами 13 і 14 статті 11 Закону джерелом формування спеціального фонду державного бюджету на 2021 рік у частині доходів є надходження від:
сплати АТ "Укргазвидобування" рентної плати за користування надрами для видобування природного газу (у тому числі розстрочених та/або відстрочених грошових зобов’язань) за звітні періоди з вересня 2021 року по березень 2022 року в обсязі 95% перевищення зазначених зобов’язань, розрахованих на підставі середньої митної вартості імпортного природного газу, що склалася (та/або складеться) у процесі його митного оформлення під час ввезення на митну територію України у звітних періодах з вересня 2021 року по березень 2022 року, над відповідними зобов’язаннями, розрахованими на підставі середньої митної вартості імпортного природного газу, що склалася у процесі його митного оформлення під час ввезення на митну територію України у травні 2021 року (понад зобов’язання товариства за відповідні періоди перед загальним фондом державного бюджету в обсязі, розрахованому на підставі середньої митної вартості імпортного природного газу за травень 2021 року);
погашення податкового боргу, в тому числі реструктуризованого або розстроченого (відстроченого), з податку на додану вартість, що сплачується підприємствами електроенергетичної галузі, підприємствами, що здійснюють діяльність з виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, надають послуги з постачання теплової енергії та постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, та грошових зобов’язань цих підприємств з податку на додану вартість, нарахованих за результатами проведення розрахунків за бюджетною програмою, визначеною пунктом 27 статті 14 Закону.
2. Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення» (із змінами, внесеними Законом України від 14.07.2021 р. № 1639-ІХ) передбачено, зокрема, що його дія поширюється на відносини із врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій за спожитий природний газ та послуги з його розподілу і транспортування, за теплову енергію, а також підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиту електричну енергію, а взаєморозрахунки щодо врегулювання заборгованості з різниці в тарифах проводяться у порядку та на умовах, затверджених Кабінетом Міністрів України, за рахунок та в межах видатків спеціального фонду державного бюджету за цільовим призначенням, джерелом формування яких є надходження, визначені Законом України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" на погашення заборгованості з різниці в тарифах.
Виходячи з вимог частини другої статті 97 Кодексу, постановою КМУ № 1340 затверджено Порядок та умови надання субвенції, згідно з якими, зокрема, визначено таке:
1) перерахування субвенції здійснюється на суму заборгованості з різниці в тарифах, що утворилася станом на 01.06.2021 р. і не погашена на дату укладення договору про організацію взаєморозрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах, обсяг якої розраховано теплопостачальними та теплогенеруючими організаціями, підприємствами централізованого водопостачання і водовідведення відповідно до Методики визначення заборгованості з різниці в тарифах, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 р. № 977, та підтверджено рішенням територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах з урахуванням довідок органів Держаудитслужби (у разі здійснення заходів державного фінансового контролю щодо відповідного суб’єкта господарювання у 2021 році). У разі коли заходи державного фінансового контролю щодо суб’єкта господарювання у 2021 році не здійснювалися, відповідні довідки для перерахування субвенції не вимагаються;
2) підставою для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах є договір про організацію взаєморозрахунків, який укладається суб’єктами господарювання та іншими учасниками розрахунків з погашення заборгованості;
3) Мінрегіон формує узагальнений реєстр договорів про організацію взаєморозрахунків і їх учасників та подає його разом з розподілом коштів субвенції у розрізі місцевих бюджетів Казначейству для фінансування, але не пізніше 28 грудня 2021 року;
4) кошти за субвенцією, не використані учасниками розрахунків на кінець звітного періоду, перераховуються в останній робочий день такого періоду органами Казначейства до державного бюджету;
5) обласні, Київська міська держадміністрації, Донецька та Луганська обласні військово-цивільні адміністрації розподіляють субвенцію між місцевими бюджетами на підставі проектів договорів про організацію взаєморозрахунків, а також можуть приймати рішення про централізоване перерахування субвенції без розподілу її між зазначеними бюджетами за згодою відповідних місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.
Розподіл субвенції між обласними бюджетами та бюджетом міста Києва у передбаченому Законом обсязі (26 903 707,7 тис. грн) здійснено у додатку 1 до Порядку та умов надання субвенції.
Належить звернути увагу, що надані Мінрегіоном матеріали містять лише інформацію про узагальнені територіальними комісіями обсяги заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що на 20.10.2021 становила по 376 підприємствах тепло-, водопостачання та водовідведення 26,9 млрд грн, у тому числі 22,45 млрд грн – по підприємствах теплопостачання (205 підприємств) та 4,45 млрд грн – по підприємствах водопостачання та водовідведення (171 підприємство), однак пояснень щодо відповідності таких обсягів визначеній методиці не надано. Щодо розподілу субвенції між місцевими бюджетами Мінрегіоном зазначено, що обсяг субвенції по обласних бюджетах, бюджету міста Києва залежить від кількості підприємств, що звернулись до територіальних комісій з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах та узгоджених цими комісіями обсягів заборгованості з різниці в тарифах. Крім того, не надано обгрунтувань щодо можливості виконання бюджетної програми з огляду на завершення бюджетного періоду.
Водночас, слід зауважити, що при прийнятті та оформленні постанови КМУ № 1340 не враховано вимог нормотворчої техніки, зокрема, у преамбулі постанови не зазначено посилання на частину шосту статті 108 Кодексу, оскільки Урядом затверджено розподіл обсягу субвенції між місцевими бюджетами, що передбачено у зазначеному положенні Кодексу.
Також необхідно зазначити, що згідно з вимогами бюджетного законодавства щодо формування та використання коштів спеціального фонду бюджету видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету, розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету, а на кінець бюджетного періоду Казначейство зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення (частини третя та восьма статті 13, частина четверта статті 23, частина друга статті 48, частина друга статті 57 Кодексу).
Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Гевко В.Л., Саламаха О.І., Копанчук О.Є., Батенко Т.І., Кіссе А.І., Шпак Л.О., Молоток І.Ф., а також перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І., заступник Міністра розвитку громад та територій України Хоцянівська Н.В.
При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і заступник директора Департаменту експертизи та аналізу державного бюджету – начальник відділу з питань макроекономіки Рахункової палати Тесленко О.І. не висловили заперечень чи зауважень щодо зазначеного розподілу субвенції.
Підсумовуючи розгляд даного питання, головуючий на засіданні заступник Голови Комітету Гевко В.Л. запропонував народним депутатам України – членам Комітету шляхом голосування визначитися щодо погодження розподілу між місцевими бюджетами субвенції згідно з постановою КМУ № 1340 з дотриманням вимог Кодексу щодо використання коштів за спеціальним фондом бюджету. За результатами голосування ухвалено рішення щодо такого погодження більшістю присутніх на засіданні членів Комітету.
УХВАЛИЛИ:
Керуючись вимогами частини шостої статті 108 Бюджетного кодексу України, погодити розподіл між місцевими бюджетами у 2021 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення заборгованості з різниці в тарифах, що підлягає урегулюванню згідно із Законом України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», згідно з додатком 1 до Порядку та умов надання субвенції, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 15.12.2021 р. № 1340 (з дотриманням вимог, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48 та частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України).
Голосували: «за» – 22, «проти» – 0, «утрималися» – 1, «не голосували» – 1.
Заступник Голови Комітету В.Л. Гевко
Секретар Комітету В.В. Цабаль