Комітет Верховної Ради України з питань бюджету

 

Протокол засідання № 165 від 14 серпня 2023 року

17  год. 00 хв.  м. Київ, вул. Банкова, 6-8, кімн. 510

(у режимі відеоконференції)

 

Головує: Голова Комітету Підласа Р.А.

Присутні:

Члени Комітету: Крулько І.І., Гевко В.Л., Копанчук О.Є., Лопушанський А.Я., Цабаль В.В., Бакунець П.А., Батенко Т.І., Гнатенко В.С., Гончаренко О.О., Драбовський А.Г., Дунаєв С.В., Забуранна Л.В., Задорожній М.М., Заремський М.В., Каптєлов Р.В., Качний О.С., Кіссе А.І., Кузбит Ю.М., Кунаєв А.Ю., Лунченко В.В., Люшняк М.В., Молоток І.Ф., Пасічний О.С., Поляк В.М., Пузійчук А.В., Саламаха О.І., Северин С.С., Тістик Р.Я., Урбанський А.І., Фролов П.В., Шпак Л.О.

Всього присутніх – 32 народні депутати України.

Відсутні:

Члени Комітету: Борт В.П., Герман Д.В., Лаба М.М., Пуртова А.А.

Присутні:

Від секретаріату Комітету: Ватульов А.В., Бурякова Т.С., Войтенко Є.А., Кочергіна Н.В., Луценко Н.В., Новацька О.В., Симончук К.В., Шпак В.П., Климчук Д.І., Рощенко С.В., Сторожук О.В.

Запрошені:

Кубраков О.М. – Віце-прем’єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України;

від Міністерства розвитку громад, територій
 та інфраструктури України

Шкураков В.О. – перший заступник Міністра;

Азархіна О.К. – заступник Міністра;

Козловська Н.В. – заступник Міністра;

від Державного агентства відновлення та розвитку
інфраструктури
України

Найєм Мустафа-Масі – Голова;

від Міністерства фінансів України

Улютін Д.В. – перший заступник Міністра;

від Рахункової палати

Майснер А.В. – т.в.п. Голови.

Відкриваючи засідання, Голова Комітету Підласа Р.А. поінформувала народних депутатів України – членів Комітету, що на її звернення більше половини членів Комітету надали згоду на проведення 14 серпня п.р. засідання Комітету у режимі відеоконференції.

Затим, після реєстрації присутності членів Комітету в умовах віддаленого приєднання до участі у цьому засіданні і затвердження порядку денного, члени Комітету перейшли до розгляду питань порядку денного.

ПОРЯДОК ДЕННИЙ:

Про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії:

1) Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 № 823);

2) Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.08.2023 № 688-р).

1. СЛУХАЛИ:

Інформацію Віце-прем’єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Кубракова О.М. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України (згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 № 823).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України /далі – Агентство відновлення/ від 08.08.2023 № 2181/1/08-01/15 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройного агресії /далі – фонд ліквідації/ відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 № 823 «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії на реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації» /далі – постанова КМУ № 823/.

I. Постановою Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2023 р. № 382 «Про реалізацію експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації» /далі – постанова КМУ № 382/ затверджено Порядок реалізації експериментального проекту щодо відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації /далі – Порядок № 382/, реалізація якого за пропозицією Мінінфраструктури і Агентства відновлення має тривати протягом 2023-2025 років.

Порядком № 382 визначено процедуру реалізації експериментального проекту, що спрямований на відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації, за переліком згідно з додатком до цього Порядку, а саме:

селище Бородянка Бородянської територіальної громади Київської області; село Мощун Гостомельської територіальної громади Київської області; село Посад-Покровське Чорнобаївської територіальної громади Херсонської області; місто Тростянець Тростянецької територіальної громади Сумської області; село Циркуни Циркунівської територіальної громади Харківської області; село Ягідне Іванівської територіальної громади Чернігівської області.

