Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання №147 від 12 грудня 2022 року

 

10  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

Головує: Голова Комітету Арістов Ю.Ю.

Присутні:

Члени Комітету: Гевко В.Л., Трухін О.М., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Борт В.П., Герман Д.В., Гнатенко В.С., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лаба М.М., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В.

Всього присутніх – 22 народні депутати України*.

Відсутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Кіссе А.І., Пуртова А.А., Пушкаренко А.М., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Джинджириста Л.Я., Книшенко І.Ф., Фещук С.Л., Андросюк Н.В., Больбат О.О., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Кочубей О.П., Луценко Н.В., Пінчукова А.В., Пунда О.В., Расчислова Л.В., Симончук К.В., Шпак В.П., Івашко Т.Ю., Климчук Д.І., Клочкова Т.В.

 

 

 

________________________________

*Народні депутати України – члени Комітету зареєструвалися в умовах віддаленого приєднання до участі у засіданні.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поінформував народних депутатів України – членів Комітету, що на його звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 12 грудня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питання порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Щодо результатів проведених заходів повторного конкурсу на зайняття посади члена Рахункової палати.

СЛУХАЛИ:

Інформацію голови підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету з питань бюджету Молотка І.Ф. щодо результатів проведених заходів повторного конкурсу на зайняття посади члена Рахункової палати.

Відмітили:

Відповідно до статті 20 Закону України «Про Рахункову палату» (далі – Закон) та статті 208-2 Регламенту Верховної Ради України (далі – Регламент) призначення членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою України на підставі конкурсу, за організацію проведення якого відповідає Комітет Верховної Ради України з питань бюджету (далі – Комітет).

Верховною Радою України на пленарному засіданні 1 грудня 2022 року розглядалося питання про призначення члена Рахункової палати (за результатами оголошеного Комітетом у вересні 2020 року відповідного конкурсу), але за підсумками голосування не було призначено члена Рахункової палати. Згідно з абзацом третім частини п’ятої статті 208-2 Регламенту, якщо за список кандидатів на посади членів Рахункової палати не отримано необхідної для призначення кількості голосів народних депутатів, оголошується повторний конкурс, який проводиться відповідно до процедури, визначеної цією статтею. Керуючись такою нормою, по завершенню розгляду даного питання на цьому пленарному засіданні Голова Верховної Ради України Стефанчук Р.О. доручив Комітету оголосити повторний конкурс на зайняття посади члена Рахункової палати.

Враховуючи зазначене, Комітетом на початку грудня 2022 року оголошено повторний конкурс на зайняття посади члена Рахункової палати (далі – повторний конкурс). Зокрема, Комітет на своєму засіданні 1 грудня 2022 року (протокол № 146) затвердив Оголошення про умови та строки проведення повторного конкурсу на зайняття посади члена Рахункової палати (далі – Оголошення), яке 2 грудня 2022 року було розміщено на офіційних веб-сайтах Верховної Ради України і Комітету та опубліковано в газеті «Голос України» від 02.12.2022 № 245.

В Оголошенні, серед іншого, вказано:

перелік документів, що мають бути подані до Комітету особою, яка бажає взяти участь у повторному конкурсі /з урахуванням вимог статті 20 Закону, статті 57 Закону України «Про запобігання корупції» та статті 10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної»/;

кінцеву дату подання зазначених документів – 6 грудня 2022 року;

вимоги до члена Рахункової палати, зокрема:

– членом Рахункової палати може бути громадянин України, не молодший 30 років, який володіє державною мовою та однією з офіційних мов Ради Європи, має вищу освіту не нижче ступеня магістра, загальний стаж роботи не менше семи років, стаж роботи у сфері державного контролю (аудиту), економіки, фінансів або права не менше п’яти років та бездоганну ділову репутацію /частина перша статті 19 Закону/;

– не може бути призначена на посаду члена Рахункової палати особа: 1) яка досягла 65-річного віку; 2) яка за рішенням суду визнана недієздатною або дієздатність якої обмежена; 3) яка за станом здоров'я не може виконувати повноваження члена Рахункової палати; 4) яка має не зняту чи не погашену в установленому законом порядку судимість; 5) на яку протягом останнього року було накладено адміністративне стягнення за вчинення правопорушення, пов’язаного з корупцією; 6) яка має громадянство чи підданство іншої держави; 7) яка не пройшла перевірку, передбачену законами України «Про очищення влади» та «Про запобігання корупції»; 8) яка не подала декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції», за рік, що передує року призначення на відповідну посаду /частина друга статті 19 Закону/.