При цьому Порядком № 382 встановлено, зокрема, таке:

1) відновлення населених пунктів включає виготовлення проектної документації (проектно-кошторисної документації), нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт, поточний ремонт і придбання товарів;

2) для реалізації експериментального проекту:

облдержадміністрації (обласні військові адміністрації) та органи місцевого самоврядування здійснюють в установленому законодавством порядку заходи з відведення земельних ділянок (у разі необхідності);

облдержадміністрації (обласні військові адміністрації) за пропозиціями органів місцевого самоврядування формують переліки об’єктів незалежно від форми власності, які підлягають відновленню, виходячи з пріоритетності задоволення першочергових потреб населення;

3) до переліків об’єктів додається інформація про кожен об’єкт (опис об’єкта, звіт за результатами його обстеження (у разі наявності), відомості щодо доцільності і можливості відновлення об’єкта, наявності вихідних даних та проектної документації, експертний звіт за результатами експертизи проектної документації (у разі наявності), а також інформація про можливість фінансового забезпечення відновлення об’єкта за рахунок інших, ніж державний бюджет, джерел, та очікувану вартість робіт). Відомості про пошкоджені/зруйновані об’єкти, включені до переліків об’єктів, повинні бути внесені до Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, а з моменту офіційного початку роботи Єдиної цифрової інтегрованої інформаційно-аналітичної системи управління процесом відбудови інфраструктури – також до зазначеної системи;

4) сформовані переліки об’єктів разом з додатками облдержадміністрації (обласні військові адміністрації) подають Агентству відновлення, яке у десятиденний строк з дня надходження переліку об’єктів розглядає питання щодо доцільності, ефективності, взаємоузгодженості, пріоритетності відновлення об’єктів, зазначених у переліку, виходячи з необхідності задоволення першочергових потреб населення та затверджує його або у разі наявності зауважень повертає для доопрацювання відповідній облдержадміністрації (обласній військовій адміністрації).

Поряд з тим, постановою КМУ № 382 встановлено, що фінансове забезпечення експериментального проекту здійснюється за рахунок коштів фонду ліквідації та інших не заборонених законодавством джерел.

Крім того, Постановою КМУ № 382 встановлено, що під час реалізації експериментального проекту не застосовуються:

постанова Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1764 «Про затвердження Порядку державного фінансування капітального будівництва»;

положення пунктів 3, 6  11 Порядку використання коштів фонду ліквідації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами), згідно з якими встановлені умови виділення коштів з фонду ліквідації, порядок подання та розгляду відповідних звернень органів влади і прийняття рішень Уряду з такого питання.

II. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації.

1. Відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (із змінами, внесеними Законом України від 24.02.2023 № 2953-IX) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації, кошти якого передбачено спрямовувати на:

1) будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

2) будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

3) нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

4) розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

5) будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

6) закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

7) компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

8) відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

9) нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів.

У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/).

3. Згідно із Законом джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких у Законі не визначений;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» /пункт 9 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких визначений у сумі 35.500 млн грн.

4. На 2023 рік бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету встановлені Мінінфраструктури, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, за загальнодержавними видатками та кредитуванням за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430) у обсязі 35.500 млн гривень;

5. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-червень 2023 року надходження для формування фонду ліквідації фактично становили:

кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України», – 35.934,2 млн грн (на 434,2 млн грн, або на 1,2%, більше затвердженого показника);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», – 8.811,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 114,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

курсова різниця – 6,29 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений).

Крім того, у грудні 2022 року до спеціального фонду державного бюджету надійшли кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», у сумі 17.000,7 млн грн (такі надходження у 2022 році були визначені джерелом формування фонду ліквідації). Проте рішення Уряду щодо використання цих коштів у 2022 році не було прийняте, тому згідно з частиною другою статті 57 Кодексу такі кошти збережені на рахунку спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися у 2023 році для покриття відповідних витрат з урахуванням їх цільового призначення.

Таким чином, за січень-червень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61.866,4 млн гривень.