Своєчасно та з дотриманням вимог Оголошення до Комітету подали документи 4 кандидата на посаду члена Рахункової палати (далі – кандидати), а саме: Ганущак В.Ю., Мазярчук В.М., Пліс Г.В., Хмельков А.В.

Керуючись вимогами абзацу четвертого частини другої статті 208-2 Регламенту та враховуючи рішення Комітету від 01.12.2022, Комітетом разом з Апаратом Верховної Ради України забезпечено з 8 грудня 2022 року оприлюднення на офіційних веб-сайтах Верховної Ради України та Комітету інформації про кандидатів, які подали документи для участі у повторному конкурсі. На виконання цієї норми у Комітеті попередньо було проведено роботу з підготовки в електронному вигляді таких документів кандидатів: автобіографія; мотиваційний лист; копії дипломів про вищу освіту (без додатків); копії документів про вчені звання та наукові ступені (за наявності); копія державного сертифіката про рівень володіння державною мовою; копії сертифікатів чи інших документів про володіння однією з офіційних мов Ради Європи (за наявності). При цьому, керуючись нормами законів України «Про інформацію», «Про захист персональних даних» і «Про запобігання корупції», приховано окремі відомості, що належать до конфіденційної інформації та інформації з обмеженим доступом. Крім того, не оприлюднено декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» за 2021 рік, наданої всіма кандидатами, зважаючи, що відповідні декларації подано шляхом заповнення відповідної форми на офіційному веб-сайті Національного агентства з питань запобігання корупції та з 24.02.2022 цим державним органом обмежено доступ до публічної частини Реєстру декларацій у зв’язку з технічними роботами, спрямованими на максимальне посилення захисту особистих даних декларантів в умовах воєнного стану.

Зазначена інформація про кандидатів буде відображатися на вказаних веб-сайтах до завершення повторного конкурсу.

Кандидатів відповідно до наданої ними інформації можна охарактеризувати за такими критеріями:

гендерна складова: чоловіки – 3 кандидата /Мазярчук В.М., Пліс Г.В., Хмельков А.В./; жінки – 1 кандидат /Ганущак В.Ю./;

вік: 36 років /Ганущак В.Ю./; 42 роки /Мазярчук В.М./; 50 років /Хмельков А.В./; 55 років /Пліс Г.В./;

трудова діяльність:

– державна служба /на час подання документів/: мають стаж державної служби всі кандидати, з них 1 кандидат /Мазярчук В.М./ працює у Рахунковій палаті, 2 кандидати /Ганущак В.Ю., Пліс Г.В./ раніше працювали у Державній аудиторській службі України;

– наукова діяльність: мають наукові ступені 2 кандидата /Пліс Г.В., Хмельков А.В./, з них 1 кандидат /Хмельков А.В./ також має вчене звання;

участь у попередніх конкурсах на зайняття посад членів Рахункової палати, оголошених Комітетом: 3 кандидата /Пліс Г.В. – у конкурсі, що проводився у 2015-2016 рр.; Мазярчук В.М. – у конкурсі, що проводився у 2020-2022 рр., та у конкурсі, оголошеному у січні 2020 р; Ганущак В.Ю. – у конкурсі, оголошеному у січні 2020 р./.

При цьому всі кандидати відповідають вимогам до члена Рахункової палати, визначеним частиною першою статті 19 Закону, щодо віку та стажу роботи.

З приводу визначених цією нормою вимог до члена Рахункової палати щодо володіння державною мовою та однією з офіційних мов Ради Європи (англійською або французькою) необхідно відмітити таке:

згідно з наданими державними сертифікатами про рівень володіння державною мовою (що видані Національною комісією зі стандартів державної мови) кандидати володіють державною мовою на рівні вільного володіння першого ступеня /Ганущак В.Ю., Мазярчук В.М., Хмельков А.В./ та другого ступеня /Пліс Г.В./, що відповідає вимогам, визначеним статтями 9 і 10 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та пунктом 4 Рішення Національної комісії зі стандартів державної мови від 24.06.2021 № 31;

у поданій кандидатами інформації вказано, що володіють англійською мовою на таких рівнях згідно з рекомендаціями Ради Європи з мовної освіти (CEFR): середній рівень (В1) – Ганущак В.Ю.; середній рівень (В2) – Хмельков А.В.; середній рівень – рівень вільного володіння мовою (В2-С1) – Пліс Г.В.; рівень вільного володіння мовою (С1) – Мазярчук В.М.

Слід звернути увагу на окремі законодавчі норми щодо здійснення спеціальної перевірки кандидатів:

згідно з пунктом 7 частини другої статті 19 Закону на посаду члена Рахункової палати не може бути призначена особа, яка не пройшла перевірку, передбачену законами України «Про очищення влади» та «Про запобігання корупції»;

частиною другою статті 58 Закону України «Про запобігання корупції» визначено, зокрема, що: рішення про призначення або про відмову у призначенні на посаду, пов’язану із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, приймається після проведення спеціальної перевірки (згідно з підпунктом «а» пункту 1 частини першої статті 3 цього Закону до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, належать Голова та інші члени Рахункової палати); у разі встановлення за результатами спеціальної перевірки відомостей про претендента на посаду, які не відповідають встановленим законодавством вимогам для зайняття посади, орган, який здійснює призначення на цю посаду, відмовляє претенденту у призначенні на посаду;

відповідно до частини першої статті 57 Закону України «Про запобігання корупції» спеціальна перевірка проводиться у строк, що не перевищує 25 календарних днів з дня надання згоди на проведення спеціальної перевірки;

згідно з частиною восьмою статті 10 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» спеціальна перевірка, передбачена Законом України «Про запобігання корупції», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, перелік яких затверджується Національним агентством з питань запобігання корупції, а також перевірка, передбачена Законом України «Про очищення влади», стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, щодо яких здійснюються заходи з очищення влади (люстрації), під час дії воєнного стану не проводяться, однак у переліку відповідних посад, визначених у примітці до статті 56 Закону України «Про запобігання корупції», переліку відповідних посад, затвердженому рішенням НАЗК від 17.06.2016 № 2, та переліку відповідних посад, визначених статтею 2 Законом України «Про очищення влади», немає посад Голови та інших членів Рахункової палати;

відповідно до частини третьої статті 58 Закону України «Про запобігання корупції» документи, що були подані особою, яка претендувала на зайняття посади, для проведення спеціальної перевірки, у разі призначення її на посаду передаються для зберігання в особовій справі, а в разі відмови у призначенні на посаду повертаються цій особі під розписку, крім випадків, коли встановлено неправдивість цих документів, та інших випадків, передбачених законом.

У зв’язку з цим та з врахуванням рішення Комітету від 01.12.2022 Апаратом Верховної Ради України необхідні документи всіх кандидатів були направлені в установленому порядку для проведення спеціальної перевірки. За результатами спеціальної перевірки стосовно всіх кандидатів відомостей, які не відповідають встановленим законодавством вимогам для зайняття посади, не виявлено.

Для об’єктивної оцінки кандидатів та зваженого прийняття рішення щодо них у підкомітеті з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету (далі – підкомітет) 9 грудня 2022 року проведено співбесіди з кандидатами.

Необхідно зазначити, що відповідно до частин третьої та п’ятої статті 19 Закону перебування на посаді члена Рахункової палати несумісне з обійманням посади в будь-якому органі державної влади, іншому державному органі, органі місцевого самоврядування, з представницьким мандатом, зайняттям іншою оплачуваною або підприємницькою діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності), входженням до складу керівного органу чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку, а також член Рахункової палати не може належати до політичної партії. Тому після призначення новий член Рахункової палати має забезпечити у встановленому порядку здійснення відповідних заходів для дотримання вказаних вимог Закону.

Щодо подальших заходів з призначення на посаду члена Рахункової палати частинами третьою-п’ятою статті 208-2 Регламенту визначено, що:

Комітет розглядає документи, подані кандидатами на посади членів Рахункової палати, і попередньо обговорює кандидатів щодо їх відповідності вимогам, встановленим Законом, та подає на розгляд Верховної Ради рішення з висновками щодо кожного кандидата;

рішення Комітету та відомості про кандидатів (частина друга статті 205 Регламенту) надаються народним депутатам не пізніш як за три дні до розгляду Верховною Радою відповідного питання;

обговорення кандидатів на посади членів Рахункової палати проводиться в порядку, передбаченому частиною восьмою статті 205 цього Регламенту;

відбір на посади членів Рахункової палати здійснюється Верховною Радою відкритим рейтинговим голосуванням по кожному кандидату окремо;

Верховна Рада призначає членів Рахункової палати списком, визначеним за підсумками рейтингового голосування, відповідно до кількості вакантних посад відкритим голосуванням більшістю голосів народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради;

якщо за список кандидатів на посади членів Рахункової палати не отримано необхідної для призначення кількості голосів народних депутатів, оголошується повторний конкурс.