Зважаючи на прийняті Кабінетом Міністрів України рішення про виділення коштів з фонду ліквідації /постанови КМУ від 16.05.2023 № 493 у сумі 4,4 млрд грн, від 06.06.2023 № 566 у сумі 1,5 млрд грн, від 16.06.2023 № 609 у сумі 0,98 млрд грн, від 19.06.2023 № 617 у сумі 10,04 млрд грн, від 07.07.2023 № 696 у сумі 0,34 млрд грн, від 25.07.2023 № 770 у сумі 3,6 млрд грн та розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534-р у сумі 6,6 млрд грн, від 24.06.2023 № 557-р у сумі 0,2 млрд грн/, згідно з якими з фонду ліквідації передбачено виділити загалом 27,7 млрд грн, на час прийняття постанови КМУ № 823 залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становив 34,2 млрд грн. З урахуванням постанови КМУ № 823 залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становить 30,9 млрд гривень.

III. Постановою КМУ № 823 (копія якої надана народним депутатам України – членам Комітету) серед іншого передбачено:

1) виділити Агентству відновлення з фонду ліквідації за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону /кошти, що перераховуються до державного бюджету Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України»/, на безповоротній основі 3.350.117,005 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації та визначити Агентство відновлення головним розпорядником коштів державного бюджету і відповідальним виконавцем за новою бюджетною програмою /пункт 1 постанови КМУ № 823;

2) затвердити перелік проектів для відновлення населених пунктів, що додається /пункт 2 постанови КМУ № 823/;

3) установити, що кошти /пункт 3 постанови КМУ № 823/:

– спрямовуються на:

будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для реконструкції, капітального ремонту об’єктів, пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинків дачних та садових) та громадського призначення;

нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та проведення експертизи проектної документації на будівництво таких об’єктів;

використовуються відповідно до Порядку № 382;

4) внести до Порядку № 382 такі зміни: у пункті 8 слова «нового будівництва» в усіх відмінках замінити словами (у тому числі нового будівництва); у додатку до постанови слова «Селище Бородянка» замінити словами «Селище міського типу Бородянка» /пункт 4 постанови КМУ № 823/;

5) доручити забезпечити /пункт 5 постанови КМУ № 823/:

Агентству відновлення – погодження з Комітетом виділення бюджетних коштів, передбачених пунктом 1 постанови КМУ № 823;

Мінфіну – визначення коду та назви нової бюджетної програми та внесення відповідних змін до розпису державного бюджету після зазначеного погодження;

6) передбачити набрання чинності абзацу п’ятого підпункту 1 пункту 3 постанови КМУ № 823 (спрямування коштів з фонду ліквідації на розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для реконструкції, капітального ремонту об’єктів, пошкоджених внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України) одночасно з набранням чинності законом щодо внесення відповідних змін до статті 29 Закону /пункт 6 постанови КМУ № 823/.

Згідно з додатком до постанови КМУ № 823 Урядом здійснено розподіл відповідних коштів за 32 проектами на суму 3.350.117,005 тис. грн для таких населених пунктів:

селище міського типу Бородянка Бородянської територіальної громади Київської області – у сумі 1.775.821,13 тис. грн (або 53% виділеного обсягу) на 9 проектів;

місто Тростянець Тростянецької територіальної громади Сумської області – у сумі 663.297,875 тис. грн (або 19,8% виділеного обсягу) на 4 проекти;

село Циркуни Циркунівської територіальної громади Харківської області – у сумі 76.440 тис. грн (або 2,3% виділеного обсягу) на 4 проекти;

село Посад-Покровське Чорнобаївської територіальної громади Херсонської області – у сумі 646.558 тис. грн (або 19,3% виділеного обсягу) на 9 проектів;

село Ягідне Іванівської територіальної громади Чернігівської області – у сумі 188.000 тис. грн (або 5,6% виділеного обсягу) на 6 проектів.

Слід звернути увагу, що у переліку населених пунктів, які беруть участь в експерименті згідно з постановою КМУ № 382, визначено також село Мощун Гостомельської територіальної громади Київської області, однак постановою КМУ № 823 кошти з фонду ліквідації для зазначеного населеного пункту не виділено.

Крім того, у зверненні Агентства відновлення до Комітету не наведено відповідної інформації (матеріалів, розрахунків, обґрунтувань) щодо зазначеного розподілу коштів, хоча у Порядку № 382 передбачено надання обласними державними адміністраціями (обласними військовими адміністраціями) відповідної інформації при підготовці пропозицій щодо формування переліку об’єктів, які підлягають відновленню в рамках реалізації експериментального проекту.

IV. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

V. На засіданні Комітету 9 серпня 2023 року заслухано питання щодо погодження виділення коштів з фонду ліквідації відповідно до постанови КМУ № 823 та прийнято рішення про перенесення подальшого розгляду цього питання на чергове засідання Комітету.

Враховуючи зазначене, від Комітету направлено звернення до Агентства відновлення про надання розрахунків та обґрунтувань щодо розподілу коштів, передбаченого постановою КМУ № 823 (копія листа від 10.08.2023 № 04-13/12-2023/174692(1285610) надана народним депутатам України – членам Комітету).

Агентством відновлення на виконання звернення Комітету листом від 11.08.2023 № 3150/1/07-02/02.2/08-96/02-23 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) надано інформацію про проекти (об’єкти, заходи), подані обласними військовими адміністраціями, які затверджені постановою КМУ № 823.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Задорожній М.М., Гончаренко О.О., Копанчук О.Є., Цабаль В.В., Молоток І.Ф., Фролов П.В. Віце-прем’єр-міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Кубраков О.М., заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Азархіна О.К., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В. не висловили зауважень щодо зазначеного виділення коштів.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала підтримати таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону, погодити передбачене пунктом 1 постанови КМУ № 823 виділення з фонду ліквідації Агентству відновлення на безповоротній основі 3.350,117 млн гривень на нову бюджетну програму для відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма народними депутатами України – членами Комітету, присутніми на засіданні на час голосування.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», погодити передбачене пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 04.08.2023 № 823 виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», Державному агентству відновлення та розвитку інфраструктури України на безповоротній основі у сумі 3.350.117,005 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для відновлення населених пунктів, які постраждали внаслідок збройної агресії Російської Федерації /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету, встановлених частинами третьою і восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 29, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 29 народних депутатів України – членів Комітету).

2. Слухали:

Інформацію Віце-прем’єр-міністра з відновлення України – Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Кубракова О.М. про погодження виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України (згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.08.2023 № 688-р).

Відмітили:

До Комітету Верховної Ради України з питань бюджету /далі – Комітет/ надійшло звернення Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України /далі – Мінінфраструктури/ від 10.08.2023 № 793/31/14-23 (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) щодо погодження виділення коштів із фонду ліквідації наслідків збройного агресії відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 09.08.2023 № 688-р «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16 червня 2023 р. № 534» /далі – розпорядження КМУ № 688-р/.

I. Щодо формування та використання коштів фонду ліквідації наслідків збройної агресії.

1. Відповідно до статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (із змінами, внесеними Законом України від 24.02.2023 № 2953-IX) /далі – Закон/ з метою ліквідації наслідків (у тому числі гуманітарних, соціальних, економічних), спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, у складі спеціального фонду державного бюджету створено фонд ліквідації наслідків збройного агресії /далі – фонд ліквідації/, кошти якого передбачено спрямовувати на:

1) будівництво (нове будівництво, реконструкцію, реставрацію, капітальний ремонт) громадських будинків та споруд (з урахуванням вимог безпеки щодо захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо)), захисних споруд цивільного захисту та військових об’єктів (споруд, будинків, позицій, казарм, складів, доріг тощо);

2) будівництво об’єктів інфраструктури, зокрема пов’язаних з наданням послуг з водопостачання, водовідведення, виробництва теплової енергії, теплопостачання, електропостачання;

3) нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт, розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації будівель для забезпечення житлом внутрішньо переміщених осіб та осіб, які втратили його внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України;

4) розроблення проектної (проектно-кошторисної) документації для об’єктів, які зруйновані внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України;

5) будівництво, ремонт та інші інженерно-технічні заходи із захисту об’єктів критичної інфраструктури;

6) закупівлю шкільних автобусів, спеціального транспорту для закладів охорони здоров’я та комунальних підприємств з благоустрою територій;

7) компенсацію за знищений/пошкоджений об’єкт житлового призначення (у тому числі будинки дачні та садові);

8) відновлення пошкоджених об’єктів житлового (у тому числі будинки дачні та садові) та громадського призначення;

9) нове будівництво об’єктів житлового призначення для осіб, які втратили житло внаслідок воєнних дій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, розроблення та експертизу проектної документації на будівництво таких об’єктів.

У виняткових випадках кошти фонду ліквідації можуть спрямовуватися на забезпечення потреб сектору оборони.

2. Згідно з цією статтею Закону рішення про виділення коштів з фонду ліквідації приймаються Кабінетом Міністрів України (з відкриттям у разі потреби нових бюджетних програм, включаючи трансферти місцевим бюджетам) за погодженням з Комітетом (як виняток з положень підпункту 1 пункту 22 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України /далі – Кодекс/).

3. Постановою Кабінету Міністрів України від 10.02.2023 № 118 (із змінами) затверджено Порядок використання коштів фонду ліквідації /далі – Порядок № 118/, згідно з яким визначені механізм, напрями, порядок та умови використання коштів фонду ліквідації, а також встановлені вимоги щодо підготовки проекту відповідного акта Кабінету Міністрів України, включаючи положення про забезпечення відповідним головним розпорядником бюджетних коштів погодження прийнятого рішення про виділення коштів фонду ліквідації з Комітетом.

На виконання вимог абзацу другого пункту 9 Порядку № 118 постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2023 № 412 утворено Міжвідомчу робочу групу з розгляду узагальнених пропозицій заявників та підготовки пропозицій Кабінету Міністрів України щодо виділення коштів фонду ліквідації і затверджено відповідне положення про діяльність цієї робочої групи.

4. Згідно із Законом джерелами формування коштів фонду ліквідації /пункт 16 статті 14 Закону/ визначені такі надходження спеціального фонду державного бюджету:

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» і Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких у Законі не визначений;

50 відсотків коштів, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України» /пункт 9 статті 11 Закону/, плановий обсяг яких визначений у сумі 35.500 млн грн.

5. На 2023 рік бюджетні призначення за спеціальним фондом державного бюджету встановлені Мінінфраструктури, як головному розпоряднику коштів державного бюджету, за загальнодержавними видатками та кредитуванням за бюджетною програмою «Фонд ліквідації наслідків збройної агресії» (код 3121430) в обсязі 35.500 млн гривень.

6. За даними звітності Казначейства України про виконання державного бюджету за січень-червень 2023 року надходження для формування фонду ліквідації фактично становили:

кошти, що перераховуються Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України», – 35.934,2 млн грн (на 434,2 млн грн, або на 1,2%, більше затвердженого показника);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», – 8.811,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про санкції», – 114,1 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений);

курсова різниця – 6,29 млн грн (плановий обсяг таких надходжень не визначений).

Крім того, у грудні 2022 року до спеціального фонду державного бюджету надійшли кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів», у сумі 17.000,7 млн грн (такі надходження у 2022 році були визначені джерелом формування фонду ліквідації). Проте рішення Уряду щодо використання цих коштів у 2022 році не було прийняте, тому згідно з частиною другою статті 57 Кодексу такі кошти збережені на рахунку спеціального фонду державного бюджету і можуть використовуватися у 2023 році для покриття відповідних витрат з урахуванням їх цільового призначення.

Таким чином, за січень-червень 2023 року до фонду ліквідації надійшло 61.866,4 млн гривень.

Зважаючи на прийняті Кабінетом Міністрів України рішення про виділення коштів з фонду ліквідації /постанови КМУ від 16.05.2023 № 493 у сумі 4,4 млрд грн, від 06.06.2023 № 566 у сумі 1,5 млрд грн, від 16.06.2023 № 609 у сумі 0,98 млрд грн, від 19.06.2023 № 617 у сумі 10,04 млрд грн, від 07.07.2023 № 696 у сумі 0,34 млрд грн, від 25.07.2023 № 770 у сумі 3,6 млрд грн, від 04.08.2023 № 823 у сумі 3,4 млрд грн та розпорядження КМУ від 16.06.2023 № 534-р у сумі 6,6 млрд грн, від 24.06.2023 № 557-р у сумі 0,2 млрд грн/, згідно з якими з фонду ліквідації виділено загалом 35,8 млрд грн, на час прийняття розпорядження КМУ № 688-р залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становив 30,9 млрд грн. З урахуванням розпорядження КМУ № 688-р залишок нерозподілених коштів фонду ліквідації становить 26,1 млрд гривень.

II. Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 534-р «Про виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії» /далі – розпорядження КМУ № 534-р/ Мінінфраструктури виділено з фонду ліквідації за рахунок джерела, визначеного пунктом 9 статті 11 Закону, на безповоротній основі 6.600.331,262 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії, і у додатку до нього здійснено розподіл цієї субвенції між місцевими бюджетами та за 157 проектами (об’єктами, заходами) для Житомирської, Запорізької, Київської, Миколаївської, Одеської, Сумської, Харківської та Херсонської областей. Загальна кількість проектів (об’єктів, заходів), що реалізовуватиметься у цих областях.

Довідково: Відповідно до вимог статті 29 Закону таке рішення Уряду було погоджене Комітетом 22.06.2023. За звітними даними Казначейства станом на 01.08.2023 зазначену субвенцію перераховано з державного бюджету місцевим бюджетам у повному обсязі – 6.600.331,262 тис. гривень.

Згідно з пунктом 3 розпорядження КМУ № 534-р встановлено, що використання субвенції здійснюється відповідно до Порядку № 118 /оскільки відповідно до вимог частини другої статті 97 Кодексу порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України/.

III. Розпорядженням КМУ № 688-р (копія якого надана народним депутатам України – членам Комітету) передбачено внести зміни до розпорядження КМУ № 534-р, згідно з якими визначено:

1) виділити Мінінфраструктури з фонду ліквідації за рахунок джерел, визначених пунктами 8 і 9 статті 11 Закону /кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції», та кошти, що перераховуються до державного бюджету Національним банком України відповідно до Закону України «Про Національний банк України»/, на безповоротній основі 11.374.504,332 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії /далі – субвенція/, виклавши абзац перший пункту 1 розпорядження КМУ № 534-р у новій редакції;

2) здійснити розподіл додаткового обсягу субвенції (у сумі 4.774.173,070 тис. гривень) між місцевими бюджетами та за проектами (об’єктами, заходами) згідно із змінами до додатку до розпорядження КМУ № 534-р.

Таким чином, виходячи з нової редакції абзацу першого пункту 1 розпорядження КМУ № 534-р обсяг субвенції збільшено на 4.774.173,070 тис. грн, джерелом надання яких визначено кошти, отримані у зв’язку з виконанням Закону України «Про основні засади примусового вилучення в Україні об’єктів права власності Російської Федерації та її резидентів» та Закону України «Про санкції» /пункт 8 статті 11 Закону/. При цьому згідно із змінами до додатку до розпорядження КМУ № 534-р здійснено розподіл додаткового обсягу субвенції для таких областей:

Житомирської у сумі 20,9 млн грн (або 0,4% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта;

Запорізької – у сумі 387,9 млн грн (або 8,1% виділеного обсягу) на реалізацію 4 об’єктів;

Київської – у сумі 1 144,02 млн грн (або 24% виділеного обсягу) на реалізацію 59 об’єктів;

Львівської – у сумі 10 млн грн (або 0,2% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта;

Миколаївської – у сумі 694,9 млн грн (або 14,6% виділеного обсягу) на реалізацію 13 об’єктів;

Одеської – у сумі 99,8 млн грн (або 2,1% виділеного обсягу) на реалізацію 4 об’єктів;

Полтавської – у сумі 243,1 млн грн (або 5,1% виділеного обсягу) на реалізацію 6 об’єктів;

Рівненської – у сумі 78,4 млн грн (або 1,6% виділеного обсягу) на реалізацію 5 об’єктів;

Сумської – у сумі 191,8 млн грн (або 4% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта та на придбання спеціального транспорту для 6 комунальних підприємств;

Тернопільської – у сумі 6,5 млн грн (або 0,1% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта;

Харківської – у сумі 1 055,8 млн грн (або 22,1% виділеного обсягу) на реалізацію 22 об’єктів та на придбання спеціального транспорту для 17 комунальних підприємств;

Херсонської – у сумі 92,4 млн грн (або 1,9% виділеного обсягу) на придбання спеціального транспорту для 7 комунальних підприємств;

Дніпропетровської – у сумі 307,4 млн грн (або 6,4% виділеного обсягу) на реалізацію 6 об’єктів;

Донецької – у сумі 40,2 млн грн (або 0,8% виділеного обсягу) на придбання спеціального транспорту для 3 комунальних підприємств;

Хмельницької – у сумі 3,5 млн грн (або 0,1% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта;

Черкаської – у сумі 67,5 млн грн (або 1,4% виділеного обсягу) на реалізацію 1 об’єкта;

Чернівецької – у сумі 28,4 млн грн (або 0,6% виділеного обсягу) на реалізацію 3 об’єктів;

Чернігівської – у сумі 301,1 млн грн (або 6,3% виділеного обсягу) на реалізацію 5 об’єктів та на придбання спеціального транспорту для 2 комунальних підприємств.

Загальна кількість запланованих до виконання проектів (об’єктів, заходів) 133, серед яких переважна більшість 90 (67,7%) мають бути реалізованими у сфері житлово-комунального господарства (з них 67 такі, що пов’язані з відновленням житлових будинків, інші – об’єкти теплопостачання, водопостачання та водовідведення), 7 (39,5%) – у сфері освіти (загальноосвітні заклади та садочки), 5 (8,3%) – у сфері охорони здоров’я (лікарні), 31 (23,3%) – інші об’єкти, включаючи споруди цивільного захисту. Крім того за рахунок субвенції передбачено придбання спеціального транспорту (507,4 млн грн, або 10,6% виділеного обсягу) в кількості 99 одиниць для 35 комунальних підприємств Донецької, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей. При цьому у додатку зазначені строки реалізації кожного із таких проектів, переважна більшість яких становить 1 рік.

Варто також відмітити, що додаткові кошти /згідно із змінами до додатку до розпорядження КМУ № 534-р/ будуть спрямовані на нове будівництво (17 об’єктів 440 млн грн, або 9,2% виділеного обсягу), будівництво (9 об’єктів 273,1 млн грн, або 5,7% виділеного обсягу), реконструкцію (26 об’єктів 1672,6 млн грн, або 35% виділеного обсягу), капітальний ремонт (74 об’єктів 1572,5 млн грн, або 33% виділеного обсягу), реставрацію (1 об’єкта 259,1  млн грн, або 5,4% виділеного обсягу), інші поточні роботи (відновлення, облаштування, ремонт) (6 об’єктів 48,2 млн грн, або 1% виділеного обсягу).

При цьому слід відмітити, що у зверненні Мінінфраструктури до Комітету не наведено відповідних обґрунтувань, пояснень та фінансово-економічних розрахунків щодо зазначеного розподілу субвенції за результатами проведеного відбору та оцінки проектів (об’єктів, заходів), хоча у Порядку № 118 передбачено надання відповідних матеріалів при підготовці пропозицій щодо розподілу коштів з фонду ліквідації.

III. Використання коштів фонду ліквідації, який створено у складі спеціального фонду державного бюджету, належить здійснювати з урахуванням таких вимог Кодексу:

- відповідно до частини третьої статті 13 Кодексу видатки спеціального фонду бюджету здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету;

- згідно із положеннями частини восьмої статті 13, частини четвертої статті 23 та частини другої статті 48 Кодексу розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов’язання та провадять витрати за спеціальним фондом бюджету виключно в межах і за рахунок відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету;

- відповідно до частини другої статті 57 Кодексу Казначейство на кінець бюджетного періоду зберігає залишки коштів на рахунках спеціального фонду державного бюджету для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Загалом у представленні та обговоренні даного питання взяли участь народні депутати України – члени Комітету Підласа Р.А., Молоток І.Ф., Цабаль В.В., Віце-прем’єр міністр з відновлення України – Міністр розвитку громад, територій та інфраструктури України Кубраков О.М., перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В., т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В.

При цьому перший заступник Міністра фінансів України Улютін Д.В. і т.в.п. Голови Рахункової палати Майснер А.В. не висловили зауважень щодо зазначеного виділення коштів.

Підсумовуючи розгляд даного питання, Голова Комітету Підласа Р.А. запропонувала прийняти таке рішення Комітету: керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону, погодити виділення коштів з фонду ліквідації Мінінфраструктури на безповоротній основі у сумі 11.374,5 млн грн на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії, що передбачено пунктом 1 розпорядження КМУ № 534-р, із змінами, внесеними розпорядженням КМУ № 688-р (з дотриманням вимог Кодексу щодо проведення видатків за спеціальним фондом державного бюджету). За результатами голосування така пропозиція була підтримана усіма народними депутатами України – членами Комітету, присутніми на засіданні під час голосування.

УХВАЛИЛИ:

Керуючись вимогами частини другої статті 29 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», погодити виділення коштів з фонду ліквідації наслідків збройної агресії за рахунок джерел, визначених пунктами 8 і 9 статті 11 Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік», Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України на безповоротній основі у сумі 11.374.504,332 тис. гривень (видатки розвитку) на нову бюджетну програму для надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію проектів (об’єктів, заходів), спрямованих на ліквідацію наслідків збройної агресії, що передбачено пунктом 1 розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.06.2023 № 534-р (із змінами, внесеними розпорядженням Кабінету Міністрів України від 09.08.2023 № 688-р) /з дотриманням вимог щодо проведення видатків за спеціальним фондом бюджету, встановлених частинами третьою та восьмою статті 13, частиною четвертою статті 23, частиною другою статті 48, частиною другою статті 57 Бюджетного кодексу України/.

Голосували: «за» – 27, «проти» – 0, «утрималися» – 0, «не голосували» – 0 (на час голосування на засіданні були присутні 27 народних депутатів України – членів Комітету).

Наприкінці засідання голова робочої групи з питань створення та функціонування Парламентського бюджетного офісу Комітету Верховної Ради України з питань бюджету Фролов П.В. повідомив, що 14.08.2023 о 19:00 на платформі ZOOM відбудеться зустріч з представниками Бюджетного Офісу Конгресу Сполучених Штатів Америки і звернувся до народних депутатів з проханням взяти участь у цьому заході, дізнатися про роботу Бюджетного Офісу Конгресу та отримати позитивний досвід.

Голова Комітету                                                        Роксолана ПІДЛАСА

Секретар Комітету                                                     Володимир ЦАБАЛЬ
Повернутись до списку публікацій

Версія для друку