Враховуючи вищенаведене, у підкомітеті підготовлено проекти висновків Комітету щодо кожного з 4 кандидатів, а також проект орієнтовного регламенту розгляду Верховною Радою України питання щодо порядку призначення на посаду члена Рахункової палати (оскільки відповідне питання чітко не унормовано).

Зважаючи, що відомості про кандидатів на посаду члена Рахункової палати (частина друга статті 205 Регламенту) розміщені на офіційних сайтах Верховної Ради України та Комітету (крім окремих відомостей, що належать до конфіденційної інформації та інформації з обмеженим доступом, і декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» за 2021 рік), немає необхідності додавати копії документів, що містять відповідні відомості, до висновків Комітету щодо кандидатів.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України члени Комітету Арістов Ю.Ю., Молоток І.Ф.

Зокрема, доповідаючи дане питання, голова підкомітету Молоток І.Ф. зазначив, що проект рішення з детальною інформацією щодо проведених заходів повторного конкурсу надано народним депутатам України – членам Комітету, та запропонував ухвалити рішення Комітету згідно з наданими проектом рішення і проектом ухвали, зокрема:

1) затвердити висновки Комітету щодо кожного з 4 кандидатів на посаду члена Рахункової палати, відповідно до яких усі кандидати пройшли перевірку, передбачену Законом «Про запобігання корупції», та відповідають вимогам до члена Рахункової палати, визначеним статтею 19 Закону, а також затвердити орієнтовний регламент розгляду Верховною Радою питання щодо порядку призначення на посаду члена Рахункової палати;

2) направити Верховній Раді зазначене рішення Комітету, включаючи висновки щодо кандидатів, при цьому не додавати відомості про кандидатів, визначені у статті 205 Регламенту, оскільки копії відповідних документів в основному розміщені на сайтах Верховної Ради та Комітету;

3) доручити голові профільного підкомітету Молотку І.Ф. за участю секретаріату Комітету за підсумками розгляду Верховною Радою даного питання забезпечити проведення необхідних організаційних заходів щодо передачі та/або повернення відповідних документів кандидатів.

Проект ухвали, проекти висновків Комітету щодо кожного з 4 кандидатів та проект орієнтовного регламенту розгляду Верховною Радою України питання щодо порядку призначення на посаду члена Рахункової палати надано народним депутатам України – членам Комітету та додаються.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Арістов Ю.Ю. поставив на голосування озвучену головою підкомітету Молотком І.Ф. пропозицію ухвалити рішення Комітету згідно з наданими проектом рішення і проектом ухвали, що було підтримано одноголосно присутніми на засіданні народними депутатами України – членами Комітету.

 

УХВАЛИЛИ:

1. Затвердити:

висновки Комітету щодо кожного з 4 кандидатів на посаду члена Рахункової палати /Ганущак В.Ю., Мазярчук В.М., Пліс Г.В., Хмельков А.В./, відповідно до яких усі кандидати пройшли перевірку, передбачену Законом України «Про запобігання корупції» (відомостей, які не відповідають встановленим законодавством вимогам для зайняття посади, не виявлено), та відповідають вимогам до члена Рахункової палати, визначеним статтею 19 Закону України «Про Рахункову палату»;

орієнтовний регламент розгляду Верховною Радою України питання щодо порядку призначення на посаду члена Рахункової палати.

2. Направити Верховній Раді України зазначене рішення Комітету, включаючи відповідні висновки Комітету щодо кандидатів. При цьому не додавати відомості про кандидатів на посаду члена Рахункової палати (частина друга статті 205 Регламенту Верховної Ради України), оскільки копії відповідних документів Комітету (крім окремих відомостей, що належать до конфіденційної інформації та інформації з обмеженим доступом, і декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, відповідно до Закону України «Про запобігання корупції» за 2021 рік) розміщені на офіційних сайтах Верховної Ради України та Комітету.

3. Доручити голові підкомітету з питань державного фінансового контролю та діяльності Рахункової палати Комітету Молотку І.Ф. за участю секретаріату Комітету за підсумками розгляду Верховною Радою України питання щодо призначення на посаду члена Рахункової палати забезпечити:

передачу Управлінню кадрів Апарату Верховної Ради України оригіналів документів кандидата, якого буде призначено членом Рахункової палати;

повернення кандидатам, яких не буде призначено членом Рахункової палати, поданих ними на повторний конкурс документів для спеціальної перевірки, з дотриманням вимог частини третьої статті 58 Закону України «Про запобігання корупції».

Голосували: «за» – 22 (одноголосно).

Голова Комітету                                                                  Ю.Ю. Арістов

Секретар Комітету                                                              В.В. Цабаль
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку